Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-01, 08:44   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question Vad är sanningen bakom kosttillskotten "måltider i preparat"?

Slösurfade fejjan och såg ett kosttillskott som är alltså måltider i preparatform, typ pulver. Det diskuterades flitigt om huruvida den innehöll allt nödvändigt. Det var tjafs om hur många livsnödvändiga näringsämnen som det finns, 26 eller 100.

Mina frågor dock om måltider i preparatform, vare sig det är tabletter eller pulver, är följande:

1. Hur påverkas man av att bara äta sådant eftersom man då bara dricker exempelvis en shake eller sväljer en tablett och ej får tugga något?

2. Hur påverkas man av det med tanke på hur snabbt och/eller hur det blir för magsäcken och möjligen (levern och/eller njurarna) som måste bryta ned vissa ämnen? (t.ex. om det är tabletter vars skal måste brytas ned först)

3. Finns det långsiktiga studier (går det ens att studera etiskt) på hur människors hälsa påverkas av att enbart leva på måltider i preparatform? Vanligen företeelse är att i princip alla kosttillskott garderar sig bakom ansvarsfriskrivningen, "X ersätter ej en varierad rekommenderad kost".

Jag har varit nyfiken att implementera det i min kost för att slippa behöva göra mat så ofta då sådant är så sjukt tråkigt fast snabbmat är sällan bra det heller. Laga mat och även äta mat (nyttigt) är så sjukt "tråkigt".

När jag väl njuter av mat så är det antingen dyrt (oxfilé, lammfilé, tacos) eller onyttigt (hamburgare, pizza, kebab) så medelvägen verkar vara måltider i preparatform.

Jag nämner inga märken som jag läste om eftersom det troligen är ett "känsligt ämne" för annonsörer här. Men rent allmänt talat, kosttillskott som måltider i preparatform; i vilken utsträckning kan det ersätta "varierad rekommenderad kost" enligt tillgänglig rigorös forskning inom näringslära?

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2018-10-01 klockan 08:45.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 15:11   #2
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag tror att det totala kaloriintaget lätt kan skena av mestadels flytande föda. Det går fort att få i sig (Om det smakar bra) och är inte särskilt mättande. Så det gäller nog att ha riktigt bra koll på dieten och äta (nja dricka) efter matematik och inte känsla.

Jag skulle även rekommendera att tugga tuggummi om du kör på det. Att tugga är naturligt för ansiktsmuskulaturen osv
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 17:46   #3
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror att det totala kaloriintaget lätt kan skena av mestadels flytande föda. Det går fort att få i sig (Om det smakar bra) och är inte särskilt mättande. Så det gäller nog att ha riktigt bra koll på dieten och äta (nja dricka) efter matematik och inte känsla.

Jag skulle även rekommendera att tugga tuggummi om du kör på det. Att tugga är naturligt för ansiktsmuskulaturen osv
Ja, det där med att tugga har jag tänkt på. Det mesta som man kan käka för att få i sig tillräckligt med kalorier kräver någon form av tuggning så jag tänker mig att kroppen har utvecklats för att fungera optimalt då.

Men det lär nog redan finnas folk som experimenterat med att bara dricka föda en hel månad och noterat hur det påverkat deras kropp. Får ta och söka upp sådant.

Borde inte mängden fibrer dock göra så att man känner av mättnad? Annan sak jag hört är att volym i föda också påverkar hunger (eller är det en myt) och att soppa då ska vara mer mättande än om det är utan vätska?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 20:34   #4
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Borde inte mängden fibrer dock göra så att man känner av mättnad? Annan sak jag hört är att volym i föda också påverkar hunger (eller är det en myt) och att soppa då ska vara mer mättande än om det är utan vätska?
Jag kan bara tala för mig själv, men beroende på vilken mat jag väljer att stoppa i munnen så kan jag gå och lägga mig hungrig (sugen) på något efter 4000kcal eller vara mätt och belåten på hälften. En teori jag har är att mat rik på micronutrienter (vitaminer & mineraler etc) kan mätta bättre, det kanske kan förklara varför det är så lätt att pressa i sig jävliga mängder av så kallade "tomma kalorier". Utöver fibrernas mättnad dvs.

Tror att en frisk person gör sig en otjänst att gå över till flytande föda. Då och då för smidighet eller så, men tarmarna och i synnerhet peristaltiken kan nog bli lidande i längden.

Senast redigerad av Gluffgluff den 2018-10-01 klockan 20:39.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)