Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-02-27, 21:32   #1
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Lite frågor om stelhet baksida lår

Hej!

Jag har ganska usel rörlighet i baksida lår. Om jag sitter på marken med benen rakt fram så sträcker det i princip med kroppen upprätt. Jag har däremot väldigt bra rörlighet vid utåtrotation i höften(sitter alltid med hälen på knät när jag sitter vid datorn av gammal vana). När jag gör knäböj och marklyft så åker mina knän ut väldigt mycket mot sidan istället för att åka framåt. Jag antar att detta beror på den dåliga rörligheten i baksida lår samt relativt bra rörlighet vid utåtrotation? Stämmer detta biomekaniska antagande?

Jag har från och med idag börjat stretcha för att få ökad rörlighet i baksida lår. Hur lång tid brukar det ta innan man får ökad rörlighet? veckor? månader?
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-28, 08:23   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Jag har från och med idag börjat stretcha för att få ökad rörlighet i baksida lår. Hur lång tid brukar det ta innan man får ökad rörlighet? veckor? månader?
Beror på. Vad menar du med "stretcha"? En minut om dagen? En timme om dagen? Det gör en viss skillnad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-28, 08:31   #3
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Beror på. Vad menar du med "stretcha"? En minut om dagen? En timme om dagen? Det gör en viss skillnad.
Jag kan väl utan problem avsätta 10 minuter om dagen för detta ändamål.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-28, 09:16   #4
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Du bör inte bara, stretcha området du just nu, är stel i!!!...
För du kan då få obalans i rörligheten, om du bara, stretchar (ett) område.

Du bör lägga minst 1tim/gång, på stretching, för då kan du få med de omkringliggande områdena också då, samt annat som också behövs. Om du stretchar baksida, bör du också, stretcha framsida osv, antagonisterna, gärna.

Utbilda dig själv, läs här på kollo, vad som behövs osv....eller i bok, går också bra.
Sen när du vet vad som behövs, så kan du köra på. Att tänja lite, är inte att stretcha ordentligt!!!....
Att tänja lite, kan man göra innan å efter träning, gärna då i sauna. Men att få en bra rörlighet, som inte begränsar dig i rörelserna, tar lite längre tid.

Med vänlig hälsning/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-28, 09:33   #5
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Du bör inte bara, stretcha området du just nu, är stel i!!!...
För du kan då få obalans i rörligheten, om du bara, stretchar (ett) område.

Du bör lägga minst 1tim/gång, på stretching, för då kan du få med de omkringliggande områdena också då, samt annat som också behövs. Om du stretchar baksida, bör du också, stretcha framsida osv, antagonisterna, gärna.

Utbilda dig själv, läs här på kollo, vad som behövs osv....eller i bok, går också bra.
Sen när du vet vad som behövs, så kan du köra på. Att tänja lite, är inte att stretcha ordentligt!!!....
Att tänja lite, kan man göra innan å efter träning, gärna då i sauna. Men att få en bra rörlighet, som inte begränsar dig i rörelserna, tar lite längre tid.

Med vänlig hälsning/
Fast just nu är det ganska uppenbart att jag har betydligt sämre rörlighet i baksida lår än i övriga kroppen så därför kommer jag fokusera på det. Är inte direkt intresserad av att öka min rörlighet generellt. Min fråga rör egentligen om bättre rörlighet i baksida lår kan göra att mina knän åker ut mindre mot sidan. Vill egentligen bara få bättre teknik i knäböj/mark. Tycker förövrigt att det är riktigt tråkigt att stretcha så kommer inte kunna motivera mig till en timma åt gången.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-28, 09:34   #6
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Du bör inte bara, stretcha området du just nu, är stel i!!!...
För du kan då få obalans i rörligheten, om du bara, stretchar (ett) område.

Du bör lägga minst 1tim/gång, på stretching, för då kan du få med de omkringliggande områdena också då, samt annat som också behövs. Om du stretchar baksida, bör du också, stretcha framsida osv, antagonisterna, gärna.

Utbilda dig själv, läs här på kollo, vad som behövs osv....eller i bok, går också bra.
Sen när du vet vad som behövs, så kan du köra på. Att tänja lite, är inte att stretcha ordentligt!!!....
Att tänja lite, kan man göra innan å efter träning, gärna då i sauna. Men att få en bra rörlighet, som inte begränsar dig i rörelserna, tar lite längre tid.

Med vänlig hälsning/
Vad kommer en timme ifrån? Är det något magiskt som inträffar då?

Om TS inte riktigt vet vad som är fel, ska han sätta sig med Sobotta 1-3 och lusläsa? Eller fråga folk som har utbildningen och kan vägleda honom?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-28, 09:41   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Du skriver att dina knän åker ut åt sidan när du kör knäböj och marklyft; åt vilket håll pekar dina fötter? Står du med fötterna pekandes utåt så ska ju knäna naturligt följa med.

Lägg hellre effektiv tid på att stretcha än tid där du bara står och töjer. Googla på KAT- eller PNF-stretch och börja tillämpa för baksida lår. Gärna med en sadistisk kompis som side kick. Ett par plågsamma minuter om dagen kommer man långt med.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-28, 09:45   #8
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Du skriver att dina knän åker ut åt sidan när du kör knäböj och marklyft; åt vilket håll pekar dina fötter? Står du med fötterna pekandes utåt så ska ju knäna naturligt följa med.

Lägg hellre effektiv tid på att stretcha än tid där du bara står och töjer. Googla på KAT- eller PNF-stretch och börja tillämpa för baksida lår. Gärna med en sadistisk kompis som side kick. Ett par plågsamma minuter om dagen kommer man långt med.
Har naturligt ganska utåtroterade höfter så knäna ska givetvis åka lite utåt, men även i marklyft när man står relativt smalt så åker knäna ut mer än vad de borde göra. Om jag ska beskriva hur det ser ut blir det ungefär som att man blir hjulbent när jag böjer mig framåt vid marklyft. Alltså det sker väldigt mycket utåtrotation i höften när jag ska böja mig ned och inte så mycket ren flexion.

Senast redigerad av Alkro den 2016-02-28 klockan 09:49.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-28, 11:48   #9
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Att få akut och tillfälligt ökad rörlighet av töjning är inga problem, det är att behålla den ökade rörligheten som kan vara svårt. Jag tycker att det funkar bättre att töja lite och sedan träna i det ökade rörelseomfånget. För hamstrings kan det t. ex. innebära att du först jobbar ett par minuter med töjning och därefter tränar excentriska raka marklyft med hyfsat lätt vikt och bra kontroll där du jobbar dig längre och längre ner.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-28, 17:11   #10
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Vad kommer en timme ifrån? Är det något magiskt som inträffar då?

Nej, inget magiskt!!....men brukar ta tid att stretcha ut ordentligt, och då speciellt ben, vilka har starka senor/ligament/muskler. sen om man ska stretcha ut, rygg, armar, vader, nacke, mm.....så krävs det (kanske) 1 tim, för att hinna med allt detta, inkl. ben.

Om TS inte riktigt vet vad som är fel, ska han sätta sig med Sobotta 1-3 och lusläsa? Eller fråga folk som har utbildningen och kan vägleda honom?
Bättre att fråga folk, som bevisligen har utbildning då, och kan vägleda honom....!!!!!..............Med vänlig hälsning/

PS: TS, jag tog nog i lite vad gäller din fråga!!!........men fråga någon kunnig , i detta, som vet hur man ,kan göra......Med vänlig hälsning/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....

Senast redigerad av bighulken den 2016-02-28 klockan 17:14.
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)