Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-22, 09:28   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
För högt intag av socker ifrån frukt och grönt?

Fruktos är väl fruktos var än det kommer ifrån och när man pratar om skador ifrån för högt sockerintag så är det väl just fruktos som är boven?

Anledningen till att jag frågar är att jag på senaste har ökat mitt intag av frukt och grönt rejält. I form av broccoli, tomat, selleri, paprika, äpple, torkade blåbär + tranbär + russin + gojibär får jag i mig runt 60g socker per dag.

I tillägg till detta är det inte ovanligt att något annat slinker ner (typ sojamjölk) som gör att jag hamnar på 70-80g socker per dag.

Jag förstår att nyttigheterna ifrån frukt och grönt säkerligen överväger det negativa med sockret, men om man bara ser till sockret så är väl det här intaget aningen högt? Eller kan man av någon anledning inte räkna raffinerat socker och socker ifrån frukt och grönt på samma sätt och i så fall varför?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 09:30   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Det finns inga rekommendationer att begränsa annat än raffinerat socker. Jag har aldrig hört talas om någon som ätit sig sjuk av sockermängden i naturella frukter och grönsaker.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 09:57   #3
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Anledningen till att jag frågar är att jag på senaste har ökat mitt intag av frukt och grönt rejält.
Det låter bra och du gör nog bäst i att fortsätta så! Grönsaker i alla slag är ju det bästa du kan äta. Hur äter du dina torkade frukter och bär - utspritt över dagen som mellanmål? I så fall kanske de kan innebära en grogrund för dålig tandhälsa i det långa loppet.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har aldrig hört talas om någon som ätit sig sjuk av sockermängden i naturella frukter och grönsaker.
Då har du aldrig diskuterat med en nyfrälst LCHF:are som hävdar det hälsovådliga med att äta t.ex. en apelsin och förespråkar ett par deciliter vispgrädde eller en smörstav som mellanmål.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 10:02   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Jo. Det ändrar inte mitt uttalande.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 11:49   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Det låter bra och du gör nog bäst i att fortsätta så! Grönsaker i alla slag är ju det bästa du kan äta. Hur äter du dina torkade frukter och bär - utspritt över dagen som mellanmål? I så fall kanske de kan innebära en grogrund för dålig tandhälsa i det långa loppet.
Fastar 18 timmar om dagen och äter bara två mål så tänderna borde klara sig bra Alla den torkade frukten ingår i ett mål som en stor portion musli.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 11:50   #6
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns inga rekommendationer att begränsa annat än raffinerat socker. Jag har aldrig hört talas om någon som ätit sig sjuk av sockermängden i naturella frukter och grönsaker.
Hur kommer detta sig? Jag förstår att man inte vill begränsa frukt och grönt, men hur kommer det sig att ingen blivit sjuk av det på så sätt som sker av raffinerat socker? För att nyttigheterna i frukt och grönt motverkar det?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 11:53   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Citat:
The WHO guideline does not refer to the sugars in fresh fruits and vegetables, and sugars naturally present in milk, because there is no reported evidence of adverse effects of consuming these sugars.
https://www.who.int/mediacentre/news...-guideline/en/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 14:58   #8
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Hur kommer det sig att torkad frukt är sämre i detta avseende?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 15:05   #9
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Hur kommer det sig att torkad frukt är sämre i detta avseende?
Vätskan försvinner och sockermängden koncentreras och jag tror att nyttigheterna minskar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 19:11   #10
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Här är det typiska "dietistsvaret" angående torkad frukt, saxat från https://topphalsa.se/torkad-frukt-ar...tisten-svarar/

Många använder torkad frukt som sötning i bakverk, eller bara som det är när man är sugen på något sött. Men hur nyttigt är det med torkad frukt egentligen? Är det bättre att äta torkad frukt än godis, och vilken torkad frukt är egentligen nyttigast? Vår dietist Karin Magnusson ger dig svar på allt du behöver veta om torkad frukt (och vissa fakta som du kanske inte visste!)


Torkad frukt – är det nyttigt eller onyttigt?
Det beror såklart på vem som äter det. Torkad frukt är energirikt, kolhydrat/sockerrikt och innehåller en hel del mineraler och antioxidanter. Skulle nog säga att det är mer nyttigt än onyttigt!

När är det bra att äta torkad frukt?
Som ersättning för godis! Eller som en del av ett mellanmål. Eller direkt efter hårda träningspass.

Är torkad frukt nyttigare är godis?
Ja, absolut! Även om det innehåller mycket energi och socker så finns det också mycket näring i det. Godis är ju bara massa socker – ingen näring.

Hur mycket socker finns det i torkad frukt?
Lite olika, men cirka 50-70 procent. Äter du 100 gram torkad frukt får du alltså i dig runt 60 gram socker.

Är sockret i torkad frukt ”farligt”?
Det är lika ”farligt” som annat socker, höjer blodsockret, vilket leder till insulinpåslag etc. Men äter du socker från torkad frukt får du samtidigt i dig näringsämnen och fibrer!

Finns det torkad frukt utan socker?
Nä, all frukt innehåller ju (naturligt) socker. Däremot finns det torkad frukt (och bär) där man tillsatt extra socker – läs på innehållsförteckningen och se upp för dessa!
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 20:01   #11
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Grejen är väl att med frukt och grönt kan man ju få i sig en del socker, visst, men inte särskilt mycket egentligen. Med rent socker (godis) är det ju inga problem att få i sig en månadsranson på en kväll ...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 20:18   #12
kaspen
Registered User
 
kaspens avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Grejen är väl att med frukt och grönt kan man ju få i sig en del socker, visst, men inte särskilt mycket egentligen. Med rent socker (godis) är det ju inga problem att få i sig en månadsranson på en kväll ...
Det går säkert i teorin att äta sig till fettlever med frukt också men jag har aldrig hört att det nånsin hänt.
kaspen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 12:37   #13
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Här är det typiska "dietistsvaret" angående torkad frukt, saxat från https://topphalsa.se/torkad-frukt-ar...tisten-svarar/

Många använder torkad frukt som sötning i bakverk, eller bara som det är när man är sugen på något sött. Men hur nyttigt är det med torkad frukt egentligen? Är det bättre att äta torkad frukt än godis, och vilken torkad frukt är egentligen nyttigast? Vår dietist Karin Magnusson ger dig svar på allt du behöver veta om torkad frukt (och vissa fakta som du kanske inte visste!)


Torkad frukt – är det nyttigt eller onyttigt?
Det beror såklart på vem som äter det. Torkad frukt är energirikt, kolhydrat/sockerrikt och innehåller en hel del mineraler och antioxidanter. Skulle nog säga att det är mer nyttigt än onyttigt!

När är det bra att äta torkad frukt?
Som ersättning för godis! Eller som en del av ett mellanmål. Eller direkt efter hårda träningspass.

Är torkad frukt nyttigare är godis?
Ja, absolut! Även om det innehåller mycket energi och socker så finns det också mycket näring i det. Godis är ju bara massa socker – ingen näring.

Hur mycket socker finns det i torkad frukt?
Lite olika, men cirka 50-70 procent. Äter du 100 gram torkad frukt får du alltså i dig runt 60 gram socker.

Är sockret i torkad frukt ”farligt”?
Det är lika ”farligt” som annat socker, höjer blodsockret, vilket leder till insulinpåslag etc. Men äter du socker från torkad frukt får du samtidigt i dig näringsämnen och fibrer!

Finns det torkad frukt utan socker?
Nä, all frukt innehåller ju (naturligt) socker. Däremot finns det torkad frukt (och bär) där man tillsatt extra socker – läs på innehållsförteckningen och se upp för dessa!
Tack, men det svarar inte på frågan varför sockret i torkat frukt inte är neutralt på samma sätt som i färsk. Om vi bortser från att torkad frukt kan ha extra tillsatt socker.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 12:41   #14
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Faran ligger väl snarare i att överätning kan komma av bara farten, då det psykologiskt känns nyttigare.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 14:45   #15
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Tack, men det svarar inte på frågan varför sockret i torkat frukt inte är neutralt på samma sätt som i färsk. Om vi bortser från att torkad frukt kan ha extra tillsatt socker.
Tror att det är mindre fibrer i torkad också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)