Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-05-27, 17:46   #1
Symphony Flex
Registered User
 
Symphony Flexs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 282
Curry bränner fett!?!

Senaste från aftonbladet

Curry bränner fett!

En rejäl portion kyckling med currysås låter kanske inte som dietmat. Det är dock inte så dumt: ny forskning visar att gurkamin, som finns i curry, har en fettförbrännande egenskap och kan hjälpa dig att nå ditt viktmål snabbare.
Rönen, som nyligen publicerades i journal of Nutrition, visar att kryddan hindrar fettcellerna från att växa till i både möss och människor. Särskilt effektivt är det om kryddan serveras i en fet målt.


Nu skulle jag vilja veta hur det ligger till med det här. Nån som vet mer om denna studie. Hur den utförts och i vilken omfattning osv... är ju sannerligen spännande... är i normalfallet ganska kritisk till det som står i aftonbladet mm bör tilläggas.
Symphony Flex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 17:55   #2
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Jag vill läsa studien innan jag tror på något
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 18:10   #3
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Jag som sitter här och äter pasta-kycklingsallad med currysås. Jag ska springa och väga mig direkt efter så berättar jag om resultatet sen!
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 18:22   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Jag vill läsa studien innan jag tror på något
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/139/5/919
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 19:49   #5
Symphony Flex
Registered User
 
Symphony Flexs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 282
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
är bara att återigen lyfta på hatten och tacka för hjälpen. du är fanimej fantastisk gosse.
Symphony Flex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 19:52   #6
raddum
Registered User
 
raddums avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 195
Citat:
Ursprungligen postat av Symphony Flex Visa inlägg
är bara att återigen lyfta på hatten och tacka för hjälpen. du är fanimej fantastisk gosse.
Word.
raddum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 20:09   #7
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Jag vill läsa studien innan jag tror på något
Det är inget som är särskilt nytt iofs. Just den här studien är ny men resultatet är inte oväntat.

Från 2001:

Citat:
Curcumin and its structurally related compounds (curcuminoids), the phenolic yellowish pigments of turmeric, display antioxidative, anticarcinogenic and hypocholesterolemic activities. In this study, we investigated the effects of dietary supplemented curcuminoids [commercial grade curcumin: a mixture of curcumin (73.4%), demethoxycurcumin (16.1%) and bisdemethoxycurcumin (10.5%)] on lipid metabolism in rats. Male Sprague-Dawley rats were assigned to three diet groups (n = 6) and fed a moderately high-fat diet (15 g soybean oil/100 g diet) for 2 wk. One diet group did not receive supplements (CONT), while the others were supplemented with 0.2 g curcuminoids/100 g diet (CUR0.2) or 1.0 g curcuminoids/100 g diet (CUR1.0). Liver triacylglycerol and cholesterol concentrations were significantly lower in CUR1.0 rats than in CONT rats. Plasma triacylglycerols in the VLDL fraction were also lower in CUR1.0 rats than in CONT rats (P < 0.05). Hepatic acyl-CoA oxidase activity of both the CUR0.2 and CUR1.0 rats was significantly higher than that of CONT rats. Furthermore, epididymal adipose tissue weight was significantly reduced with curcuminoid intake in a dose-dependent manner. These results indicate that dietary curcuminoids have lipid-lowering potency in vivo, probably due to alterations in fatty acid metabolism.
Dietary curcuminoids prevent high-fat diet-induced lipid accumulation in rat liver and epididymal adipose tissue. J Nutr. 2001 Nov;131(11):2932-2935.

Från 2003:

Citat:
Induction of NF-kappaB-mediated gene expression has been implicated in the pathogenesis of alcoholic liver disease (ALD). Curcumin, a phenolic antioxidant, inhibits the activation of NF-kappaB. We determined whether treatment with curcumin would prevent experimental ALD and elucidated the underlying mechanism. Four groups of rats (6 rats/group) were treated by intragastric infusion for 4 wk. One group received fish oil plus ethanol (FE); a second group received fish oil plus dextrose (FD). The third and fourth groups received FE or FD supplemented with 75 mg. kg(-1). day(-1) of curcumin. Liver samples were analyzed for histopathology, lipid peroxidation, NF-kappaB binding, TNF-alpha, IL-12, monocyte chemotactic protein-1, macrophage inflammatory protein-2, cyclooxygenase-2 (COX-2), inducible nitric oxide synthase (iNOS), and nitrotyrosine. Rats fed FE developed fatty liver, necrosis, and inflammation, which was accompanied by activation of NF-kappaB and the induction of cytokines, chemokines, COX-2, iNOS, and nitrotyrosine formation. Treatment with curcumin prevented both the pathological and biochemical changes induced by alcohol. Because endotoxin and the Kupffer cell are implicated in the pathogenesis of ALD, we investigated whether curcumin suppressed the stimulatory effects of endotoxin in isolated Kupffer cells. Curcumin blocked endotoxin-mediated activation of NF-kappaB and suppressed the expression of cytokines, chemokines, COX-2, and iNOS in Kupffer cells. Thus curcumin prevents experimental ALD, in part by suppressing induction of NF-kappaB-dependent genes.
Curcumin prevents alcohol-induced liver disease in rats by inhibiting the expression of NF-kappa B-dependent genes. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2003 Feb;284(2):G321-327.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 20:12   #8
dojjan
Registered User
 
dojjans avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Skåne
Inlägg: 320
Första gången aftonbladet skriver ngt vettigt Grattis!
dojjan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 20:14   #9
Symphony Flex
Registered User
 
Symphony Flexs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 282
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det är inget som är särskilt nytt iofs. Just den här studien är ny men resultatet är inte oväntat.

Från 2001:



Dietary curcuminoids prevent high-fat diet-induced lipid accumulation in rat liver and epididymal adipose tissue. J Nutr. 2001 Nov;131(11):2932-2935.

Från 2003:



Curcumin prevents alcohol-induced liver disease in rats by inhibiting the expression of NF-kappa B-dependent genes. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2003 Feb;284(2):G321-327.
Du är duktig du också

Nu har jag inte läst hela studien eftersom jag känner mig sjukt lat ikväll. Rent spontant känns det väl ändå som att detta blir av mindre vikt när man bantar som jag för tillfället gör. Går man på underskott lär ju nybildningen av fettceller inte vara så galet stor ändå. eller vad tror ni grabbar?
Symphony Flex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 20:19   #10
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av dojjan Visa inlägg
Första gången aftonbladet skriver ngt vettigt Grattis!
Haha

Nu vet jag inte om Symphony Flex citerade hela Aftonbladets artikel men jag tror att det är samma visa som vanligt. Dvs att man redogör för en studie och inte "ljuger" men gärna skriver med lite väl onyanserad retorik och vill få det att framstå som större nyhet än det är.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-28, 00:06   #11
Symphony Flex
Registered User
 
Symphony Flexs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 282
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Haha

Nu vet jag inte om Symphony Flex citerade hela Aftonbladets artikel men jag tror att det är samma visa som vanligt. Dvs att man redogör för en studie och inte "ljuger" men gärna skriver med lite väl onyanserad retorik och vill få det att framstå som större nyhet än det är.
citerade allt som stod utom rubriken. självfallet var det samma visa som vanligt. jag var mest intresserad av vad det egentligen handlade om varför jag frågade här. kalas att alla var så alerta faktiskt. riktigt härligt här på kollo.
Symphony Flex är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)