Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-14, 10:08   #421
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Dåliga vader, ordinerar mer curl.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 10:52   #422
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
Nej Pata, redovisa dina kommentarer om låga mål. Tänk på att det kanske finns fler här som läser det, som bryr sig om dina åsikter Pata.
Av alla aktiviteter som kräver muskelmassa så siktar du på den som mest handlar om diet helt enkelt. Det är ok. Det är inte för alla att bygga stora muskler, stor styrka eller en god prestationsförmåga. Det är ok, justblaze.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 10:57   #423
Makkie
Registered User
 
Makkies avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 145
Den här tråden har ju spårat rätt rejält så det kanske är helt efterblivet att komma med ett seriöst svar vid det här laget, men jag simmar gärna motströms så jag ska göra ett ärligt försök

Som en glad amatör med halvdana gener, som började träna rätt sent i livet (vid 28, fyller 32 i år) och förlitat mig på vad jag lyckats läsa mig till på nätet är detta vad jag kommit fram till:

- Jag har haft svårt att få till någon som helst utveckling med högvolymsscheman eftersom jag bara flyttat flugvikter. Ägnade mig åt detta det första året jag började tränade "på riktigt". Visst hände det saker på stången, men det syntes inte i spegeln.

- Det är svårt för mig att få till någon vettig progression med hög volym eftersom prestationen hänger så mycket dagsformen. Det känns för mig som att marginalerna är lite större när man jobbar med 3-8 reps än när man ska trycka upp 10-15 reps och ligga nära failure. Dessutom blir gränsen för vad som är failure lite luddig när man kommer upp mot 15 reps eftersom att det hänger mycket på upplevelsen av smärta från mjölksyra när man lägger ner hellre än när man faktiskt inte får upp stången på grund av att vikten är för tung.

- Det som saknas (mest) för de flesta nybörjare och mig inkluderat är viktvanan. Jag tror definitivt att man tjänar mest på att försöka anpassa nervsystemet till tyngre vikter de första 6-18 månaderna jämfört med att ligga och nöta volym. Jag upplever att jag gjort de större framsteg genom att lära min kropp att använda mer av musklernas potential än att bygga större muskler.

- Att koncentrera sig på de tre stora känner jag har gett mig de bästa förutsättningarna för att lägga på mycket vikt på stången och träna upp viktvanan. Dessutom är en övning som knäböj så pass krävande för teknik och rörlighet att det känns väldigt logiskt att få in så många övningstillfällen som möjligt under sin "karriär" hellre än att nöta stångcurl och latsdrag som är mer förlåtande övningar.

- För att få till en jämn fysik tror jag, utan att ha något facit, att man som nybörjare tjänar på att göra lyft som involverar så stora delar av kroppen som möjligt hellre än att isolera muskelgrupper. Risken är stor att man om man inte har stenkoll på vad man gör och vad man isolerar tränar olika muskler väldigt olika.

- 5x5 och liknande är väldigt enkla koncept. Det är enkelt att förstå och det är egentligen bara att ta sig till gymmet och flytta vikterna. Det man får lägga extra energi på är att hålla bra form och arbeta upp rörlighet. Sen kan man hur enkelt som helst som jag tror många gör, lägga till en eller ett par övningar för "volym", "rehab/prehab" eller vad man känner för. Jag tror att man i början tjänar väldigt mycket på att hålla träningen så enkel som möjligt och inte balla ur med pass som inkluderar fler än 5 övningar.

Jag upprepar säker saker som folk redan skrivit i tråden, men jag orkade inte läsa igenom alla 30 sidor.
__________________
"Cynism är bara en högre form av klarsynthet."

Min journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199940
Makkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 11:04   #424
Svag
Registered User
 
Svags avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
Skulle säga 50/50 faktiskt
Haha!
Ungefär som om du har någon kunskap i ämnet.
Svag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 11:06   #425
Svag
Registered User
 
Svags avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Dåliga vader, ordinerar mer curl.
Curls är nyckeln till en komplett fysik
Svag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 11:10   #426
Svag
Registered User
 
Svags avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
PPL med högreps samt crossfit liknande cardio, det verkar vara det som passar mig bäst, fixa kosten och jag är snart där.
För några dagar sen var phul den riktiga vägen.
Igår var det något annat med ett tjusigt namn som passade bäst.
Idag är det P/P/L och crossfit..
Svag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 11:12   #427
Mackie Messer
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 412
Makkie: det blir väldigt förvirrande när du pratar "högvolymsträning" när det är HÖGREPSTRÄNING du menar.

Volymen är vikt x reps x set och anger det totala antalet kilo vikt man lyft. Man kan även räkna det som det totala antalet reps man lyft på ett träningspass/träningsvecka/månad/år.
Mackie Messer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 11:12   #428
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Kritik och frågor till Kolo's "SL-Mafia"

--------------------------------------------------------------------------------

Eftersom jag inte vet vem som är eran ledare så ställer jag frågorna öppna.
Känns lite som det finns ett uns sanning första posten eller i den här meningen Kolo's "SL-Mafia

-Men konstigt nog så tar man fram exempel som visar att nästan alla som styrketränar fast de har olika mål med träningen strävar efter en byggarkropp.... Mänskligt beteende
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 11:18   #429
Makkie
Registered User
 
Makkies avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av Mackie Messer Visa inlägg
Makkie: det blir väldigt förvirrande när du pratar "högvolymsträning" när det är HÖGREPSTRÄNING du menar.

Volymen är vikt x reps x set och anger det totala antalet kilo vikt man lyft. Man kan även räkna det som det totala antalet reps man lyft på ett träningspass/träningsvecka/månad/år.
Det är helt sant. Ärligt misstag
__________________
"Cynism är bara en högre form av klarsynthet."

Min journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199940
Makkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 11:20   #430
Svag
Registered User
 
Svags avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Mackie Messer Visa inlägg
Makkie: det blir väldigt förvirrande när du pratar "högvolymsträning" när det är HÖGREPSTRÄNING du menar.
Det blir väldigt förvirrande när Mackie kommenterar vad Makkie skriver.
Svag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 12:26   #431
justblaze
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Känns lite som det finns ett uns sanning första posten eller i den här meningen Kolo's "SL-Mafia

-Men konstigt nog så tar man fram exempel som visar att nästan alla som styrketränar fast de har olika mål med träningen strävar efter en byggarkropp.... Mänskligt beteende
Slutsatsen jag drar av denna tråd = förinta allt som är "Thinking outside the box" hylla allt som är rejält,tungt och smakar gott.

Att kunna dra 380kg i marklyft är en imponerande prestation, att kunna ta sig igenom en tävlingsdiet. Det kräver också styrka, en annan styrka som är lika imponerande.
Vi är olika och i grunden handlar det inte bara om talang utan hur mycket man är redo att gå in för att bli bäst.

Man behöver inte vara stark för att bli snygg, och man bör träna det man tycker är roligt.


Kanske är det han som vågar ifrågasätta,testa nya program,byta träningsupplägg som lyckas bäst? Han som vågar släppa "vad alla borde göra"

Gå eran egen väg mot toppen.



Läs detta, se om ni också märker att det rimmar med beteenden i tråden
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Maffia

Senast redigerad av justblaze den 2014-07-14 klockan 12:30.
justblaze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 13:20   #432
SimonV
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 181
380 mark och ta sig igenom en diet..
SimonV är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 13:27   #433
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av SimonV Visa inlägg
380 mark och ta sig igenom en diet..
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 13:29   #434
Tyrwing
Registered User
 
Tyrwings avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: HPC Växjö
Inlägg: 1 909
Citat:
Ursprungligen postat av SimonV Visa inlägg
380 mark och ta sig igenom en diet..
Helt underbart ju.

Underbara slutsatser som dras i denna tråd. Blazar du för fullt eller?
__________________
Total: [ 635 ] Knäböj: [ 235 ] Bänkpress: [ 140 ] Marklyft: [ 260 ] @ 112,1
Tyrwings Journal
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.

Senast redigerad av Tyrwing den 2014-07-14 klockan 13:32.
Tyrwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 13:30   #435
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Dra 380 i mark så kommer du vara större än alla små MP-pojkar.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)