Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-07-12, 18:47   #1
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Varför är löpare feta?

Vet inte hur jag ska skriva riktigt. Tycker det är vanligt att folk som joggar är lönniga. Tycker själv jag blir mjukare av löpning. Det blir den där klassiska muffinsformen.

Det är några på jobbet som springer, både långt och snabbt men dom är knappast i bra form.

Fattar inte hur det går ihop när man bränner 800-900 kalorier på en mil. Känns som det inte går ihop med kalorier in och ut.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 18:49   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Dom äter uppenbarligen tillräckligt för att hålla den formen dom gör, oavsett hur mycket de förbränner. Samma som med alla andra, med andra ord.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 18:54   #3
bubbaklubba
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 127
löpare ser ut som skit rent generellt. Ju mer insnärjda dom är i löperiet desto sunkigare ser dom ut.

Jag har hört att löpning blir som en drog tillslut. Kanske därför många utav dom ser ut som avmagrade tjackisar i illasittande tights.

Senast redigerad av bubbaklubba den 2014-07-12 klockan 18:56.
bubbaklubba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 18:55   #4
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Hur definierar du bra form?

Dom joggare jag ser ser oftast ut att ha en hälsosam fettmassa i kroppen. Givetvis finns det feta joggare också. Det är kanske lite skeft att tänka att joggaren i allmänhet skulle ha magrutor. Jogging är en folksport och folk i allmänhet går inte runt med magrutor
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 18:58   #5
Animalisk
Registered User
 
Animalisks avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Västerås
Inlägg: 1 265
fluffiga joggare äter väl ikapp de brända kalorierna helt enkelt, de kanske överskattar antalet brända kalorier per pass, sedan undrar de varför de inte går ned så mycket i vikt och då kutar de ännu mer, ja så rullar det på.
__________________
En Gammal Journal
Jag är inte bara viktig, jag är överviktig!
If you are training to failure, you are training to fail. Dr. Terry Todd
Animalisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 19:01   #6
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Wilt the Stilt Visa inlägg
Hur definierar du bra form?

Dom joggare jag ser ser oftast ut att ha en hälsosam fettmassa i kroppen. Givetvis finns det feta joggare också. Det är kanske lite skeft att tänka att joggaren i allmänhet skulle ha magrutor. Jogging är en folksport och folk i allmänhet går inte runt med magrutor
Det jag tänker på är att om man är ute och täljer runt mycket i löparspåren borde man bli tunn, inte lönnig.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 19:01   #7
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Vad betyder "form" här (det låter lite som om några förväxlar "bra form" med "snygg" eller något)? Springer man långt och snabbt har man definitivt bättre löpform än en gymadonis som inte orkar jogga tre kilometer.

I övrigt så är väl genomsnittshobbyjoggaren ungefär lika nära utseendeidealet som genomsnittsgymmaren.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 19:03   #8
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Animalisk Visa inlägg
fluffiga joggare äter väl ikapp de brända kalorierna helt enkelt, de kanske överskattar antalet brända kalorier per pass, sedan undrar de varför de inte går ned så mycket i vikt och då kutar de ännu mer, ja så rullar det på.
Ja, antagligen.

Tycker själv att det blir riktigt svårt att äta nyttigt och lite när jag springer. Kan hända att man lurar sig själv och tänker att nu kan jag stoppa i mig en påse bullar eller som i mitt fall idag, ett rör Oreo-kakor.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 19:05   #9
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Alla joggar eller löper inte för att bli smala(re). Kul, skönt, hälsosamt. Behöver inte ha något med viktnedgång att göra.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 19:09   #10
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Vad betyder "form" här (det låter lite som om några förväxlar "bra form" med "snygg" eller något)? Springer man långt och snabbt har man definitivt bättre löpform än en gymadonis som inte orkar jogga tre kilometer.

I övrigt så är väl genomsnittshobbyjoggaren ungefär lika nära utseendeidealet som genomsnittsgymmaren.
Jag menar att man inte är hård i kroppen för fem öre. Sedan tror jag säkert att det är hälsosammare att vara joggare då man blir av med det farliga fettet vad det nu heter. Det som inte är bra för organen.

Jag kan tänka mig att om man orkar och har tillräckligt bra återhämtning så man kan styrketräna också så ser det bättre ut direkt. Så man spänner ut skinnet.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 19:10   #11
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Alla joggar eller löper inte för att bli smala(re). Kul, skönt, hälsosamt. Behöver inte ha något med viktnedgång att göra.
Håller med 100%. För mig är det helande.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 19:20   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Springer man mycket, styrketränar inte och har dålig koll på kosten kan man mycket väl bli fet av löpningen. Förlust av muskelmassa, sämre metabolism och så blir man fetare. Procentuellt fetare även om kroppsvikten inte förändras.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 19:27   #13
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Vad betyder "form" här (det låter lite som om några förväxlar "bra form" med "snygg" eller något)? Springer man långt och snabbt har man definitivt bättre löpform än en gymadonis som inte orkar jogga tre kilometer.

I övrigt så är väl genomsnittshobbyjoggaren ungefär lika nära utseendeidealet som genomsnittsgymmaren.
Sant
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 19:28   #14
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Springer man mycket, styrketränar inte och har dålig koll på kosten kan man mycket väl bli fet av löpningen. Förlust av muskelmassa, sämre metabolism och så blir man fetare. Procentuellt fetare även om kroppsvikten inte förändras.
Tror det här är största tjuven för mig. Måste försöka styrketräna och bygga muskler också eller bibehålla muskelmassan.

Känns lite svårt för mig då jag är riktigt smal i grunden. Kan nog bli att prova en vända kreatin.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 19:37   #15
lillmesen
Registered User
 
lillmesens avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 2 224
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Tror det här är största tjuven för mig. Måste försöka styrketräna och bygga muskler också eller bibehålla muskelmassan.

Känns lite svårt för mig då jag är riktigt smal i grunden. Kan nog bli att prova en vända kreatin.
Kreatin är inget mirakelmedel, konsekvent styrketräning under en lång tidsperiod samt bra käk är det som rekommenderas
__________________
lillmesens journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211878
Citat:
Hårdrockare skäms ju inte för att vara hårdrockare. Det finns väl få hårdrockare som skulle säga "Jag är inte alls hårdrockare jag gillar helt enkelt bara långt hår, billig öl och hårdrock, men jag är inte hårdrockare".
lillmesen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)