Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-01-30, 10:40   #16
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Vecka 3 – Ben, Mage

Vikt: 85 kg nykissad men oskiten

Efter en svettig helg med 100 mil i bilen så var det äntligen dags att röra lite på sig.

Jag har ändrat om lite i benpasset och istället för att köra benpress har jag bytt ut övningen till benböj. Anledningen till detta är att jag fick höra att vår benpress-maskin inte var helt bra för ryggen, då den hade fel vinkel. Tydligen var det stor påfrestning på korsryggen och den har jag ingen större lust att förstöra. Har ni andra också hör detta?

Jag valde att köra lite försiktigt med böjen eftersom jag inte visste hur mycket stryk benen hade fått i marken. Nu visade det sig att det inte var så farligt så nästa gång kan jag lägga på lite till.

Marklyft
20x20
15x50
15x70
10x90
10x90
10x90
10x90
1x100 (bara ett test inför sommarmålet och det var absolut inga problem att lyfta en gång)
20x50 (otroligt lätt)
(Lagom)

Benböj
12x50
12x50
12x50
12x50
(Lätt)

Situps 45°
Kvx15
Kvx15
Kvx10
Kvx10
(Lagom)

Det blir alltid massor med skitsnack på gymmet efter helgen så det blev lite längre vila mellan seten. Kändes ändå skönt idag och eventuellt kommer jag att lägga in lite raka marklyft framöver. I med en vassle efter träningen och in i duschen.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 14:32   #17
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Vecka 2 - Bröst, Axlar, Trickeps

Idag blev träningen förskjuten från morgonen till lunchen. Det fungerade kanon och jag tror t o m att det är bättre för passet. Ibland strulat det med tiden på morgonen och på det här sättet blir det mycket bättre.

Dagens pass kändes över förväntan bra och lätt. Solen lyser idag och det kanske hjälper till med det glada humöret.

Bänkpress
20x30
15x40
10x50
10x50
12x50
12x50
(Lagom)

Militärpress (sittande)
20x20
15x25
12x25
12x25
12x25
(Lagom)

Smal bänkpress
20x25
15x25
12x28
12x30
(Lätt)

Smal bänkpress är inte helt enkelt att genomföra. Jag hittar inte riktigt den där träffen på tricken men det kanske kommer med mer belastning och tekniken.

Efter träningen blev det älg-köttbullar med skruvmakaroner och grillsås. Sjukt gott.
Skönt pass idag och humöret är bra.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-31, 17:54   #18
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Mer kvarg...

Det är gott som det är men idag testade jag en nu variant.

250g kvarg i ett lite större glas
~2msk kallt vatten, för bättre konsistens
1 rågad tsk oboy

Finns det bättre mellanmål?

__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 16:11   #19
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Rygg, Biceps, Mage

Idag blev det konstigt.

Det blev lite brottom i morse och jag fick dela upp passet på två tillfällen. Ett direkt på morgonen och ett efter ett möte. Detta för att jag inte har någon annan ledig tid under dagen. Det gick bra iaf.

Lagom med folk på gymmet
Vi var som vanligt tre pers i gymmet (fria vikternas avd.). Alla gör vad de ska (fokus) och jag hade tydligen lyckats "lura" den ena till att göra benböj (han gjorde sånt när han var ung men hade inte gjort dem på ett tag). Han var inte helt nöjd idag med tanke på träningsvärken.

Pass 1
Marklyft
20x20
15x50
12x70
12x80
10x90
10x90
10x90
10x90
(Lagom)

Latsdrag, framför (mycket bra kontakt)
12x40
12x45
10x45
12x45
(Lätt)

Möte

Pass 2
Bicepscurl (stång)
20x15
15x18
12x19
12x19
12x19
12x20
(lagom på slutet)

Situps
Kvx30
Kvx30
Kvx30
Kvx35
(Lagom)

Det blev kanske lite väl många marklyft Idag. Tills nästa vecka ska jag dra ner lite på reps. och köra lite färre set. MEN DEN ÄR JU SÅ BRA OCH DET GÅR INTE ATT SLUTA!

Marklyft, utförande
Hittills har jag inte stannat med stången nere på marken, utan vänt direkt (endast nuddat med vikterna). När jag kommer över 100kg tänkte jag "börja om" varje reps från marken. Då blir det inte så jojjigt, upp och ner.

Sommarmålet
Jag kom på att jag redan har uppnått mitt sommarmål med marken (1x100) och behöver sätta upp ett nytt. Jag har dock inte testat de andra (bänkpress och benböj) men jag tänkte göra det i morgon (bänkpress) och på måndag (benböj). Då vet jag om jag kanske ska flytta samtliga sommarmål. Inte helt lätt att veta vart man ligger och hur snabbt ökningarna kommer. 5x100 känns inte jättelångt borta.

Humöret är bra och träningen känns kul.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.

Senast redigerad av nHz den 2012-02-02 klockan 16:13.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 14:16   #20
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Bröst, Axlar, Triceps

Idag blev det träning innan lunchen. Jag laddade på bra med frukost (mycket) och klarade mig bra inför träningen.

Bänkpress
20 armhävningar (har aldrig varit så lätt)
20x30
15x40
10x50
12x50
12x50
10x50
2x55
5x60 (jaha, sommarmålet uppfyllt?)
(Lagom)

Militärpress
20x20
12x25
12x28
12x30
12x30
(Lagom)

Smal bänkpress
12x30
12x35
12x35
12x35
12x35
(Lagom)

Nya mål
Efter ”testet” i bänkpressen så verkar det som att jag behöver sätta upp nya mål inför sommaren. Det är skitsvårt att veta vad man klarar när man aldrig har provat vikterna. Eftersom jag tränar själv just nu har jag ingen lust att faila. Det som var bra var att jag körde lugnt och fint med kontroll och strikt. Jag får klura lite och återkommer med nya mål till sommaren.

Underbart skönt pass idag. Fick pump där det skulle och träningen är kul.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 19:31   #21
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Ingen träning

Det är surt när träningen blir lidande när man behöver prioritera annat. Det var ju planerat att träna i mån och tis men det blev alltså inget. Det lixom kryper i kroppen om jag inte får röra på mig.

Ja, jag vet, hälsan framför allt men vissa gånger är det inte bara det som gäller. Det går att "vila" lite till för att göra annat också. Tv träningar är dessutom inget att gråta över.

I morgon tänkte jag köra en kombination av ben, rygg.
Jag tänkte, Benböj, Marklyft, Latsdrag, Mage. Det blir inget jättepass (å andra sidan har jag inte kört något sån hittills) men jag vill iaf röra på mig så jag blir av med lite överskottsenergi.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 10:34   #22
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Ben, Rygg

Idag blev det en specialpass (lite lättare) och jag tycker det blev ganska lyckat ändå. Kombinationen av övningar var inte främmande men det är svårt att veta vad man orkar när man inte kört så här tidigare. Stegar man upp vikten så brukar det lösa sig ändå.

Idag var det jag och 2 till i gymmet (fria vikter) och jag spenderade större delen av tiden med skivstången (underbart). De andra två (fikakungarna) körde biccarna.

Benböj (ända ner)
20x20
15x40
12x50
12x60
10x60
10x60
(Lätt)

Marklyft
15x60
10x80
10x80
10x80
10x90
(Lätt)

Latsdrag (brett, framför)
15x45
12x50 (bra kontakt)
10x55
10x55
(Lagom)

Vad fint det går att köra marklyft när tekniken sitter. Idag var jag väldigt noga med att samla luft innan jag gick ner och jag höll ryggen väldigt bra. Samma sak gjorde jag under böjen och det var en fröjd att träna. Det gäller att brösta upp ordentligt så blir det kanon.

Sköt pass, synd att jag inte hann mer.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 19:49   #23
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Bröst, Axlar, Triceps

Vilken vecka det har varit. Endast två pass och det sista gjorde jag nyss. Jag körde iaf genom hela kroppen en gång och det tycker jag är starkt jobbat med tanke på allt som har hänt.

Idag Var det pass 2 (presspasset).

Bänkpress
20x20
15x30
15x40
12x50
10x60
6x65 (test)
6x65 (test)
12x50
(Lagom)

Militärpress (sittande)
15x20
12x30
12x30
12x30
(Lagom)

Smal bänk
15x30
15x30
(Lätt)

Kändes bra och med tanke på att det har varit 2h hockey i dag så är jag nöjd.

Kvarg är gott och det känns roligt ätt träna. MEN bäst av allt, Sverige spöade Finnarna i hockey. Plus att Sundin (#13) hissade flaggan, stort.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 10:10   #24
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Rygg (ben, biceps)

Hela förra veckan blev trasig när det gäller träningen och det blev bara 2 pass (skulle blivit 4). Igår blev det ingen träning heller och det fick bli en flytt på passen som skulle varit idag. Annars var det underbart att träna.

Vilken otrolig skillnad det är på att ta in mycket luft och spänna bålen mot att ta in lite mindre luft. Stabilitet i bålen är A&O, det märks verkligen när man kör basövningar. Idag kändes det väldigt bra och stabilt.

Benböj
20x20
10x50
10x60
10x70
10x70
(Lagom)

Marklyft
10x50
10x70
10x80
10x90
10x90
(Lätt)

Stångrodd (omvänt grepp)
10x20
10x40
10x50
10x50
(Lätt)

Fördelen med det här passet var att jag inte behövde springa omkring så mycket. En plats och en stång med lite vikter, sedan var det bara att köra. Perfekt.

Jag märker att det finns med kraft kvar om jag inte håller på att ”reppa” massor innan jag kommer upp till de vikter då det är träning. Jag har nog kört alldeles för många reps innan och därför har jag känt mig trött ibland. Nu kändes det mycket bättre och nu när jag har förlängt vilan lite så känns det som att jag orkar mycket mer.

Vintermålet/julmålet är inte långt borta och förmodligen behöver jag sätta upp ett nytt. 150 i mark kanske skulle kunna vara något att sikta in sig på.

Det är roligt att träna.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.

Senast redigerad av nHz den 2012-02-14 klockan 10:11.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 10:10   #25
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Bröst, Axlar, Triceps

Idag tog jag mig till gymmet för det här passet. Normalt brukar jag ligga hemma på presspassen, eftersom jag har vikter så det räcker men det är lite med socialt på gymmet än att ligga hemma i källaren.

Sommarens mål i bänkpress är redan avklarat och jag tror att jag behöver flytta julmålen till sommaren. Vi får se efter i morgon.

Bänkpress
20x20
12x40
10x50
10x55
6x60
6x60
7x60
(Lagom)

Militärpress (sittande)
15x20
10x25
10x27,5
10x27,5
10x27,5
10x27,5
(Lätt)

Smalbänk
8x40 (fick lite ont I axeln)
10x27,5
10x27,5
10x30
8x40
(Lagom)

Jag failar aldrig och det känns ganska stabilt med övningarna. Det känns som att tekniken kommer mer och mer. Det är bara smalbänken som är lite svår och jag vet inte riktigt hur jag ska få till det.Jag har ca 20cm mellan händerna och jag håller armbågarna tätt intill kroppen. Sedan går jag ner till bröstvårtorna och upp igen. Det kanske är helt rätt men jag får aldrig pump av den övningen, till skillnad mot press från pannan. Ni som läser här får gärna ge tips på utförandet.

Smalbänk får jag inte riktigt till och jag behöver öva massor på tekniken för att få det att kännas i trickarna. Efter övningen testade jag bänkpress och klarade 3x40 så jag antar att jag hade gjort rätt.

Det är kul att träna.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 10:09   #26
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Ben, Rygg

Idag var det dags att testa marken och om jag skulle klara 100.

Lite småsnuvig (inte alls så farligt) så kände jag mig inte helt ok för att testa (MAX). När jag kör de här passen så kör jag böj innan mark och då blir inte resultatet helt rättvist för marklyft. Jag tror att jag behöver lägga om lite i passet för att kunna prestera bättre (PB).

Aldrig remmar eller bälte.

Nå väl här kommer redovisningen för dagens pass.

Benböj
In med luft, titta upp, brösta ut, håll ryggen och bak/ner med röven.
20x20
15x40
10x50
10x60
10x70 (sommarens mål)
10x70 (kändes riktigt bra)
(Lagom)

Marklyft
In med luft, titta upp, brösta ut, håll ryggen och bak/ner med röven.
15x40
12x60
10x70
10x80
10x90
6x100 (kändes riktigt bra)
(Lagom)

Latsdrag (brett)
Viktigt med att hålla handlederna och armbågarna när jag kör utan remmar
15x45
10x50
10x50
10x50
15x50 (bra kontakt)
(Lagom)

Både böj och mark kändes bra och jag hade kunnat göra några reps till. Jag valde att stanna där eftersom vill vara lite försiktig nu i början. Jag pratade lite med en snubbe (”brottarn”) som har varit med ett tag (stark). Jag fick bra feedback på genomförandet av både böj och mark. Det känns bra för då vet jag att tekniken sitter bra. Han nämnde att jag kommer att klara mycket mer om jag vill och tränar lika strikt som jag gör nu.

Jag börjar på något sätt känna mig fastare och lite hårdare i kroppen även om jag inte har tränat så länge. Det är ju alltid trevligt.

Det är kul att träna.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-17, 10:32   #27
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Snyggve!

Jag skrev fel i förra inlägget. Jag har ju som mål att klara 5x80 i böj till sommaren och jag körde på med 10x70x2. Nästa ben-pass blir det böj igen och då j-ar kommer jag att belasta rätt (5x80).
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 11:32   #28
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Ben, Rygg

Feber i helgen och det är väl typiskt då man ska ladda för pers.

Idag så kände jag mig mycket bättre och jag skulle ta det lite lugnare med träningen. Ja, ni vet kanske hur det blir när man känner att kroppen svarar bra?

Jag kände mig lite snurrig idag och tappade räkningen på antalet set. Jag skriver dem jag verkligen vet att jag körde så får det andra bli bonus.

Benböj
20x20
10x40
10x60
10x70
5x80 (Pers, sommarmålet och jag hade kunnat göra fler)
(Lagom)

Marklyft
15x50
10x70
10x80
10x90
6x100 (Pers, 5x var julmålet och jag hade kunnat göra fler)
(Lagom)

Latsdrag, brett
10x50
10x50
10x50
12x50
(Lätt)

Är det någon av er som har något vettigt förslag på hur många set man behöver köra för att öka i massa?
Jag kör ju detta 2ggr/vecka så för återhämtningens skull kanske jag inte ska köra så många fler, eller?

Jag behöver verkligen sätta upp nya mål till sommaren. Det blir en funderare och eftersom jag inte har en aning så blir det en chansning igen.

Jag tyckte iaf att tränigen var ok för att vara efter en helg med feber. Om jag laddar på riktigt och håller mig till en övning så tror jag att mitt max kan bli ännu bättre. Det känns lite dumt att pers:a i både böj och mark på samma träningsdag.

Men kul var det.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 10:51   #29
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Bröst, Axlar, Triceps

Idag var det en bra start på dagen. Jag hade sovit färdigt och var inte så speciellt trött när jag vaknade. Frullen var god men det börjar bli lite väl enformigt och behöver nog ett alternativ till den jag äter just nu.

Idag var det jag och ”brottarn” som körde och han hade redan kommit till marklyften (stod och reppade på 180) då jag entrade gymmet. Vi tränar inte tillsammans men vi är nästan alltid där samtidigt och han är trevlig och prata med. Vi (jag) brukar ventilera lite tekniktankar med honom och jag får ofta väldigt bra feedback.

Jag har hela tiden trott att han (”brottarn”) var en brottare men inte varit helt säker, det ser ut så på hans stil. Idag fick jag bekräftat att han var en ”gammal” brottare, när han berättade hur han tränade förr (han e gråhårig). Jag undrar om det verkligen var bättre då.

Bänkpress
20x20
15x40
10x50
10x50
6x60
6x60
7x60
6x60
10x50
(Lagom)

Militärpress
20x20
10x30
10x30
10x30
10x30 (tungt på sista)
(Lagom)

Smalbänk
10x30
10x30
10x30
10x30
(Lagom)

Det var ett riktigt skönt pass och det känns roligt att reppa lite på 60 i bänken. Jag har nog minst 2 kvar till falilure och det känns bra inför framtiden. Jag tror dessutom att det är bra att stanna lite innan failure för då orkar jag bättre på fredag, då jag kör samma pass igen. Det är viktigt med vilan.

Idag kom PT:n förbi igen.
Jag tror att han tittar in (till fria vikterna) när han har någon ”tråkig” klient som kör bara för saken skull. Idag blev diskussionen MAT.

Han frågade mig: ”Blir det några framsteg?”
Jag svarade: ”Ja, det går iaf framåt men det gäller att sköta kosten och vilan, annars går det nog inte”.
Han: ”Vad äter du då?”
Jag: ”Keso, kvarg, kött, kyckling, fisk, mjölk, ägg, havregryn och prottepulver”, typ.
Han: ”Vad äter du för mat på kvällen?”
Jag: ”Middag med mycket protein, sedan tar jag en kvarg (eller Keso-mackor) på kvällen innan jag går och lägger mig”.
Han: ”Oj, det verkar vara mycket protein i din kost”
Jag: ”Ja, annars blir det inga muskler”
Då berättade han om en snubbe som åt för mycket protein. Han hade tydligen blod i avföringen och ständigt ont i magen. Då svarade jag: ”Ja, det gäller att må bra också. Det kanske låter mycket när jag berättar detta men det är ganska noga avvägt så att det blir lagom mängder. Än så länge fungerar det och har jag inte ont så är det nog ok.”

Jag rekommenderade honom en bunke Keso med kanel efter träningen men då skakade han bara på huvudet med ett leende och återgick till sin klient. 

Det är roligt att träna.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.

Senast redigerad av nHz den 2012-02-21 klockan 10:54.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-23, 11:22   #30
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Ben, Rygg (biceps)

Vad trött jag blir på att det inte finns tillräckligt med speglar!

Det finns speglar överallt där hantlarna ligger (för alla som discotränar) men inte där man kör mark och böj. Jag vill kunna se hur jag håller ryggen genom mitt utförande. Jag har påpekat detta för personalen men de svarar bara, ”vi har inga pengar till det”, skit!

Nog med neggo!
Det är fortfarande roligt att träna

Idag var det dags för lite mer ben och rygg. Jag måste säga att det gick hyggligt även om jag är lite snorig fortfarande. Som vanligt tappade jag räkningen på hur många set jag körde men detta är iaf säkert.

Benböj djupa, så klart.
20x20
10x40
10x50
10x70
10x70
10x60
10x60
(Lagom)

Marklyft
10x60
10x80
10x90
10x90
10x100 (PB)
(Lagom)

Latsdrag, brett
10x50
10x50
10x50
10x50
(Lagom)
Mycket bra kontakt

Stångrodd, testade lite
10x40
10x40
(Lätt)

Det var ett varmt pass med mycket svett och för att kunna göra en bra bedömning av styrkeökningarna behöver jag nog dela upp böj och mark på olika pass. Jag funderar på att köra någon typ av SL 5x5 men lite modifierad. Jag gillar basövningarna för då använder man mer av kroppens alla delar i samma övning. Visst, biccecurls kan vara trevligt men jag kör hellre omvänd stångrodd. Det är på något sätt lite mer manligt. Biccarna kommer iaf och jag har inte brottom.

Nu har chefen lyckats med att boka möten på förmiddagarna (morgonen) och jag behöver lägga om träningstiderna. I normala falla kan jag planera mina dagar på egen hand men inte när chefen säger annat. Typiskt.

I morgon blir det sista passet med det här schemat. På måndag blir det nytt, tillsammans med nya mål inför sommaren. Vi får se vad det blir.

Jag e hungrig!
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.

Senast redigerad av nHz den 2012-02-23 klockan 11:25.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)