Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-19, 21:13   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Smile Henkes styrkelyfts/bänkpressprojekt

Hej, kära läsare, och välkomna till min åttonde träningsjournal i ordningen på detta forum, som tar vid omedelbart efter den förra! Medlemmar som har järnkoll på vad jag skrivit genom åren kanske vet att jag gillar att starta en ny journal när en ny fas i min träning inleds, och det tycker jag lugnt man kan säga att det gjort nu, för jag ska börja på atletklubb!

Efter en deff i våras har jag i princip hållit samma form, vikt och styrka fram tills nu. De senaste veckorna har jag dock blivit nyfiken på att bulka och försöka bli starkare, av följande skäl:
  • Det är rätt trist att träna när styrkan svävar på samma nivå hela tiden - speciellt när man vet att man kanske skulle kunna få den att öka genom att äta en extra portion av kvällsmaten varje dag.
  • Även om jag är väldigt nöjd med mitt utseende just nu så vill jag egentligen ha större musker, och baserat på den motstridiga information jag insupit över hela internet så tror jag att det bästa för ändamålet vore att "våga bulka", som det heter, följt av att deffa förstås.
  • Jag tycker att jag är för svag. Det märks ibland i vardagen. Ett konkret exempel är att jag under en mycket kort snickarkarriär härförleden märkte att jag var sämre på att lyfta saker än en snubbe på jobbet som inte ägnar sig åt styrketräning.
  • Det kanske är åldern som talar, men det känns inte så viktigt längre att vara snygg, iallafall inte under haknivå.
  • Det uppenbara: Det är gött att aldrig behöva tacka nej till kladdkaka.

En lösning hade varit att träna på som förr, äta mer och hoppas på det bästa, men jag vill ta det ett steg längre och börja på atletklubb. För ungefär tio år sedan tränade jag med styrkelyftare i två-tre månader, och min styrka ökade snabbare än vad den gjort vare sig före eller efter under hela min träningskarriär. Minns inte hur knäböjen utvecklades, men är rätt säker på att bänken gick från 90 till 107,5 och marken från 100 till 130. Dessutom var det roligare att träna på klubb än ensam, av många skäl; för det är trevligt att tjöta med folk under setvilan (jag har aldrig haft träningskompisar), för det är utvecklande med personer som kan hjälpa en både med schema och teknik hela tiden, och - med risk för att låta melodramatisk - det kändes skönt att vara en del av något större. I styrkelyftarklubben blev jag välkomnad med öppna armar, utan att behöva prestera mer än att vara allmänt trevlig och träna hårt. Det är inte helt vanligt att jag upplever sådan acceptans och gemenskap i livet i övrigt. Pga omständigheter i livet i övrigt var jag tyvärr tvungen att sluta där.

Att träna ensam är inte något jag älskar - jag vet med mig att jag rentav skrivit att jag hatar träning; så illa har jag inte tyckt att det har känts på sistone, även om jag förmodligen menade det precis när jag skrev det. Eftersom klubbträning var mycket roligare har jag alltid varit sugen på att börja någon gång igen. En flytt härom månaden till Sveriges största stad fick mig att på allvar överväga att göra slag i saken. Jag googlade, och stod i valet och kvalet att kontakta någon av de atletklubbar som ligger ungefär en halvtimmes kollektivtrafiksresa från min lägenhet. Tidigare denna vecka googlade jag lite noggrannare och hittade en klubb som ligger fyra minuters promenad från min lägenhet (dubbelkollat enligt Google Maps). Den heter Polisen kraftsport och ligger, som namnet antyder, i ett polishus. Efter att ha läst att ickepoliser får träna där ringde jag en mycket tillmötesgående kontaktperson, som berättade att de har ett tak på antalet medlemmar, men att flera ska sluta nu och att det kommer finnas platser öppna vid månadsskiftet. Möte i lokalen arrangerades i fredags; det blev ett kort träningspass där jag fick en del träningstips och massor info om klubben. Till min stora glädje fick jag veta att de fokuserade på bänkpress, min favoritgren, och att de tagit fram många framstående lyftare.

Jag kunde inte bli medlem omedelbart. Medlemsantalet var fortfarande fullt, och dessutom var jag tvungen att genomgå en säkerhetskontroll för att ens få träna där, eftersom lokalen räknas till polishuset. Tydligen hör den till säkerhetsklass 3, den lägsta, och jag ska genomgå den mildaste typen av säkerhetskontroll, så det bör inte ligga mig i fatet vare sig att jag har parkeringsböter eller att folk polisanmälde mig för trakasserier hela tiden när jag arbetade som telefonintervjuare. Kontrollen gick helt enkelt till så att jag fick maila mina uppgifter till kontaktpersonen, och om de kommer fram till att jag varken är terrorist eller spion kommer jag få ett inträdeskort runt månadsskiftet.

Sakta i backarna, Dio. Har inte du sagt att du inte KAN bli starkare? Att du har för dåliga gener?

Det känns som att jag bör avhandla denna elefant i rummet innan jag går vidare. Svaret är nja - det är en sanning med modifikation. När jag sagt att jag redan gjort allt jag kan för att bli starkare har jag menat att jag:
  • Tar i ordentligt. Jag vet själv med mig att jag gör det. Folk som ser mina träningsvideor skriver att jag gör det. Främlingar går emellanåt fram till mig på gymmet och säger "härligt att se någon som verkligen tar i när han tränar" (seriöst, det sker ett par gånger om året). Visst, det kan vara så att jag inte vet vad "tar i" betyder, och det kan vara så att det bara ser ut som att jag tar i för att jag grymtar, grimaserar och rör stången långsamt, men jag tror hellre på bedömningen från mig själv och från folk som sett mig träna än från internetpersoner som tycker att jag inte tar i eftersom "det brukar vara så när folk inte ökar" - en frustrerande vanlig företeelse på forumet under hela min tid här, som lär fortsätta tills den dag jag blir bannad.
  • Äter tillräckligt med mat och protein (går inte ner i vikt, har oftast klämt minst 2 g protein/kg kroppsvikt).
  • Visserligen haft massor sömnproblem, men nog tror att jag generellt sett sovit ungefär lika bra som många andra som ökat bra.
  • Med få korta uppehåll har tränat varje muskelgrupp 1-3 gånger per vecka i ca 10 år.
  • Baserat min styrketräning på basövningar.
  • Alltid har kört med progression om jag kunnat.

För att vända på det så tror jag att dessa faktorer kan få mig att öka:
  • Kaloriöverskott. Jag bulkade ca 1,5 kg/månad när jag tränade på klubb sist.
  • Den psykiska hjälpen av att ha riktigt duktiga lyftare omkring sig. Det handlar inte om att de får en att anstränga sig mer; det handlar om att deras blotta närvaro gör att en viss ansträngningsnivå får en att lyfta mer än annars. Litegrann som den klassiska historien om mamman som välter en bil när hennes barn fastnar under. Eller varför inte det mer jordnära exemplet med hur många män blir starkare när en snygg tjej står bredvid.
  • Tweakningar av träningsschemat. Jag har mest utgått från copy-and-paste-scheman som 5/3/1 och bara kört på. Många menar att "köttande" låter en nå 90 % av sin potential, men jag är öppen för möjligheten att smart programmering låter mig hämta mer.
  • Ännu bättre sömn. Även denna punkt skötte jag bra förra gången jag tränade på klubb, då jag bara pluggade en slapp kurs på vardagarna. Nu studerar jag mer seriöst, men börjar fortfarande aldrig före 9:30 och ser fram emot två bra sömn-år.

Tankar om kost

Jag skrev ovan att jag är inställd på att bulka - men jag är inte hundra procent säker än på den biten! Lyftaren jag pratade med i fredags verkade anse att jag bli starkare utan att gå upp i vikt, och var rentav öppen för möjligheten att jag tävlar i 66-kilosklassen, vilket skulle kräva att jag gick ner två kilo.

I alla händelser ska jag inte börja bulka omedelbart. Jag har bara tränat på utomhusgym i någon månad och därför blivit svagare i bänk, böj och mark, och kommer ha en del styrka att hämta de närmaste veckorna genom att bara vänja nervsystemet vid övningarna igen. Innan jag når en platå tycker jag en bulk känns onödig.

Av djurrättsetiska och ekologiska skäl har jag alltid sympatiserat med veganismen, och sedan flytten till Stockholm har jag slagit till och blivit "flexitarian", tror jag det kallas; oftast vegan, men äter allt när jag blir bjuden eller vill lyxa till det. Har väl ätit helveganskt i snitt 6 av 7 dagar de senaste 1-2 månaderna. Men jag ska sluta vara vegan, av följande skäl (håll i hatten, ännu en punktlista):
  • Det är bökigare. Folk som säger "att vara vegan innebär ingen uppoffring" verkar egentligen mena "det finns massor saker som smakar lika gott som kött". För även om man bortser från bristen på köttsmak finns det en jävla massa nackdelar med att vara vegan. Jag ska gå in på dem mer i följande punkter.
  • Det är svårare att få i sig protein. Ja, baljväxter och spannmål innehåller mycket protein, men mycket mer kolhydrater, och är inte kompletta. Sojaprodukter är goda och kompletta proteinkällor, men dyra, och jag är genuint orolig över bieffekter.
  • Det sabbar min mage. Jag brukar bara halvt på skoj säga att jag numera själv producerar mer metan än de kor som jag inte längre äter. Inte verkar det gå över heller. Sojan verkar vara största boven här, med alla andra baljväxter på andra plats.
  • Det är mer mättande. Fint om man vill hålla sig slank och muskelfri, men jag är så mätt hela tiden att jag tror att jag inte får i mig i närheten av 2 gram protein/kg kroppsvikt - om jag inte sveper sojaproteindrinkar, eller de svindyra blandproteindrinkarna.
  • Utbudet är mindre. Jag var t ex på bio häromdagen och hittade efter febrilt letande ett par sorter veganskt godis. Köpte två olika. De var så vidriga att jag slängde båda efter att ha smakat en enda bit. Hade mördat för en Dajm eller Snickers.
  • Det får mig att noja mer över ätande. Vilket inte är bra för mig. Min nuvarande fettfrihet är inte bara resultatet av ovan nämnda mättnad - jag har även en komplicerad relation till ätande, ägnar ohälsosamt mycket tid och energi åt att inte äta för "dåligt - även om jag inte tror att någon som vet sin sak skulle säga att jag är rent ätstörd.

Så jag ska fasa ut veganismen, för närvarande; jag kanske blir vegan igen i framtiden, men just nu får planeten och djuren stryka på foten. Har tidigare sagt att jag ska hålla ut tills min veganvitaminpillerburk tar slut (ca en månad till), men smygstartar med animalier tidigare.

Hur stark är jag nu?
Det kommer du se i två träningspass jag ska skriva snart.

Vad är mina PB?
110-120-160, alla vid olika tillfällen, alla vid en kroppsvikt på 83 kg.

Hur tung har jag varit som mest?
87 kg, 9-10 kg tyngre än nu. Intressant nog var jag inte maxstark då. Vill jag ha ett maxtak för kroppsvikt, baserat på fettcellshyperplasi t ex, så känns därför 87 rimligt.

Hur ska min träning se ut framöver?
Angående var jag ska träna så kör jag nu en gratisvecka på Nordic Wellness. Sen får jag höstlov, då ska jag träna en vecka på ett gym i Blekinge. Sen får jag förhoppningsvis börja på klubben.

Angående hur så tror jag att jag fram tills jag börjar på klubben ska träna så här, bara för att komma igång med tekniken: Träning mån-ons-fre; böj eller mark vartannat pass; bänk, valfri dragövning och kanske lite mer assistans varje pass.

Dagsform:


Fredagens träningspass, det första på klubben (kopierat från min förra journal):

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Knäböj
0 kg 10 reps
20 kg 10 reps
40 kg 5 reps
60 kg 7 reps
60 kg 8 reps
60 kg 7 reps
Fick höra att jag höll ryggen bra, och hade bra stångplacering, men att jag stod lite för smalt och skulle titta upp mer, vilket jag tog fasta på. Dessutom går jag tydligen lite för djupt! Skönt att ha det problemet snarare än motsatsen.

Han kommenterade även att mina knän knakade, och rekommenderade noggrann uppvärmning för att inte råka ut för besvär.

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 5 reps
80 kg 6 reps

Kabelrodd
20 kg 10 reps
50 kg 10 reps
50 kg 9 reps
Dagens träningspass, på Nordic Wellness Karlavägen. Glömde blocket i omklädningsrummet men tror jag minns:

Marklyft
60 kg 5 reps
80 kg 5 reps
100 kg 5 reps
120 kg 3 reps
130 kg 0 reps
120 kg 2 reps
120 kg 2 reps
100 kg 8 reps - lite studs i början, mer strikt sen.
Prövade att titta upp mer här också, men det verkade inte hjälpa. Får se vad de säger om det i klubben sen.

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 7 reps
80 kg 6 reps
Redan starkare från igår.

Supinerade chins
9 reps
7 reps.



Där har ni det - det längsta inlägget i Kolozzeums historia. Säg till om ni vill ha en tl;dr.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-19, 21:36   #2
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Oj, en ny journal. Då premmar vi på denna då.

Så du har hamnat i Stockholm och innanför tullarna runt södermalm om jag tolkar det jag läser rätt. Skoj!
Du har ju även gymmet stockholm på andra sidan vattnet vid liljeholmen. En hel del styrkelyftare som väljer att träna där. Så blir det några problem med medlemsskapet där i polishuset så har du även det gymmet som alternativ.

Hoppas du trivs i storstaden!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-19, 21:40   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Oj, en ny journal. Då premmar vi på denna då.

Så du har hamnat i Stockholm och innanför tullarna runt södermalm om jag tolkar det jag läser rätt. Skoj!
Du har ju även gymmet stockholm på andra sidan vattnet vid liljeholmen. En hel del styrkelyftare som väljer att träna där. Så blir det några problem med medlemsskapet där i polishuset så har du även det gymmet som alternativ.

Hoppas du trivs i storstaden!
Korrekt! Och tack för tipset!

Verkar som att man måste köpa medlemskap på årsbasis på min klubb så ända fram tills nästa höst verkar jag och snutarna få stå ut med varandra åtminstone. Men Liljeholmen är nära, tror jag har tio minuters promenad till Liljeholmsbron.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 07:48   #4
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Kul med ny journal. Extra kul då vi verkar göra tvärtom. Jag har slutat med styrkelyft och fokuserar mer på kondis välmående och underhåll av styrka. Kul att läsa raderna om gemenskapen i SL. Jag upplevde detsamma och kan sakna det. Tycker du skrev det bra. Bara man tar det seriöst så är man respekterad. Vikten på stången är sekundär. Är det 70 eller 270 på stången så jobbar folk efter sina förutsättningar för att förbättra sig.

Ett tips är att skita i viktklasser. Det är mer för dom som tävlar på högre nivå enligt mig. Ät så att du kan prestera bra och lyft så mycket du kan på tävling.

Lycka till =)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 08:30   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kul med ny journal. Extra kul då vi verkar göra tvärtom. Jag har slutat med styrkelyft och fokuserar mer på kondis välmående och underhåll av styrka. Kul att läsa raderna om gemenskapen i SL. Jag upplevde detsamma och kan sakna det. Tycker du skrev det bra. Bara man tar det seriöst så är man respekterad. Vikten på stången är sekundär. Är det 70 eller 270 på stången så jobbar folk efter sina förutsättningar för att förbättra sig.

Ett tips är att skita i viktklasser. Det är mer för dom som tävlar på högre nivå enligt mig. Ät så att du kan prestera bra och lyft så mycket du kan på tävling.

Lycka till =)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tack! Bra tips med viktklasserna.

Hade tänkt skriva en punkt angående löpning, men jag glömde. Jag har tänkt fortsätta jogga lite oseriöst, sådär någon halvtimme två-tre dagar i veckan. Jag älskade visserligen att springa halvmaran, men just nu vill jag hellre bli riktigt stark än riktigt uthållig. Dessutom har jag knäproblem i löpningen.

Det går kanske att kombinera styrkelyft och långdistanslöpning rentav, iallafall på min nivå? Vi får se lite vad som händer. Ska köpa ett års medlemskap som sagt, sen kanske jag är less och vill fokusera hundra procent på löpningen!

Blir nog ingen löpning idag iallafall - nojig över knät samt lite förkyld.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 19:06   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Var jätteförkyld när jag vaknade, men nästan frisk på kvällen då jag tränade.

Gym: Nordic Wellness Hornsgatan.

Motivation: Har skaffat ett 30-dagars gratiskonto på scribd.com och läser nu Arnold Schwarzeneggers självbiografi Total Recall — My Unbelievably True Life Story.

Benspark
4,5 kg 40 reps
11,5 kg 7 reps

Knäböj
20 kg 15 reps
40 kg 5 reps
60 kg 1 rep
65 kg 3 reps
65 kg 3 reps
65 kg 3 reps
65 kg 3 reps
65 kg 3 reps
50 kg 7 reps
Tyckte inte bensparksuppvärmningen hjälpte mot knäknakningarna. Ska testa att även göra knäböj utan vikt.

Bänkpress
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
80 kg 1 rep
90 kg 2 reps
90 kg 2 reps
90 kg 2 reps
90 kg 2 reps, kändes inte som att jag skulle ha kunnat göra en till tvåa, så jag gjorde inga fler set på den vikten
70 kg 7 reps

Stångrodd
40 kg 10 reps
40 kg 8 reps
40 kg 8 reps
40 kg 7 reps

Axelpress med hantlar + bicepscurl med samma hantlar set in set
7,5 kg 20 + 15 reps
10 kg 15 + 10 reps
12 kg 7 + 3 reps

Maghjul
23 reps
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 18:34   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vedervärdig sömn inatt, kunde knappt sova pga nästäppa. Har nu inhandlat ett effektivt nässpray.

Dagens rehab:
10 minuters promenad
1 minuts joggning
1 minuts promenad
1 minuts joggning
1 minuts promenad
1 minuts joggning
1 minuts promenad
1 minuts joggning
1 minuts promenad
1 minuts joggning
1 minuts promenad
1 minuts joggning
Ett par minuters promenad hem.

De första joggningssträckorna gjorde ont i IT-bandet efter en halvminut, men det verkade ordna upp sig senare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 18:39   #8
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Du hänger i Stockholm och har ny journal. Tar ett tag att ställa in mig på alla förändringar nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 18:58   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Du hänger i Stockholm och har ny journal. Tar ett tag att ställa in mig på alla förändringar nu.
Vänta bara, snart börjar jag lyssna på hiphop.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 06:13   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är lite sugen på att börja med ett helkropps-5/3/1-schema som funkade rätt bra den korta tiden jag prövade det sist. Skönt med klara riktlinjer och inte alltför hög volym:



Jag kan ju börja med det och sedan se vad styrkelyftarna säger, kan ändra det om de har synpunkter.

Känner mig riktigt förkyld idag, ska nog inte träna utöver promenader. Lite senare i veckan kan jag dra ett pass för att se vad jag maxar i de olika övningarna. Baserat på en 1RM-kalkylator ligger jag på typ:

knäböj: 74 kg
bänkpress: 93 kg
marklyft: 127 kg.

Så måste ta reda på hur pressen ligger, och helst assistansövningarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 06:26   #11
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
Stort lycka till med dina nya mål Dio! You got this!
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 06:30   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Fishta Visa inlägg
Stort lycka till med dina nya mål Dio! You got this!
Tack så mycket! Jag hoppas du har rätt!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 21:53   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Har lämnat in datorn på laddning. Får kolonisera (eller vad man nu kallar det att hänga på kolo) via mobilen 1,5 vecka, så förbered er mentalt på kortare och/eller mer felskrivna inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Känner mig riktigt förkyld idag, ska nog inte träna utöver promenader.
Jag må vara en smula oklok, men jag gick och tränade ändå. Har läst på detta forum att om man inte känner sig febrig eller har halsont så är det generellt säkert att träna som förkyld. Jag vet inte hur det känns när man har feber, och emedan min hals är hes och rosslig så gör den inte ont.

Jag bestämde mig för att testa min styrka i resterande övningar i ovan nämnda schema: press, Kroc row, chins (jag väljer supinerade) och hantelpress för bröst.

Kroc rows — hantelrodd med ryggen i 15 graders lutning — har jag undvikit just för att det verkar svårt att få till den där lutningen varje pass. Nittio grader är lätt, noll också, fyrtiofem är okej, men femton behöver man fan nästan en vinkelhake för. Men jag bestämde mig för att köra på Kroc rows ändå, för utmaningens skull, för att internetmuskelknuttar talar sig så varma om övningen, och för att den verkar ta på ett område som jag tycker är en visuellt svag punkt på mig: mellan skulderbladen. Tycker att det syns på den här bilden från i somras:



En annan sak påverkade hur jag tränade idag. I eftermiddags unnade jag mig, som förkylningströst, att äta kakor och dricka kaffe — ibland med grädde — för hutlösa mängder tomma kalorier. Så på väg till gymmet bestämde jag mig för att köra konditionsträning. Mest för att kompensera kaloriöverskottet, men även för att trötta ut mig. Och för att jag inte kunnat jogga vettigt på flera dagar. Fikandet hade gjort mig på strålande humör, men jag hade druckit tre stora koppar kaffe, framemot 18 på kvällen. Som jämförelse kan jag berätta att jag i förrgår hade svårt att somna efter att ha druckit en liten kopp kaffe vid 15-snåret. Drastiska åtgärder var tvungna att tas om jag vill få en blund inatt.

Således blev min träning:

Press
20 kg 10 reps
20 kg 10 reps
20 kg 5 reps
30 kg 5 reps
40 kg 1 rep
50 kg 1 rep
55 kg 1 rep, grinder, uppskattade att jag inte hade klarat 2,5 mer.

Kroc rows
7,5 kg 10 reps
15 kg 15 reps.
Kroc rows ska göras i 20-40 reps, så jag får nog köra på ynka 10 kg här.

Konditionscykel
300 kcal/31 minuter

Hantelpress för bröst
15 kg 10 reps
20 kg 10 reps
Lite kvar i tanken, blir nog lagom att göra tior på.

Supinerade chins
13
Gött, jag bör kunna göra 3x10.


Nu jävlar skulle det brännas kalorier.

Roddmaskin
500 kcal/49 min och 35 sek/9419 m.
Skittrött i vaderna efteråt.

Skidmaskin
100 kcal/11:29/1977 m.

I skrivande stund fortfarande mätt, fem timmar efter fikandet. Mäktiga kakor där.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2019-10-23 klockan 21:54.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 05:13   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Somnade lite efter midnatt och vaknade runt fem. Behöver inte gå upp förrän 8:30, men går upp redan, för jag behöver gå upp 5 på lördag när jag ska resa till Blekinge och det är lika bra att vänja sig, och jag tror inte jag kan somna om nu iallafall. Jag beräknar att det blev fyra timmars sömn. Helt okej med tanke på mängden kaffe. Sparar tipset att konditionsträna en och en halv timme inför framtid nätter där sömnlöshet hotar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 17:23   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg

Känner mig riktigt förkyld idag, ska nog inte träna utöver promenader.
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag må vara en smula oklok, men jag gick och tränade ändå.
Det var nog rentav mycket oklokt. Halsen är mycket värre idag, gör fortfarande inte ont men är väldigt rosslig och väldigt hes. Dessutom utsatte jag resten av gymmet för smittorisk. I fortsättningen följer jag de allmänna rekommendationerna för träning vid sjukdom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)