Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-19, 08:09   #1
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Skogsbränderna 2018

Känner ni någon som är berörd?

Borde Sverige ha egna brandflyg, känns lite fånigt att man ska fråga EU om lov att använda andras flyg. Vad händer när/om det brinner i hela Europa, vem prioriteras?

Efter branden i Västmanland 2014 så blev det en utredning som kom fram till endel kritik, bla att någon samordnande funktion inte finns, har det blivit bättre nu? Eller är vår samordning begränsad till lantbruksministern som åker till EU och tigger pengar till bönderna eller inrikesminstern som ska fråga om att få låna lite flygplan från Italien och Frankrike?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsb...stmanland_2014
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 08:16   #2
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Vi borde absolut ha bättre beredskap här hemma. Det måste vara en kostnad som samhället klarar att bära.

Sitta och vänta på att det eventuellt kommer flygplan från Italien när det brinner är idiotiskt.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 08:32   #3
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Skulle vara intressant att veta hur mycket bränderna kostar. Det är ju inte bara minuspengar att köpa in helikopter.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 08:48   #4
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Skulle vara intressant att veta hur mycket bränderna kostar. Det är ju inte bara minuspengar att köpa in helikopter.
Västmanland var dubbelt så stor men mest skog och där fick försäkringsbolaget gå in med 300-400 miljoner tror jag. Sedan fanns det en kostnad för "samhället" som var en miljard, vad detta nu kan vara. Jag kan inte föreställa mig att det skulle kosta så hemskt mycket att ett par brandflyg på plats här.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 08:58   #5
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
En annan sak som är helt galen är att försvarsmakten inte kan kalla in folk då de har semester. Det är ju helt sanslöst vilket soyboy-land Sverige blivit.

Fat and happy alldeles för länge.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 09:06   #6
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
En annan sak som är helt galen är att försvarsmakten inte kan kalla in folk då de har semester. Det är ju helt sanslöst vilket soyboy-land Sverige blivit.

Fat and happy alldeles för länge.
För att släcka bränder inte är en militär uppgift. Vi ska fan inte dränera den lilla försvarsbudget vi har på brandförvar! Att regering efter regering underfinansierat både försvar och brandförsvar är beklagligt, men hade jag chefat för försvarsmakten så hade jag sagt aldrig i helvete till att lägga pengar till att släcka brand. Det är ett effektivt sätt att försvaga vårt försvar.
__________________
Mental är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 09:07   #7
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Känner ni någon som är berörd?

Borde Sverige ha egna brandflyg, känns lite fånigt att man ska fråga EU om lov att använda andras flyg. Vad händer när/om det brinner i hela Europa, vem prioriteras?

Efter branden i Västmanland 2014 så blev det en utredning som kom fram till endel kritik, bla att någon samordnande funktion inte finns, har det blivit bättre nu? Eller är vår samordning begränsad till lantbruksministern som åker till EU och tigger pengar till bönderna eller inrikesminstern som ska fråga om att få låna lite flygplan från Italien och Frankrike?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsb...stmanland_2014
Vi har eget brandflyg, det är bara inte dimensionerat för 60 samtidiga bränder.
__________________
Mental är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 09:10   #8
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
En annan sak som är helt galen är att försvarsmakten inte kan kalla in folk då de har semester. Det är ju helt sanslöst vilket soyboy-land Sverige blivit.

Fat and happy alldeles för länge.
Japp. Sverige känns handfallen vid någon kris. Vi har haft det så bra. Tex USA har säkert protokoll på det allra mesta.

Sverige är väl förresten nedmonterat? Finns knappt poliser och dom som finns har semester.

Så här var det vid tsunamin:

"Statsminister Göran Persson får som ytterst ansvarig i regeringen mycket skarp kritik av Katastrofkommissionen efter tsunamin. Regeringens hantering av tsunamikatastrofen, där 543 svenskar omkom, hade en rad allvarliga brister. Regeringen var passiv och saknade fungerande krishantering. Det ledde till att lidandet ökade för de drabbade svenskarna."

https://sverigesradio.se/sida/artike...artikel=745483
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 09:11   #9
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Nattvandrarstatens framväxt. I slutet av 90-talet hade Sverige resurser att klara av den här typen av bränder utan problem. Sedan svalt politikerna ut försvarsmakten som nu saknar 45 miljarder för att uppfylla sitt uppdrag. Istället förlitar vi oss på att Frankrike, Norge och Finland att bistå med materiell och att frivilliga svenskar ska ge sig ut och släcka.

Angående frågan i topic så är det tveksamt om brandplan vore den bästa idén. Sex tunnor motsvarar flygplanets kapacitet och sedan kan helikoptrarna användas till oändligt många fler saker när vi inte har skogsbränder.

Baldr är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 09:15   #10
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Vi har eget brandflyg, det är bara inte dimensionerat för 60 samtidiga bränder.
OK, är det säkert? Varför har vi då tagit in från Italien/Frankrike vid varje brand? Jag har för mig det var en stor grej för något år sedan när vi bestämde att vi INTE skulle ha egna brandflyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
För att släcka bränder inte är en militär uppgift. Vi ska fan inte dränera den lilla försvarsbudget vi har på brandförvar! Att regering efter regering underfinansierat både försvar och brandförsvar är beklagligt, men hade jag chefat för försvarsmakten så hade jag sagt aldrig i helvete till att lägga pengar till att släcka brand. Det är ett effektivt sätt att försvaga vårt försvar.
Nej de ska inte släcka bränder, men de hjälper ju till, utrymma folk, spärra av vägar och deras helikoptrar (iaf en majoritet) kan används för att släcka bränder. Men kan tydligen inte flyga då piloterna är på semester.. Det är väl bättre att de hjälper till och kanske lyckas stoppa en brand än att vara lediga? Detta är ju en nationell kris i Sverige.

Det är lite samma sak som med deltidsbrandmän, där kan arbetsgivare säga nej, och folk på A-kassa kan inte heller hjälpa till, även om de är de-facto deltidsbrandmän. Jag tycker hela samhället ska hjälpa till nu. Det är som om det vore krig och folk kunde tacka nej till att rycka in för de har bokat in en solsmester till Bali.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?

Senast redigerad av shut teh face den 2018-07-19 klockan 09:17.
shut teh face är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 09:24   #11
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
OK, är det säkert? Varför har vi då tagit in från Italien/Frankrike vid varje brand? Jag har för mig det var en stor grej för något år sedan när vi bestämde att vi INTE skulle ha egna brandflyg.
Brandflyg och vattenbombare är inte samma sak om man ska vara noga.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...igang-for-aret
Baldr är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 09:46   #12
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
OK, är det säkert? Varför har vi då tagit in från Italien/Frankrike vid varje brand? Jag har för mig det var en stor grej för något år sedan när vi bestämde att vi INTE skulle ha egna brandflyg.


Nej de ska inte släcka bränder, men de hjälper ju till, utrymma folk, spärra av vägar och deras helikoptrar (iaf en majoritet) kan används för att släcka bränder. Men kan tydligen inte flyga då piloterna är på semester.. Det är väl bättre att de hjälper till och kanske lyckas stoppa en brand än att vara lediga? Detta är ju en nationell kris i Sverige.

Det är lite samma sak som med deltidsbrandmän, där kan arbetsgivare säga nej, och folk på A-kassa kan inte heller hjälpa till, även om de är de-facto deltidsbrandmän. Jag tycker hela samhället ska hjälpa till nu. Det är som om det vore krig och folk kunde tacka nej till att rycka in för de har bokat in en solsmester till Bali.
Vi har bara lånat internationellt flyg vid några få extrema tillfällen, då det är billigare än att ha egna.

Igen, varför skall detta belasta försvarsmaktens budget?
Om regeringen går in och skjuter till pengar till försvaret öronmärkt för brandbekämpning så kallar man in piloterna från semester är jag övertygad om. Men jag hade tvärvägrat lägga stora delar av min budget på något som inte är min kärnverksamhet.
__________________
Mental är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 09:48   #13
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Det är lätt att bli hemmablind med, då nyheterna såklart fokuserar på våra bränder, men det brinner tyvärr i resten av europa med. Kolla Finland t.ex.

Det här har vart en mycket exceptionell sommar, och det är svårt att dimensionera ett brandförsvar som skall klara en situation som senast uppstod på 50talet. (senast det var så här varmt/torrt så länge)
__________________
Mental är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 09:51   #14
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Vi har bara lånat internationellt flyg vid några få extrema tillfällen, då det är billigare än att ha egna.

Igen, varför skall detta belasta försvarsmaktens budget?
Om regeringen går in och skjuter till pengar till försvaret öronmärkt för brandbekämpning så kallar man in piloterna från semester är jag övertygad om. Men jag hade tvärvägrat lägga stora delar av min budget på något som inte är min kärnverksamhet.
Jag håller med dig så, men problemet är att försvarsmakten INTE kan kalla hem folk från semestern enligt kollektivavtalet. Allt som försvarsmakten gör vid denna brand ska såklart inte belasta deras vanliga budget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-19, 09:56   #15
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag håller med dig så, men problemet är att försvarsmakten INTE kan kalla hem folk från semestern enligt kollektivavtalet. Allt som försvarsmakten gör vid denna brand ska såklart inte belasta deras vanliga budget.
De kan de visst, men det blir rejäla skadestånd.
__________________
Mental är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)