Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-24, 21:33   #1
secce
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: falun
Inlägg: 325
Tunga knäböj men snabb på 10 km löpning?

Hej, jag undrar lite huruvida man kan få upp viss explosiv benstyrka (knäböj, frontböj främst) men samtidigt kunna vara såpass uthållig att man kan löpa ex. 10 km under 40 min. Finns det någon här på kolo som knäböjer, låt säga över 120 kg, och springer relativt fort långdistans också?

Jag har inte tränat benen på flera år, eller explosiv sådan iaf. och är nu lite sugen på att testa maxstyrkan lite i böjen. Men samtidigt vill jag inte förlora min kapacitet på löpet heller då jag lyckats träna upp en bra form där. Vad tror ni, är det "kört" att typ böja inom 150-200 kg spannet och samtidigt vara löparräka och klippa milen under 40 min. ?
secce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 22:39   #2
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Inga problem what so ever.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 22:49   #3
Librish
Registered User
 
Librishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av Scorpionida Visa inlägg
Inga problem what so ever.
Är väl kanske lite väl optimistiskt.

Jag har märkt att min benträning har gått sämre sen jag började konditionsträna. Det kan naturligtvis bero på andra faktorer, men det är min erfarenhet.

Dessutom vill du ju vara rätt så stadig om du ska böja så pass mycket, och en stor kroppstyngd kan sänka din hastighet rätt så rejält i spåret.

150 kg, 40 minuter är rätt så höga mål för en motionär, det beror förstås på ditt utgångsläge.

Går det? Självklart! Men om du inte har bra gener kan det ta ett tag.
Librish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 22:55   #4
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
Citat:
Ursprungligen postat av Librish Visa inlägg
Är väl kanske lite väl optimistiskt.

Jag har märkt att min benträning har gått sämre sen jag började konditionsträna. Det kan naturligtvis bero på andra faktorer, men det är min erfarenhet.
Håller med om detta, (och övriga inlägget med för den delen). När jag körde en del halvseriös konditionsträning i form av just löpning med viss "milensatsning" förra våren började benstyrkan dala markant. Blev otrolig mycket svagare i benen. Visst deffade jag samtidigt, men när jag i övriga muskelgrupper kunde bibehålla styrkan något sånär, så var det helt omöjligt i framförallt just knäböjen.

Lägg dessutom till att det sällan är s as helt optimalt att springa med träningsvärk från just benträningen, (åtminstone inte särskilt skönt, om inte annat), så låter det som en kombo som det kommer krävas en del för.
__________________
Träningsjournal.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 23:01   #5
Salus
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 558
Det är fullt möjligt, maxstyrka+kondition är betydligt enklare att kombinera, än om du vill bli grov om låren (a la BB).

Försök hålla volymen väldigt låg så du inte lägger på dig för mycket muskler bara.
Salus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 23:07   #6
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
För mig är målet på 150 kg knäböj och sub-40 båda två väldigt bra resultat och inget som heller ska komma på beställning. Men att det skulle vara svårare än att man bara lägger tid och fokus på det hela tror jag inte på. Att man "bestämmer" sig för att klara skiten helt enkelt

Vad gäller 200 kg i knäböj är det långt över vad min kunskapsnivå sträcker sig. Böjer själv kring 120 kg vilket jag anser är flugvikter i sammanhanget och satsar på sub 40 inför hösten.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 00:30   #7
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Och En Sak Till! Ska sluta spamma den här tråden sen jag lovar

Tror det kan vara en mycket god idé att periodisera. Kör tung styrketräning på hösten/vintern med lättare underhållslöpning, för att på våren/sommaren lägga krutet på löpningen med 3-4 löppass i veckan samt dra ned på styrketräningen istället till lättare underhållspass.

Just my two cent's.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 06:17   #8
Segisteg
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5
Det finns några elitorienterare som kör rätt tunga knäböj och klarar milen klart under 35 minuter. Tror att de har Richard Nilsson(?) som styrkecoach.
Segisteg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 07:00   #9
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Böja 150-200 kg och springa milen under 40?

Man ska aldrig säga aldrig med känns ganska unlikely. Dock är det väl inte så många som tränar maxstyrka och löpträning efter de målen heller men ja det är ett rätt saftigt mål.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 07:15   #10
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Det beror på utgångsläget men att det finns de som klarar det är det ingen tvekan om.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 07:45   #11
Ungrim
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 4 428
Klart det går, och om du lägger ner lite jvälar och anama i din träning ska du se att det inte behöver ta speciellt länge heller.


Kör hårt och återkom senare med resultat.
Ungrim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 08:08   #12
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Jag tror inte man fixar milen under 40 min i en handvändning. Och beroende på kroppstyngd kan ju 150 i böj bli en utmaning också, speciellt som man inte kan lägga på sig alltför mycket trivselvikt för att springa milen under 40 min.
Möjligt är det alltid, men lätt tror jag inte det är för någon.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 08:12   #13
pejo
Registered User
 
pejos avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Mölndal
Inlägg: 2 218
Citat:
Ursprungligen postat av Scorpionida Visa inlägg
Inga problem what so ever.
Jag är inte så säker på det.
Varken 150kg i böj raw eller 10km under 40min är väl något märkvärdigt i sig, men att klara båda samtidigt är nog rätt svårt. Om man tolkar det bokstavligen blir det ju omöjligt , så låt oss säga att det man kan gör det under samma vecka.
Jag tror knappt det finns någon här på Kolozzeum som klarar detta, och ni som klarar detta får gärna ge er till känna. Nu menar jag inte halvböjar utan böjar med godkänt styrkelyftsdjup.
Däremot finns det flera här som böjer över 250kg raw.
__________________
Journal
pejo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 08:21   #14
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
om 60kg 15 år eddie berglund kan böja 140 lätt så borde väl så borde väl en vuxen man på 70-80kg med lite kondition kunna göra de också

__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 08:30   #15
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Jocke913 här på forumet gör nog milen på 40 minuter. Knäböjer 170-180 bänkar 150-155 och markar 260-265.
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)