Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-21, 22:52   #211
aryaa
Registered User
 
aryaas avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av G_lund Visa inlägg
Dina ungar lär ju bli bjudna på kött hemma efter skolan, räcker det inte med en måltid kött per dag? (plus eventuellt kött vid frukost/kvällsmat)
Ifall det ska bli någon vettig vegetarisk skolmat så lär dom få öka portionskostnaden rätt rejält här i kommunen iaf Men kan dom leverera kvalitativ och god kost med ett bra innehåll som också är vegetariskt så skulle jag inte direkt ha något emot det.
aryaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:21   #212
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Åsikter ska respekteras så länge de inte för med sig lidande och förstörelse av planeten. Att du tycker någonting ger dig inte rätten att förstöra för eller skada andra.
Men det är ju precis vad du själv gör dig skyldig till då du anser dig ha rätten att förstöra för andra och möjligen även skada dem med vegetarisk kost.

Ironin

Jag kan förvisso hålla med om att vi äter för mycket rött kött, för utvalda bitar istället för hela djuret och för lite fisk och skaldjur men det är ju enkelt löst genom att ta bort jordbrukssubventionerna och reglera mot monokulturer och konstgödning så kanske östersjön återfår sin hälsa så att vi kan återgå till vår traditionella kost.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:32   #213
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_ Visa inlägg

Och det i fetmarkerat, snälla.. Miljarder människor lever en köttfri diet. Det är bara en fråga om inställning.
En stor del av de som äter vegetariskt t ex i Indien får B12 genom bakterier och fått så under långa tider. Numera, när delar av dessa länder får en bättre infrastruktur är det inte så längre. Och så är fallet med t ex Sverige.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:35   #214
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
En stor del av de som äter vegetariskt t ex i Indien får B12 genom bakterier och fått så under långa tider. Numera, när delar av dessa länder får en bättre infrastruktur är det inte så längre. Och så är fallet med t ex Sverige.
Det är väl snarare så att de får B12 genom att dricka mjölk i Indien. Alternativet är att äta bajs.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:38   #215
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
B12 kan bildas naturligt i ex nötkött om de får beta naturligt. Om de får i sig vissa bakterier syntetiseras dessa via enzymer jag inte kommer ihåg namnet på till B12. Så jag får erkänna en hyperbolering, men djur i köttindustrin får inte i sig dessa bakterier när de föds upp på massproducerad, näringsfattig majs. Så industrikött blir b12-berikat, köper du gotlandskött så innehållet det b12 naturligt. Människan kan också syntetisera b12 men om vi går ut och tuggar gräsmattor och får i oss jord så kan vi lätt bli sjuka. Eller om vi dricker orenat vatten, där dessa bakterier också kan finnas.
Blir industrikött B12 berikat för att det inte finns B 12 i det? Låter för mig otroligt, var hittar jag källor på det?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:40   #216
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det är väl snarare så att de får B12 genom att dricka mjölk i Indien. Alternativet är att äta bajs.
Det finns tydligen i marken också apropå det Blåvitt var inne på om källvatten. Finns i svamp också men man får äta stora mängder
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:40   #217
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_ Visa inlägg

Och det i fetmarkerat, snälla.. Miljarder människor lever en köttfri diet. Det är bara en fråga om inställning.

Du tror inte en stor del av dessa ätit kött om dom haft tillgång? Finns miljarder människor som bor i lerhus/papphus också. Sen miljarder människor som lever på under 2 dollar per dag. Funkar ju i Sverige också med rätt inställning. Kanske något vi ska sträva efter också?
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:40   #218
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Samt ägg men inte lika mycket so kött.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:42   #219
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Det finns tydligen i marken också apropå det Blåvitt var inne på om källvatten. Finns i svamp också men man får äta stora mängder
Strikt vegetariska djur äter sin egen avföring för att undvika vitaminbrist.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:44   #220
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Hur ska man förhålla sig till att plåga och slakta växter om det visar sig att de är medvetna och har känslor? Allt mer forskning tyder ju på att de är mycket mer komplexa än vad man antagit. Är det fallfrukt och avföring som trots allt är melodin?

https://www.slu.se/ew-kalender/2016/10/stefano-mancuso/

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...tar-och-kanner
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:45   #221
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Strikt vegetariska djur äter sin egen avföring för att undvika vitaminbrist.
Jo jag har läst det men poängen jag gjorde var att det är en skillnad på att äta kliniska svenska grönsaker och att äta dem i t ex Indien, apropå inlägget ovan om att äta vegetariskt enbar är en "inställning". Det är inte samma sak. Inte för att jag tror att folk äter nyttigare i U länder.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:51   #222
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jo jag har läst det men poängen jag gjorde var att det är en skillnad på att äta kliniska svenska grönsaker och att äta dem i t ex Indien, apropå inlägget ovan om att äta vegetariskt enbar är en "inställning". Det är inte samma sak. Inte för att jag tror att folk äter nyttigare i U länder.
Om man tycker att jord och gödsel på grönsakerna smakar bra eller är en uppoffring man är villig att göra så visst - tugga på.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:53   #223
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Hur ska man förhålla sig till att plåga och slakta växter om det visar sig att de är medvetna och har känslor? Allt mer forskning tyder ju på att de är mycket mer komplexa än vad man antagit. Är det fallfrukt och avföring som trots allt är melodin?

https://www.slu.se/ew-kalender/2016/10/stefano-mancuso/

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...tar-och-kanner
Bojkotta köttindustrin och bara äta djur som levt fritt till precis innan de dör är väl en start.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 23:57   #224
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
En organisation vill förbjuda vissa människor att äta kött på skattepengar, i detta fall skolbarn, har jag fattat det rätt? Kan inte det gälla vuxna jobb i stället då, som har alla organ och hjärnan fullt utvecklade?
Sedan de inlägg som gäller, låt föräldrarna sköta maten och köttätandet, idén om skolmaten var ju från början delvis att försäkra sig om att barnen skulle få ordentlig näring då föräldrarna inte alltid kunde bistå med det. Något som blir mer aktuellt i Sverige också vad det verkar, inte medelsvensson kanske men det finns andra. Nu finns det ju redan vegetariska alternativ i skolan.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 00:09   #225
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Och om det var meningen att vi skulle äta kött skulle vi kunna springa fortare än 20 km/h, ta mer än 40 i bicepscurl och har vassa tänder och klor.

Fan, till och med de helvegetariska gorillorna har ju större hörntänder än vi.
Nja ingen av dem har vår hjärna, som kräver en bit mer energi än växtätares hjärnor. Människor har alltid varit asätare. Och vi har fortfarande en förkärlek att konsumera många halvruttna matvaror.


Men generellt i tråden har vi nu alltså kommit fram till följande:

Djurätare är Hitler.
Vegetarianer är Stalin.

Då hänger jag med.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)