Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-26, 12:23   #31
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Jo, naturligtvis. Det var förstås inte så jag menar! Jag skriver antalet kilo! Om 50 kg är 1RM för mig och 100 kg är 1RM för någon annan så är ju den faktiska vikten inte relevant, utan belastningen.
Det här börjar bli skrattretande Vikt = Belastning
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 12:47   #32
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det här börjar bli skrattretande Vikt = Belastning
Missförstår du med avsikt?🧐

Som jag tolkar Slartis ursprungsfråga så handlar tråden om det spelar någon roll hur många kilo det är på stången. Det kan det ju inte göra eftersom en muskel inte kan veta hur många kilo det är. Det som spelar roll är väl om det är tungt eller lätt för den som tränar? Om jag når fail efter 5 reps på 100 kg och någon annan når fail efter 5 reps på 200 kg så borde ju båda ha nått fail - och då spelar ju antalet kilo inte någon roll? Självklart har den ena personen lyft mer vikt, men den individuella ansträngningen och hypertrofin borde ju vara lika - oavsett vikten på stången. (Naturligtvis under förutsättning att allt annat är lika...)
Det blir ju som den eviga tröttsamma debatten om vem som är starkast - lättviktaren som drar 3xkv i mark eller tungviktaren som gör det? Är de lika starka? Tungviktaren har ju mycket mer vikt...

I Slartis exempel så tränas med något lägre vikt pga föruttröttning än vad det skulle ha varit på stången utan föruttröttning. Jag tror inte det spelar någon roll.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 12:48   #33
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Om precis allt annat är lika så utsätts den starkares muskelfiber för mycket större anspänning i muskulaturen av dom 200 kilona.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 12:49   #34
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det här börjar bli skrattretande Vikt = Belastning
Nu håller du bara på och drygar dig, menar du att du inte förstod vad som avsågs?
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 13:02   #35
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Sluta tramsa sönder trådjäveln.

Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Som jag tolkar Slartis ursprungsfråga så handlar tråden om det spelar någon roll hur många kilo det är på stången. Det kan det ju inte göra eftersom en muskel inte kan veta hur många kilo det är. Det som spelar roll är väl om det är tungt eller lätt för den som tränar? Om jag når fail efter 5 reps på 100 kg och någon annan når fail efter 5 reps på 200 kg så borde ju båda ha nått fail - och då spelar ju antalet kilo inte någon roll? Självklart har den ena personen lyft mer vikt, men den individuella ansträngningen och hypertrofin borde ju vara lika - oavsett vikten på stången. (Naturligtvis under förutsättning att allt annat är lika...)
Nja, nästan.

Jag menar inte mellan individer. Jag menar jämfört med en själv.

Säg att mitt RPE 9, när jag är utvilad, är 10 reps på 100 kg i bänk.
Motsvarande i snedbänk är 10x90kg (RPE 9).

Gör jag seten efter varann, klarar jag dock bara 10 reps på 85kg (RPE 9) i snedbänken, eftersom jag är trött från bänken.

Betyder det att snedbänkseten är sämre stimuli för min muskeltillväxt (10x85 @ RPE9), eftersom jag tränar på en lättare vikt än om jag vore utvilad (10x90 @ RPE9), samtidigt som den faktiska RPEn är densamma?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 13:51   #36
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Sluta tramsa sönder trådjäveln.


Betyder det att snedbänkseten är sämre stimuli för min muskeltillväxt (10x85 @ RPE9), eftersom jag tränar på en lättare vikt än om jag vore utvilad (10x90 @ RPE9), samtidigt som den faktiska RPEn är densamma?
Svårt att veta. Det ”känns” som det vore egalt - detta eftersom RPEn är densamma. Men samtidigt finns det sannolikt skillnader pga föruttröttning mm. En liknande fundering är ju om jag går till gymmet trots lite dassigt mående och inte fixar samma resp/setomfång som ”vanligt”, men RPE är densamma - har jag då fått sämre ”gainz” än jag hade fått om jag mått tipptopp?
Hoppas fler bidrar - konstruktivt!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 13:56   #37
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Jag anser att det leder till sämre stimuli pga lägre spänning (vikt) OM man nu endast ser på den övningen. Men just hypertropfi är ju även arbestkapacitet inblandad så tror du ändå får bättre muskeltillväxt av att köra båda samtidigt än att sprida ut de. För styrka är det ju tveklöst bättre att sprida ut de.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 14:06   #38
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
En liknande fundering är ju om jag går till gymmet trots lite dassigt mående och inte fixar samma resp/setomfång som ”vanligt”, men RPE är densamma - har jag då fått sämre ”gainz” än jag hade fått om jag mått tipptopp?
Den frågan brukar jag ställa mig själv också
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 14:17   #39
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Sluta tramsa sönder trådjäveln.



Nja, nästan.

Jag menar inte mellan individer. Jag menar jämfört med en själv.

Säg att mitt RPE 9, när jag är utvilad, är 10 reps på 100 kg i bänk.
Motsvarande i snedbänk är 10x90kg (RPE 9).

Gör jag seten efter varann, klarar jag dock bara 10 reps på 85kg (RPE 9) i snedbänken, eftersom jag är trött från bänken.

Betyder det att snedbänkseten är sämre stimuli för min muskeltillväxt (10x85 @ RPE9), eftersom jag tränar på en lättare vikt än om jag vore utvilad (10x90 @ RPE9), samtidigt som den faktiska RPEn är densamma?
Det där blir ju en felaktig jämförelse eftersom du försöker jämföra en del av ett händelseförlopp som en isolerad händelse.
Men om du ändå ska försöka isolera det följande setet så borde det väl bli som den minskande nyttan av varje extra set efter det första?
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 14:30   #40
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jag anser att det leder till sämre stimuli pga lägre spänning (vikt) OM man nu endast ser på den övningen. Men just hypertropfi är ju även arbestkapacitet inblandad så tror du ändå får bättre muskeltillväxt av att köra båda samtidigt än att sprida ut de. För styrka är det ju tveklöst bättre att sprida ut de.
Håller med Mats. Om man endast svarar på frågan är det effektivare att skilja åt dem så jo men det är ju sedan helheten som avgör
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 14:43   #41
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Sluta tramsa sönder trådjäveln.



Nja, nästan.

Jag menar inte mellan individer. Jag menar jämfört med en själv.

Säg att mitt RPE 9, när jag är utvilad, är 10 reps på 100 kg i bänk.
Motsvarande i snedbänk är 10x90kg (RPE 9).

Gör jag seten efter varann, klarar jag dock bara 10 reps på 85kg (RPE 9) i snedbänken, eftersom jag är trött från bänken.

Betyder det att snedbänkseten är sämre stimuli för min muskeltillväxt (10x85 @ RPE9), eftersom jag tränar på en lättare vikt än om jag vore utvilad (10x90 @ RPE9), samtidigt som den faktiska RPEn är densamma?
Du ska göra allt på samma dag. Detta enligt empirin. Det är inget snack om saken. Din fråga skulle likväl kunna rygg, ben eller vad som.

Annars skulle det här med halvkroppspass vara en bra träningsmetod. För man lyfter mer om man sprider ut det. Och det är ju mer bekvämt också..att vara fräsch och lyfta mer, slå sig på bröstet *titta hur stark jag är*. Men grova personer tränar inte så(undantag finns alltid) för det är BAJS.

Case closed.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 15:03   #42
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
För att illustrera min poäng; en fet styrkelyftare går ett pass med en byggare.
Inga problem i början att hänga med i marken men sen allt eftersom börjar han flämta som en gris..och spyr i slutet efter passet.

Inte ens i närheten av samma arbetskapacitet men typ lika stark. För Johnnie var det ett lätt pass. Spola fram till min 13:00..vet ej hur man timestampar.

Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 15:04   #43
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 191
Jag lånar tråden för en liknande frågeställning.

Om jag gör 10 rep på 100kg klockan 17.00 och det är absolut fail, jag tröttar ut mig 100%.

På morgonen gör jag 10 rep på 80kg kl 06.00 och det är också absolut fail, jag tröttar ut mig 100%.

Är "träningsavkastningen" den samma, exempelvis ur hypertrofi synpunkt?


Samma fråga med konditionsträning.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 15:24   #44
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Sluta tramsa sönder trådjäveln.



Nja, nästan.

Jag menar inte mellan individer. Jag menar jämfört med en själv.

Säg att mitt RPE 9, när jag är utvilad, är 10 reps på 100 kg i bänk.
Motsvarande i snedbänk är 10x90kg (RPE 9).

Gör jag seten efter varann, klarar jag dock bara 10 reps på 85kg (RPE 9) i snedbänken, eftersom jag är trött från bänken.

Betyder det att snedbänkseten är sämre stimuli för min muskeltillväxt (10x85 @ RPE9), eftersom jag tränar på en lättare vikt än om jag vore utvilad (10x90 @ RPE9), samtidigt som den faktiska RPEn är densamma?

Jag gissar att de första seten man gör är de som "bygger bäst/är effektivast" och att de gradvis tappar sin effekt för att till slut bli kontraproduktivt.
Frågan borde då hamna i hur många set som är optimalt innan kurvan stagnerar.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 15:26   #45
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 191
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag gissar att de första seten man gör är de som "bygger bäst/är effektivast" och att de gradvis tappar sin effekt för att till slut bli kontraproduktivt.
Frågan borde då hamna i hur många set som är optimalt innan kurvan stagnerar.
9 set var väl någon studie Kingen publicerade för ett tag sedan. Om man ska optinoja.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)