Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-27, 14:13   #916
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Bättre upplägg för nordic curls i hemmet.

Har sedan längre tid en trx-kopia. Dess infästningsband med karbin var kanon som slinga. Kan enkelt ställa storlek, karbinen är dörrstopp. Ett yogablock perfekt som knäskydd.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 14:26   #917
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Bättre upplägg för nordic curls i hemmet.

Har sedan längre tid en trx-kopia. Dess infästningsband med karbin var kanon som slinga. Kan enkelt ställa storlek, karbinen är dörrstopp. Ett yogablock perfekt som knäskydd.
Hamstrings of steel!
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 16:07   #918
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Hamstrings of steel!
Yep. Inga ursäkter nu. Två gånger i veckan siktar jag på. Skidresa igen om tre veckor. Viktigt att stärka upp baksidan! Märkte efter förra skidresan att det gjorde ont på just baksida knä.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 16:23   #919
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Du verkar väldigt kunnig så du vet nog bäst själv men tänk också på att inte gå ut för hårt med dina nordic curls i början. Gjorde det misstaget själv och började få ont i senorna i knävecket. Kan dock ha varit för att jag var extremt klen i hamstrings också. Eller så kanske jag inte var tillräckligt uppvärmd ett par gånger..svårt att säga exakt

Senast redigerad av baggard den 2020-02-27 klockan 16:24.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 18:09   #920
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Massimo "One Leg Nordic" Kokhno har också dragit upp en skada där även med den styrkan, då han spelar fotboll också. Om det var i övningen eller i fotbollen minns jag inte. Det blir ju alltid mer "muskelskador" av tunga excentriska övningar dock och kräver mer återhämtning, så det är väl alltid vettigt att inte mosa på med för många set/reps direkt utan se vad musklerna klarar att återhämta sig från.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-27, 18:41   #921
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Du verkar väldigt kunnig så du vet nog bäst själv men tänk också på att inte gå ut för hårt med dina nordic curls i början. Gjorde det misstaget själv och började få ont i senorna i knävecket. Kan dock ha varit för att jag var extremt klen i hamstrings också. Eller så kanske jag inte var tillräckligt uppvärmd ett par gånger..svårt att säga exakt
Tack för tips och välmening. Tänker lika. Nuförtiden föredrar jag att börja lätt och istället söka bibehålla en jämn fin kurva uppåt. Tack vare bland annat lite Antranik och mkt Termy här så har jag dille på mikroök.

Men din varning är befogad. Blev lite för taggad med nya kvalli-upplägget. Satte avslutningsvis nosen 125cm från dörren vilket kändes tungt, nöjde mig dock med ett set ā tre reps.

Redan efter två pass tror jag mig känna hur mina hamstrings mår bättre än på länge.

Senast redigerad av d1anny2 den 2020-02-27 klockan 18:43.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 10:46   #922
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Tack för tips och välmening. Tänker lika. Nuförtiden föredrar jag att börja lätt och istället söka bibehålla en jämn fin kurva uppåt. Tack vare bland annat lite Antranik och mkt Termy här så har jag dille på mikroök.

Men din varning är befogad. Blev lite för taggad med nya kvalli-upplägget. Satte avslutningsvis nosen 125cm från dörren vilket kändes tungt, nöjde mig dock med ett set ā tre reps.

Redan efter två pass tror jag mig känna hur mina hamstrings mår bättre än på länge.
Orkar du skriva hur ditt upplägg i helhet ser ut i dagsläget? Vore intressant att se
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 19:08   #923
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Orkar du skriva hur ditt upplägg i helhet ser ut i dagsläget? Vore intressant att se
Beroende på övning ökar jag ett halvkilo eller med 1 repetition i ett eller två set, förutom airsquats där jag ökar med 2r i varje set.
Egentligen är det pass2 som är fast. Övriga ändras emellanåt beroende på tid, miljö jag tränar i, och motivation.

PASS1# NC+SSQ+ROW+DIV
Nordic curl: 6reps x 3set ā 113cm | 6x2 ā 118cm | 3r ā 125cm | avståndet är mellan dörr och näsa mot golv

Inverted Row: 6x3 5x3
Sissy squat: 8 7 6 5 5
Bulgarian Split Squat: 6x2
Cossack squats: 6x2
Total Sets: 14
Total Reps: 78

PASS2# MU+DPU+KBS+KBP
Enarms ring muscle up: uppvärming (11r x 16 kg 7x20 5x25 2x32)
Träningsset (3+2 cluster) x 3set ā 34.5 kg | 5x3 ā 32kg

Decline Pike Pushup: 6x2 5x4 ā 8cm extrahöjd för fötter, cirka 85cm avstånd mellan tår och händer

Kettlebell swing enhands: 24x2 ā 16 kg 24x20kg 22x24kg 10x2 ā 28kg | Hälften av repsen i vardera hand

Kettlebell enhandspress: 10x16kg 8x20kg 3x24kg sittande på golv

PASS 3# SQ, PU, DRAKE, BENVÄXEL
Air Squat: 24x4
Armhävningar: 15x3 14
Draken med uppsträckta armar: 16x4
Situp > Benväxel: 10x4

Benväxel (första övningen):
https://www.instagram.com/p/B7Ej0RSBa1R/
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 19:11   #924
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Pass2 kör jag två gånger per vecka iaf, övriga 1-2 gånger.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 19:33   #925
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Pass2 kör jag två gånger per vecka iaf, övriga 1-2 gånger.
Hur mäter du progression i decline HSPU?

Jag vill verkligen börja med HSPU-progression, men vill samtdigt hålla min träning ganska minimalistisk utan att behöva mäta avstånd/höjd.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 20:02   #926
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Pass2 kör jag två gånger per vecka iaf, övriga 1-2 gånger.
Ser stabilt ut! Sätter du upp tejpbitar på golvet eller nått då för måtten där? Många mäter ju för övrigt även planche leans på det sättet.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-28, 21:11   #927
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Hur mäter du progression i decline HSPU?



Jag vill verkligen börja med HSPU-progression, men vill samtdigt hålla min träning ganska minimalistisk utan att behöva mäta avstånd/höjd.
Jag har en lila yogamatta som jag har mätt på och dragit streck för varje 10cm. Men jag ändrar inte avståndet. Det ligger fast. Endast antalet repetitioner och höjden för fötterna. Nu råkar 8cm vara när lilla yogablocket ligger platt Vill minnas att senast jag ökade höjden (från att ha fötter på golvet) var när alla set närmade sig 9-10reps. Just det, kör dessutom DPU med armhävningshandtag för att få djup.

Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ser stabilt ut! Sätter du upp tejpbitar på golvet eller nått då för måtten där? Många mäter ju för övrigt även planche leans på det sättet.
Tackar. Då jag precis börjat med nordic curls och inte har yogamattan på lunch, när jag kör pass1, har jag en tumstock liggande bredvid och matchar märken i golvet mot den. Har inte spikat hur seten ska vara än. Blir kanske att kliva in på en lätt negativ stege likt sissy squatsen (6 5 4...)

Ni får komma till hinderbanan de byggt i Kviberg / Göteborg bredvid utegymmet, när vädret börjar bli varmare. Så kör vi en session!
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 09:59   #928
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag har en lila yogamatta som jag har mätt på och dragit streck för varje 10cm. Men jag ändrar inte avståndet. Det ligger fast. Endast antalet repetitioner och höjden för fötterna. Nu råkar 8cm vara när lilla yogablocket ligger platt Vill minnas att senast jag ökade höjden (från att ha fötter på golvet) var när alla set närmade sig 9-10reps. Just det, kör dessutom DPU med armhävningshandtag för att få djup.
Jag kör också mellan två plintar/små boxar för att få djup. Men jag är betydligt svagare än dig, så piké HSPU med fötterna på golvet eller på en liten platta är nog med "motstånd" för 8 reps. Kanske kan gå helt på upplevd ansträngning på HSPU-progressionen, som ett litet experiment då det är svårt att mäta avstånd och vikt exakt i övningen.

Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Tackar. Då jag precis börjat med nordic curls och inte har yogamattan på lunch, när jag kör pass1, har jag en tumstock liggande bredvid och matchar märken i golvet mot den. Har inte spikat hur seten ska vara än. Blir kanske att kliva in på en lätt negativ stege likt sissy squatsen (6 5 4...)

Ni får komma till hinderbanan de byggt i Kviberg / Göteborg bredvid utegymmet, när vädret börjar bli varmare. Så kör vi en session!
Jag bor ju i Göteborg! Hur kan jag missat hinderbanan i Kviberg? Jag kör gärna en session och diskuterar träning (om du nu var seriös...)
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 10:23   #929
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag kör också mellan två plintar/små boxar för att få djup. Men jag är betydligt svagare än dig, så piké HSPU med fötterna på golvet eller på en liten platta är nog med "motstånd" för 8 reps. Kanske kan gå helt på upplevd ansträngning på HSPU-progressionen, som ett litet experiment då det är svårt att mäta avstånd och vikt exakt i övningen.

Jag bor ju i Göteborg! Hur kan jag missat hinderbanan i Kviberg? Jag kör gärna en session och diskuterar träning (om du nu var seriös...)
Klart jag var seriös! Den blev klar i höstas.
https://goteborg.se/wps/portal/start...motion/utegym/

HSPU-progression är ganska belastande. Jag föredrar att köra de flesta set på 6+ reps, även om jag inte är där just nu. Drog även till höger axel precis före sportlovet. Skulle spara tid genom att inte värma upp ordentligt. Blev sådär tidsbesparande Har lagt 20 gånger så lång tid i efterhand på att få cirkulation och rehabba.

Faktum är att ditt utförande kan vara lika tungt som mitt. Ganska stor skillnad på hur man placerar fötterna och vinklar vristen. Jag kör på tå och försöker ha full vinkel i vrist men i bottenläget gör vristen hela skillnaden. Ett fåtal grader mindre och vi snackar kanske 5% i minskad belastning.

Vi får göra en stilstudie! Vilken del av GBG bor du i?

Min utrustning:

Senast redigerad av d1anny2 den 2020-02-29 klockan 10:31.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-29, 11:10   #930
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Klart jag var seriös! Den blev klar i höstas.
https://goteborg.se/wps/portal/start...motion/utegym/

HSPU-progression är ganska belastande. Jag föredrar att köra de flesta set på 6+ reps, även om jag inte är där just nu. Drog även till höger axel precis före sportlovet. Skulle spara tid genom att inte värma upp ordentligt. Blev sådär tidsbesparande Har lagt 20 gånger så lång tid i efterhand på att få cirkulation och rehabba.

Faktum är att ditt utförande kan vara lika tungt som mitt. Ganska stor skillnad på hur man placerar fötterna och vinklar vristen. Jag kör på tå och försöker ha full vinkel i vrist men i bottenläget gör vristen hela skillnaden. Ett fåtal grader mindre och vi snackar kanske 5% i minskad belastning.

Vi får göra en stilstudie! Vilken del av GBG bor du i?

Min utrustning:
Är rejält sugen på att köpa mindre paralletter för armhävningar och HSPU. Men först vill jag verkligen införskaffa mig romerska ringar.

Jag kör HSPU mellan två plintar/step-ups, så mina händer är dorsalflekterade som om jag skulle göra en armhävning. Funkar fint än så länge.

Bor i östra Göteborg, så Kviberg är inte långt bort. Åtminstone inte under sommarsemestern när lite mer tid finns.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)