Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-27, 15:12   #1
hennil93
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 5
Vill uppgradera mitt extremt simpla hemmagym!

Då jag nuförtiden bor ute på landet har det blivit mycket enklare för mig att strunta i gymkort och helt enkelt köra på ett enkelt hemmagym här. Den utrustning jag har just nu är väldigt basic. En stång, två hantlar, och en gammal bänk som är rätt ranglig och usel. Stången är precis tillräckligt bred för att jag ska kunna köra bänkpress med den, och jag är relativt säker på att den är ihålig då den enbart väger 2,5kg. Jag saknar dessutom vikter, de dryga 70kg jag har fungerar för det mesta, men att köra marklyft är uteslutet. Andra övningar har jag lyckats "byta ut" (exempelvis kör jag knäböj på ett ben med en hantel i ena handen).

Hursomhelst, jag känner nu att det börjar bli dags att skaffa lite mer vikter samt en ny stång, och gärna en ny bänk med då jag inte vet vad den jag har håller för. Jag har kollat runt lite på nätet och hittat exempelvis denna:

https://www.gorillasports.se/gympake...t-100kg/p/1127

Fördelar är att jag får tillräckligt med vikter för ett tag framöver, då jag har exakt samma diameter på de vikter jag har just nu. Bänken låter som att den skulle vara bra mycket bättre än min, och jag gillar att man kan fälla ihop den vilket kan komma till nytta i framtiden då jag troligtvis kommer flytta till lägenhet så småningom. Vikterna är dock i cement, vilket inte verkar vara något populärt val och jag vet inte om det är värt det prismässigt pga. detta. Gorillasports verkar dessutom har fått riktigt usla betyg överlag.


Ett annat alternativ är att jag helt enkelt investerar i en klassisk ordentlig stång på 20kg, med bättre vikter. Denna känns rätt prisvärd:

https://traningsprodukter.se/produkt...g-gummivikter/

Den kostar lite mer, och jag får ingen bänk eller z-stång som i det andra paketet vilket är synd (men absolut ingen dealbreaker). Då diametern är annorlunda på dessa kan jag tyvärr inte heller använda mina gamla vikter.

Vad tror ni mer erfarna här? Är jag dumsnål om jag skaffar vikter i cement? Om någon för övrigt har just denna bänk och kan ge feedback på den vore det grymt! Övriga tips uppskattas självklart med!
hennil93 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 14:32   #2
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Vikter och skivstänger håller hela livet så det är absolut värt att lägga några extra kronor på bra kvalitet och rätt material.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 14:06   #3
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Jag köpte en internationell stång som var på 180cm för att få bättre plats i lägenheten, så det kan ju vara ett alternativ om du planerar att flytta till en lägenhet som kanske är mindre än utrymmet du har att tillgå på landet.

Sen kör jag en skivstångsställning plus en separat justerbarbänk. För att kunna köra knäböj.
Detta blir ju högst problematiskt med den där bänkställningen från gorillasport.

Jag hörde mig för med lite olika gym och fick tag på begagnade vikter till bra pris. Det är ju ett alternativ om man inte nödvändigtvis vill ha nytt.
Bättre att lägga pengar på bra vikter direkt istället för cementvikter, jag vill inte ens tänka på vad feltolerensen är på dessa vikter.


Personligen hade jag försökt kränga vikterna du har, för att finansiera och bidra till din uppgradering av gym.

Lycka till.
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 14:17   #4
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Ordentliga prylar har dessutom bra andrahandsvärde om man en dag bosätter sig nära ett gym och vill avyttra prylarna. Cementvikter och klena stänger/bänkar får man inte många kronor för om ens några.

Jag började bygga mitt hemmagym med det paketet från traningsprodukter.se + ett par bumpers för att få rätt höjd för marklyften, som du länkar till fast med den dyrare stången. Har tjänat mig väl och stången är fortfarande som ny efter tre år. Dock är lettringen lite för slät för min smak, vilket har gjort att jag investerat i en Rouge powerlifting bar som jag nu använder för det mesta.
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60

Senast redigerad av ziggekatten den 2020-02-29 klockan 14:19.
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)