Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-05-17, 21:49   #1
woxiz
Registered User
 
woxizs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 59
Hjälp med deff upplägget.

Hej! Jag har tidigare gått ner ~30kg. Har tränat hela tiden, men nu dom senaste månaderna har jag börjat gymma ordentligt ett tag (ordentligt med mat osv).

Jag är 192cm och väger ~90kg på gymmet och kanske 88kg på morgonen.

Tvekade hit och dit med att forsätta att gymma på eller bli helt slimmad första sommaren som smal sedan jag gick i lågstadiet.
Känner nu att jag stör mig för mycket på det som jag har kvar. Speciellt magen som typ trillar ihopa när jag sätter mig ner, men när jag står är den nästan platt (eller plan kanske man skulle kalla det).

Visst nu när jag har bantat 30kg, då borde jag väl inte ha några problem att tappa 5kg till sommaren. Men innan så gick jag mest tokhungrig och cyklade 2.5 mil om dagen. Känns inte som jag ska göra så nu. Dels för att jag kanske inte riktigt har motivation till att svälta mig själv och för att jag så klart inte vill tappa muskler. Eller få frossar anfall efter allt svältande för den delen heller.



Började idag med att äta lite mindre och cykla 1.5mil, sen gymmet som vanligt.
Tänkte börja med morgonprommenader varje dag ~1 timme.
Jag har delat upp kroppen i 2 omgångar och tränar 5 dagar i veckan, annat än lite hemmaträning på helgen.

Så nu tänkte jag gå morgonprommenad 1 timme varje morgon och cykla 1 timme i relativt högt tempo (2.5mil på lite under timmen). Gymmandet ska väl fortsätta som vanligt, eller ska jag göra något annerlunda med den?

Min kost under deffen ungefär:

Frukost:
1.5dl Havregrynsgröt



Mellanmål:
1 rågmacka/grovt knäckebörd med skinka



Lunch:
1-2dlPasta med 3hg köttfärssås (blandfärs eller nötfärs)
Eller ris och kyckling.


Gymmet


Proteinshake med lite snabba kolhydrater

1 knäckebröd


Lite pasta med tonfisk/makril i tomatsås eller havregrynsgröt


1 morot och ett äpple


Förresten hur många kalorier är detta ungefär? Jag har då ingen aning... Jag går efter att aldrig bli FÖR mätt.

Senast redigerad av woxiz den 2004-05-17 klockan 21:56.
woxiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-17, 23:26   #2
joonah
Registered User
 
joonahs avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 242
Re: Hjälp med deff upplägget.

Citat:
Originally posted by woxiz
Förresten hur många kalorier är detta ungefär? Jag har då ingen aning... Jag går efter att aldrig bli FÖR mätt.
Det ser ut att vara på tok för lite iaf, men runt 1800 kcal om du tar en 40grams proteindrink och 60g kolisar till det, och att lite pasta är ca ~1dl samt att du äter 100g tonfisk , det ser även ut som det är lite fattigt på protein åtminstone på morgonen.

Jag är i precis samma sits som dig, är 1,92cm lång, väger 91kg på morgonen och tänkte bli av med resterna av en allt för stor övervikt sen tidigare(har vägt närmare 160), och det sitter på självklart på magen för mig med.

Kör själv en liten deff och har lagt mig på 2800Kcal/dagen de dagar jag inte tränar. Jag jobbar dock i butik så jag står upp i stort sett hela dan och springer även runt en hel del i butiken, så får endel "motion" under dagen. Har på denna energinivå tappat runt 2 kg på de 3 veckor som gått nu.

Det kan ju vara en bra grej att lära sig räkna kalorier, eller använda ett program som gör det åt dig. Själv använder jag mig av Trainerslab, vilket jag tycker fungerar bra. För att räkna ut din förbrukning kan du använda dig utav uppladdningens sida. http://www.uppladdningen.nu/uppladdn...gsjalv1-1.html

Dra sedan bort 500 kcal ifrån det värde du får ut, och testa ett par veckor, går du inte ner, så dra ner ytterligare ett par hundra kcal tills du hittar en bra nivå för dig. En bra nivå är väl att gå ner mellan 0,5-1 kg/v, och om du samtidigt styrketränar så blir det minimal förlust av muskelmassa.

En bra riktlinje för hur mycket du ska äta kan vara att äta åtminstone 2g protein och 1g fett per kg kroppsvikt, och sen fylla ut med kolhydrater.

Kika även runt lite i andra trådar under denna forumdel så får du tonvis med tips på hur du bör komponera måltider samt vad du bör tänka på.

Lycka till
__________________
Jag har haft fel förr
joonah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 01:29   #3
woxiz
Registered User
 
woxizs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 59
Får väl trycka in en burk makrillfilé också på 2 rågmackor.
Har du problem med överflödig hud? Är lite rädd att om jag plockar bort allt fett från magen så kommer magen se ut som en tom matkasse.
woxiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 09:21   #4
joonah
Registered User
 
joonahs avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 242
Jag har inte fått några större mängder överflödig hud än känns det som, men jag har massor av hudbristningar så att förmodligen så kommer det att bli endel lös hud fram på magen, men det tar jag då jag kommer dit. Det enda stället jag har hud som är överflödig just nu är på överarmarna, men det ska väl förhoppningsvis fyllas upp med tiden.
__________________
Jag har haft fel förr
joonah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 09:39   #5
supremo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Hällefors
Inlägg: 1 323
Det verkar vara lite energifattigt överlag tycker jag, främst om man tittar på proteinintaget...

Grattis till viktnedgången iaf!
__________________
Jaha, du tänker så.
supremo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 11:27   #6
woxiz
Registered User
 
woxizs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 59
Jag fick precis typ dagensrätt maträtter från en restaurang. Nån var väl typ potatisgratäng/mossaka och en annan var väl potatis sås och nåt kött. Hur farligt är det att äta det här till lunch?
Om det skulle vara fet mat skulle det förstöra min viktnedgång då?
woxiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 11:36   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Du blir inte fet av att äta fett. Du blir fet av att äta mer energi än du gör av med. Självklart är fett energirikare än kolhydrater och protein, men det är det totala energiintaget du skall hålla koll på, i första hand. Ligger du på energiminus totalt under dygnet går du ner.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 11:41   #8
woxiz
Registered User
 
woxizs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 59
Jo visst. Men då e ju frågan är det jätte mycket kalorier i sån mat?
Man har hör ju hela tiden om hur mycket mer fett det är i sådan mat än vad man tror...
Eller det spelar ingen roll om man bara äter det en gång per dag?
Edit: Sen kanske det bli ännu mindre fara när jag äter det 1 timme innan jag drar till gymmet?

Senast redigerad av woxiz den 2004-05-18 klockan 11:46.
woxiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 11:44   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Men då e ju frågan är det jätte mycket kalorier i sån mat?

Visst är det det.

Eller det spelar ingen roll om man bara äter det en gång per dag?

Gör det att ditt energiintag blir för stort spelar det avgörande roll. Annars inte.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 11:49   #10
woxiz
Registered User
 
woxizs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 59
ok ok. Jag fick ju bara 2 portioner så.
Ähh, jag gör nog lika bra i att dela upp portionerna på 4 dagar och äta lite pasta till varje portion.

Edit: Om jag skulle slänga in lite extra nyttigt fett. Under vilken tidpunkt är det bäst att slänga in det? Typ lite jordnötter. Hur mycket ska man ta?

Edit: Jag har hört att man inte ska äta för mycket frukt under deff. För att det saktar ner viktnedgången.
Hur många äpplen kan man äta på en dag annars? Ja menar det är ju kalorier det också.

Senast redigerad av woxiz den 2004-05-18 klockan 11:54.
woxiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 12:08   #11
supremo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Hällefors
Inlägg: 1 323
Citat:
Originally posted by woxiz

Edit: Jag har hört att man inte ska äta för mycket frukt under deff. För att det saktar ner viktnedgången.
Hur många äpplen kan man äta på en dag annars? Ja menar det är ju kalorier det också.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...deff+AND+frukt
__________________
Jaha, du tänker så.
supremo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 12:10   #12
joonah
Registered User
 
joonahs avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 242
Ett normalt äpple innehåller ca 50-70kcal.
__________________
Jag har haft fel förr
joonah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 13:54   #13
woxiz
Registered User
 
woxizs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 59
ok. Men man kanske inte skulle äta för mycket frukt då. Morötter är väl annars det bästa man kan äta mellan måltider? Hur många kalorier innehåller en medelstor morot?
woxiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-18, 14:47   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Om din deff misslyckas, kommer det inte att vara ett eventuellt fruktintag som ligger bakom det...
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-19, 00:07   #15
joonah
Registered User
 
joonahs avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 242
Vet inte hur stor en medelstor morot är, kanske 120g?

Hursomhelst så innehåller 100g morötter 31Kcal.
__________________
Jag har haft fel förr
joonah är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)