Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-30, 14:11   #76
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Nej, det är främst en benövning, då musklerna i ryggen endast arbetar statiskt eller får en väldigt liten rörelsebana följt av en kontraktion, som t.ex. latsen, medans quads, gluteus, adduktorerna och hams tränas dynamiskt genom en högre rörelsebana, dock inte i närheten av en full, vilket gör normala marklyft till en mindre bra för muskeltillväxt.



Ett tips är att du lägger till en övning för hamstrings där du flekterar knäleden, som t.ex. lårcurl, då tränar du hela hamstringpartiet genom en full rörelsebana, i marklyft så involveras de bara i den nedre halvan av lyftet, och då det är en höftextension så tränas inte biceps femoris korta huvud.
För tidseffektivitet så skulle du kunna supersetta benspark med lårcurl

https://www.exrx.net/WeightExercises...nae/BBDeadlift
Nice men knäböjen då?

Jag kör något mellanting av raka och vanliga mark.. har rätt korta ben i jämförelse med överkropp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 16:14   #77
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Nice men knäböjen då?
Vad är det med knäböjen? Menar du att den tränar hamstrings? Det är minimalt, och då om man kör "brytböj", alltså extenderar höften väldigt mycket, annars är de bara dynamiska stabilisatorer under böj, vilket inte leder till någon muskeltillväxt enligt studien i denna artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag kör något mellanting av raka och vanliga mark.. har rätt korta ben i jämförelse med överkropp.
Mitt tips återstår, då höftextensioner (hypers, mark, rumänska mark osv) inte tränar hela hamstringspartiet.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 17:24   #78
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Vad är det med knäböjen? Menar du att den tränar hamstrings? Det är minimalt, och då om man kör "brytböj", alltså extenderar höften väldigt mycket, annars är de bara dynamiska stabilisatorer under böj, vilket inte leder till någon muskeltillväxt enligt studien i denna artikeln.



Mitt tips återstår, då höftextensioner (hypers, mark, rumänska mark osv) inte tränar hela hamstringspartiet.
Får lägga in det som du sa då.. nice
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 09:05   #79
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Här:



Du menar väl "om man bara känner för att titta på TV och käkar godis så ska man göra det istället för att träna"? Vilket jag bara kan tolka som "träna ska man bara göra om man har lust för det". Vilket jag tolkar som att du bara tränar när du har lust för det.

Men det är lite svårt att fatta vad du menar, att uttrycka sig tydligt är inte riktigt din grej.



Och? Om du känner för att göra det så är det fortfarande inte en prestation. Prestation är att göra något som man egentligen inte känner för att göra.
Löjeväckande kommentar talar om vad andra tänker och känner som om det var i egen person. Speglar säkert endast dig själv fullt ut i vad du tänker och känner för att göra. Det är inget som du ska ens försöka pracka på andra.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 01:02   #80
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg



Och? Om du känner för att göra det så är det fortfarande inte en prestation. Prestation är att göra något som man egentligen inte känner för att göra.
Nja.. Mer ett mått på karaktär isf.
Att diska och städa trots att jag inte vill är ju inte direkt en prestation.
Iofs har man ju presterat något iom det, men..nä, inte kvalar det in till en prestation tycker jag. Det ska ju överskrida vad som kan anses som normalt.
Men visst ska ett visst mått av motstånd vara inblandat i en prestation, ju mer ju bättre, men någonstans på vägen blir det ju bara rent självplågeri och därmed bara korkat.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)