Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-20, 08:16   #16
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om du är nöjd med din fettnivå och vill förbättra din kroppssammansättning, hur tänker du dig den processen utan att gå upp i vikt?
Förstår vart du kommer ifrån och jag kanske var lite otydligt.
Men en gammal hederlig bulk är inget jag vill sikta på.

Däremot ser jag det som fullt nödvändigt att lägga mig kring kaloribalans och arbeta mig uppåt därifrån.
En viktuppgång är således oundviklig men kommer bli resultatet av ett annat tillvägagångssätt.

Hoppas du förstår. Formuleringsförmågan är inte på min sida idag.
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 08:21   #17
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Man får bäst resultat av att vila lite längre mellan seten, även om det handlar om hypertrofi.
Ska du köra låt oss säga 16 set rygg ett pass med 3min vila mellan seten plus uppvärmning och byte av övning så är du uppe i runt 1h ändå.
Kör man tyngre övningar behöver man mer tid för förberedelse.
Aa den är jag med på, men har för mig att efter 2 minuters setvila har man fått ut det mesta, och att vila ytterligare endast ger några procent mer. Kanske är det viktigare att vila lite längre när man kör tunga femmor eller dylikt.
Det är alltså så jag uppfattat det.

Där är jag med dig helt och hållet vilket för mig till tidigare fundering - just om jag inte borde träna mindre.
Förstår att 16 set rygg kan vara nödvändigt ifall man redan utvecklat en schysst fysik med stabila styrkesiffror, men för någon med siffror likt mina kanske 16 set blir alldeles för mycket. Eller? Må ha helt fel, spekulerar bara.
Ponera att jag är rätt ute. Då borde passen, med en annan split, bli betydligt kortare om jag faktiskt behöver färre set än ovannämnt.
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 08:25   #18
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Vkolla Visa inlägg

Däremot ser jag det som fullt nödvändigt att lägga mig kring kaloribalans och arbeta mig uppåt därifrån.
En viktuppgång är således oundviklig men kommer bli resultatet av ett annat tillvägagångssätt.
Huh?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 08:29   #19
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Huh?
Tänkte att det blev lite otydligt

Det jag menar är att kroppsvikten endast var relevant för att ställa det i samband med mina siffror i gymmet.

En viktuppgång kommer oundvikligt krävas om jag vill lägga på mig muskler (och oavsiktligt fett) men det var inte syftet med frågeställningen.

Jag ligger kring balans med en tendens till överskott snarare än underskott.
Nu är det främst träningsupplägget som jag undrar över.
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-20, 13:40   #20
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Många vägar bär till Rom...

Setvila är inte hugget i sten anser jag. Jag körde idag t ex 20set biceps, 20set triceps och 4 set underarmar på max 75min. Jag har som mål hypertrofi. Jag tror man får hitta själv vad som fungerar bäst och vad man trivs med för tillvägagångssätt.

Undvik bli tjock som sagt. Håll koll på kcal och din kroppshydda, finn sambanden och justera eftersom.

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-02-20 klockan 13:42.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 06:39   #21
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Många vägar bär till Rom...

Setvila är inte hugget i sten anser jag. Jag körde idag t ex 20set biceps, 20set triceps och 4 set underarmar på max 75min. Jag har som mål hypertrofi. Jag tror man får hitta själv vad som fungerar bäst och vad man trivs med för tillvägagångssätt.

Undvik bli tjock som sagt. Håll koll på kcal och din kroppshydda, finn sambanden och justera eftersom.
Absolut. Anledningen till att jag frågar efter ett annat program är just för att jag inte besitter den expertisens att välja mitt egna tillvägagångssätt då jag uppenbarligen hittills gjort saker fel.

Nu blev frågeställningen lite vriden när Grub klev in och snackade om kaloriöverskott
Frågan är alltså om ett annat program likt det i trådstarten och ifall någon har något sånt att tipsa om, istället för att jag ska göra ändringar i ett redan fixat program.
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 08:20   #22
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av Vkolla Visa inlägg
Absolut. Anledningen till att jag frågar efter ett annat program är just för att jag inte besitter den expertisens att välja mitt egna tillvägagångssätt då jag uppenbarligen hittills gjort saker fel.

Nu blev frågeställningen lite vriden när Grub klev in och snackade om kaloriöverskott
Frågan är alltså om ett annat program likt det i trådstarten och ifall någon har något sånt att tipsa om, istället för att jag ska göra ändringar i ett redan fixat program.
Alltså, ändrar man t ex reps till 10-15 för överkroppen i allt samt 15-25 för underkroppen och vilar max 60s mellan seten och har god muskelkontakt blir det en helt annan sak. Jag går på att få pump i avsedd muskel och att ha bra tempo liksom. Det funkar för mig. Som jag sa, många vägar. Jag klämmer inte ens fram en svettdroppe under ett pass, däremot har jag maxpump i avsedd muskel när jag går hem, känner mig då fräsch som helhet, inte trött på ngt sätt. Lokalt givetvis är jag ju liksom klar med t ex rygg. Kan ej få mer pump då i alla delar och är förbi möjligheten att kunna fortsätta spänna till dessa muskler till max. Dvs klar. Det är dock mer teknik än ansträngning och mer smärta än prestation det för mig genererar och går ut på. Jag använder antagligen mindre vikter t om än vad du gör när du tränar men antagligen extrem skillnad i utförande.

För mig fungerar det mycket sämre att dela upp set i olika pass osv då jag vill ha som mest pump som kvitto på att jag tränat bra och det har visat sig ge mig bäst resultat i form av hypertrofi solklart. Så jag personligen skulle ju köra en 4-split istället. Dela kroppen på 4dgr, 10-20 set per muskelgrupp, 10-25 reps, ett tempo jag trivs med och inte träna till fail i ngt set någonsin och aldrig ens vara i närheten av fail utan kanske 2-5 reps från i alla set. Bara detta gör att jag kan vila max 30-60s mellan seten.

Mer o mer blod i avsedd muskel för varje set, hårdare o hårdare kontraktioner i varje set pga av just detta, till slut når man en gräns när man har maxpump o det börjar bli sämre kontraktioner, då e man klar. Det spelar ingen roll vilka vikter man har använt, man växer inte emr för det e tyngre osv, man får svar av att ha uppnått rätt effekt o det får man med rätt vikt, lagom tung. Det löser sig automatiskt då man blir större sen, det går sakta som fan om man är ren, dock väljer man vikt utifrån känsla inte utifrån att man tror att höjningen ska ge mer muskler, det är tvärtom. Som du märker är det som sagt många olika vägar man kan ta.

I slutändan måste man hitta det som passar, funkar och är roande för just en själv.

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-02-21 klockan 08:29.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 13:29   #23
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Alltså, ändrar man t ex reps till 10-15 för överkroppen i allt samt 15-25 för underkroppen och vilar max 60s mellan seten och har god muskelkontakt blir det en helt annan sak. Jag går på att få pump i avsedd muskel och att ha bra tempo liksom. Det funkar för mig. Som jag sa, många vägar. Jag klämmer inte ens fram en svettdroppe under ett pass, däremot har jag maxpump i avsedd muskel när jag går hem, känner mig då fräsch som helhet, inte trött på ngt sätt. Lokalt givetvis är jag ju liksom klar med t ex rygg. Kan ej få mer pump då i alla delar och är förbi möjligheten att kunna fortsätta spänna till dessa muskler till max. Dvs klar. Det är dock mer teknik än ansträngning och mer smärta än prestation det för mig genererar och går ut på. Jag använder antagligen mindre vikter t om än vad du gör när du tränar men antagligen extrem skillnad i utförande.

För mig fungerar det mycket sämre att dela upp set i olika pass osv då jag vill ha som mest pump som kvitto på att jag tränat bra och det har visat sig ge mig bäst resultat i form av hypertrofi solklart. Så jag personligen skulle ju köra en 4-split istället. Dela kroppen på 4dgr, 10-20 set per muskelgrupp, 10-25 reps, ett tempo jag trivs med och inte träna till fail i ngt set någonsin och aldrig ens vara i närheten av fail utan kanske 2-5 reps från i alla set. Bara detta gör att jag kan vila max 30-60s mellan seten.

Mer o mer blod i avsedd muskel för varje set, hårdare o hårdare kontraktioner i varje set pga av just detta, till slut når man en gräns när man har maxpump o det börjar bli sämre kontraktioner, då e man klar. Det spelar ingen roll vilka vikter man har använt, man växer inte emr för det e tyngre osv, man får svar av att ha uppnått rätt effekt o det får man med rätt vikt, lagom tung. Det löser sig automatiskt då man blir större sen, det går sakta som fan om man är ren, dock väljer man vikt utifrån känsla inte utifrån att man tror att höjningen ska ge mer muskler, det är tvärtom. Som du märker är det som sagt många olika vägar man kan ta.

I slutändan måste man hitta det som passar, funkar och är roande för just en själv.
Uppskattar den utförliga beskrivningen, det var riktigt lärorikt och intressant att läsa
Problemet för mig är att jag kört mycket intuitiv träning och inte kommit någon vart och därför tänkte jag köra på ett specifikt program. En split på fyra dagar likt det du nämnde.
Men då kanske jag gör rätt i att välja ut ett par gedigna övningar och börja på det lägre spannet om 10 set/ muskel/ vecka för att sedan jobba mig uppåt.

Det där med vikterna var skönt att höra. Det känns nämligen som att jag (äntligen ) fått självinsikt om min träningsmetodik. Jag kör nog för tungt för att återhämta mig och gräver istället ned mig. Ligger alltid nära fail när jag tränar, för annars känns det som att jag lallar.
Går ibland från gymmet och har ont på helt fel sätt och det känns inte speciellt hälsosamt. Har börjat påminna mig själv om varför jag egentligen tränar, vilken specifik muskel jag kör och dess fibersammansättning. Efter det har det börjat kännas betydligt bättre FÖRUTOM att jag behöver sänka vikterna avsevärt.

Dags att trappa ned, lämna egot vid dörren och successivt trappat upp igen, kanske
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 11:24   #24
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Känns inte som att det är läge att börja köra byggarsplit med lätta vikter och kontakt då du böjer 80kg 5x5. Du har för lite muskler helt enkelt. Muskler byggs med ökad kroppsvikt och tillräcklig volym. Jag skulle säga följ ett simpelt upplägg och gå upp i kroppsvikt långsamt.
Bänk 3x10 2ggr/vecka. Någon rep ifrån fail max.
Samma upplägg med böj, strikt rodd och good mornings
Eftersom du är nybörjare kan marklyft vara bra men kan lätt dränera dig.

Vill du bygga mer, släng in 10-15 set sidolyft, och eventuellt några set armar

Tror att träningsupplägget kvittar dock. Går du upp i vikt och tränar någorlunda bör du bygga muskler. Skulle prova 5kg upp på något år och sedan utvärdera

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Senast redigerad av smerk den 2020-02-26 klockan 11:34.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 12:16   #25
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Känns inte som att det är läge att börja köra byggarsplit med lätta vikter och kontakt då du böjer 80kg 5x5. Du har för lite muskler helt enkelt. Muskler byggs med ökad kroppsvikt och tillräcklig volym. Jag skulle säga följ ett simpelt upplägg och gå upp i kroppsvikt långsamt.
Bänk 3x10 2ggr/vecka. Någon rep ifrån fail max.
Samma upplägg med böj, strikt rodd och good mornings
Eftersom du är nybörjare kan marklyft vara bra men kan lätt dränera dig.

Vill du bygga mer, släng in 10-15 set sidolyft, och eventuellt några set armar

Tror att träningsupplägget kvittar dock. Går du upp i vikt och tränar någorlunda bör du bygga muskler. Skulle prova 5kg upp på något år och sedan utvärdera

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Jag tror inte de flesta alls verkar veta vad kontakt, o att göra en vikt tyngre för muskeln man träffar... menar oavsett träningstid, 0-25år.

Förstår inte alls resonemanget kring att bli "stark" med noll kontakt för att sen lära om utförandet totalt sedan? Varför inte träna med kontakt från början liksom. Jag personligen får det ta extremt bra med 40kg i böj. Jag kör 20 reps. Menar du att jag inte är tillräckligt stark för att bygga ben då? Jag hajar på riktigt inte resonemanget.

Lär av ngn som kan bygga muskler med kontakt och det kommer fungera, tror mig.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 13:03   #26
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Jag tror inte de flesta alls verkar veta vad kontakt, o att göra en vikt tyngre för muskeln man träffar... menar oavsett träningstid, 0-25år.

Förstår inte alls resonemanget kring att bli "stark" med noll kontakt för att sen lära om utförandet totalt sedan? Varför inte träna med kontakt från början liksom. Jag personligen får det ta extremt bra med 40kg i böj. Jag kör 20 reps. Menar du att jag inte är tillräckligt stark för att bygga ben då? Jag hajar på riktigt inte resonemanget.

Lär av ngn som kan bygga muskler med kontakt och det kommer fungera, tror mig.
Vad är det som säger att man måste träna överdrivet lätt och kontrollerat och komplicera träningen för att få kontakt? Jag får kontakt och pump oavsett hur jag kör i basövningarna, även i lägre reps. Har då såklart bra teknik. Med undantag för vissa muskler som har svårt för att aktiveras i basövningar, typ mellersta axlar. Där kör jag med 1-2kg's vikt i varje hand och fokuserar på kontakt i muskeln under sidolyft.

Att träna 20-reppare är inte bra för en nybörjare, att träna så höga reps ökar chansen för att man slutar pga upplevd trötthet och inte att muskeln faktiskt är trött. Jag har inte koll på din benmassa, men att du tränar överdrivet lätt i böj för att träffa lår eller vad det är du gör, innebär bara att du tar fler muskler ur spel, vilket jag inte ser meningen med i en basövning. Finns isoleringsövningar så som benspark för det efteråt. Med andra ord, väldigt onödigt att komplicera träningen på ett sådant sett i basövningarna då det inte tillför något speciellt jämfört med att använda rimliga vikter i ett rimligt repsomfång, låt säga 8-10 reps.

Senast redigerad av smerk den 2020-02-26 klockan 13:05.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 13:48   #27
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad är det som säger att man måste träna överdrivet lätt och kontrollerat och komplicera träningen för att få kontakt? Jag får kontakt och pump oavsett hur jag kör i basövningarna, även i lägre reps. Har då såklart bra teknik. Med undantag för vissa muskler som har svårt för att aktiveras i basövningar, typ mellersta axlar. Där kör jag med 1-2kg's vikt i varje hand och fokuserar på kontakt i muskeln under sidolyft.

Att träna 20-reppare är inte bra för en nybörjare, att träna så höga reps ökar chansen för att man slutar pga upplevd trötthet och inte att muskeln faktiskt är trött. Jag har inte koll på din benmassa, men att du tränar överdrivet lätt i böj för att träffa lår eller vad det är du gör, innebär bara att du tar fler muskler ur spel, vilket jag inte ser meningen med i en basövning. Finns isoleringsövningar så som benspark för det efteråt. Med andra ord, väldigt onödigt att komplicera träningen på ett sådant sett i basövningarna då det inte tillför något speciellt jämfört med att använda rimliga vikter i ett rimligt repsomfång, låt säga 8-10 reps.
Jag tror på 20 reps minst lika mycket för en nybörjare...

Varför skulle det vara mer komplicerat att böja med 40kg än 100kg eller 200kg? Lär man sig det utförandet är det inte svårare att använda det än om man lär sig en godkänd SL-böj t ex. Frågan är vad man är ute efter. Svaret är väl i princip alltid att det handlar om ngn slags noja kring vad för vikter man tränar med. Det fascinerar mig att det är så svårt att släppa det tänket även för de som inte ens håller på med SL eller OL eller ens är ute efter ngt annat än en snygg fysik eller varför inte större muskler mer än "styrka".

Jag får mycket ofta frågor om framförallt arm och benträning på gymmet jag tränar på. De undrar alltid över hur de ska bli STÖRRE på dessa ställena, de frågar ej om hur de ska bli starka, jag förklarar ibland hur jag gör samt/eller hänvisar till att isf kolla hur jag gör för det är ju det jag tror på och fungerar för mig. De fortsätter dock, dgr, veckor, månader, år att fortsätta lasta o lasta vikter. De återkommer med jämna mellanrum o frågar mig igen om tips. Med fortsatt utförande som inte alls är det jag tipsar om. De är ofta efter några år uppe på dubbla vikterna jag använder och fortsätter fråga om tips hur de ska få mer volym. Vad man än säger fortsätter de bara göra likadant med tyngre, o tyngre vikter, men fortsätter fråga hur de ska bli kralligare... det är minst sagt fascinerande, har tränat över 25år nu så det är inget fenomen jag betraktat ngn kort period direkt.

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-02-26 klockan 13:52.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 14:04   #28
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Fast jag tycker det behövs lite vikt för att verkligen lära sig rätt rörelsebana i basövningarna. Lätt att få det kännas som en perfekt repetition på 40kg i knäböj men sedan när över 100kg åker på så märker man att tekniken helt fallerar

När du vill ha kontakt i låren när du kör böj så skiter man ju fullständigt i hur effektiv rörelsebanan är. En ineffektiv rörelsebana innebär inte bara mindre vikt utan även större risk för skador på tyngre vikter.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 14:09   #29
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Jag tror på 20 reps minst lika mycket för en nybörjare...

Varför skulle det vara mer komplicerat att böja med 40kg än 100kg eller 200kg? Lär man sig det utförandet är det inte svårare att använda det än om man lär sig en godkänd SL-böj t ex. Frågan är vad man är ute efter. Svaret är väl i princip alltid att det handlar om ngn slags noja kring vad för vikter man tränar med. Det fascinerar mig att det är så svårt att släppa det tänket även för de som inte ens håller på med SL eller OL eller ens är ute efter ngt annat än en snygg fysik eller varför inte större muskler mer än "styrka".

Jag får mycket ofta frågor om framförallt arm och benträning på gymmet jag tränar på. De undrar alltid över hur de ska bli STÖRRE på dessa ställena, de frågar ej om hur de ska bli starka, jag förklarar ibland hur jag gör samt/eller hänvisar till att isf kolla hur jag gör för det är ju det jag tror på och fungerar för mig. De fortsätter dock, dgr, veckor, månader, år att fortsätta lasta o lasta vikter. De återkommer med jämna mellanrum o frågar mig igen om tips. Med fortsatt utförande som inte alls är det jag tipsar om. De är ofta efter några år uppe på dubbla vikterna jag använder och fortsätter fråga om tips hur de ska få mer volym. Vad man än säger fortsätter de bara göra likadant med tyngre, o tyngre vikter, men fortsätter fråga hur de ska bli kralligare... det är minst sagt fascinerande, har tränat över 25år nu så det är inget fenomen jag betraktat ngn kort period direkt.
Det är i praktiken ofta mer komplicerat att få bra stimulans av muskeln på låga vikter t.ex. på 30% av 1RM än låt säga 60%. Du kan ju fråga dig varför du behöver sådana absurda mängder set i dina pass för att få maximal muskelstimulans. Sen att du blir frågad om tips för att bli krallig behöver inte nödävndigtvis betyda att du har en stor mängd muskelmassa, kan snarare vara så att du har fördelaktiga muskelbukar etc. Vad jag minnas av något inlägg du gjort för ett tag sedan så har du och jag lika stora armar trots att jag på min höjd har lagt ett fåtal set i veckan. Att använda detta resonemang som ett bevis på att den ena träningen är överlägsen samtidigt som man avfärdar andras resultat håller inte.

Senast redigerad av smerk den 2020-02-26 klockan 14:11.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 14:29   #30
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Det är i praktiken ofta mer komplicerat att få bra stimulans av muskeln på låga vikter t.ex. på 30% av 1RM än låt säga 60%. Du kan ju fråga dig varför du behöver sådana absurda mängder set i dina pass för att få maximal muskelstimulans. Sen att du blir frågad om tips för att bli krallig behöver inte nödävndigtvis betyda att du har en stor mängd muskelmassa, kan snarare vara så att du har fördelaktiga muskelbukar etc. Vad jag minnas av något inlägg du gjort för ett tag sedan så har du och jag lika stora armar trots att jag på min höjd har lagt ett fåtal set i veckan. Att använda detta resonemang som ett bevis på att den ena träningen är överlägsen samtidigt som man avfärdar andras resultat håller inte.
Tror du missar min poäng x2.


Man kan böja på 40kg o de ger minst lika mycket benmuskler som om man böjer med låt säga 120kg. Du slipper lasta på... om man inte har behov o flytta vikter.

Gällande det du skrev sist så är det ju de som avfärdar sin egen egen träning genom att komma till mig och beklaga sig över uteblivna resultat, det är inte jag som går till dem och säger det, jag ser inte ens andra när jag tränar i princip. De berättar de har samma armar som för fler år sedan, de visar gärna armarna, spänner dem, kolla, det händer fan ingenting. Dvs, inte jag som bekymrar mig över deras armar på ngt sätt. Inte över deras resultat heller för den delen. De är missnöjda med sina resultat, inte jag som avfärdar deras träning o resultat som du säger.

Alla får träna som de vill, många vägar till Rom men att lyfta tunga vikter är inte ett måste, det vet jag.

Jaså du tycker jag träna absurd mängd set.
Det är med kort vila mellan så idag körde jag t ex armar på 1h, inte så blodigt direkt tycker jag. Detta var med lite underarmar med. Mina armar är förövrigt inte i närheten av nu om jag kör dem ett par set i veckan det kan jag garantera. Klart gener har stor betydelse men inte bara det. Sen är mått ointressant om man inte tar hänsyn till handleder t ex eller hur lång man är, kroppsfett mm.

Dessutom, om man kör 4-split så anser jag det kan vara mycket vettigt att inte alls träna hela kroppen i basövningarna, eller ens alltid använda dem. Detta då det blir konstigt då man t ex kör framsida lår men får pump i ryggen, baklåren och arslet. Jag menar om det inte ska tränas den dagen utan andra dgr.

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-02-26 klockan 14:34.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)