Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-25, 09:25   #16
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Inte minsta chans att jag går framåt på 5-10 set per vecka. Absolut minimum är att dubbla det.
Dom undersökte som sagt bara vad som är övre gränsen per pass, när man tränar en muskel en gång i veckan.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 09:47   #17
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Är det någon mer än jag som är medveten om att man tränar med troligtvis allt för hög volym per pass/vecka, att man skulle kunna halvera antal set och säkert få lika bra resultat om kanske inte bättre, men som tycker det är för kul att bara köra på tills man känner sig nöjd och slut?

Har så många gånger tänkt att, nu ska jag köra en längre period med mindre volym och fokus på intensitet, men slutar alltid med att jag går tillbaka till en typiskt bodybuilding approach med massa set, volym och pump...
är du jag?
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 12:10   #18
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ökningar av muskeltjockleken hos grupperna, 5, 10, 15 och 20 set, i mm:

Biceps: +3.7, +3.9, +2.1, +1.1
Triceps: +5.1, +4.5, +2.8, +1.4
Bröst: +6, +5.3, +2.9, +1.4
Quadriceps: +6.6, +8, +3.5, +1.8
Gluteus: +4.5, +5.2, +2.7, +1.1

5 och 10 set gav konsekvent mycket större ökningar än 15 eller 20.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 12:18   #19
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Är det någon mer än jag som är medveten om att man tränar med troligtvis allt för hög volym per pass/vecka, att man skulle kunna halvera antal set och säkert få lika bra resultat om kanske inte bättre, men som tycker det är för kul att bara köra på tills man känner sig nöjd och slut?

Har så många gånger tänkt att, nu ska jag köra en längre period med mindre volym och fokus på intensitet, men slutar alltid med att jag går tillbaka till en typiskt bodybuilding approach med massa set, volym och pump...
När jag gick från PPLPPL (20 set per muskelgrupp/vecka) till helkropp 3 gånger vecka (9-13 set per muskelgrupp/vecka) så hade jag till en början svårt att återhämta mig från helkroppen. Tror att det blev högre volym trots färre set, då jag utförde de mest utmanande seten fler gånger i veckan.

När jag körde ett PPL-ryggpass så kanske jag körde 3 set chins, 3 set latsdrag och sedan 3 set rodd, där vikterna i de två sista övningarna var väldigt låga. När jag sedan körde helkropp med endast 3 set chins (samma vikter som i chinsen på f.d. ryggpasset) så var det svårt att återhämta sig. Det borde tyda att det inte finns jättemycket mer för mig att hämta än de första 3-5 seten för en muskelgrupp per pass, och där de resterande seten knappt är givande.

Senast redigerad av smerk den 2018-10-25 klockan 12:20.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 13:52   #20
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Pokkes Visa inlägg
är du jag?
en till här
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 09:41   #21
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vad tror ni om den där hypotesen som snurrade här ett tag om att non-responders får resultat om de tränar med långt högre volym än normala människor?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 10:00   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Den studien gällde konditionsträning, cykling mer specifikt, och anpassningarna som styr hypertrofi har inget gemensamt med anpassningarna som styr förbättringar av syreupptagningsförmågan. Det kan man inte översätta till styrketräning utan att undersöka det, och det är inte gjort.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 10:04   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den studien gällde konditionsträning, cykling mer specifikt, och anpassningarna som styr hypertrofi har inget gemensamt med anpassningarna som styr förbättringar av syreupptagningsförmågan. Det kan man inte översätta till styrketräning utan att undersöka det, och det är inte gjort.
Jag tänkte faktiskt samma sak när jag läste om det ("vänta nu, varför skulle det gälla styrketräning bara för att det gäller konditionsträning, är inte det helt olika grejer? Låter långsökt"), men folk verkade tycka att det var en så bra hypotes att jag tänkte att jag kanske hade missat något.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 10:11   #24
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Hur räknar ni hur mycket stimulans en muskelgrupp får? Hur avgränsar ni vad som är en muskelgrupp?

I bröst är det väl inte så svårt, men säg ryggen. Mina sex set chins/latsdrag, ska dom även räknas åt rodd-muskeln? Minns inte namnet på den men ni förstår. Det tar på olika ställen.

Samt mina marklyft. Räknas dom seten till latsen?

Även ben kan vara svårt för mig att räkna. Jag kan göra 5 arbetsset knäböj och sedan 4 set utfall och vara helt slut i benen. Det är 9 set. Men sedan kan jag utan problem göra 4 set i bensparken med god energi. Framsida lår är alltså inte så trött ändå. Är det 13 set totalt efteråt eller är det 4 set framsida lår och ?? set ben?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 10:14   #25
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Hur räknar ni hur mycket stimulans en muskelgrupp får? Hur avgränsar ni vad som är en muskelgrupp?

I bröst är det väl inte så svårt, men säg ryggen. Mina sex set chins/latsdrag, ska dom även räknas åt rodd-muskeln? Minns inte namnet på den men ni förstår. Det tar på olika ställen.

Samt mina marklyft. Räknas dom seten till latsen?

Även ben kan vara svårt för mig att räkna. Jag kan göra 5 arbetsset knäböj och sedan 4 set utfall och vara helt slut i benen. Det är 9 set. Men sedan kan jag utan problem göra 4 set i bensparken med god energi. Framsida lår är alltså inte så trött ändå. Är det 13 set totalt efteråt eller är det 4 set framsida lår och ?? set ben?
Som jag ser det så är det enda rätta att räkna vissa set som "halva set" eller "tredjedelsset" eller liknande.

Om vi tar bänkpress som exempel, det gör mig 100 % slut i bröst, men kanske bara 60 % slut i triceps. Så om jag gör 10 set bänkpress så borde jag räkna det som 6 set triceps (och därmed avsluta med 4 set triceps för att få jämn utveckling).

Ännu krångligare blir det när man börjar räkna på olika delar av muskeln... Hur gör jag om jag vill lägga till lite snedbänk för övre bröst, eller tricepsövningar för triceps långa huvud?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 10:19   #26
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Som jag ser det så är det enda rätta att räkna vissa set som "halva set" eller "tredjedelsset" eller liknande.

Om vi tar bänkpress som exempel, det gör mig 100 % slut i bröst, men kanske bara 60 % slut i triceps. Så om jag gör 10 set bänkpress så borde jag räkna det som 6 set triceps (och därmed avsluta med 4 set triceps för att få jämn utveckling).

Ännu krångligare blir det när man börjar räkna på olika delar av muskeln... Hur gör jag om jag vill lägga till lite snedbänk för övre bröst, eller tricepsövningar för triceps långa huvud?
Jo men precis. Hur mycket får axlarna av mina set i bänkpress?

Mina bröstpass ser alltid ut såhär. Endast arbetsset:
5 set bänk, något smalt grepp
4 set lutande hantelpress
4 set dips
4 set sidolyft

Att sidolyften inte räknas till bröst kan även jag se, men är detta 9 set bröst eller 13? Hur många set triceps är det? Hur många axlar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 10:21   #27
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ökningar av muskeltjockleken hos grupperna, 5, 10, 15 och 20 set, i mm:

Biceps: +3.7, +3.9, +2.1, +1.1
Triceps: +5.1, +4.5, +2.8, +1.4
Bröst: +6, +5.3, +2.9, +1.4
Quadriceps: +6.6, +8, +3.5, +1.8
Gluteus: +4.5, +5.2, +2.7, +1.1

5 och 10 set gav konsekvent mycket större ökningar än 15 eller 20.
Var det samma mängd repetitioner per set för alla grupper?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 10:25   #28
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jo men precis. Hur mycket får axlarna av mina set i bänkpress?

Mina bröstpass ser alltid ut såhär. Endast arbetsset:
5 set bänk, något smalt grepp
4 set lutande hantelpress
4 set dips
4 set sidolyft

Att sidolyften inte räknas till bröst kan även jag se, men är detta 9 set bröst eller 13? Hur många set triceps är det? Hur många axlar?
Det måste vara individuellt. Jag antar att det enda man har att gå efter är hur slut man känner sig i musklerna.

Som mig t ex, för mig tar bänkpress mest på bröst, men jag har läst massor gånger om folk som det tar mest på triceps på.

Men om jag skulle gissa så får dina främre deltoider en jävla massa stryk i din träning där, mer än vad mellandeltoiderna får. Det är lite svårt att få balanserad träning av deltoiderna, det finns ca 13423134 övningar som mördar frontdeltoiderna, men typ bara sidlyft för mellandeltoiderna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 10:26   #29
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Periodiseringen och repetitionsantal är tydligt utskrivet i tabellform i studien.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-26, 10:44   #30
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det måste vara individuellt. Jag antar att det enda man har att gå efter är hur slut man känner sig i musklerna.

Som mig t ex, för mig tar bänkpress mest på bröst, men jag har läst massor gånger om folk som det tar mest på triceps på.

Men om jag skulle gissa så får dina främre deltoider en jävla massa stryk i din träning där, mer än vad mellandeltoiderna får. Det är lite svårt att få balanserad träning av deltoiderna, det finns ca 13423134 övningar som mördar frontdeltoiderna, men typ bara sidlyft för mellandeltoiderna.
Ja men precis. Jag var inte ute efter ett svar för just mig men menar bara att precis som du säger så är det väldigt svårt att räkna vad som tar var och hur mycket.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)