Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-23, 14:19   #16
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
5% starkare än Hulken
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 17:00   #17
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Hur långt är ett snöre?
100%

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 17:02   #18
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
100%

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Men krymper i tvätten.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 17:46   #19
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Men krymper i tvätten.
Krymper till 100%
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 12:48   #20
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det är väldigt könsberoende. Så även om jag vill ge dig ett så simpelt svar som nöjligt så får jag ge dig två.

För kvinnor efter 5 års styrketräning: 100-60-120
Män: 120-120-180.
Undrar hur många tjejer som klarar det? Mindre än 1 % gissar jag men det kanske är lite högt...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 13:57   #21
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det är väldigt könsberoende. Så även om jag vill ge dig ett så simpelt svar som nöjligt så får jag ge dig två.

För kvinnor efter 5 års styrketräning: 100-60-120
Män: 120-120-180.
Så, lika stark i bänk som i böj? Osannolikt att man ska vara så bra i bänk respektive så dålig i böj i förhållande till mark..
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 14:01   #22
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Så, lika stark i bänk som i böj? Osannolikt att man ska vara så bra i bänk respektive så dålig i böj i förhållande till mark..
Det där var mina siffror efter 1 år så tycker inte de är så osannolika
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 14:48   #23
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Det där var mina siffror efter 1 år så tycker inte de är så osannolika
Hur mycket tid la inte du på bänk då?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 14:54   #24
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
190/130/210

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 15:35   #25
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
1. Beror på hur gammal man är när man börjar träna. Är man i tonåren så har man ju en massa gratis ökning från naturlig tillväxt.

2. Beror på hur man tränar. Om man verkligen satsar så får man väl kolla utvecklingen på dem som tränar styrkelyft seriöst och utan uppehåll för referens.

3. Beror på individens biomekanik.

Testo och kön är knappast så speciellt viktigt för nybörjare. Det påverkar antagligen mest hur pass tidigt man slår i taket.

Jag gjorde ett träningsprogram åt en vuxen kille som tränat i flera år och som ansåg sig ha dåligt testo och dåliga resultat. På 6 månader med mitt program hade han ökat, om jag minns rätt, från 130 till 180 i mark (38%). Från 85 till 110 i bänkpress (29%). Och från 105 till 135 i knäböj (29%). Vilket ändå måste sägas vara helt ok resultat.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 15:44   #26
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
1. Beror på hur gammal man är när man börjar träna. Är man i tonåren så har man ju en massa gratis ökning från naturlig tillväxt.

2. Beror på hur man tränar. Om man verkligen satsar så får man väl kolla utvecklingen på dem som tränar styrkelyft seriöst och utan uppehåll för referens.

3. Beror på individens biomekanik.

Testo och kön är knappast så speciellt viktigt för nybörjare. Det påverkar antagligen mest hur pass tidigt man slår i taket.

Jag gjorde ett träningsprogram åt en vuxen kille som tränat i flera år och som ansåg sig ha dåligt testo och dåliga resultat. På 6 månader med mitt program hade han ökat, om jag minns rätt, från 130 till 180 i mark (38%). Från 85 till 110 i bänkpress (29%). Och från 105 till 135 i knäböj (29%). Vilket ändå måste sägas vara helt ok resultat.
Att ha tränat i flera år och ha dem styrkestatsen är däremot allt annat än ok resultat. Han kan såklart vart väldigt lång och smal eller dyl.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-25, 16:14   #27
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
En sak. Är man inte starkare efter ett år på gymmet så är det nog rätt kört. Sen lär man ju sig att träna hårdare osv med tiden. De som har talang för att bli starkare blir ju starka bara de är på gymmet vad de än gör.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 08:33   #28
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Mina pb efter 25år!

böj: 160kg
bänk 130x3(aldrig lyft på mer)
marklyft 180kg

Haha, så olika träning man kan bedriva i gymmet... jag tränar för närvarande med mindre vikter än samtliga tonåringar och pensionärer där jag kör, inkl tanterna i säkert 50% av övningarna. Jag är seriös nu, jag är också seriös när jag säger att de allra flesta inte vet vad de pysslar med på gymmet oavsett tid. Många har vettiga utföranden i de stora tre och flyttar mer än vad jag gör/gjort ganska fort men vad de gör i alla andra övningarna vetifan samt är det stor skillnad i böj o böj, jag menar om man lägger arbetet på framsida lår endast så tappar man en del styrka, jag t ex sliter ju på 40-50kg då jag kör och sen kommer en tonårstjej efter o tar över, genast lastar hon dit 20kg till. Är det en kille lastar han på desto mer. Helt ok om man vill bli bra på "böj" men de allra flesta snackar ju om grova ben o att de inte ens bryr sig vad de maxar i böj, jag hajar inte logiken alls.

Som sagt, styrketräning som att lyfta stora vikter är ju en sak men man måste ju ta i beaktning om man tänker jämföra styrka att man exempelvis kan curla 12kg eller 27kg med exakt samma muskelmassa i exakt lika många reps men dock inte då curla det på samma sätt.

Jag kör för övrigt aldrig bänkpress, inte marklyft heller, kör total disco, jag kör böj med 40-50kg lastat, 4x20 reps när jag kör framsida lår.

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-02-26 klockan 08:41.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 09:35   #29
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Att ha tränat i flera år och ha dem styrkestatsen är däremot allt annat än ok resultat. Han kan såklart vart väldigt lång och smal eller dyl.
Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
En sak. Är man inte starkare efter ett år på gymmet så är det nog rätt kört. Sen lär man ju sig att träna hårdare osv med tiden. De som har talang för att bli starkare blir ju starka bara de är på gymmet vad de än gör.
Är målet endast absolut styrka så kan man ju ge upp om man inte bänkar 100+ efter några år. Jag är en sådan talanglös individ, tränat 2-3ggr i veckan i över 3 år. Tar i så pass mycket (max 1 RIR i varje set) att frågan är möjligtvis om jag tränar för hårt/hög volym. Kör 15-20 set bänk i veckan och mitt 1RM är ändå bara ~85kg.

Är målet däremot att vara starkare, se bättre ut och må bättre än 95% av befolkningen i ens ålder så kan de flesta (inkl jag) nå det med 1-2 års kontinuerlig träning.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 10:10   #30
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Undrar hur många tjejer som klarar det? Mindre än 1 % gissar jag men det kanske är lite högt...
100-60-120? Det är nog en jäkla massa efter 5 års hård träning. Sänk det bara lite, till 80-50-100 Så har du nog med "45kg otränad teenporrsfysik från start"-ligan.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)