Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-28, 13:26   #46
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Pröva och utvärdera? Vore ju ett sjukt kul experiment.

Träna strikt enligt Arnold Schwarzeneggers schema i ett halvår, träna sedan strikt enligt Dorian Yates schema i ett halvår. Eller vice versa.
Klarar inte av att följa någon annas program mer än ett pass eller två. Jag klarar inte ens av att följa mina egna program. Så att följa ett program har jag lagt ner och kör bara på känsla Även om så program-makaren är Arnold.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 19:24   #47
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Kan du utveckla vad som är mekanismen bakom att det krävs fler set?

- Pröva med att värma upp i några få set till ca 75% 1RM och kör 4-9 set tagna till gränsen av failure med 30-40 sekunders vila mellan set.

Failure blir i det här fallet syrebrist/laktat... Vilket jag bedömer vara den starkaste faktorn vid hypertrofi.
Det är väl tämligen klarlagt numera att det är träningsvolym som är det primära för hypertrofi. Ta en tillräckligt tung vikt, håll dig två rep från fail i alla set, och gör sedan så många set som möjligt i veckan (<10 set per pass).
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 19:54   #48
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag tycker man stirrar blint på set hit och dit. Kör man 5 set böj, 4 set benpress och 4 set hacksquat till fail eller näst intill så undrar jag om man behöver kasta in benspark ännu bara för träningsvolymens skull? Jag själv känner av när jag gjort tillräckligt. Känns som att slå en nyskjuten älg med golfklubba.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 21:02   #49
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Det är väl tämligen klarlagt numera att det är träningsvolym som är det primära för hypertrofi. Ta en tillräckligt tung vikt, håll dig två rep från fail i alla set, och gör sedan så många set som möjligt i veckan (<10 set per pass).
Ovan uttalande har inget konkret med vad som driver på hypertrofi utan är endast kategoriskt.

Jag vet inte om det finns något belägg för det ena eller det andra då det aldrig finns någon klar signifikans i studierna. Ofta är det rena litteraturstudier som presenteras med brister i studiedesignen.

Jag tror att läskeblask har en poäng här:
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag tycker man stirrar blint på set hit och dit. Kör man 5 set böj, 4 set benpress och 4 set hacksquat till fail eller näst intill så undrar jag om man behöver kasta in benspark ännu bara för träningsvolymens skull? Jag själv känner av när jag gjort tillräckligt. Känns som att slå en nyskjuten älg med golfklubba.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-10-28 klockan 21:07.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-28, 21:19   #50
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tror att läskeblask har en poäng här:
13 set till fail per pass tror jag är betydligt mera än vad som är optimalt. Sen tror jag inte heller att man kan "känna av när man gjort tillräckligt".
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 05:17   #51
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Om man vill kan man j6 träna 50 timmar i sträck men personligen känner jag mina gränser då jag tycker jag nåt min gräns. Muskeltillvä ten kanske hade blivit 3% bättre ifall jag gjort 5reps till eller tvärtom men jag ligger på samma " område" och har gjort ett bra pass.Vi talar om rätt minimala skillnader.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 11:55   #52
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
13 set till fail per pass tror jag är betydligt mera än vad som är optimalt. Sen tror jag inte heller att man kan "känna av när man gjort tillräckligt".
Kontexten här är väl viktig:

Pratar man om människor som vill utforska sin maximala potential och tänker viga livet åt det så är devisen att man "nog känner av när man gjort tillräckligt" ingen bra utgångspunkt i ett träningsschema.

Men menar vi den stora skaran som vill få ut så mycket som möjligt av sin träning vid sidan om ett liv med familj, fritidsintressen och jobb så tror jag nog att 95% av dessa klarar sig ganska bra med detta förhållningssätt.
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 12:01   #53
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tror inte heller på att man kan "känna av" när man gjort tillräckligt. Jag tror snarare det handlar om att man använder sig av sin erfarenhet till detta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 12:37   #54
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror inte heller på att man kan "känna av" när man gjort tillräckligt. Jag tror snarare det handlar om att man använder sig av sin erfarenhet till detta.
En byggarskröna som bygger på erfarenhet är att när muskeln inte längre svarar med pump brukar den klartränad.

Tror att om man/kvinna/hen tränar effektivt och progressivt kommer det här per automatik.

Det är lite problem med det här i unga år då kroppen är extra tålig för arbete då är det lätt att gå över gränsen för vad muskeln behöver och tål per pass.

Därför bör personer i unga år vara lite mer stringenta och inte endast träna på känsla utan gå på ett välanpassat träningsupplägg utifrån gällande förutsättningar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-10-29 klockan 12:40.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 12:41   #55
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Om man gör 5 set bänk och känner att man kan göra 5 effektiva set till så har man knappast gjort tillräckligt. En nybörjare klarar sig med mindre volym också. Jag ser ingen mening i att avsluta ett pass ifall jag är pigg i kroppen. Om man bestämmer sig att göra 15 set besep men efter set nr 8 håller beseppen på att sprängas och man måste sänka vikterna radikalt så är det nån ide? Om jag efter x antal set fortfarande känner att jag har mycket krut kvar trots att Axon har sagt att jag skall göra x antal set så varför inte kasta in några dropsest tex?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 14:53   #56
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Om man gör 5 set bänk och känner att man kan göra 5 effektiva set till så har man knappast gjort tillräckligt. En nybörjare klarar sig med mindre volym också. Jag ser ingen mening i att avsluta ett pass ifall jag är pigg i kroppen. Om man bestämmer sig att göra 15 set besep men efter set nr 8 håller beseppen på att sprängas och man måste sänka vikterna radikalt så är det nån ide? Om jag efter x antal set fortfarande känner att jag har mycket krut kvar trots att Axon har sagt att jag skall göra x antal set så varför inte kasta in några dropsest tex?
Because Trådrubrik och ämne?
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 16:35   #57
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Häromdagen gick jag upp och käkade frukost. Sen låg jag och tittade lite på Netflix. Sen kände jag mig så trött att jag kände för att sova en stund. "Fan heller, jag kan inte sova mitt på blanka förmiddagen", tänkte jag, och tvingade mig upp och gick ut och arbetade i trädgården. Efter att ha arbetat i trädgården i tio minuter var jag pigg som en lärka.

Min poäng med ovanstående anekdot är att man inte alltid kan lita på sin kropps signaler. Ibland ljuger den för en. Alltså tycker jag inte alls det är säkert att man måste träna mer bara för att man inte känner sig slutkörd, eller vice versa.

Fast fan vet jag, det kanske är så inom bodybuilding att kroppens signaler är det som gäller. Jag har ingen aning, kastar bara ut en hypotes här.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 17:43   #58
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
...
Min poäng med ovanstående anekdot är att man inte alltid kan lita på sin kropps signaler. Ibland ljuger den för en....

Poäng där, skulle man lyssna på kroppens signaler skulle man aldrig komma till jobbet på vinterhalvåret.

"är jag inte lite sjuk?, host host!"

/C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 18:31   #59
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Häromdagen gick jag upp och käkade frukost. Sen låg jag och tittade lite på Netflix. Sen kände jag mig så trött att jag kände för att sova en stund. "Fan heller, jag kan inte sova mitt på blanka förmiddagen", tänkte jag, och tvingade mig upp och gick ut och arbetade i trädgården. Efter att ha arbetat i trädgården i tio minuter var jag pigg som en lärka.

Min poäng med ovanstående anekdot är att man inte alltid kan lita på sin kropps signaler. Ibland ljuger den för en. Alltså tycker jag inte alls det är säkert att man måste träna mer bara för att man inte känner sig slutkörd, eller vice versa.

Fast fan vet jag, det kanske är så inom bodybuilding att kroppens signaler är det som gäller. Jag har ingen aning, kastar bara ut en hypotes här.
Lyssnade jag på kroppens signaler så vore glass, ostkrokar och netflix alltid svaret.

Så, +1
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 19:54   #60
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Lyssnade jag på kroppens signaler så vore glass, ostkrokar och netflix alltid svaret.

Så, +1
Lite väl barnsliga inlägg när det gäller vad utsagan - kroppens signaler- står för.

Det är säkert bättre utkomst för er om ni följer de här naiva - kroppens signaler- förslagen om att chipspåsen och Netflix ligger er närmare signalmässig än att få köra ett tufft gympass som är en höjdpunkt för styrketränande.

Då har ni inte upparbetat det som kallas abstinens för rätt saker i vardagen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-10-29 klockan 19:56.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)