Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-15, 23:06   #106
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Leeee Visa inlägg
Tycker inte vi är självständiga för fem öre! Vi förlitar oss på staten ist för partner/familj
Eeeeh, nästan vilken ung etniskt svensk man som helst på 22 klarar av att sköta ett eget hem, tvätt, städ, matlagning, jobb och betala räkningar. Tror du tex. en italiensk man på 22 klarar samma sak? De behöver antingen en fru eller sin mamma långt upp i medelåldern.

Vi är väldigt självständiga, tidigt. De som inte är det har ändå kapaciteten att vara det. Detta just för att vi är avsevärt mindre curlade av kvinnor/släkten än män av andra nationaliteter.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 23:18   #107
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg

Jag har t.ex. fått programmera om mig, lära mig ifrån början hur man är en gentleman. Typ öppna dörren för tjejen och sådana saker som jag aldrig lade en sekunds tanke på, är viktigt i andra kulturer för att tjejen ska känna att du gillar och respekterar henne. Det är massor av småsaker som många svenska män glömt, som i resten av världen kommer helt naturligt. Jag är uppriktigt förbannad på hur vi inte kunnat göra kvinnan stark i samhället i Sverige, men samtidigt inte tappa mycket av det charmiga kvinnliga och manliga. Tydligen går det inte riktigt att kombinera.
Så vad är det svenska män glömt bort menar du? För att öppna dörren för andra är en självklarhet, vare sig man är en man eller kvinna. Allt beroende på situation. Man öppnar aldrig dörren enbart åt sig själv om man är fler än en person. Allmänt hyfs kallas det.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 23:45   #108
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Huruvida svenska kvinnor är mindre kvinnliga än andra kvinnor har nog mest att göra med hur manlig observatören är. Och omvänt, hur feminin en kvinna känner sig har nog mycket att göra med hur manlig hon upplever att mannen i hennes sällskap är. Feminism är gissningsvis mest bara ett symptom på att männen i Sverige är för omanliga för svenska kvinnors smak.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 02:04   #109
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Eeeeh, nästan vilken ung etniskt svensk man som helst på 22 klarar av att sköta ett eget hem, tvätt, städ, matlagning, jobb och betala räkningar. Tror du tex. en italiensk man på 22 klarar samma sak? De behöver antingen en fru eller sin mamma långt upp i medelåldern.

Vi är väldigt självständiga, tidigt. De som inte är det har ändå kapaciteten att vara det. Detta just för att vi är avsevärt mindre curlade av kvinnor/släkten än män av andra nationaliteter.
Jag vet inte det, det ar en niva att klara sig att leva sjalv. De jag kanner tvattar och stadar. Kanske syditalienare fortfarande ar extremt beroende av familjen, cecilianare, fast du har val sett Goodfellas, en massa gubbar lagar italienskt och en skar vitlok med rakblad, annars duger det inrte.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 03:50   #110
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Så vad är det svenska män glömt bort menar du? För att öppna dörren för andra är en självklarhet, vare sig man är en man eller kvinna. Allt beroende på situation. Man öppnar aldrig dörren enbart åt sig själv om man är fler än en person. Allmänt hyfs kallas det.
Det var inte hålla upp dörren efter sig när man går in i gallerian jag pratade om, det är allmänt hyffs, som för övrigt kineser inte har. Utan mer, gå och öppna bil-dörren för sin tjej så att hon kan kliva in i bilen. Handlingar mer i stil med att dra ut stolen innan man sätter sig till bords på en restaurang (detta gör ju dock inte jag så ofta, är fortfarande för svensk). Tankesättet hos mig, fortfarande, men speciellt tidigare: Människan är ju vuxen, ingen princessa, hon kan minsann klara att öppna sin egen dörr eller dra ut sin egen stol. Fjanteri att hålla på med sånt.
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2018-07-16 klockan 03:52.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 01:25   #111
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg




Svarmor
Som nagon sa, det ar en mardrom att vara osams med svarmor. Mitt trick har alltid varit att charma svarforaldrarna forst, det ger en automatisk bieffekt och gor att tjejen blir annu mer i dig, speciellt om slakt och familj ar stort for henne
Ja verkligen
Av nagon anledning verkar dock varlden alltid tyckt att osamja mellan svarmor och dotter vara ett varre problem...

Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 22:27   #112
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Jag förstår vad du försöker antyda och till synes hyckleriet som jag kommunicerar genom att säga "dricka öl är manligt" medan jag själv väljer att dricka cider.

Samtidigt som detta är "omanligt" sett framför många andra män så är det samtidigt "manligt" att "gå sin egen väg trots kritik från andra" sett utifrån "kvinnliga kvinnors" perspektiv.

Det låter löjligt men du framstår som en "rebell" när du gör lite som du vill som "man" och det i sig är "manligt" eftersom du etablerar dig själv som en "ledare" vilket är sexuellt attraktivt hos "kvinnliga kvinnor".

Däremot så tappar du mycket av din "manlighet" både framför kvinnor och män om du då väljer att dricka cider och får kritik och sedan inte "stand your ground" utan back down och känner en slags invändig skam inombords som vakar över dig som ett symboliskt moln som alla kan se och känna från dig.

T.ex. varje gång som jag plockar fram en cider bland grabbarna grus när det skall krökas så bliré först, "wtf?", skratt och liknande, men jag bryr mig inte för jag älskar mina ljuvliga 7%iga ciders och sen blir allt som vanligt, efter att jag har passerat "do you give a fuck about what you are doing"-testet, som om jag aldrig hade med mig ciders utan vilka öl som helst som alla andra har.

Om du går din egen väg men ändå bryr dig det minsta om vad andra ska tycka så får du ingen respekt, men om du går din egen väg med 100% "don't give a fuck" (vilket du gör genom att bara fokusera på din egen väg att gå för du kan bara fokusera på en sak i taget) så får du respekt från majoriteten av folk.

Jag frågar igen vad du definierar som "mesiga svenska män" för det är något jag inte sett andra här på forumet har nämnt som om det är tabu att diskutera, medan jag personligen finner det mycket intressant i självutvecklingssysfte.
Nej, det var mest ett lite provocerande inlägg om vad manlighet är eller inte är. Om vi nu gör en kommunistveganskt postmarxistisk analys så kanske det som ses som manligt i en del andra kulturer inte är något positivt. Att män skall äta vissa saker, inte göra andra, manlig stolthet/heder är kanske inte det som vi vill definiera som manligt. Jag säger inte att könsroller inte finns eller att de alltid är dåliga men de manliga egenskaper som kanske är eftertraktade och sexiga (beskyddande, stark, ledande osv) är något som kan visas med andra sätt än att dricka öl eller stå för hela inkomsten.

Så om man känner att svenska män är mindre manliga så tycker jag inte att man skulle titta på andra kulturer och komma fram till att inte hjälpta till med barn eller tvätt är jäkligt manligt. Inte heller att få någon manlig hederskänsla där man måste styra familjen och stå för hela inkomsten. Det finns nog andra sätt att visa positiva manliga egenskaper.

Samma sak gäller kvinnligheten tycker jag. Om man nu tycker att kvinnor i Sverige inte är tillräckligt feminina så bör man hellre fundera på vad för egenskaper man är ute efter än att rakt av importera ideal från halvsunkiga kulturer och säga att de uppfyller allt. Det kan säkert finnas andra sätt att visa det man är ute efter. Det är sällan man ser manligheten i de länderna som någon ideal, så varför kvinnligheten? Mer än att många drömmer om att ha en undergiven kvinna som sköter allt arbete och ser upp till en; men den dealen kan jag förstå att kvinnor kanske inte är så tända på precis som killar inte vill behöva arbeta sig till döds för att försörja en hel familj ensam.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 23:24   #113
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Nej, det var mest ett lite provocerande inlägg om vad manlighet är eller inte är. Om vi nu gör en kommunistveganskt postmarxistisk analys så kanske det som ses som manligt i en del andra kulturer inte är något positivt. Att män skall äta vissa saker, inte göra andra, manlig stolthet/heder är kanske inte det som vi vill definiera som manligt. Jag säger inte att könsroller inte finns eller att de alltid är dåliga men de manliga egenskaper som kanske är eftertraktade och sexiga (beskyddande, stark, ledande osv) är något som kan visas med andra sätt än att dricka öl eller stå för hela inkomsten.

Så om man känner att svenska män är mindre manliga så tycker jag inte att man skulle titta på andra kulturer och komma fram till att inte hjälpta till med barn eller tvätt är jäkligt manligt. Inte heller att få någon manlig hederskänsla där man måste styra familjen och stå för hela inkomsten. Det finns nog andra sätt att visa positiva manliga egenskaper.

Samma sak gäller kvinnligheten tycker jag. Om man nu tycker att kvinnor i Sverige inte är tillräckligt feminina så bör man hellre fundera på vad för egenskaper man är ute efter än att rakt av importera ideal från halvsunkiga kulturer och säga att de uppfyller allt. Det kan säkert finnas andra sätt att visa det man är ute efter. Det är sällan man ser manligheten i de länderna som någon ideal, så varför kvinnligheten? Mer än att många drömmer om att ha en undergiven kvinna som sköter allt arbete och ser upp till en; men den dealen kan jag förstå att kvinnor kanske inte är så tända på precis som killar inte vill behöva arbeta sig till döds för att försörja en hel familj ensam.
Hm, jag vet inte om jag förstod allt. Jag ber om ursäkt för min möjliga förvirring. För att nyansera min position ytterligare, så menar jag "manliga egenskaper som kvinnor finner sexuellt attraktivt oavsett vad de logiskt tycker om saken" när jag menar "manlighet" och samma slags definition för kvinnor beträffande "kvinnlighet".

En av dessa "manliga egenskaper" är att "never back down" eller "stand your ground". Det vill säga, "ursäkta dig aldrig för dina beteenden", särskilt inte din sexualitet som att du finner en kvinna sexuellt attraktiv. Det betyder inte att du ska "hoppa på na" utan det betyder att du ska inte "skämmas" eller be om förlåtelse för att du råkade se hennes klyfta som hon valde att komma till klubben med.

Samma sak gäller med att dricka cider. Det är inte att jag dricker cider eller öl eller inte som gör mig "manlig" eller "omanlig" (definierat utifrån hur kvinnor reagerar). Det är hur jag hanterar den potentiella kritiken som jag får från andra människor som gör mig "manlig" eller till en "typisk svensk ursäktande mes".

Kvinnor ger "män skit" och försöker testa om de kan få män runt sina lillfingrar. När männen vägrar detta så märker kvinnan, "oj, han kan jag inte göra vad jag vill med, en utmaning minsann!" och så kanske hon försöker ännu mer. Till slut när hon märker att han "stand his ground as a rock" och "never backs down" för sina valda belsut och positioner, så känner hon mer lust för honom för att han är en riktig "karlakarl".

OBS: Detta inträffar endast förutsatt att kvinnan till att b örja med hade något intresse i honom i första taget vilket kan skapas av alla möjliga sätt: ansikte, kropp, kroppsspråket, att han var där med andra kvinnor, att han såg ut att ha roligt för sig själv eller med andra, sättet i hans blick, hans självförtroende som kanske lyser igenom, etc. Hon vill då testa för att se "är han the real deal" genom att ge honom "skit".

"Manligheten" kommer således från HUR HAN HANTERAR HENNES "SKIT" och inte nödvändigtvis vad han väljer att göra eller inte göra. Vissa nördar kallar detta för att "vara unreactive", "don't seek her approval", "don't be needy", "always know where you're going in life", "be more cool with social pressure on you than she is with on her", etc. Du behöver inte vara en grottmänniska som bankar ned folk. Om du kan stå för dina beslut och åsikter så är du redan mer manligare än vad de flesta "sojapojkarna" idag någonsin kommer att bli.

TL;DR: det har inte med om man dricker öl eller inte, det handlar om hur man hanterar eventuell "kritik" eller "skit" som intresserade kvinnor kastar på en. Intresserade kvinnor kastar bara "skit" på män som de är intresserade i för att se om "de är på riktigt eller bara fejkar det".
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-18, 12:26   #114
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Jag tycker i många fall att svenska kvinnors okvinnlighet är något positivt. Det finns färre "våp" som förväntar sig att bli behandlade som prinsessor för att de är söta och har en vagina.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 08:36   #115
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Något sen på bollen men; ska man jämföra asiatiska överklasstjejer så ska det väl göras mot svenska överklasstjejer? Hur ser det ut på Östermalm, Lidingö och Djursan eller likvärdiga ställen på andra platser i landet? Den lilla kontakt jag har med det klientelet låter påskina att de är rätt "kvinnliga" på det sättet som efterfrågas i tråden.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 20:08   #116
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag vet inte hur det ar i Kina, men i Canada dar det finns sa manga kineser sa finns det alla sorter. Det gar inte att generalisera. De soker sig oftatill vetenskap och manga kanadensiska forskare ute i varlden ar fran Kina eller deras foraldrar. Men manga haller pa med konst och musik, dans, kanner nagra kinesiska konstnarer sjalv. Som sagt - allt.
Vad galler typisk kvinnlighete sa brukar de lamna det bakom sig, eller maste, om t ex latinamerikanskor nar de utbildar sig till mer avancerade saker som lakare. Da ar alla lite mer lika, atminstane i jobbet. Fast i Sverige tycker jag att det finns en mer serios stramhet, speciellt runt Sthhlm, men jag tycker det inte har med manligt och kvinnlighet att gora.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 20:59   #117
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag vet inte hur det ar i Kina, men i Canada dar det finns sa manga kineser sa finns det alla sorter. Det gar inte att generalisera. De soker sig oftatill vetenskap och manga kanadensiska forskare ute i varlden ar fran Kina eller deras foraldrar. Men manga haller pa med konst och musik, dans, kanner nagra kinesiska konstnarer sjalv. Som sagt - allt.
Vad galler typisk kvinnlighete sa brukar de lamna det bakom sig, eller maste, om t ex latinamerikanskor nar de utbildar sig till mer avancerade saker som lakare. Da ar alla lite mer lika, atminstane i jobbet. Fast i Sverige tycker jag att det finns en mer serios stramhet, speciellt runt Sthhlm, men jag tycker det inte har med manligt och kvinnlighet att gora.
Intressant. Jag har inte varit på Sthlm på ett par år nu. Hur menar du att det har blivit "seriöst stramt" där nere? Jag kollade upp ordet nu, "stram". Haha ja, "stela" har de ju alltid varit kan jag tycka. Men det blir så i stora städer: alla har bråttom, går sin egen väg och i "offentligheten är alla andra ej från sin egen stam så undvik dem helst".

Det fascinerade experimentet (bara youtuba fram det) är där en hjälplös person lägger sig ned i en storstad och ber om hjälp och sedan gör det i en liten by där personen får hjälp på nolltid för att någon i byn som fann personen upplever att "denna person kanske är en av oss" medan i stora städer så skall alla sköta sitt och "alla är främlingar för alla" på gatorna, typ den attityden.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 21:50   #118
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Tycker inte att det har blivit mer stramt, som, du sager sa har det snarare alltid varit det, tycker jag da. Har inte varit runt sa mycket dar pa sista tiden...
Tycker man hittar lite mer varme overlag i andra delar av landet, Goteborg min favoritstad hittils. Vad det galler folk.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)