Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-20, 19:35   #61
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Khyron_ Visa inlägg
https://www.expressen.se/kronikorer/...ms-fel-det-ar/
Det brinner i skogarna pga... vita män
Jag tyckte det kanske verkade lite som att han mest skrev så för att provocera, och medvetet överdrev. Fast vem vet... Jag pallade dessutom inte ens att läsa hela ledaren, eftersom jag inte orkar med folk som tror att ett långvarigt högtryck är ett bevis på "klimathotet".

För att förtydliga mig så har jag ingen orsak att betvivla att utsläpp växthusgaser påverkar medeltemperaturen på jorden, och att detta såklart kommer leda till ett förändrat klimat. Men då snackar vi ju om en grad celsius i snitt över året och inte tokvärme på sommaren.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 19:57   #62
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Talking

Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Då använder jag mitt tolkningsföreträde som könskonverterad beta-hen och makulerar din åsikt.

Om man nu är intresserad av en mindre hysterisk syn på klimatförändringarna kan dessa vara intressanta.





Dessa är vad man kallar för "outliers" eller "icke-konsensus" inom forskning. Låt dig inte frestas för "underdog"-effekten där du vill heja på någon som har "hela världen emot sig" bara för att dessa personer är mindre "skrikiga" i sina påståenden. I forskning spelar det ingen roll hur du talar, det handlar om vad du säger och hur detta stämmer överens med konsensus inom forskning.

Om du som forskare, vetenskapsman, väljer en position och sedan vägrar ändra den efter att nya statistiskt säkerställda data har kommit in då är du inte en forskare eller vetenskapsman längre utan en simpel genomsnittlig person på denna jord som de flesta tyvärr är.

Men för all del, ös på med mer energi till det globala växthuset. Jag ser framemot att få höra om hur dina framtida barn och barnbarn skriker när de drunknar, nitas av återkommande blixtar eller brinner ihjäl levande!

OJ! Varför denna onödiga, icke-berättigade provocering? Kanske för att vissa saker skall INTE "politiseras". Det är fascinerande att "klimathotet" har blivit något som har politiserats istället för att bara få vara ifred och forskas precis som vad som helst annat här i världen och alla dess fenomenala företeelser.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 20:02   #63
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Stabilt!

"Under dagen meddelade MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, att flera av de största bränderna som härjar runt om i landet inte kommer att kunna släckas, såvida inte vädret slår om. Senare under kvällen meddelade MSB att det kommer krävas två veckors ihållande regn för att släcka bränderna."
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 20:13   #64
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
"För närvarande finns det 83 ärenden som klassificeras som Brand i terräng."

https://www.expressen.se/nyheter/-sk...-vattenbomber/

Var ett 50tal imorse
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 20:35   #65
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Det går bra för varje myndighet Eliasson går till.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 20:36   #66
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
"För närvarande finns det 83 ärenden som klassificeras som Brand i terräng."

https://www.expressen.se/nyheter/-sk...-vattenbomber/

Var ett 50tal imorse
https://www.sosalarm.se/trender--ana...gesbild-brand/

Jag hade denna sidan öppen i en flik sedan imorse då den såg ut såhär:

Citat:
Lägesbild, torsdagen den 19 juli klockan 15.00. Uppdateringar sker varje dag klockan 09.00, 15.00 och 20:30

För närvarande finns det 50 ärenden som klassificeras som Brand i terräng.

Antalet 112-anrop föregående dygn (18 juli) uppgick till 10 698 stycken vilket fortfarande är klart över genomsnittet för en normal sommardag.

För närvarande finns hela 13 stycken utfärdade, och fortfarande aktiva, Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA).
Nu ser det ut som nedan:

Citat:
Lägesbild, fredagen den 20 juli klockan 20.30. Uppdateringar sker varje dag klockan 09.00, 15.00 och 20:30

För närvarande finns det 83 ärenden som klassificeras som Brand i terräng.

Antalet 112-anrop föregående dygn (19 juli) uppgick till 12 148 stycken vilket fortfarande är klart över genomsnittet för en normal sommardag.

För närvarande finns hela 11 stycken utfärdade, och fortfarande aktiva, Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA).
Dock är det ju egentligen inte sedan imorse detta har förändrat sig. Utan snarare sedan igår kväll.

EDIT: Hmm. Tydligen fick jag inte med tidsstämpeln där det stod att rapporten från imorse var daterad 23:30 (ungefär) igår kväll. Det ser ut som att den skulle vara från 15:00 igår, men det stämmer nog inte riktigt...

Senast redigerad av svenbanan den 2018-07-20 klockan 20:39.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 20:37   #67
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Det går bra för varje myndighet Eliasson går till.
Jag gillar inte heller Eliasson. Men kom igen.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 20:41   #68
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
https://www.sosalarm.se/trender--ana...gesbild-brand/

Jag hade denna sidan öppen i en flik sedan imorse då den såg ut såhär:

Nu ser det ut som nedan:

Dock är det ju egentligen inte sedan imorse detta har förändrat sig. Utan snarare sedan igår kväll.

EDIT: Hmm. Tydligen fick jag inte med tidsstämpeln där det stod att rapporten från imorse var daterad 23:30 (ungefär) igår kväll. Det ser ut som att den skulle vara från 15:00 igår, men det stämmer nog inte riktigt...
Kan nog stämma, går inte i rätt riktning iaf :/

Sedan att det verkar som folk går omkring och medvetet anlägger fler bränder är enbart helt galet
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 20:47   #69
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Kan nog stämma, går inte i rätt riktning iaf :/

Sedan att det verkar som folk går omkring och medvetet anlägger fler bränder är enbart helt galet
Folk är idioter i allmänhet. Folk blir ju tydligen förbannade på räddningspersonal som gör sitt jobb och då stör deras filmande av någon som drunknar. Att de själva står ivägen och i försvårar för räddningspersonalen är såklart inte lika viktigt som hur många likes de får på instagram. Samma typ av ärthjärnor drar sig säkert inte för att anlägga en brand och sedan filma lite folk som brinner upp, eller i sämsta fall bara nån sommarstuga. It's all about the likes.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 20:50   #70
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Tänk på allt slit med planterad skog och alla år de växt. Tragiskt.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 20:53   #71
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Det går bra för varje myndighet Eliasson går till.
Jag kräktes på hans framträdande i pressen idag. Alltså, på riktigt, HUR kan man vara så galet dålig retorisk i en sådan viktig roll. Man har alltså en position där du ska ansvara för några av de största delarna inom landets säkerhet och man pratar som om det är kalleankadags på julafton?! NOLL förtroendeingivande (ok jag är lite tvättad efter hans tidigare misslyckanden, men jag försökte ändå förhålla mig objektiv). Chefen för just MSB vill jag ska vara en person jag får direkt tillit och förtroende för, någon som verkligen tänker samhällets säkerhet osv.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 20:56   #72
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Tänk på allt slit med planterad skog och alla år de växt. Tragiskt.
Många skogsägare och bönder som kommer gå i personlig konkurs efter detta år
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 20:59   #73
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Många skogsägare och bönder som kommer gå i personlig konkurs efter detta år
Får man inte ut nåt på försäkringen pga "force majeure" eller vad?

EDIT: Nej, så verkar det inte vara. Ifall man försäkrat sin egendom så verkar det som att man får ersättning ifall man drabbas av skogsbrand. Dock kanske man inte brukar försäkra sin skog?

Senast redigerad av svenbanan den 2018-07-20 klockan 21:02.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 21:00   #74
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Får man inte ut nåt på försäkringen pga "force majeure" eller vad?
Skulle tro den täcker en del, men kan inte tänka mig det kommer räcka på långa vägar.

Sedan angående bönder, kan man försäkra mot torka?
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-20, 21:09   #75
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Hittade detta efter stormen Gudrun:

"Men hon menar att ryktena om självmordsvågen kan ha haft rent ekonomisk betydelse. De spreds söver hela landet och anfördes till och med i riksdagsdebatten när man diskuterade ersättningsnivåer till de stormdrabbade. Och ersättningarna blev mycket generösa."

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=1035936
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)