Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-09, 21:34   #1171
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Längst hittills. Långpass i blandad terräng 09/12

Tid: 3:53:47
Distans: 35km
Tempo: 6:40min/km
Lerfaktor: Hög

Jag orkar inte skriva just nu. Är helt vimsig och behöver återhämta mig. Kan säga att gårdagen var hårda intervaller, så det var med trötta ben jag satte iväg idag.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 07:52   #1172
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Snyggt!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 16:21   #1173
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Tack! Alltså det måste ha varit världens dummaste idé att köra livets längsta långpass dagen efter 10km i högt tempo. Smärtan var påtaglig i framsidan.

Spännande att vara ute i Nackareservatet igen, denna gång med pannlampa i beckmörker och med farligt underlag. Tog mig även en gång uppför Hammarbybacken under sista 5km för att pinas extra.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 00:50   #1174
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Precis som efter förra långpasset skulle jag kunna ge mig ut och springa redan dagen efter. Men jag märker samma ledtrådar som förra gången: kroppen känns inte helt 'rätt'. Saker ömmar lite, trampdynor sticker till minimalt, knän är lite ömmare än vanligt, och en generell känsla av lätt matthet.

Idag fick det alltså bli lite lätt gymmande utan några tyngre vikter. Sagt och gjort.

Toppen av veckovolym har nu nått +70km. Jag känner att fördelning av långpassen till varannan vecka hittills varit ett klokt val.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 13:17   #1175
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Uppdatering:

Det går framåt och bakåt i vanlig ordning. Snittvolym i veckan ligger på runt 50-60km, där jag känner bekvämlighet av pass runt 11km och utan problem kan ta ett långpass på 20km. Senaste utmaningen var sju varv runt Hammarbybacken medan snökanoner var ute och snö upp till vristerna. Så alltså runt 550-600m brant stigning och en totalsträcka på cirka 14km.

Just nu är största hindret underlaget och att inga broddar än så länge känns riktigt bekväma. Hammarbybacken var störd av en konstant glidande högerbrodd, och till slut slet jag av den.

Målsättning under februari:

- Fortsätta backträningen. Ett pass i veckan känns bra, och det tar på.

- Få ett långpass på maratondistans. Vet inte om denna kommer bli verklighet riktigt än. Alternativet är två halvmaror på samma dag.

- Se om jag kan trycka upp veckodistansen till 60km och få den att sitta där.

Största hindret just nu är faktiskt motivationen. Jag är fortfarande jobbsökande och det har hittills varit rätt tufft för psyket och självförtroendet.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 13:44   #1176
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Jag hoppade in här för fösta gången. Vilken grej du var med om 2004. Så här 15 år senare, hur är dit liv om vi utgår från olyckan ? Generellt tänker jag. Är du begränsad i livet osv ? Eller mer krämpor här och var ?

hade varit häftigt med en update 15 år senare
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 14:06   #1177
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
[QUOTE=Rahf;8012247
Största hindret just nu är faktiskt motivationen. Jag är fortfarande jobbsökande och det har hittills varit rätt tufft för psyket och självförtroendet.[/QUOTE]

Känner att jag var otydlig: jobbsökandet i sig är inte det som är tufft. Snarare är det att falla på tröskeln innan man ens fått tala med företaget ifråga, eftersom rekryteringsbolag är väldigt starka i Stockholm och väldigt inriktade på CV.

Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Jag hoppade in här för fösta gången. Vilken grej du var med om 2004. Så här 15 år senare, hur är dit liv om vi utgår från olyckan ? Generellt tänker jag. Är du begränsad i livet osv ? Eller mer krämpor här och var ?

hade varit häftigt med en update 15 år senare
Kortfattat:

Jag har en smärtnivå som förmodligen kommer följa med mig hela livet. Det finns liksom inte längre en tid jag minns som är utan smärta, utan verkligheten färgar till och med mina minnen från barndomen. Lite udda faktiskt.

På alla platser jag haft benbrott är det absolut inga problem längre. Då är det snarare mjukdelarna inuti bäckenet och muskulärt kring ländrygg och stjärtparti som är försvagade. Har kroniska problem med stelhet på insida lår till exempel. Jag kommer aldrig bli någon särskild atlet inom någonting, och på senare tid har jag inte kunnat styrketräna benen ordentligt på grund av misstänkta meniskproblem i höger knä.

Med allt det sagt: det är så verkligheten ser ut. Ibland förbannar man sin olycka, men mestadels är jag tillfreds med hur livet ter sig. Jag kan ju faktiskt röra mig.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 14:14   #1178
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Känner att jag var otydlig: jobbsökandet i sig är inte det som är tufft. Snarare är det att falla på tröskeln innan man ens fått tala med företaget ifråga, eftersom rekryteringsbolag är väldigt starka i Stockholm och väldigt inriktade på CV.



Kortfattat:

Jag har en smärtnivå som förmodligen kommer följa med mig hela livet. Det finns liksom inte längre en tid jag minns som är utan smärta, utan verkligheten färgar till och med mina minnen från barndomen. Lite udda faktiskt.

På alla platser jag haft benbrott är det absolut inga problem längre. Då är det snarare mjukdelarna inuti bäckenet och muskulärt kring ländrygg och stjärtparti som är försvagade. Har kroniska problem med stelhet på insida lår till exempel. Jag kommer aldrig bli någon särskild atlet inom någonting, och på senare tid har jag inte kunnat styrketräna benen ordentligt på grund av misstänkta meniskproblem i höger knä.

Med allt det sagt: det är så verkligheten ser ut. Ibland förbannar man sin olycka, men mestadels är jag tillfreds med hur livet ter sig. Jag kan ju faktiskt röra mig.
Härlig inställning !

Det brukar räck lång att tänka så. Hoppas det löser sig med jobb, annars får du kanske flytta från storstaden Sthlm. Skåne är fint Glöm inte passet !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 14:20   #1179
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Vad gäller jobb om man får smita in och peta i den diskussionen, vilken typ av tjänster söker du? Och vad skulle du uppskatta en rimlig "ingångslön" till för att vara acceptabel?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 14:59   #1180
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vad gäller jobb om man får smita in och peta i den diskussionen, vilken typ av tjänster söker du? Och vad skulle du uppskatta en rimlig "ingångslön" till för att vara acceptabel?
Jag har sökt främst administrativa tjänster med eller utan kundkontakt, då jag på CV:t åtminstone kan visa det. Sen är jag en starkare personlighet och har för vana att skjuta i höjd kompetensmässigt, vilket aldrig gynnat mig på andra arbetsplatser eftersom det varken kan visas på ett CV eller ökar lönen jämfört med andra som har 'samma arbetsuppgifter.'

Den som verkligen sög att få nej på var en tjänst som verksamhetsutvecklare, där fokus låg på pedagogik och skolning av en viss arbetsgrupp inom koncernen. Ju mer jag satte mig in i den tjänsten, desto mer tyckte jag den passade min personlighet, kreativitet, och driv. Men tyvärr föll det som sagt på en väldigt stram och formellt uppstyrd andra-intervju hos rekryterare, där man inte tyckte jag kunde motivera två av tre ledord: "noggrannhet" och "självgående" tillräckligt bra.

Vi får se. Jag fortsätter söka och blir alltmer framåt i mina kontakter med rekryterare och arbetsgivare.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 20:54   #1181
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Livet fortsätter.

Det blir inget Laugavegur för mig i år. Jag väntade så länge det gick, men ekonomiskt kommer det inte kunna gå runt. Långsiktigt är det en dålig plan.

Hälsomässigt är det bra. Jag kan känna att kroppskännedomen nu är så djup att jag genast vet vad åtgärden är när en viss typ av smärta dyker upp. Vare sig det är foam rolling, att justera specifika stretcher, eller varva in specifika övningar på styrkepassen. Det är betryggande, och ger ett själsligt lugn. Det finns liksom ingen brådska eller ångest.

Träningsmässigt går det i vanliga vågor. Jag har lyckats sitta på en stationär cykel och klämma ut 180-200 watt i över en timma, och verkligen känna att det tog på i slutändan. Samtidigt kan jag springa en halvmaradistans som långpass; bara sådär, liksom. Visst att alla dessa grejer tar på, men för mindre än ett år sen skulle jag ha varit utslagen i flera dagar från endera cykling eller långpass. Nu är jag förvisso mör efteråt, men känner samtidigt för att slå en alkoholfri ölsejdel i bardisken och ge långfingret åt någon ärkefiende. Uppmuntrande.

Livet fortsätter. Ooppat och neffö, fan ska ja' ge mä fö'?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 20:59   #1182
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Mm de kostar på en del de där loppen. Jag ska se om jag kan komma iväg på något i alperna, men det är alltid knöligt med logistik. Flyg, byta till hyrbil, bo på hotell etc. Drar iväg snabbt. Hade varit roligt om man hade varit 3-4st som hade kunnat dela på kostnaderna istället. Gudars vet om det inte hade varit billigare att köra bil hela vägen ner typ och dela på soppan.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 21:03   #1183
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Mm de kostar på en del de där loppen. Jag ska se om jag kan komma iväg på något i alperna, men det är alltid knöligt med logistik. Flyg, byta till hyrbil, bo på hotell etc. Drar iväg snabbt. Hade varit roligt om man hade varit 3-4st som hade kunnat dela på kostnaderna istället. Gudars vet om det inte hade varit billigare att köra bil hela vägen ner typ och dela på soppan.
Japp, och eftersom jag stått utan inkomst ett tag nu väljer jag att prioritera stabilitet fram till sommaren. Då är målsättningen med High Coast Ultra klarare, plus att man där redan har mat och husrum löst. Samma gäller om någon ska haka med på Höga Kusten Trail i september den anmälan öppnar 24:e februari.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 11:13   #1184
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Höga Kusten Trail i september den anmälan öppnar 24:e februari.
Det där såg intressant ut! Lagom distans och höjdmeter. Ligger väl rent datummässigt helt ok också, krockar inte med Lidingöloppet. Ska kolla med min kompis om han tycker att det låter intressant
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 11:18   #1185
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det där såg intressant ut! Lagom distans och höjdmeter. Ligger väl rent datummässigt helt ok också, krockar inte med Lidingöloppet. Ska kolla med min kompis om han tycker att det låter intressant
Gott, mat och husrum finns tillgängligt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)