Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-26, 14:46   #31
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Det håller jag med om att det går i teorin, men enligt egen erfarenhet så är det ofta svårt i praktiken pga faktorerna jag nämnt.

Ja jag misstolkade dig nog, skriver på resande fot. Lät som att du använde andras fysik som bevis på att ditt sätt är rätt.

Sen tränar jag som du också till viss del. Brukar t.ex. bli nära 20 reps i dips efter bänk för mig. Tycker att folk generellt snöar in för mycket på antingen SL eller pump.

Håller dock fortfarande inte med dig om att 20 reppare är bra för en nybörjare som inte känner sin kropp och vet vad muskulär fail känns som.

Forskningen visar ju även att längre vila ger bättre tillväxt, därav min poäng att du behöver en stor mängd set som ett resultat av kort vila och därmed låg vikt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 15:32   #32
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Det håller jag med om att det går i teorin, men enligt egen erfarenhet så är det ofta svårt i praktiken pga faktorerna jag nämnt.

Ja jag misstolkade dig nog, skriver på resande fot. Lät som att du använde andras fysik som bevis på att ditt sätt är rätt.

Sen tränar jag som du också till viss del. Brukar t.ex. bli nära 20 reps i dips efter bänk för mig. Tycker att folk generellt snöar in för mycket på antingen SL eller pump.

Håller dock fortfarande inte med dig om att 20 reppare är bra för en nybörjare som inte känner sin kropp och vet vad muskulär fail känns som.

Forskningen visar ju även att längre vila ger bättre tillväxt, därav min poäng att du behöver en stor mängd set som ett resultat av kort vila och därmed låg vikt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Jag går aldrig till fail, har flera reps kvar i tanken i samtliga set.

Det som är grejen lite grann med forskning är att jag har också forskat på min egen kropp genom åren(det tror jag är den viktigaste forskningen), tagit till mig idéer och provat massa saker i 3-6mån och utvärderat, dvs forskat, med mig själv som försöksperson.

Det jag fascineras mest av är alltså när ngn konstaterar att de inte får resultaten de vill ha, de kommer fram o frågar men lyssnar inte utan fortsätter göra exakt det som de själva säger inte fungerar.
Så har aldrig jag gjort nämligen. Jag har hela tiden utvecklat min träning utifrån att jag letar resultat på kroppen och det är kvittot. Får jag ej bättre armar gör jag fel osv. Alltså utifrån vad jag vill uppnå är det fel!

Alltså, att ngn gör fel och ngn gör rätt kan vara att den som får större armar o vill ha det lyckas o således gör rätt. Den som inte får större armar men vill ha det gör således fel då den misslyckas. Detta gäller även om både tränar exakt likadant. Man måste hitta sin grej!

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-02-26 klockan 15:38.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 16:04   #33
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Nån sorts grundstyrka måste man ha. Om ditt böjmax är 100kg så har du garanterat inte stora ben. Det betyder inte att man måste göra böjset på 250kg. För att bygga muskler i det långa loppet så måste man helt enkelt ge musklerna en orsak att växa. Då kommer volymen, frekvensen osv in i spelet. Som nybörjare kan du lätt kasta på 2,5kg varje pass. Övningarna ska utföras rätt men det betyder ej att man kör med bebisvikter bara för att. Du och jag Robban har så många år bakom oss att vi inte växer sådär bara (antar det gäller dej också)
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 16:17   #34
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Nån sorts grundstyrka måste man ha. Om ditt böjmax är 100kg så har du garanterat inte stora ben. Det betyder inte att man måste göra böjset på 250kg. För att bygga muskler i det långa loppet så måste man helt enkelt ge musklerna en orsak att växa. Då kommer volymen, frekvensen osv in i spelet. Som nybörjare kan du lätt kasta på 2,5kg varje pass. Övningarna ska utföras rätt men det betyder ej att man kör med bebisvikter bara för att. Du och jag Robban har så många år bakom oss att vi inte växer sådär bara (antar det gäller dej också)
Olika utföranden...

T ex Phil Heath som jag anser vara en av samma skola gällande rörelser som jag gör så när han curlar med 32kg, böjer med 110kg så är det ju fullt rimligt att jag inte rår mer än 12kg i bra curlar eller 40kg i bra böjar. Han är ju mycket större så klart han rår mer. Jag klarar inte mer... det är dagens sanning! Gör mig ingenting alls. Angående ökningar så e de inte mycket per år sen 1999 nånting. Är ju ren så det e mer millimetrar och kvalitét o symmetri, flex, densitet mest som ändras. Tror jag är rätt nära det mesta jag kommer åstadkomma med egentligen.

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-02-26 klockan 16:25.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 16:45   #35
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Olika utföranden...

T ex Phil Heath som jag anser vara en av samma skola gällande rörelser som jag gör så när han curlar med 32kg, böjer med 110kg så är det ju fullt rimligt att jag inte rår mer än 12kg i bra curlar eller 40kg i bra böjar. Han är ju mycket större så klart han rår mer. Jag klarar inte mer... det är dagens sanning! Gör mig ingenting alls. Angående ökningar så e de inte mycket per år sen 1999 nånting. Är ju ren så det e mer millimetrar och kvalitét o symmetri, flex, densitet mest som ändras. Tror jag är rätt nära det mesta jag kommer åstadkomma med egentligen.
Nå du har lyckats bra. Problemet är att när folk försöker apa så missar de poängen med ett spänna musklerna osv och kör i princip lika som de alltid gjort fast med lättare vikter.
Jag kör biceps i kabel 2 ggr i veckan. Som exempel så kan första passet bestå av 50x15x3 och andra 90x12x3. Det tyngre setet är inte ens fult men saknar det där 0,3sekunder långa squeezet i bottnet och toppen.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 16:45   #36
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Det råder alltså ganska delade meningar om vilket tillvägagångssätt jag bör köra på.

Att bygga upp grundstyrka är en ständigt återkommande tanke eftersom det har enligt mig varit det mest omtalade i sammanhang som 5x5 och dylikt.
Däremot har det andra konceptet blivit alltmer omtalat på sistone. Att lägga all fokus på att optimera muskelkontakt istället för att successivt öka antalet viktplattor på stången.

Svårt att säga (speciellt för mig) vilket man bör köra på..

Edit: kanske enklare att rulla igenom med böj, bänk, press, rodd, chins och någon markvariant med 3x10. Med tillägg av sidolyft, mage och armar då.

Senast redigerad av Vkolla den 2020-02-26 klockan 16:47.
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 17:23   #37
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Nå du har lyckats bra. Problemet är att när folk försöker apa så missar de poängen med ett spänna musklerna osv och kör i princip lika som de alltid gjort fast med lättare vikter.
Jag kör biceps i kabel 2 ggr i veckan. Som exempel så kan första passet bestå av 50x15x3 och andra 90x12x3. Det tyngre setet är inte ens fult men saknar det där 0,3sekunder långa squeezet i bottnet och toppen.
THIS!!!

Så är det, man måste lära sig på riktigt.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 19:08   #38
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Vkolla Visa inlägg
Det råder alltså ganska delade meningar om vilket tillvägagångssätt jag bör köra på.

Att bygga upp grundstyrka är en ständigt återkommande tanke eftersom det har enligt mig varit det mest omtalade i sammanhang som 5x5 och dylikt.
Däremot har det andra konceptet blivit alltmer omtalat på sistone. Att lägga all fokus på att optimera muskelkontakt istället för att successivt öka antalet viktplattor på stången.

Svårt att säga (speciellt för mig) vilket man bör köra på..

Edit: kanske enklare att rulla igenom med böj, bänk, press, rodd, chins och någon markvariant med 3x10. Med tillägg av sidolyft, mage och armar då.

Fokusera dig på att lära dig övningarna rätt och sedan på att öka vikterna. Det tar en stund. Det folk också tror är att om det ser bra ut så är det bra men icke. Tränar du rygg så försök dra ihop skulderbladen i roddar. Tänk att du drar med armbågarna. Finns massor av tips på yt angående utförande
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-26, 19:49   #39
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Fokusera dig på att lära dig övningarna rätt och sedan på att öka vikterna. Det tar en stund. Det folk också tror är att om det ser bra ut så är det bra men icke. Tränar du rygg så försök dra ihop skulderbladen i roddar. Tänk att du drar med armbågarna. Finns massor av tips på yt angående utförande
Cheers!
Aa har läst på en hel del senaste halvåret och lärt mig mycket av tex AthleanX, Jeff Nippard och Styrkelabbet.
Har ändå haft rätt okej siffror i många övningar, men just basövningarna har jag inte kört så mycket och de känns emellertid konstiga.

Har exempelvis kört runt 3x15 på 36 kg i hantelpressen och 3x12 på 80kg i stångrodden.
Tror dock jag har lärt in felaktiga rörelser som möjligtvis skulle vara skadligt i längden så har trappat ned ordentligt i vikter. Därutöver har jag börjat köra mer basövningar och försöker få det att kännas bra.
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)