Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-15, 17:13   #91
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Jag tycker det låter som din flickvän har en liten lätt osund besatthet av ämnet, och gärna snackar ner svenska kvinnor för att framhäva sig själv faktiskt.
Mycket möjligt, kan dölja sig ett oerhört komplex där. Inte minst då västerländska anletsdrag, kroppslängd, stora bröst osv, är idealet på många håll i den delen av världen. Men ska ju inte sitta och ösa skit över robroys flickvän känner inte henne.

Angående kulturkrockar så är det ju ts som får göra avkall och anpassa sig sammanfattningsvis, gamle svärmor kommer inte rucka på sig en mm, garanterat.

Senast redigerad av Kaalle den 2018-07-15 klockan 17:14.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 17:18   #92
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Du vet att det går att vara manlig och ändå modern? Du behöver bara dricka öl och inte vara så mesig som många svenska män är. Kanske kan vara något att tänka på.
Hur definierar du "vara så mesig som många svenska män är"? Alltid vara till lags? Alltid försöka göra allt så snällt, PK, och/eller krystat? Något annat enskilt eller kombinerat med något av de jag nämnt?

Ja, det går att vara "manlig och modern" men med vissa begränsningar när begreppet också likställs med "progressivitet". Jag vill påstå att "manlighet" attraherar "kvinnlighet" och tvärtom.

Dessa två begrepp i sin tur har socialkonstruktivistiska inslag såväl som biologiska inslag och det är när vi försöker göra "progression" i de biologiska inslagen, som dessa begrepp omfattas av, som vi stöter på problem som ökade skilsmässor, fler singelmammor, fler singlar i överhuvudtaget.

Väl inne på ämnet "kulturer" så brukar dessa har sina ursprung i biologi där det finns ett visst behov och enklast att förstå är hur olika kulturer hanterar döden och begravningar, eller exempelvis bröllop. Alla kulturer har någon form av dessa som grundar sig i biologi: vi dör alla och sörjer andras död, vi har alla behov att skapa stabila monogama förhållanden (förutsatt att vi är normala i skallen).

I det socialkonstruktivistiska inslaget för "manlighet" och "kvinnlighet" så går det självfallet att lägga till att båda kan göra karriär, båda kan dela på hushållsarbeten och så vidare, och sådant som inte gjordes i samma utsträckning för 30-50 år sedan. Däremot det biologiska inslaget, såsom sexuell attraktion, dvs., att båda kan tända fortfarande på varandra efter 10 års äktenskap, kan INTE vara "jämlikt" eller "progressivt". När detta trampas över så får vi som beskrivet ovan skilsmässor och liknande och framförallt där kvinnor beskriver att "de plötsligt bara tappade alla känslor för sina män och kunde inte veta varför eller veta vad de skulle kunna göra för att sätta igång gnistan igen i förhållandet".

Jag förstår om du inte vill hålla med om detta eftersom det är en riktig "icke-omtyckt" hypotes från mitt håll. Och jag ber dig vänligen att återigen se över nyansen i det hela: jag säger ALDRIG nått om att "kvinnor ska vara hemma i köket medan mannen arbetar och super sig full ute på krogen". OK?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 17:49   #93
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
MaxTheMarketer, det märks att du tänkt rätt mycket på dessa grejer, du verkar ligga på en lite annan nivå än oss andra i diskussionen, kul att du delar med dig!
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 17:50   #94
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Nu följer utdrag från en bok som går igenom hela den !
Tackar för skolningen

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg

Men ja, det är ett vanligt, och fult, beteende bland kvinnor att snacka ner och peka ut brister på andra kvinnor framför män.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Mycket möjligt, kan dölja sig ett oerhört komplex där. Inte minst då västerländska anletsdrag, kroppslängd, stora bröst osv, är idealet på många håll i den delen av världen. Men ska ju inte sitta och ösa skit över robroys flickvän känner inte henne.

.
Att kvinnor pratar illa om andra kvinnor framför män, är det så farligt eller elakt egentligen? Kvinnor bondar ju gärna med varandra genom att prata skit om kvinnor som inte är närvarande, är det så illa att bonda på samma sätt med en man? Med risk för att låta väldans bögig, men om en kvinna pratar skit om en annan kvinna till mig, så känner jag att hon tycker om mig, känner sig trygg med mig och bjuder in mig till vänskap, vilket är en väldigt fin komplimang.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 18:05   #95
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Hur definierar du "vara så mesig som många svenska män är"? Alltid vara till lags? Alltid försöka göra allt så snällt, PK, och/eller krystat? Något annat enskilt eller kombinerat med något av de jag nämnt?

Ja, det går att vara "manlig och modern" men med vissa begränsningar när begreppet också likställs med "progressivitet". Jag vill påstå att "manlighet" attraherar "kvinnlighet" och tvärtom.

Dessa två begrepp i sin tur har socialkonstruktivistiska inslag såväl som biologiska inslag och det är när vi försöker göra "progression" i de biologiska inslagen, som dessa begrepp omfattas av, som vi stöter på problem som ökade skilsmässor, fler singelmammor, fler singlar i överhuvudtaget.

Väl inne på ämnet "kulturer" så brukar dessa har sina ursprung i biologi där det finns ett visst behov och enklast att förstå är hur olika kulturer hanterar döden och begravningar, eller exempelvis bröllop. Alla kulturer har någon form av dessa som grundar sig i biologi: vi dör alla och sörjer andras död, vi har alla behov att skapa stabila monogama förhållanden (förutsatt att vi är normala i skallen).

I det socialkonstruktivistiska inslaget för "manlighet" och "kvinnlighet" så går det självfallet att lägga till att båda kan göra karriär, båda kan dela på hushållsarbeten och så vidare, och sådant som inte gjordes i samma utsträckning för 30-50 år sedan. Däremot det biologiska inslaget, såsom sexuell attraktion, dvs., att båda kan tända fortfarande på varandra efter 10 års äktenskap, kan INTE vara "jämlikt" eller "progressivt". När detta trampas över så får vi som beskrivet ovan skilsmässor och liknande och framförallt där kvinnor beskriver att "de plötsligt bara tappade alla känslor för sina män och kunde inte veta varför eller veta vad de skulle kunna göra för att sätta igång gnistan igen i förhållandet".

Jag förstår om du inte vill hålla med om detta eftersom det är en riktig "icke-omtyckt" hypotes från mitt håll. Och jag ber dig vänligen att återigen se över nyansen i det hela: jag säger ALDRIG nått om att "kvinnor ska vara hemma i köket medan mannen arbetar och super sig full ute på krogen". OK?
Det var inte så mycket en kommentar om hur kvinnor skall agera utan mer konstruktiv feedback till dig att du är verkar agera feminint och att du kanske borde vara lite mer manlig. Att inte dricka öl är väldigt omanligt och det är nog ganska många män från andra kulturer som skulle fundera på vad du håller på med.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 18:10   #96
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Benevolent Sexism and Mate Preferences: Why Do Women Prefer Benevolent Men Despite Recognizing That They Can Be Undermining?

https://www.independent.co.uk/life-s...-a8429061.html
http://journals.sagepub.com/doi/abs/...46167218781000
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 18:34   #97
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Benevolent Sexism and Mate Preferences: Why Do Women Prefer Benevolent Men Despite Recognizing That They Can Be Undermining?

https://www.independent.co.uk/life-s...-a8429061.html
http://journals.sagepub.com/doi/abs/...46167218781000
Jag undrar om inte detta åtminstone delvis kan förklaras med att osexistiska, feministiska män kan fejka sin icke-sexism, och kvinnan blir misstänksam mot det. En "Benevolent sexist" känns genuin och en manlig feminist som någon som fejkar?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 18:36   #98
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det var inte så mycket en kommentar om hur kvinnor skall agera utan mer konstruktiv feedback till dig att du är verkar agera feminint och att du kanske borde vara lite mer manlig. Att inte dricka öl är väldigt omanligt och det är nog ganska många män från andra kulturer som skulle fundera på vad du håller på med.
Jag förstår vad du försöker antyda och till synes hyckleriet som jag kommunicerar genom att säga "dricka öl är manligt" medan jag själv väljer att dricka cider.

Samtidigt som detta är "omanligt" sett framför många andra män så är det samtidigt "manligt" att "gå sin egen väg trots kritik från andra" sett utifrån "kvinnliga kvinnors" perspektiv.

Det låter löjligt men du framstår som en "rebell" när du gör lite som du vill som "man" och det i sig är "manligt" eftersom du etablerar dig själv som en "ledare" vilket är sexuellt attraktivt hos "kvinnliga kvinnor".

Däremot så tappar du mycket av din "manlighet" både framför kvinnor och män om du då väljer att dricka cider och får kritik och sedan inte "stand your ground" utan back down och känner en slags invändig skam inombords som vakar över dig som ett symboliskt moln som alla kan se och känna från dig.

T.ex. varje gång som jag plockar fram en cider bland grabbarna grus när det skall krökas så bliré först, "wtf?", skratt och liknande, men jag bryr mig inte för jag älskar mina ljuvliga 7%iga ciders och sen blir allt som vanligt, efter att jag har passerat "do you give a fuck about what you are doing"-testet, som om jag aldrig hade med mig ciders utan vilka öl som helst som alla andra har.

Om du går din egen väg men ändå bryr dig det minsta om vad andra ska tycka så får du ingen respekt, men om du går din egen väg med 100% "don't give a fuck" (vilket du gör genom att bara fokusera på din egen väg att gå för du kan bara fokusera på en sak i taget) så får du respekt från majoriteten av folk.

Jag frågar igen vad du definierar som "mesiga svenska män" för det är något jag inte sett andra här på forumet har nämnt som om det är tabu att diskutera, medan jag personligen finner det mycket intressant i självutvecklingssysfte.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 18:47   #99
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
MaxTheMarketer, det märks att du tänkt rätt mycket på dessa grejer, du verkar ligga på en lite annan nivå än oss andra i diskussionen, kul att du delar med dig!
Bara "nördat" ämnet i 13 år hittills Om du själv är lite av en bokmal till och från så rekommenderar jag ett antal böcker från Desmond Morris som tar ett "symboliskt förhållningssätt" till många mänskliga företeelser.

Böcker: The Naked Female, The Naked Male, The Human Zoo, The Naked Ape, Manwatching, Intimate Behavior. Dessa är mycket bra och alla innehåller flera symboliska tolkningar av saker och ting. Exempel så symboliserar de två skinkorna från en fin tjejs rumpa sett bakifrån liggandes på en strand det klassiska röda hjärtat som vi symboliserar kärlek med.

Han kikar på vad olika kroppsdelar kan "symbolisera" och varför de därför "förstärks" som de gör i det moderna samhället. Han tolkar stora täta städer som "mänskliga zoon" eftersom han menar på att många av oss mår typ lika dåligt när vi väljer att bo i våra egna "burar" som lägenheter precis som djur som vi stoppar i riktiga burar mår dåligt.

Det är inte riktigt naturligt att bo som vi bor i dagsläget. Finns även dokumentärer med honom där han mer illustrerar olika koncept och hypoteser, mycket fascinerande och intressant perspektiv.

Det jag gillar med hans synsätt (ett av många som går att ha, behöver inte vara "den enda riktiga sanningen och that's it", precis som du kan ha FLERA verktyg i din verktygslåda och inte bara hålla dig till endast ett verktyg) är just den symboliska tolkningen av saker och ting istället för att försöka hitta "at face value" hos saker och ting och vara öppen för att ibland är det det symboliska som ligger bakom det hela (vilket får stöd av faktumet att vi är benägna att låta oss påverkas av vidskepligheter trots vetenskapliga framsteg).

Det finns många lustiga symboliska tolkningar av bröllop exempelvis som ingen idag skulle tänka på för det skulle förstöra hela stämningen! :P Tänk också på hur fascinerande det är att ALLA kulturer har haft någon form av "bröllopsritualer" (skapa stabila förhållanden mellan 2 personer) trots att de ALDRIG varit i kontakt med varandra på ett bra tag i historien. Där kan vi se hur det biologiska påverkar och färgar av sig i de kulturer som sedan uppstår världen över.

Jag rekommenderar varmt dessa böcker om du vill öppna upp ett nytt synsätt på mänskligheten utan att känna att du måste "ersätta dina nuvarande synsätt". Se det som ett ytterligare verktyg i din verktygslåda, eller som ett ytterligare perspektiv i "perspektiv-lådan".
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 19:41   #100
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Japp, jag hade ärligt talat inte tvekat en sekund.
Du hade nog inte haft kvar din tjej länge till isf, gick inte hon själv in och sa till så kommer hon ifall det behövs välja päronen framför dig
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 19:52   #101
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Hur självständiga män och kvinnor är i Sverige är ett riktigt unikum i världen. Man måste inse som svensk, när man träffar en partner ifrån utanför Norden, så måste man vara lite flexibel på den punkten.

Jag har t.ex. fått programmera om mig, lära mig ifrån början hur man är en gentleman. Typ öppna dörren för tjejen och sådana saker som jag aldrig lade en sekunds tanke på, är viktigt i andra kulturer för att tjejen ska känna att du gillar och respekterar henne. Det är massor av småsaker som många svenska män glömt, som i resten av världen kommer helt naturligt. Jag är uppriktigt förbannad på hur vi inte kunnat göra kvinnan stark i samhället i Sverige, men samtidigt inte tappa mycket av det charmiga kvinnliga och manliga. Tydligen går det inte riktigt att kombinera.

Min kinesiska tjej säger nu när hon lärt känna Sverige bättre, att många kvinnor i Sverige beter sig som män. Hon gillar starka kvinnor, men tycker det är löjligt att de inte kan bevara sin kvinnlighet. Jag håller med henne.
Tycker inte vi är självständiga för fem öre! Vi förlitar oss på staten ist för partner/familj
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 20:10   #102
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Jag har levt i Sydostasien i 10 år, samt även dejtat kineser, typiskt svensk är jag då inte. Och både du och jag vet att det handlar om otroligt mansdominerade kulturer där män har ett högre människovärde och kvinnor i regel har sämre självförtroende och självkänsla än kvinnor i väst, generellt sett alltså. Men ok du kanske menade något annat. På vilket sätt är kvinnor i asien mer kvinnliga och hur yttrar sig detta? Jag menade inte att det är att ge upp sin kvinnlighet, jag lämnade det öppet. Jag sitter inte inne med den yttersta definitionen på kvinnlighet. Men jag vet med säkerhet vilken dynamik som råder mellan män och kvinnor i Asien, och det vet du med. Din tjej kan mycket väl vara annorlunda, jag påstår inte att det gäller för alla.
Ta Italien som exempel ist, väldigt feminina kvinnor som bestämmer i slutändan
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 20:11   #103
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Vilken ålder pratar du om nu? Jag känner inte alls igen mig i att kvinnor i min ålder skulle bete sig och se ut som män utan tvärtom lägger ner mycket omsorg på sitt utseende? Visst när det är nollgradigt och snöslask kanske de flesta inte tar klackarna och klänningen till jobbet, men den här sommaren tex har jag nog inte sett någon gå till jobbet i jeans.

Sen runt 50 håller jag dock med om att det ska klippas landstingsfrilla och tas fram fotriktiga sandaler osv men det gäller ju även för asiater?
Kvinnor i sverige ser ofta manhaftiga och okvinnliga ut idag
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 20:45   #104
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av Leeee Visa inlägg
Ta Italien som exempel ist, väldigt feminina kvinnor som bestämmer i slutändan
Ja? Och i Asien är det tvärtom, vilket var vad diskussionen handlade om.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 20:54   #105
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Trevligt att du haft bra dejter! Detta är mina observationer och jämförelser, går man ut och mäter 10 000 kvinnor i Sverige och 10 000 italienskor eller asiatiskor, så kanske jag har fel. Därav kul att diskutera på ett forum där det faktiskt finns 10 000 människor..
Tack, jag har haft en väldig tur i mitt dejtande den senaste omgången tycker jag

Jag är inte övertygad om att du har rätt i vad du säger men jag tror du har mer rätt när det gäller svenska kvinnor i ett förhållande.
Att dom släpper en hel del av den grejen när dom väl är i ett stadigt förhållande. Jämfört med t.ex Spanska, Italienska och Vietnamesiska kvinnor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)