Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-03, 11:07   #46
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Ger man sig på en så kalorirestriktiv diet har man förhoppningsvis en del energi lagrad i fettvävnad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 11:47   #47
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Mysella Visa inlägg
Men det är så braaaaaa med pulver, en hel måltid på typ inga kalorier ... Jag kan inte köpa hem bröd och pålägg, för det första är det så dyrt och för det andra så vet jag hur det slutar: mackor till frukost, lunch, middag. Kanske borde prova med typ havregrynsgröt.. Men du har rätt i att jag borde försöka skära ner på kolhydraterna, det är på gång idag har jag till exempel ätit en bit kyckling (fast jag egentligen är nästan-vegetarian), wokgrönsaker och sallad. Och keso! Det är ju alla bantares bästa vän haha Summan kalorier för denna måltid var ungefär samma som det brukar landa på, dvs 5-600 kcal, men jag känner mig nyttig...
Det här inlägget antyder att det som sätter käppar i hjulet för dig är ditt ätbeteende snarare än din ämnesomsättning eller något liknande.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 22:32   #48
Mysella
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Sthlm
Inlägg: 40
Tolkia: Då kan vi väl reda ut detta en gång för alla för jag vet varken ut eller in: Om jag äter 1300 kcal på en dag, spelar det då någon roll för min viktminskning om dessa kcal kommer från kladdkaka eller salladsblad? För oavsett var jag äter under en dag så ligger jag på ungefär 1300 kcal, inte över 1500. Även om dessa kalorier består av tre måltider pulver och resten kanelbullar (ok, överdrift, men du hajar)...

Mitt ätbeteende är helt upfuckat, jag vet, men det är ju därför jag aldrig aldrig aldrig har godis, chips eller mackor hemma. Jag kan inte köpa en 100 g chokladkaka och tänka att "jag ska ta 10 gram efter middagen varje dag i 10 dagar" utan jag smäller i mig allt på en gång. Det problemet har jag dock löst genom att aldrig aldrig aldrig köpa en 100 g chokladkaka... Det är ju en lösning även om det kanske vore bättre att lära sig ha lite karaktär. Men karaktär är inte min grej
Mysella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 11:11   #49
GasseG
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 115
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Fettförbränningen ökar om man inte äter... Ämnesomsättningen också, dom två första dygnen. Ämnesomsättningen ökar definitivt inte av en mer frekvent måltidsordning.
Hur är det med proteincykeln då? Är det fördelaktigare att ha en jämnare aminosyrapool än att ge kroppen stötvis stora mängder protein? Jag tänker närmast på att jag slipper bryta ner mer muskelatur än nödvändigt under en viktminskning här!
GasseG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 13:12   #50
GasseG
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 115
Läste i en annan tråd att det inte spelar ngn roll om man äter en gång per dag eller 18 ggr per dag! Utan det kommer att fördelas jämnt ändå.
Så oavsett hur stora mängder protein jag sätter i mig vid ett och samma tillfälle så tar kroppen hand om allt.....har jag förstått det rätt? Svårt att tro men så är det väl då.
GasseG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 13:19   #51
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av GasseG Visa inlägg
Läste i en annan tråd att det inte spelar ngn roll om man äter en gång per dag eller 18 ggr per dag! Utan det kommer att fördelas jämnt ändå.
Så oavsett hur stora mängder protein jag sätter i mig vid ett och samma tillfälle så tar kroppen hand om allt.....har jag förstått det rätt? Svårt att tro men så är det väl då.
Citat:
Ursprungligen postat av GasseG Visa inlägg
Hur är det med proteincykeln då? Är det fördelaktigare att ha en jämnare aminosyrapool än att ge kroppen stötvis stora mängder protein? Jag tänker närmast på att jag slipper bryta ner mer muskelatur än nödvändigt under en viktminskning här!
Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte bara hux flux. Majoriteten återanvänds och bildar nytt muskelprotein.

Måltidsfrekvens spelar ingen speciell roll. I samband med träning är det dock antagligen en fördel att förlägga näringsintag, även om man äter stora måltider vid andra tillfällen.

Vassle tas upp för snabbt och oxiderar till för stor del för att man skall kunna utnyttja gigantiska intag, men så länge det handlar om blandade måltider med vanliga proteinkällor, tar du upp proteinet och använder det, oavsett hur många mål du delar upp intaget på. Protein från vanlig mat tas bara upp med en hastighet av några gram aminosyror i timmen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 14:21   #52
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av Mysella Visa inlägg
Rebecca: Ja det kan vara värt att prova kanske. Jag kör iofs redan så när jag går, springer eller går på crosstrainern att jag lyssnar på musik med varierande tempo och rör mig i takt med den. Men det kan ju vara värt att totalt köra slut på sig en stund då och då, om inte annat för att veta att man lever

Jag måste berätta hur min vikt sett ut denna vecka. Jag har vägt mig varje dag.

Ons 21: 74 kg
Tors 22: 73,9
Fre 23: 73,6
Lör 24: 72,6 (!!!)
Sön 25: 73,6
Mån 26: 73,5
Tis 27: 73,9
Ons 28: 73,9

Tillbaka på fucking ruta ett med andra ord! Under dessa dagar har jag tränat alla dagar (30-45 min kondition, 20-30 min styrka, 30-45 min promenad) utom söndag, ätit 1300-1500 kcal om dagen (alltså mer än vad jag brukar men ändå med ett antaget underskott) och på lördagen blev det kanske 2000 kcal. Hur är detta resultat möjligt?? Är allt jag "gått ner" bara vätska som jag sen fyllt på? Jag sliter mitt hår.

Jag såg en länk i en annan tråd till en sida som hette uppstarten.se eller liknande, och enligt den har jag ett dagligt energibehov på 2500 kcal!!
Väger du dig samma tid varje dag, nyskiten och nypissad?

Jag själv brukade väga mig både morgon och kväll för att få mer siffror att göra snitt på senare.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 14:43   #53
iMultiply
Banned
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 71
wow... alltså vin och drinkar på helgerna. Jag har inte läst igenom allt. Men du vet att man kan ta igen allt hårt arbeta med det där helgschemat. Man leker redan med små marginaler.
iMultiply är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 14:45   #54
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Har läst igenom tråden. Jag är tämligen säker på en (1st) sak och det är att du helt enkelt uppskattar ditt energiintag fel. Medvetet eller omedvetet. Samt att du kanske överskattar den mängd energi du gör av med.

Lösningen är att du äter lite mindre och rör på dig lite mer

Alternativt så har du någon slags mysko unik sjukdom som gör att just du inte kan gå ner i vikt...men det är säkert det andra alternativet
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 18:17   #55
Mysella
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Sthlm
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av Handcuff Visa inlägg
Har läst igenom tråden. Jag är tämligen säker på en (1st) sak och det är att du helt enkelt uppskattar ditt energiintag fel. Medvetet eller omedvetet. Samt att du kanske överskattar den mängd energi du gör av med.

Lösningen är att du äter lite mindre och rör på dig lite mer

Alternativt så har du någon slags mysko unik sjukdom som gör att just du inte kan gå ner i vikt...men det är säkert det andra alternativet
Jag räknar inte ens den energi jag gör av med i form av motion. Den är en bonus. Jag räknar med att jag ligger mellan 1300-1500 kcal per dag i intag, vissa dagar blir det mindre men sällan mer. Jag har följt rådet att öka energiintaget lite från c:a 1000 kcal och det har jag gjort. Jag använder mig av denna kaloriräknare http://wwwc.aftonbladet.se/vikt/jsp/...kalorikoll.jsp och skriver ner allt jag stoppar i mig i ett exceldokument där jag även har alla recept uppskrivna som jag följer slaviskt. Har ingen hushållsvåg men mäter i dl och ml, och när det inte går så uppskattar jag genom att utgå ifrån att en femtedel av ett paket pasta på 500 g är 100 g...

Sjukdom är nog uteslutet om den inte skulle kommit hux flux för jag har klarat att gå ner i vikt förr helt utan problem. Fyra veckor utan godis med en timme promenad varje dag, och jag tappade 4 kilo, bara sådär.

Idag stod jag en timme på crosstrainern och orkade med det bra (tog 3 koffeintabletter innan så det var väl dem eller placebo), så jag ska nog utöka tiden där från 30-40 min till 45-60 min. Har även köpt kalciumtabletter eftersom jag läst och hört att det ska hjälpa till med fettförbränningen, hur vet jag inte men det spelar ju mindre roll. Så fort det blir ljust när jag vaknar ska jag börja gå ut och jogga innan frukost, hinner inte mer än 20-30 min (haaaaatar att gå upp tidigt) men vad gör man inte. Och när min nuvarande pulverkartong är slut ska jag skippa pulvret, det verkar ju inte hjälpa i alla fall. Funderar på att försöka nån form av LCHF diet efter det. Om inte det funkar funderar jag på att gå och hänga mig.
Mysella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 01:05   #56
GasseG
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 115
Hmm jag skulle vilja tillägga en sak Mysella!

Nu får du översätta det här till dig själv och jag talar endast om egna erfarenheter. 4 kilo är ingen match och för mig var inte 8 kilo någon match! Den verkliga kampen håller jag på med nu och det är efter de där 8 kilona jag tappade direkt så att säga (ca 8 veckor). nu försöker jag helt plötsligt lägga in vetenskap och excel-dokument i det hela för att hålla mig inom vissa nivåer för att inte förlora massa muskler eller kunna utföra tankekrävande arbete och ändå förlora vikt.....det är ett helvete.
Vill du endast förlora vikt så är det ganska enkelt....jag menar VERKLIGEN förlora vikt. Sluta äta och dricka!
Det går förvånandsvärt enkelt att göra precis så men såklart så går det inte en längre tid! När pisset blir mörkbrunt så är det dags att börja dricka och med min kroppsvikt så var det ca 4 kilo. Något lite drack jag nog men när pisset blev så som det blev så visste jag att det inte var så nyttigt. Sedan gick jag över och endast åt lunch varje dag på en restaurang som serverade ungefär samma mat och samma mängd varje dag (thai). Genom att endast äta det och sedan inte stoppa något annat i munnen resten av dagen så fick jag perfekt kontroll över hur mycket jag åt varje dag. Det tog ungefär två veckor med perioder då jag skulle sova som jag trodde på riktigt att jag höll på att bli tokig....alltså jag menar verkligen typ sätta händerna på huvudet och springa runt och skrika i cirklar, men sedan gick det bra i 6 veckor eller något. Nu kör jag sedan i julas hela lchf-köret med exceldokument, slarv och träning och allt annat man kan tänkas göra. Nu går viktminskningen mycket långsammare och jag har endast förlorat 2 kilo sedan nyår.
Resultatet har tyvärr blivit så att jag drabbas av ångest varje gång jag har ätit men tröstar mig med att min nya livsstil kommer att vara sån här och jag kommer att bli lycklig med det.

Nu vet jag inte hur det är med dig men jag var inte väldigt överviktig och om sanningen ska fram så hade jag ingen aning om vad jag vägde innan jag beslöt mig för att lägga om kurs. Men det du kommer att märka så fort du gått ner lite i vikt är att din omgivning kommer att kommentera din viktminskning med typ uttalanden om "vad smal du har blivit" osv....till och med dina närmaste släktingar kan utstöta dylika plumpar....låt inte dessa uttalanden bekomma dig utan det är då det gäller att köra vidare och inte bli nöjd.

Muskelmässigt har jag aldrig varit en speta som många av mina kompisar utan ganska muskulös + att jag innan hade ett fysiskt krävande arbete. Men pga stillasittande arbete så har jag rasat upp i vikt under en 9 års period och det är det jag tar itu med nu.
Vågen hemma pajade för tre år sedan så den sista vikten jag vet om var 97 kilo och det är mitt riktmärke, även att jag faktiskt tror det var mer men det är borta nu . Nu väger jag 88 kilo och är 182 cm.

Plåga sig är bättre än att hänga sig!
GasseG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 06:53   #57
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av GasseG Visa inlägg
Är det fördelaktigare att ha en jämnare aminosyrapool än att ge kroppen stötvis stora mängder protein?
Ja det är korrekt uppfattat. Vad som däremot missuppfattas ofta vilket du också verkar missa är att den successiva utsöndringen av aminosyror till kroppen de facto pågår ÄNDÅ, oavsett om du ständigt stoppar mat i munnen eller ej.

Så "felet" i att kroppen mår bra av ständig tillförsel av ny energi ligger i den missuppfattningen att man måste småäta hela tiden när det faktiskt är så att kroppens matspjälkningssystem och tarmens upptag sker i tillräckligt långsam takt (vid någorlunda normala matvanor och med friskt mag- tarmsystem) för att själv ge den stötvisa mängden.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)