Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-12, 19:21   #1
ShizNat
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Jag bor i Norrköping men just nu bor jag i Chicago, USA
Inlägg: 5
Behov av råd!!! Hjälp

Hej

Jag har tränat hela mitt liv men aldrig för allvar, nu har jag bestämt mig för att ta kontrol över mitt liv o min kropp... Jag är trött på att inte var small men inte tjock heller.. Jag vill uppnå en fin kropp men vet inte hur jag ska ta mig dit, så jag ber om era råd! Jag vill ha muskler men inte allt för stora o abs som syns...

Just nu ligger jag på.
vikt: 85 kg
längd: 164

Jag har tränat ca 4 veckor nu, och tagit lipo 6x för snabbar förbränning men jag tror inte jag gör det rätt. Jag är skit dålig på att äta rätt, jag äter kanske 2 gånger per dag om inte mindre. Hur ofta bär jag äta och vad?

Ska jag bygga först eller bränna fett?

Jag vet inte vart jag ska starta, men jag vet att jag vill starta nu!

Jag har mest fett runt magen som är mitt största problem, har starka magmuskler men dom är täkta med fett...

Lagt upp 2 bilder så ni kan se vart jag ligger på nu...

Snälla hjälp mig att starta!

ShizNat
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SDC11271.jpg (45.2 KB, 302 visningar)
Filtyp: jpg SDC11468.jpg (38.8 KB, 300 visningar)
ShizNat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 19:23   #2
1684_
Registered User
 
1684_s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 2 608
alltdså, de bästa e ju att äta 4-5ggr om dagen, hur du vill, antingen kanske 6mindre mål eller 4-5 rejälare.

Hoppa aldrig över frukosten ( tro mig de hjälper ksiot mkt )

Träna på med de mesta, simma, gymma, gå promenader, kroppen fixar muskeluppbyggnad å fettförbränning själv.
1684_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 20:16   #3
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av 1684_ Visa inlägg
alltdså, de bästa e ju att äta 4-5ggr om dagen, hur du vill, antingen kanske 6mindre mål eller 4-5 rejälare.

Hoppa aldrig över frukosten ( tro mig de hjälper ksiot mkt )

Träna på med de mesta, simma, gymma, gå promenader, kroppen fixar muskeluppbyggnad å fettförbränning själv.
Det finns absolut ingen anledning att äta så många gånger som 4-6 om man inte trivs med det. Lider man inte av metabolt syndrom eller diabetes kan du må precis lika bra av att äta 2-3 gånger om dagen som 4-6.

Vill man gå ner i vikt är det enligt mig väldigt jobbigt att äta 6 pyttesmå måltider jämfört med att äta 2-3 lite större måltider.

Till trådskaparen
Fortsätt äta 2 eller 3 gånger om dagen om du trivs med det.

Det viktigaste för dig är att hitta träningsformer som du trivs med och som du kan tänka dig hålla på med regelbundet under lång tid/resten av ditt liv.
Äter du fler kalorier än du gör av med kommer du gå upp i vikt, både muskelmassa och fett. Äter du färre kalorier än du gör av med kommer du gå ner i vikt. Både muskelmassa och fett.

Styrketränar du under ett kaloriöverskott så kommer du lägga på dig mer muskler relativt fett mot om du inte styrketränar
Styrketränar du under ett kaloriunderskott kommer du tappa mycket mindre muskelmassa än om du inte styrketränar, samtidigt som du tappar fett.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 20:26   #4
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Kosttillskottet du tar är mer eller mindre helt verkningslöst. Den ökade förbränningen motsvarar nog inte mycket mer än det du bränner när du går till butiken och köper burken.

Produkten innehåller dock koffein som dämpar aptiten vilket är/kan vara en fördel om man vill gå ner i vikt. Men det finns det betydligt billigare produkter som är rent koffein om man vill åt det.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 22:55   #5
Medoria
Registered User
 
Medorias avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 36
Thumbs down

Precis som någon annan sa, så tror jag att kosttillskottet gör varken eller, och att det är bäst att du slutar med det. Då slipper du fråga dig om du går ner pga det eller inte, vilket iaf jag frågade mig när jag tog liknande.

Till att börja med är det viktigt att du sätter upp mål, och realistiska sådana, för annars finns risken att du ger upp. Vad som är ett realistiskt mål och inte är givetvis ganska subjektivt, men det känner du bäst själv. Sätt också upp vettiga delmål. Dessa kan funka delvis som morot men också som hare, det är viktigt att ha något att sträva emot. det kan vara vilken typ av mål som helst, minska midjemåttet, förbättra konditionen, gå ner en klädstorlek etc etc etc.

Sen tror jag det är viktigt att man rannsakar sig själv och gör klart för sig varför man vill gå ner i vikt. Då blir det väldigt mycket enklare att ta sig igenom de svackor som dyker upp längs vägen, och det kommer komma svackor. Det gäller att hitta sätt att mostå frestelerna, och försöka förekomma dem.

Beroende på vilken typ av person du är, kan det också vara av betydelse att faktiskt belöna sig själv. Inte genom mat dock, utan genom att skämma bort sig själv med annat, kanske kläder, ett biobesök eller dylikt. För ingen annan kommer säga till dig hur jävla grym du är som gör det här!

I övrigt vill jag bara önska dig lycka till.
Medoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 23:34   #6
wrack
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 82
Hur tränar du nu?
På rak arm, utan att veta vad du allra helst vill, hade jag satsat på att gå ner i vikt till en runt 70 kg, beroende på hur mycket muskler du har nu. Vid den viktnedgångstakt som rekommenderas, 0,5 kg i veckan, tar det 30 veckor, mer än ett halvår. För att gå ner 0,5 kg i veckan behöver du minska ditt kaloriintag med 500 kcal per dag, eller förbränna 500 kcal mer per dag än ditt basala energibehov, vilket kan räknas fram till 3100-3500 kcal per dag (baserat på vikt, ålder, aktivitetsnivå och kön).

Hade jag varit i din situation hade jag valt att träna styrketräning och cardio kombinerat ca tre gånger i veckan, först styrketräning i ca 50 minuter, sedan cardio i hälften av den tiden. På det sättet tror jag att du kommer att gå ner i vikt och samtidigt få goda förutsättningar för att bygga muskler. I forumsdelen träning, vikter och kondition finns ett bra klistrat träningsprogram för tre gånger i veckan.

Många är inne på rätt spår, det är du som måste veta vad du vill göra och varför. Utan motivation är det mesta ganska svårt. Jag gick ner i vikt i somras en gång, för att jag ville se bra ut, nu har jag gått upp lite för att bygga muskler och det är snart dags att gå ner igen för att bli snygg.
wrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 00:56   #7
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
jag startade på 83kg för ett par månader sedan och är nere strax under 70kg nu (69,6kg i skrivande stund med felmarginal på +/-0,3kg).

jag gick förstås ner för mycket de första tre veckorna. räknar man med en korrekt aktivitetsfaktor redan början så får man inte en så snabb minskning

vill du tappa vikt så rekommenderar jag att du läser deffguiden och lägger dig på ett lämpligt kaloriintag. funkar utmärkt för undertecknad. samt många, långa promenader (jag har aldrig tidigare insett vilken tjänst jag gjorde mig själv när jag bestämde mig för att inte skaffa körkort. massor med gratis motion bara för att ta sig från plats A till plats B)
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 01:11   #8
Arfenhouse
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
jag startade på 83kg för ett par månader sedan och är nere strax under 70kg nu (69,6kg i skrivande stund med felmarginal på +/-0,3kg).

jag gick förstås ner för mycket de första tre veckorna. räknar man med en korrekt aktivitetsfaktor redan början så får man inte en så snabb minskning

vill du tappa vikt så rekommenderar jag att du läser deffguiden och lägger dig på ett lämpligt kaloriintag. funkar utmärkt för undertecknad. samt många, långa promenader (jag har aldrig tidigare insett vilken tjänst jag gjorde mig själv när jag bestämde mig för att inte skaffa körkort. massor med gratis motion bara för att ta sig från plats A till plats B)
+1!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 Länk till deff guiden förövrigt.
Arfenhouse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 05:43   #9
ShizNat
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Jag bor i Norrköping men just nu bor jag i Chicago, USA
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av wrack Visa inlägg
Hur tränar du nu?
På rak arm, utan att veta vad du allra helst vill, hade jag satsat på att gå ner i vikt till en runt 70 kg, beroende på hur mycket muskler du har nu. Vid den viktnedgångstakt som rekommenderas, 0,5 kg i veckan, tar det 30 veckor, mer än ett halvår. För att gå ner 0,5 kg i veckan behöver du minska ditt kaloriintag med 500 kcal per dag, eller förbränna 500 kcal mer per dag än ditt basala energibehov, vilket kan räknas fram till 3100-3500 kcal per dag (baserat på vikt, ålder, aktivitetsnivå och kön).

Hade jag varit i din situation hade jag valt att träna styrketräning och cardio kombinerat ca tre gånger i veckan, först styrketräning i ca 50 minuter, sedan cardio i hälften av den tiden. På det sättet tror jag att du kommer att gå ner i vikt och samtidigt få goda förutsättningar för att bygga muskler. I forumsdelen träning, vikter och kondition finns ett bra klistrat träningsprogram för tre gånger i veckan.

Många är inne på rätt spår, det är du som måste veta vad du vill göra och varför. Utan motivation är det mesta ganska svårt. Jag gick ner i vikt i somras en gång, för att jag ville se bra ut, nu har jag gått upp lite för att bygga muskler och det är snart dags att gå ner igen för att bli snygg.

Jag tränar 3 gånger i veckan, ibland mer om jag har tid...
Börjar med cardio 30 min sen styrka.
Har börjat med protien dryck sakta för det får mig att må dåligt o äta är skit jobbigt... Jag är så van att skippa måltider, ofta äter jag bara middag...
Men ska ändra på det!

Mitt första mål är att bli mindre runt midjan, för det är det ända jag inte gillar hos mig själv... Vill oxå komma ner till/under 65 kg...
Jag är nästan helt säker på att om jag förlorar 15-20 kg så kommer muskler att synas, för när jag spänner mig så är jag rock hard..


Tack till alla för era råd!!!!!!!!!!!
ShizNat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 07:30   #10
Nina L
Honorary Member.
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 266
Vad äter du på några vanliga dagar? Är du stressad/mycket att göra eller varför blir du inte hungrig, tror du?

Edit: och så läs deffguiden
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 14:03   #11
ShizNat
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Jag bor i Norrköping men just nu bor jag i Chicago, USA
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av Nina L Visa inlägg
Vad äter du på några vanliga dagar? Är du stressad/mycket att göra eller varför blir du inte hungrig, tror du?

Edit: och så läs deffguiden
om jag äter frukost så brukar det bli lite flingor o en frukt...
middag så blir det vad som tillagas...med sallad...

Jag gillar att äta men jag är för slö att förbereda det, och jag är ingen morgonperson... så då händer det ofta att jag skiter i det...
ShizNat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 16:31   #12
Dan S
Registered User
 
Dan Ss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 747
Tydligen äter du ju så pass att du går upp i vikt, och du säger att du ska fixa så du äter ännu mer? Låter ju inte så bra, du ska väll dra NER på maten istället om du ska få bort fett.
Dan S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 17:08   #13
Nina L
Honorary Member.
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 266
Citat:
Ursprungligen postat av ShizNat Visa inlägg
om jag äter frukost så brukar det bli lite flingor o en frukt...
middag så blir det vad som tillagas...med sallad...

Jag gillar att äta men jag är för slö att förbereda det, och jag är ingen morgonperson... så då händer det ofta att jag skiter i det...
Skippa middagen. Då lär du vakna hungrig.

Du skippade min andra fråga. För personligt?
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 17:25   #14
ShizNat
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Jag bor i Norrköping men just nu bor jag i Chicago, USA
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av Nina L Visa inlägg
Skippa middagen. Då lär du vakna hungrig.

Du skippade min andra fråga. För personligt?
ohh nää då, lite av båda.. Har 3 barn att passa, jobba som au pair är inte lätt :P När jag väl har tide så vill jag mest vila... Men jag hasar mig alltid in i gymmet innan jag lägger mig, ser på en film så går tiden alltid fort ^^
ShizNat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 17:27   #15
ShizNat
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Jag bor i Norrköping men just nu bor jag i Chicago, USA
Inlägg: 5
Åt en riktig frukost idag, som jag inte gjort på länge... Vart havregrynsgröt med bannan o lite protein, glass jucie och en massa frukt.
ShizNat är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)