Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-09-02, 14:14   #76
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Finns nog inget universalsvar på det, MackeJuve.
Dips belastar axlarna hårt främst i bottenläget så om du ska kliva på med belastning kan du undvika att gå för djupt.

Vill du köra med motstånd kan gummiband fäst i ställningen vara att föredra framför viktbälte tex. Då har du knappt något motstånd i bottenläget men blir väldigt tungt ju högre upp du kommer.
Nae, jag förstår ju det. Jag vill mest resonera kring huruvida det är en dålig idé att börja träna dips för en person som har en historia av axelproblem, även om dessa axelproblem nu är helt borta. Jag gissar att jag skulle få mer pressträning om jag tränade dips, då det är en rolig övning, jämfört med om jag fortsatte som jag gör nu. Helt enkelt för att dipsen skulle bli av.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 14:25   #77
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nae, jag förstår ju det. Jag vill mest resonera kring huruvida det är en dålig idé att börja träna dips för en person som har en historia av axelproblem, även om dessa axelproblem nu är helt borta. Jag gissar att jag skulle få mer pressträning om jag tränade dips, då det är en rolig övning, jämfört med om jag fortsatte som jag gör nu. Helt enkelt för att dipsen skulle bli av.
Jag hade testat. Dips är otvivelaktigt det bästa som har hänt min bänkpress- och bröstutveckling. Stegra försiktigt och håll sig ifrån dumma maxningar/för tunga belastningar.
Har själv haft historia med smalbensproblem vilket gjort att jag inte kunnat springa på 5+ år trots årliga försök med extremt försiktiga ökningar. Nu helt plötsligt kan jag springa milen flera gånger i veckan utan problem.

(Min poäng är att ens historia inte nödvändigtvis dikterar framtiden).
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 14:28   #78
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Jag hade testat. Dips är otvivelaktigt det bästa som har hänt min bänkpress- och bröstutveckling. Stegra försiktigt och håll sig ifrån dumma maxningar/för tunga belastningar.
Har själv haft historia med smalbensproblem vilket gjort att jag inte kunnat springa på 5+ år trots årliga försök med extremt försiktiga ökningar. Nu helt plötsligt kan jag springa milen flera gånger i veckan utan problem.

(Min poäng är att ens historia inte nödvändigtvis dikterar framtiden).
Tack. Jag kanske testar lite lätt och känner efter rejält. Är väldigt rädd för att sabba något då tiden utan bänkpress och militärpress var ganska tråkig. Körde mycket dips förr i tiden utan några som helst problem, men då var jag ju också ung och oförstörbar
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 15:05   #79
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Jag hade testat. Dips är otvivelaktigt det bästa som har hänt min bänkpress- och bröstutveckling. Stegra försiktigt och håll sig ifrån dumma maxningar/för tunga belastningar.
Har själv haft historia med smalbensproblem vilket gjort att jag inte kunnat springa på 5+ år trots årliga försök med extremt försiktiga ökningar. Nu helt plötsligt kan jag springa milen flera gånger i veckan utan problem.

(Min poäng är att ens historia inte nödvändigtvis dikterar framtiden).
Tack så mycket! Du har lyckats inspirera mig att ta in dips i min regelbundna repertoar igen efter över 2 år av ofrekvent/icke-existent dippande.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 15:23   #80
Wipflash
Make Sweden great again
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 366
Kör dips men bara till 90 grader

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Wipflash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 15:42   #81
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Är det dumt att köra stångrodd med mixat grepp? Gillar inte övningen så värst mycket med varken överhand eller underhandsgrepp och kör hellre hantelrodd eller kabelrodd. Men testade mixat igår, kändes skönare på nåt sätt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 16:18   #82
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Behöver man militärpress ur ett muskelbyggande perspektiv om man bänkar och gör sidolyft och facepulls?
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 18:46   #83
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz Visa inlägg
Är det dumt att köra stångrodd med mixat grepp? Gillar inte övningen så värst mycket med varken överhand eller underhandsgrepp och kör hellre hantelrodd eller kabelrodd. Men testade mixat igår, kändes skönare på nåt sätt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tycker det låter lite dumt men det är väl knappast farligt. Byt mellan händerna för varje set för att minimera risken för snedbelastning.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 19:04   #84
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Tråden för dumma frågor

Varför får jag ingen kontakt eller pump i armarna när jag tränar dem? Vad kan strula? Tekniken är inte något fel på. Garanterat

Belastning spelar ingen roll. Likadant oavsett

Kan stela traps påverka?
Kan någon nerv påverka?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2016-09-02 klockan 19:07.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 19:13   #85
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av AntonHA Visa inlägg
Behöver man militärpress ur ett muskelbyggande perspektiv om man bänkar och gör sidolyft och facepulls?
Inte för axlarnas del, om du inte har osedvanligt dåliga gener för axlar. Då behöver du kanske allt du kan smälla på. Men traps och serratus mår riktigt bra av pressar över huvudet. Kör du lutande bänkar i minst 45° vinkel utöver de övningarna du nämner skulle jag säga att du lätt kommer undan utan OH-pressar, dock.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 19:44   #86
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
jag tränar biceps 2 gånger i veckan

exempel: ifall jag kör 3set 6-8 reps 2 gånger i veckan så kan jag öka 1 rep(i 1 av seten) till nästa gång lätt(är fortf ny till stångcurl)
Men ifall jag lägger till en extra övning 3 set så verkar jag bli svagare tills nästa pass. jag kanske hamnar på @9 istället för @7.5-8 för stångcurlen då(på samma vikt som sist)

är 6 set 2 ggr i veckan för mycket för mig då? frågan är väl ifall man behöver vara helt återhämtad till nästa pass? Antar att det är olika ifall det är byggning eller ifall man ska bli bra på bicepscurl?

kortfattat: jag får bättre progression med mindre set så 3 set 2ggr i veckan kanske räcker?

lite flummigt men hoppas ni förstår vad jag menade :P
Jag körde ett tag 3-5 set biceps två gånger i veckan. Kör nu 2-3 set varje pass, dvs 4-5 ggr i veckan. Får bättre resultat av det sistnämnda. Har också blivit mycket starkare i curls. Samma sak gäller för triceps.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 19:59   #87
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Jag tänkte mig att mina biceps ska bli grova när jag väl curlar 60kg halvstrikt men då är det kanske bättre att försöka öka frekvensen lite.

Det är bara lite abstrakt vart det blir "styrkelyft"(bra på övningen i sig och hög 1rm men kanske inte märkvärdig massa) för bicepsen eller för "BB". 2 gånger verkar vara bättre och 3 kanske är bättre, men att curla 4-5+/V kanske inte är optimalt för bygge?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 20:27   #88
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Inte för axlarnas del, om du inte har osedvanligt dåliga gener för axlar. Då behöver du kanske allt du kan smälla på. Men traps och serratus mår riktigt bra av pressar över huvudet. Kör du lutande bänkar i minst 45° vinkel utöver de övningarna du nämner skulle jag säga att du lätt kommer undan utan OH-pressar, dock.
Jag trodde att jag hade dåliga gener för axlarna men jag har börjat göra sidolyft frekvent och mina mellersta delta börjar bli rätt bra, så sämre än medel är nog inte generna iaf för axlar. Mina traps är dock värdelösa. Vet ej om det beror på gener eller inte, de har inte vuxit av icke-specifik trapsträning iallafall. Jag känner dock väldigt mycket i traps av sidolyft (får fortfarande bra kontakt i mellersta delta) så behöver jag OHP för traps?
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 20:52   #89
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Jag tänkte mig att mina biceps ska bli grova när jag väl curlar 60kg halvstrikt men då är det kanske bättre att försöka öka frekvensen lite.

Det är bara lite abstrakt vart det blir "styrkelyft"(bra på övningen i sig och hög 1rm men kanske inte märkvärdig massa) för bicepsen eller för "BB". 2 gånger verkar vara bättre och 3 kanske är bättre, men att curla 4-5+/V kanske inte är optimalt för bygge?
Kanske inte. Jag kan inte uttala om mig om de bakomliggande orsakerna i detta fallet.
Jag har endast observerat på mig själv att mina biceps har blivit lite större med bättre peak sedan jag bytte till få set varje pass istället för fler set mer sällan. Vad gäller styrkan gjorde jag typ 16 kg x 3 x 8 i strikta hantelcurls tidigare och hade svårt att öka vikten. På några månader kan kan jag nu göra detsamma med 20 kg.
Sedan tycker jag bicepsträning är ganska trist, speciellt om jag ska göra många set. 2-3 set eller dropset har jag däremot inga problem att göra i slutet av varje pass.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2016-09-02 klockan 20:53.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-02, 20:54   #90
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av AntonHA Visa inlägg
Jag trodde att jag hade dåliga gener för axlarna men jag har börjat göra sidolyft frekvent och mina mellersta delta börjar bli rätt bra, så sämre än medel är nog inte generna iaf för axlar. Mina traps är dock värdelösa. Vet ej om det beror på gener eller inte, de har inte vuxit av icke-specifik trapsträning iallafall. Jag känner dock väldigt mycket i traps av sidolyft (får fortfarande bra kontakt i mellersta delta) så behöver jag OHP för traps?
Gör du marklyft och rodd?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)