Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-11-02, 22:45   #5836
blund21
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Fungerar bra tills du kommer upp i moderata vikter i böjen och då kommer du att själv komma på varför det var en dålig ide ;-). Men du kan ju köra lägre vikter på böjen i "mitten" passet så kanske det också går fint.
Verkar väl rimligt. Vad tror du annars om att ta bort böjen ur ett av passen så att man bara böjer tre gånger i veckan ändå?
blund21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 17:49   #5837
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av blund21 Visa inlägg
Verkar väl rimligt. Vad tror du annars om att ta bort böjen ur ett av passen så att man bara böjer tre gånger i veckan ändå?
Då blir det inte riktigt SL 5x5. Du kanske ska titta på ett annat program som passar dig bättre. Att böja 4 gånger i veckan 5x5 kommer bli rätt slitigt
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 22:12   #5838
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av blund21 Visa inlägg
Verkar väl rimligt. Vad tror du annars om att ta bort böjen ur ett av passen så att man bara böjer tre gånger i veckan ändå?
Kommer säkert att fungera fint. Blir ju inte riktigt SL5x5 som unsuspected skrev men sedan är ju frågan hur viktigt det är egentligen. Oftast är det dock nog bäst att köra ett schema som det är ett tag innan man börjar modda eftersom det tar ett tag som nybörjare (nu gissar jag att du är det) att börja känna sin egen kropp, hur övningarna tar osv.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 22:26   #5839
blund21
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Kommer säkert att fungera fint. Blir ju inte riktigt SL5x5 som unsuspected skrev men sedan är ju frågan hur viktigt det är egentligen. Oftast är det dock nog bäst att köra ett schema som det är ett tag innan man börjar modda eftersom det tar ett tag som nybörjare (nu gissar jag att du är det) att börja känna sin egen kropp, hur övningarna tar osv.
Har tränat i ungefär ett och ett halvt år, dock aldrig kört knäböj eller marklyft innan, därav valde jag att börja med stronglifts. Tekniken sitter rätt bra nu efter hjälp från PT så jag tänkte att man kanske kunde öka farten lite. Men 3 ggr i veckan funkar väl också, var mest en liten fundering.
blund21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 06:34   #5840
meanrock
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av blund21 Visa inlägg
Har tränat i ungefär ett och ett halvt år, dock aldrig kört knäböj eller marklyft innan, därav valde jag att börja med stronglifts. Tekniken sitter rätt bra nu efter hjälp från PT så jag tänkte att man kanske kunde öka farten lite. Men 3 ggr i veckan funkar väl också, var mest en liten fundering.
Jag startade SL för några veckor sedan, dock hade jag lite erfarenhet sen innan, för mig blev böjen alldeles för lätt i början.
Men prova att köra dina 5x5 och sen fortsätta lägga på lite och köra 5 reps på varje vikt så att du faktiskt tränar brnen och inte bara dätter dig ner med en ryggsäck så att säga
__________________
Instagram

Nyfrälst Lyftare, påväg ned till -85!
meanrock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 15:56   #5841
blund21
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av meanrock Visa inlägg
Jag startade SL för några veckor sedan, dock hade jag lite erfarenhet sen innan, för mig blev böjen alldeles för lätt i början.
Men prova att köra dina 5x5 och sen fortsätta lägga på lite och köra 5 reps på varje vikt så att du faktiskt tränar brnen och inte bara dätter dig ner med en ryggsäck så att säga
Verkar väl rimligt. Ska testa detta
blund21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-16, 19:52   #5842
stefand
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 110
Jag använder iPhone appen för att hålla koll på vad jag ska göra och vilka vikter jag ska ha. Idag misslyckades jag igen på militärpressen och fick då förslaget att både gå ner i vikt, men även att bara öka 1 Kg varje gång istället för 2.5Kg. Men mitt gym har inte 0.5Kg vikter så jag undrar på vilket annat sätt jag skulle kunna göra för att få liknande effekt? Nåt extra rep eller så?
stefand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-18, 18:50   #5843
mahlen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 2
Tänkte ge mig på detta schema men har stött på lite problem på vägen. Gymmet jag kör på har nämligen inget schyst rack endast en smith maskin. Har fått nöja mig med att köra böjen i smithen men har lite tankar kring militärpressen. Ska jag köra på den också i smithen eller typ byta ut mot hantelpress exempelvis? Värt att tillägga är jag inte super high på bara upp skivstången direkt från marken, men finns inget annat alternativ får jag väl öva..
mahlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-19, 09:27   #5844
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av mahlen Visa inlägg
Tänkte ge mig på detta schema men har stött på lite problem på vägen. Gymmet jag kör på har nämligen inget schyst rack endast en smith maskin. Har fått nöja mig med att köra böjen i smithen men har lite tankar kring militärpressen. Ska jag köra på den också i smithen eller typ byta ut mot hantelpress exempelvis? Värt att tillägga är jag inte super high på bara upp skivstången direkt från marken, men finns inget annat alternativ får jag väl öva..
Att byta gym är inte ett alternativ?
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-19, 18:18   #5845
mahlen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av unsuspected Visa inlägg
Att byta gym är inte ett alternativ?
jo visst men skulle föredra att hitta en annan lösning
mahlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-19, 20:15   #5846
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av mahlen Visa inlägg
jo visst men skulle föredra att hitta en annan lösning
Att köra i smithmaskinen tycker jag inte är en bra lösning. Har de inte en hästskoställning?
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-23, 19:08   #5847
Skrotnisse
Registered User
 
Skrotnisses avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 91
Kör bänkpress 70 kg 5x5 just nu. Nästa pass ska jag öka till 72,5 kg. Vad tror ni mitt one max rep kan vara på ett ungefär? Har gjort 65 kg 10x3 tidigare ifall det hjälper.
Skrotnisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-23, 21:26   #5848
blund21
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
Kör bänkpress 70 kg 5x5 just nu. Nästa pass ska jag öka till 72,5 kg. Vad tror ni mitt one max rep kan vara på ett ungefär? Har gjort 65 kg 10x3 tidigare ifall det hjälper.
Skulle gissa på 80-82,5 men det är svårt att säga.
blund21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-24, 09:32   #5849
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av stefand Visa inlägg
Jag använder iPhone appen för att hålla koll på vad jag ska göra och vilka vikter jag ska ha. Idag misslyckades jag igen på militärpressen och fick då förslaget att både gå ner i vikt, men även att bara öka 1 Kg varje gång istället för 2.5Kg. Men mitt gym har inte 0.5Kg vikter så jag undrar på vilket annat sätt jag skulle kunna göra för att få liknande effekt? Nåt extra rep eller så?
Höj vart annat pass.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-24, 13:11   #5850
Skrotnisse
Registered User
 
Skrotnisses avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av blund21 Visa inlägg
Skulle gissa på 80-82,5 men det är svårt att säga.

Tycker det låter lågt. Vet att jag tagit 80 för säkert ett år sedan och då var jag svagare. Kollar man one max rep är det 7 kg skillnad mellan 70 x 5 och 65 x 10 det är därför jag undrar vad som kan vara troligast. Är iofs ovan att hantera tyngre vikter då jag i princip aldrig maxat.
Skrotnisse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)