Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-08-20, 21:46   #1
Trytter
Registered User
 
Trytters avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 076
Komb Styrketräning/Byggning med CrossFit?

Sökte men hittade inte så jag frågar.
Tänkte bara höra om ngn vet om man kan hitta exempel på folk som kombinerar CrossFitträning med mera traditionell Styrke/Byggning?
Finns ju en hel del, ex Miko Salo som vann CrossFit Nationals 2009. Miko kör ju både och, dessutom oftast 2ggr/dag. Jag snackar alltså inte Coleman ambitioner men mera Athletic Fitness fysik. Har jag förstått det rätt kombinerar de flesta AF-profilen traditionell styrketräning med CrossFit?
Problemet är ju att de inte publicerar sina scheman/upplägg i detalj.
Men ex tänker jag på meket med återhämtning.
De flesta CrossFit WOD´s tar ju på i princip hela kroppen. Så jag funderar väl också lite på hur det går ihop om man ex kör ett morgonpass med lite mer traditionell styrka och sen ngn WOD på kvällen, eller nästa dag?

Lite länktips eller konkreta erfarenheter välkomnas!
Tack på förhand!

Senast redigerad av Trytter den 2012-08-20 klockan 21:49. Anledning: ...
Trytter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 07:07   #2
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Inte för att vara dryg. Men läs på mer om crossfit så kommer du nog förstå bättre varför dem inte lägger upp några "fasta" scheman.

Men för att utveckla lite snabbt så tränar även "crossfittare" OL, tunga böjar och tunga pressar, alltså traditionell styrketräning. Allt beror på vad deras svagheter är, en del kanske måste arbeta mer med uthållighet. WODsen utgör i sin helhet ändå en relativt liten del av träningen (av vad jag förstår).
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 07:18   #3
cheunce
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Sollentuna
Inlägg: 242
Rich Froning Jr (som vunnit CrossFit Games de två senaste åren) har lagt ut hur han tränar och en film. Du hittar dem här.
http://www.allthingsgym.com/2012/05/...training-days/
cheunce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 07:19   #4
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Jag har inte alls fått uppfattningen om att AF-are sysslar med cossfitt i någon större utsträckning. Dessutom verkar du gravt underskatta AF-fysikerna som i många fall liknar CBB-fysiker nu för tiden. Väldigt få når dit och inte är det tack vare crossfit i så fall.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 07:30   #5
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
Citat:
Ursprungligen postat av Trytter Visa inlägg
Sökte men hittade inte så jag frågar.
Tänkte bara höra om ngn vet om man kan hitta exempel på folk som kombinerar CrossFitträning med mera traditionell Styrke/Byggning?
Finns ju en hel del, ex Miko Salo som vann CrossFit Nationals 2009. Miko kör ju både och, dessutom oftast 2ggr/dag. Jag snackar alltså inte Coleman ambitioner men mera Athletic Fitness fysik. Har jag förstått det rätt kombinerar de flesta AF-profilen traditionell styrketräning med CrossFit?
Problemet är ju att de inte publicerar sina scheman/upplägg i detalj.
Men ex tänker jag på meket med återhämtning.
De flesta CrossFit WOD´s tar ju på i princip hela kroppen. Så jag funderar väl också lite på hur det går ihop om man ex kör ett morgonpass med lite mer traditionell styrka och sen ngn WOD på kvällen, eller nästa dag?

Lite länktips eller konkreta erfarenheter välkomnas!
Tack på förhand!
Salo kör tydligen ofta en mer renodlad styrketräning för vissa muskelgrupper som första WOD (ex tunga cleans upp till maxtreor) och kompletterar senare på dagen med uthållighets-WOD (som då också innehåller någon clean-variant) som mosar samma muskler som han tränat tidigare. Sen vet jag att han på senare år börjat fokusera mycket mer på teknikträning i repklättring, hopprep osv eftersom han tappat mycket på de momenten för att han tyckte att det var mesigt att träna sånt tidigare.

Det blir nog lite skevt att försöka härma Salos upplägg i och med att han arbetat sig upp till sin träningskapacitet genom hela livet, så ta det lugnt med volymen först och se hur din kropp reagerar.

Ni andra som tränar CF får gärna fylla på med skvaller om Mikko och hans träning.

Sen kan du googla på "crossfit hybrid garrett smith" så kommer du få träffar med write-ups på folk som redan tänkt på en mer renodlad styrkefokuserad version av crossfit.

Senast redigerad av Aping den 2012-08-21 klockan 07:34.
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 08:57   #6
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
https://www.youtube.com/watch?v=41MIY-gc2Ys
en domumentär om Mikko salo där man får se hur han tränade för några år sedan. jag tycker den är grymt bra, helt klart sevärd
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 09:15   #7
Spunken
Bulimi & alzheimers.
 
Spunkens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 493
Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
WODsen utgör i sin helhet ändå en relativt liten del av träningen (av vad jag förstår).
Så som jag har fattat det står "wod" för workout of the day, alltså dagens pass, och är inte en del av ett pass utan allt du gör. Sen kan det passet se ut hur som helst och innehålla både det ena, det andra och ett tredje moment. Ex: tunga marklyft följt av en 10min metcon, 10min vila följt av en kortare metcon.
__________________
Som huggen ur granit, allmänt hård fysträning och en del cykling.
Spunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 22:08   #8
Trytter
Registered User
 
Trytters avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 076
Tack till er som gav värdefulla tips! Tänkte bara poängtera att det är inte för att kopiera ngt jag frågar. Då skulle liksom hela idén med CrossFit på sätt och vis försvinna. Men som inspiration som sagt. Givetvis som med all annan träning är det en gradvis övergång/tillvänjning som gäller. Men stort tack iaf!
Trytter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 05:36   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Spunken Visa inlägg
Så som jag har fattat det står "wod" för workout of the day, alltså dagens pass, och är inte en del av ett pass utan allt du gör. Sen kan det passet se ut hur som helst och innehålla både det ena, det andra och ett tredje moment. Ex: tunga marklyft följt av en 10min metcon, 10min vila följt av en kortare metcon.
I princip har du rätt, men ingen som sysslar med crossfit skulle nog kalla det du beskrev "en WOD". Kanske att de kallar det "ett pass".

De som tävlar i crossfit gör betydligt mer än ett pass om dagen. Precis som att eliten inom vilken sport som helst inte tränar som vanliga motionärer.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 07:23   #10
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Citat:
Ursprungligen postat av Spunken Visa inlägg
Så som jag har fattat det står "wod" för workout of the day, alltså dagens pass, och är inte en del av ett pass utan allt du gör. Sen kan det passet se ut hur som helst och innehålla både det ena, det andra och ett tredje moment. Ex: tunga marklyft följt av en 10min metcon, 10min vila följt av en kortare metcon.

Ja, WOD = Workout of the day. Nu är ju inte jag en crossfittare direkt och du kan nog ha rätt, men de som jag pratar med och tränat lite grand med brukar exempelvis köra OL i typ 60-90 min för att sedan avsluta passet med en s k WOD som varar i typ 10-20 min (ca 3 övningar). WODen kan även läggas senare under dagen som svenbanan skriver.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 09:27   #11
LkpgOL
Registered User
 
LkpgOLs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Linköping
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Trytter Visa inlägg
Sökte men hittade inte så jag frågar.
Tänkte bara höra om ngn vet om man kan hitta exempel på folk som kombinerar CrossFitträning med mera traditionell Styrke/Byggning?
Finns ju en hel del, ex Miko Salo som vann CrossFit Nationals 2009. Miko kör ju både och, dessutom oftast 2ggr/dag. Jag snackar alltså inte Coleman ambitioner men mera Athletic Fitness fysik. Har jag förstått det rätt kombinerar de flesta AF-profilen traditionell styrketräning med CrossFit?
Problemet är ju att de inte publicerar sina scheman/upplägg i detalj.
Men ex tänker jag på meket med återhämtning.
De flesta CrossFit WOD´s tar ju på i princip hela kroppen. Så jag funderar väl också lite på hur det går ihop om man ex kör ett morgonpass med lite mer traditionell styrka och sen ngn WOD på kvällen, eller nästa dag?

Lite länktips eller konkreta erfarenheter välkomnas!
Tack på förhand!
Brukar inte vara något problem att köra två helkroppspass om dagen, så länge det fungerar med dygnsvila och matintag. Men 6 till 8 veckor är nog max tid innan du behöver en period med lugnare träning innan du går på nästa period med två helkroppspass om dagen.
__________________
Det gäller bara att lura sig till att träning är kul så kommer resultaten så småningom.

Tyngdlyftning som satan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187039
LkpgOL är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)