Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-09-29, 21:37   #16
hum
wohoo kl 00.00!
 
hums avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 549
Okej, en liten rapport från mig:

är 18, ca 187cm numera 83kg (87 i bättre form i våras )

Är vegetarian.

Sover ca 23-07

Tränar inte alls nu, tränade regelbundet senast i våras.

Äter: Dagens kost blev lite dålig, men jag skriver en normal dags.

07.30 2port havregrynsgröt, proteindrink med olja, multivitamin.

10.45 Skollunch, stor portion.

14.00 Halvliter yohurt med hemgjord musli, frukt och macka / matrester om det finns

17.00 Middag, Pasta/ris/potatis med tex baljväxter, soja, keso. Grönsaker och ev. en frukt.

20.00 Halvliter yoghurt med musli, frukt, macka typ.

22.00 Pasta och två stekta ägg, mjölk. Frukt.

Äter runt 5 frukter/dag, nästan alltid grönsaker till maten.

I somras blev jag magsjuk och sen dess har magen tyvärr varit lite ostabil ibland, vilket har påverkat kosten en del. Har när jag var mindre haft magproblem, diagnostiserades som colon irritabile.
Verkar ha fått tillbaka dessa problem nu, främst lös avföring och gaser som uppkommer lite då och då, utan nån riktig orsak vad jag förstår.

Har funderat en del, kan detta försämra närings och energiupptaget?
Har nämligen försökt bulka upp mig till 87kg igen, men trots att jag ätit som en gris gick jag inte upp nåt. Eller så har jag helt enkelt glömt bort hur mycket man måste äta

Iallafall, idag tänkte jag träna, men sen blev jag så täppt i näsan att jag inte orkade.
Diskuterat lite med mamma, hon tycker att jag ska försöka börja träna igen, och se hur det känns.
Det KÄNNS ju inte som om jag har en infektion i kroppen, är bara snuvig och lite sliten i halsen, men senast jag försökte träna fick jag halsont dagen efter.
Eller inte halsont direkt, bara liiite känningar i ena lymfkörteln.

Ah nu har jag nog skrivit tillräckligt för ikväll iallafall. Hoppas nån orkar läsa igenom det iaf.

Godkväll!
hum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-29, 22:39   #17
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Att du är snuvig och har irriterad i halsen är tecken på en infektion. Det låter som du har en ihållande luftvägsinfektion. Kollat med vårdcentral och läkare för antibiotikakur? Om inte så gör det. Har man varit mkt sjuk, i synnerhet förkylning, så kan det ge ihållande övre (och nedre i form av lunginflammation) luftvägsinfektioner under lång tid. Dessa infektioner är till skillnad från förkylning bakteriella och då är det antibiotika som gäller.

Din colon irritable kan säkerligen leda till sämre näringsupptag beroende vad du äter. Försök att undvika gasbildande mat, ät alltid frukost, undvik kaffe, ät fiberrik kost, regelbundna måltider OCH toabesök. Vissa studier visar även att personer med colon irritable har ökad smärtkänslighet i magtarmkanalen vid motorikstimulering eller gaser. Detta sker t.ex. när svårabsorberade kolhydrater förjäses, som exempelvis fruktos, laktos eller sorbitol.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-01, 15:46   #18
hum
wohoo kl 00.00!
 
hums avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 549
Happ, nu har jag varit på vårdcentralen.. Sköterskan i telefonen trodde det var polyperna, men läkaren skrev ut allergimedicin. Trots att jag redan testat det. blaha.

Förresten, kan man få halsont och svullna lymfkörtlar av allergi?

Iallafall, big up till vårdcentralen som tog emot mig 20 min efter stängning
hum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-01, 16:28   #19
Grisen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Ö
Inlägg: 4 973
Har också ont i halsen.. Har haft de ca. 1-2 veckor men känner mig fräsh och frisk jag tränar på och det går bra! Fattar ingentingt, funderar på att kolla upp det till veckan. Jag är lätt allergisk mot damm, pälsdjur och starka dofter.
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-01, 16:57   #20
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Hum, allergibesvär och förkylning kan ge en sk. hypersensibilisering vilket betyder att kroppen för en ökad känslighet mot allergener och mikroorganismer. Detta kan ge svullna lymfkörtlar, både från allergi och från förkylning eller annan infektion.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-01, 17:01   #21
Big_Vik
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Örnsköldsvik
Inlägg: 7 312
ursäkta mej. hur vet man att man har svullna lymfkörtlar, var sitter de? (glömt)
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-01, 18:58   #22
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Båda sidorna av halsen, i armhålorna, ljumskarna och i värsta fall...hela mjälten.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 15:30   #23
Big_Vik
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Örnsköldsvik
Inlägg: 7 312
det här känns fan illa. Ont i huvet utan avbrott ända sen i lördags kväll nu (har aldrig ont i huve tannars jö)
Körde ett armpass i fredags också efter 10 hela dagars vila. Idag hade jag fan ont i halsen igen
Funderat på att beställa tid på vårdcentralen, fast fattar inte vad de kan göra? ska jag det?

Senast redigerad av Big_Vik den 2004-10-04 klockan 15:32.
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 15:44   #24
morbror_sven
Registered User
 
morbror_svens avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Solna
Inlägg: 456
ta ett par droppar tea-tree olja i ett glas vatten och gurgla det. En gammal okonventionell huskur. Förut fanns speciell gurgelolja, men eftersom den visat sig vara cancerframkallande(eller nåt... minns ej..) har den blivit tillbakakallad....

Annars är råmjölkstabletter bra också. De fungerade enligt mig bättre förut, men fortfarande är det ett bra sätt att bli av med halsont.
morbror_sven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 17:02   #25
Grisen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Ö
Inlägg: 4 973
jippi! Mitt halsont är borta!
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 17:36   #26
Big_Vik
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Örnsköldsvik
Inlägg: 7 312
Citat:
Ursprungligen postat av Grisen
jippi! Mitt halsont är borta!
fan för dej!

nej men, det var ju skitbra! nu har jag just tagit en alvedon, för första gången på många år och det känns allt annat än bra.
Ska nog inte vara med på orienteringen imorron. Mina kompisar kallar mig för fuskare och tror att jag bluffar samma som med konditionstestet
Fast jag får ju iaf en dag ledigt imorron
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 17:40   #27
Big_Vik
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Örnsköldsvik
Inlägg: 7 312
Men det värsta är morsan. Hon tror att det är proteinets fel och nu ska hon försöka förbjuda mig att käka ägg, tonfisk och mjölk resten av veckan! jag säger fy fan. Det kommer bara resultera i oro över proteinet och det i en enorm stress vilket säkert kommer var jävligt bra mot halsen och huvudvärken. Vad ska jag göra med kärringen?
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 17:40   #28
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Big_vik, köp jodlösning på apoteket och gurgla med. Det dödar det mesta. Whisket funkar ännu bättre eftersom kryddorna verkar dämpa irritationen. Flytande Kan jang funkar också om du inte hunnit långt i din förkylning.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 17:45   #29
Big_Vik
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Örnsköldsvik
Inlägg: 7 312
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice
Big_vik, köp jodlösning på apoteket och gurgla med. Det dödar det mesta. Whisket funkar ännu bättre eftersom kryddorna verkar dämpa irritationen. Flytande Kan jang funkar också om du inte hunnit långt i din förkylning.
Kan Jang är väl mer mot hosta? hmm få se hur det blir med whiskeyn, imorgon då jag är ledig kanske jag ska rota lite i barskåpet

Långt? nejdå bara lite över en månad

Jag är inte ens säker på vad det här är för förkylning, den är INTE normal!
Kan inte beskriva hur frusterande det känns emellanåt.
Hade liksom varit bättre om det varit halsfluss med pencillin och en veckas muskelförlust, hellre det än ovissheten!
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-04, 18:14   #30
Styx
Registered User
 
Styxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 507
Låter som att det kan vara körtelfeber. Som lunaspice skrev; känner du dig svullen där lymfkörtlarna/lever/mjälte sitter?
Om du misstänker att det kan vara det, gå till vårdcentral och be dom kolla det.
Låter i alla fall som en ihållande virusinfektion.
__________________
"Tillväxthormonnivån kan tiodubblas under en halvtimme efter en cigarett"
Styx är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)