Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-20, 08:02   #16
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Om jag hade bibehållit den kroppsform jag hade precis innan jag började styrketräna på riktigt samt hade det pannben jag har idag så hade jag kunnat bli ganska bra på löpning. Nu har jag inget exceptionellt pannben idag, det är bara det att jag hade ett vekt pannben då. Så jag hade aldrig kunnat bli något om jag inte hade fått gå tillbaka i tiden och ändra min inställning alternativt om någon hade tagit mig under sina vingar och ingjutit mig med mod.

Tänker mig distanser på 1500-5000 meter.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 08:13   #17
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Hoppade av gymnastiken 12 år gammal när de ville flytta upp mig till föreningens elittrupp något år för tidigt. För mkt press som tog plats från det roliga.

Ser det inte som en omöjlighet att jag någon dag klättrar 9a, vilket nog kan anses vara vattendelaren mellan pöbel och elit, men lagom tills att jag når dit lär tröskeln ha flyttat ett par steg upp. Hade jag börjat tidigare än 23 så hade det kanske hänt ngt
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 09:04   #18
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Alla har säkert en oupptäckt talang i någon idrott.
Jag blev satt i hockeyskola som 4 åring och hade inget annat val.

Jag tror att simning hade passat mig bra.
Det är något som jag "upptäckt" i vuxen ålder.

Jag tränade frisim tillsammans med en klasskompis som tävlingssimmat och jag gjorde 50m fritt på 29,6. Efter knappt 1 månads träning.

Sen handlar det om att ta vara på sin talang redan från ung ålde och att ha intresset. Och det är inte lika självklart.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 09:12   #19
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg

Sen handlar det om att ta vara på sin talang redan från ung ålde och att ha intresset. Och det är inte lika självklart.
Ja, och framförallt självförtroendet. Jag minns att jag och farsan åkte till den lokala löpklubben eftersom att jag hade nämnt att det kanske kunde vara min grej, snarare än fotboll som jag höll på med då. Väl på plats så fegade jag ur och vi åkte hem. Därefter gjorde jag inte någon mer ansats till att börja löpa på riktigt. Tror knappast att jag hade kunnat bli superbra(nationell nivå) så det är väl ingen jätteförlust men jag hade med största sannolikhet blivit bättre än vad jag blev på att lyfta vikter
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 09:19   #20
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Sen handlar det om att ta vara på sin talang redan från ung ålde och att ha intresset. Och det är inte lika självklart.
Det jag menade med om man faktiskt satsade som ung, hade den uppbackning som krävdes och de resurser som behövdes. Dvs optimala förutsättningar för att lyckas i just den sporten.

Just simning är ju intressant, där verkar det finnas en idealisk kropp som dels är ganska lång, fast med oproportionerligt korta ben, stora fötter, långa armar och stora händer. Se Michael Phelps exempelvis.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 09:27   #21
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Har testat golf en (1) gång, i 25-årsåldern. Jag lyckades få par på flera hål, ett under par (birdie?) på ett och ett antal något slag över par. Mina bekanta, som spelade golf ”på riktigt” menade att det var osannolikt bra. Jag har aldrig testat igen. Kanske borde ha gjort det - jag har en känsla av att golfproffs tjänar lite bättre än en sketen pedagog... (Men jag är tveksam till om jag anser att golf är en sport.)
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 12:55   #22
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Ingen. Utan tvekan. Har varit precis klappkass på alla fysiska sporter jag provat. Men jag har ett jävla bra minne, och det finns ju nån svensk kille som är bäst i världen på att memorera saker. Tror inte jag hade slått honom, men sverigeelit absolut. Det verkar dock jävligt tråkigt. Hade bytt det mot en plats i fotbollsallsvenskan utan att tveka.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 13:18   #23
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av mulliy Visa inlägg
Receiver i amerikansk fotboll, har alltid haft talang för att fånga saker samt riktigt bra reflexer.
Du måste dessutom vara elitsnabb sprinter för att konkurera på den positionen. Är du det?
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 13:19   #24
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Amerikansk fotboll eller rugby.

Var i tonåren väldigt tung (och fet) men därmed även stark med låg tyngdpunkt. Tränade innebandy flitigt så var trots storleken ganska explosiv och klarade milen.

En satsning på en riktigt kontsktsport med bibehållen kroppsvikt och skadefri, det hade kunna blivit något.

Var dock för fåfäng och lite för lat, så bantade ner mig och är nu både för lätt och 0 kondis

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Stjärt!
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 13:22   #25
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Någon bollsport men hade förmodligen inte nått elitnivå i Sverige. Var hyfsad juniorspelare i tennis men nådda aldrig juniorelitnivå i Sverige så sannolikheten är inte så stor att jag lyckats bättre i ngn annan bollsport.

Men kombinationen av kvickhet, snabbhet, hyfsat atletisk och bra bollsinne gör att det är där jag hade haft bäst förutsättningar.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 13:28   #26
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Alla har säkert en oupptäckt talang i någon idrott.
Jag blev satt i hockeyskola som 4 åring och hade inget annat val.

Jag tror att simning hade passat mig bra.
Det är något som jag "upptäckt" i vuxen ålder.

Jag tränade frisim tillsammans med en klasskompis som tävlingssimmat och jag gjorde 50m fritt på 29,6. Efter knappt 1 månads träning.

Sen handlar det om att ta vara på sin talang redan från ung ålde och att ha intresset. Och det är inte lika självklart.
Hur lång är du? Längd (och stora händer och fötter) är ju nästan lika viktigt i sprintsimning som i basket.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 14:30   #27
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
BJJ om jag hade fortsatt seriöst. Vann alla mina matcher och fick mitt blåa bälte efter bara 7 månaders träning.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 15:56   #28
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Friidrott. Jag var bra på 60m, längdhopp och höjdhopp när jag var liten. Och jag tyckte det var jättekul varje gång vi fick köra det i skola osv. Men jag visste inte att man kunde "gå på det" (gick i lågstadiet). Och det var aldrig heller någon som fråga mig om jag var sugen på att satsa på det
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 15:57   #29
TräningFitness
Registered User
 
TräningFitnesss avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 37
Fotboll! Men motivationen och prioritering tog över..
__________________
Träning behöver inte vara komplicerat

https://www.ezfitness.se/
TräningFitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 16:17   #30
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Var bokstavligt talat usel på allt på skolidrotten, hela grundskolan var vi mellan 20-30 personer i gympagrupperna och jag var alltid bland de tre sämsta (försöker fundera ut om jag blev fjärde sämst någon gång, men tror fan inte det). Som ett axplock av grejer vi blev testade på var det spjut, kast med liten boll, längdhopp, höjdhopp, badminton, 60 meter, 1000 meter och chins. Inte ens när jag var tjock under mellanstadiet var jag stark, alla andra tjockisar hade åtminstone den goda smaken att få styrka på köpet av sin fetma.

Eller, ett undantag om jag på. I bänkpress tränade jag upp mig till övre medelnivå. Efter att ha hamnat på sistaplatsen med 30 kg under sjuans sista bänkpresstest tänkte jag "det här går fan inte", sen tränade jag hela sommarlovet, och i början av åttan pressade jag mäktiga 50 kilo. Men det är ju ingen talang, hade jag varit talang hade jag varit duktig även utan träning.

Däremot har jag alltid varit bättre på att rita än alla jag känner, utan att någonsin ha lyft ett finger för att bli bra på det. Och jag är lite bättre än genomsnittet på matte... Så jag tror jag skulle kunna bli bra på arkitektur, som faktiskt var en OS-gren för jättelängesen.

Sen har jag i och för sig usla skadegener också. Är inte säker på att mitt pekfinger hade tålt att rita mer än en halvtimme om dagen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)