Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-20, 16:23   #18556
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Garmin Forerunner 235.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 21:40   #18557
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Garmin Forerunner 235.
Kan bara instämma mycket nöjd med min. Enkel och innehåller allt man behöver som löpare bra långt i karriären.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 05:58   #18558
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Jag får så in i helsicke ont i smalbenen under och efter löpning. Eller smalbenet, rättare sagt, för det är i vänster ben som det smärtar. På insidan. Finns det något knep att ta till för att förebygga detta?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 07:41   #18559
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Jag får så in i helsicke ont i smalbenen under och efter löpning. Eller smalbenet, rättare sagt, för det är i vänster ben som det smärtar. På insidan. Finns det något knep att ta till för att förebygga detta?
Styrketräning för småmusklerna kring fotleden ifall problemet är att du är för klen någonstans eller inte aktiverar rätt muskler.

Styrketräning för höften ifall roten till problemet kommer högre uppifrån.

Stretcha och massera musklerna kring underbenet ifall du är för stram nånstans vilket förhindrar ett bra rörelsemönster.

Förbättra löptekniken.

Träna mindre och "börja om från början" ifall du har nån början till stressfraktur eller benhinneinflamation.

Skaffa bättre skor ifall de du har nu förhindrar dig från en bra teknik i fotisättningarna.

Skaffa inläggssula ifall du behöver det. Ifall du kanske har ena benet längre än det andra.

Gå till nån idrottsläkare eller sjukgymnast ifall du inte själv kan klura ut vilka av ovanstående (eller andra åtgärder som jag inte kommit på innan morgonkaffet) åtgärder som du behöver.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 07:51   #18560
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av ackman Visa inlägg
Hej!

Gammal styrkelyftare turned discogymmare pga diskbråck som nyligen upptäckt löpning som träningsform. Från att aldrig ha sprungit mer än nån kilometer nånsin så kör jag ca 2 löppass i veckan.

Målet med löpningen är att kunna springa milen på ca. 50min. I dagsläget har jag 5.3km på 5:29 tempo. Jag vill samtidigt bli starkare på gymmet där jag vill fortsätta köra 4x i veckan med push pull och lite ben fördelat på båda passen.

Hur lägger jag bäst upp detta? Ska jag fortsätta springa "långt" båda passen eller ska jag lägga in ex intervaller?

Uppskattar all hjälp!
Svenbanaaan, det är till dig!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 08:47   #18561
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av b0tkyrkan Visa inlägg
Tänkte köpa en löparklocka med GPS för att mäta tid och distans i min löpträning. Kraven är att man skall kunna mäta rundan med GPS utan att behöva ha med sig telefonen. Puls och grejer bryr jag mig inte om. Gärna en klocka i budgetklassen.
Någon som har tips på en sån GPS-klocka till löpning?
Runt tusenlappen: Garmin 30 eller Garmin 35 (Enkel klocka, nästan inga funktioner utöver GPS & tid-tagning)
Runt femtonhundra: Garmin 15 eller 25 (Marginellt mer avancerad, fortfarande mycket enkel klocka)
Runt två tusen: Garmin 235 (Kompetent löparklocka med alla nödvändiga funktioner, t ex intervaller. Vattensäker.)
Runt två och ett halv tusen: Garmin 735 (Stöd för både pulsband och handledsmätning, kan allt som en klocka bör kunna om man vill cykla och simma dessutom. Stöd för smartaviseringar. Pekskärm.)
Runt tre och ett halv tusen: Garmin 920 (Som 735 fast utan handledsmätning. Galet bra batteritid.)
Knappt fem tusen: Garmin 935 (Kan allt.)

Jag har absolut ingen koll på Fenix-klockorna däremot. Men jag har hört gott om dem.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 08:56   #18562
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Någon version av Fenix 5 ska tydligen hantera musik genom Spotify också. Men då är vi uppe i +5000kr
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 09:59   #18563
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Välkommen till tråden! Vi inväntar Svenbanan som gladeligen kommer ge dig sin C-uppsats om mängdträning, ökande distansmål, och konsten att springa 'långsamt'.
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Svenbanaaan, det är till dig!
Goddamit!

Citat:
Ursprungligen postat av ackman Visa inlägg
Hej!

Gammal styrkelyftare turned discogymmare pga diskbråck som nyligen upptäckt löpning som träningsform. Från att aldrig ha sprungit mer än nån kilometer nånsin så kör jag ca 2 löppass i veckan.

Målet med löpningen är att kunna springa milen på ca. 50min. I dagsläget har jag 5.3km på 5:29 tempo. Jag vill samtidigt bli starkare på gymmet där jag vill fortsätta köra 4x i veckan med push pull och lite ben fördelat på båda passen.

Hur lägger jag bäst upp detta? Ska jag fortsätta springa "långt" båda passen eller ska jag lägga in ex intervaller?

Uppskattar all hjälp!
Ska försöka hålla mig kortare än C-uppsats. Kanske bara blir en liten novell...

Angående råd om att kombinera löpträning och styrketräning så är det inte nåt för mig. Jag har i olika perioder av mitt liv i princip ägnat mig åt det ena eller det andra. Jag har aldrig lyckats träna löpning och styrketräning (för ben) samtidigt med nån särskild framgång.

Vill man bli bra på att springa ska man springa mycket. Dvs börja med att springa 20-30 min 2-3ggr per vecka och långsamt öka på dosen tills man kör 40-50min 4-5ggr/vecka.

Jag tycker inte man behöver ägna sig åt särskilt avancerade träningspass innan man börjar närma sig den övre gränsen i vad jag skrev ovan.

Ska man springa mycket (4-5 ggr per vecka) så kan man inte springa på max varje gång. Då hinner man inte återhämta sig och man får benhinneinflammationer och stressfrakturer och fan vet vad. Eller så lyssnar man på sin kropp och tar flera dagars paus från löpningen för att återhämta sig, och missar en massa potentiella träningspass.

Ifall man "bara" springer 2 pass i veckan så kanske man får ut mer av sin löpträning ifall man kör ett långpass och ett intervallpass (eller tempopass/tröskelpass) än två lugna distanspass. Men det är inte ett bättre upplägg jämfört med 4-5 lugna distanspass per vecka.

Så beroende på hurpass seriös din satsning på att bli bättre löpare så kan du ju välja strategi utifrån det.

Men hur du än gör så kan du tänka på att konditionen tar kortare tid att träna upp jämfört med "tåligheten i benen". Dvs du kan ganska snabbt få kondition nog så att du kan genomföra pass som är såpass tuffa att du riskerar förslitningsskador för att dina ben (underben typiskt) inte är redo för den typen av träning.

Ovanstående kan alltså vara nån slags fälla som man kan hamna i ifall man väljer nåt slags minimalistiskt träningsprogram. Att hålla nere tempot och öka antalet kilometrar lite från vecka till vecka gör att man bygger upp den där tåligheten i benen under lite längre tid, och minimerar skaderisken.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 10:11   #18564
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Välkommen till tråden! Vi inväntar Svenbanan som gladeligen kommer ge dig sin C-uppsats om mängdträning, ökande distansmål, och konsten att springa 'långsamt'.
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Svenbanaaan, det är till dig!
Goddamit!

Citat:
Ursprungligen postat av ackman Visa inlägg
Hej!

Gammal styrkelyftare turned discogymmare pga diskbråck som nyligen upptäckt löpning som träningsform. Från att aldrig ha sprungit mer än nån kilometer nånsin så kör jag ca 2 löppass i veckan.

Målet med löpningen är att kunna springa milen på ca. 50min. I dagsläget har jag 5.3km på 5:29 tempo. Jag vill samtidigt bli starkare på gymmet där jag vill fortsätta köra 4x i veckan med push pull och lite ben fördelat på båda passen.

Hur lägger jag bäst upp detta? Ska jag fortsätta springa "långt" båda passen eller ska jag lägga in ex intervaller?

Uppskattar all hjälp!
Ska försöka hålla mig kortare än C-uppsats. Kanske bara blir en liten novell...

Angående råd om att kombinera löpträning och styrketräning så är det inte nåt för mig. Jag har i olika perioder av mitt liv i princip ägnat mig åt det ena eller det andra. Jag har aldrig lyckats träna löpning och styrketräning (för ben) samtidigt med nån särskild framgång.

Vill man bli bra på att springa ska man springa mycket. Dvs börja med att springa 20-30 min 2-3ggr per vecka och långsamt öka på dosen tills man kör 40-50min 4-5ggr/vecka.

Jag tycker inte man behöver ägna sig åt särskilt avancerade träningspass innan man börjar närma sig den övre gränsen i vad jag skrev ovan.

Ska man springa mycket (4-5 ggr per vecka) så kan man inte springa på max varje gång. Då hinner man inte återhämta sig och man får benhinneinflammationer och stressfrakturer och fan vet vad. Eller så lyssnar man på sin kropp och tar flera dagars paus från löpningen för att återhämta sig, och missar en massa potentiella träningspass.

Ifall man "bara" springer 2 pass i veckan så kanske man får ut mer av sin löpträning ifall man kör ett långpass och ett intervallpass (eller tempopass/tröskelpass) än två lugna distanspass. Men det är inte ett bättre upplägg jämfört med 4-5 lugna distanspass per vecka.

Så beroende på hurpass seriös din satsning på att bli bättre löpare så kan du ju välja strategi utifrån det.

Men hur du än gör så kan du tänka på att konditionen tar kortare tid att träna upp jämfört med "tåligheten i benen". Dvs du kan ganska snabbt få kondition nog så att du kan genomföra pass som är såpass tuffa att du riskerar förslitningsskador för att dina ben (underben typiskt) inte är redo för den typen av träning.

Ovanstående kan alltså vara nån slags fälla som man kan hamna i ifall man väljer nåt slags minimalistiskt träningsprogram. Att hålla nere tempot och öka antalet kilometrar lite från vecka till vecka gör att man bygger upp den där tåligheten i benen under lite längre tid, och minimerar skaderisken.

EDIT: Ett lite mer konkret råd är alltså att du springer 3 lugna distanspass per vecka i 6:30-7:00/km tempo (om du springer 5k på 27min på "tävling"). Ifall du inte ids hålla koll på tempo så skit i det och spring inte snabbare än att du kan hålla igång ett samtal med en träningspolare. Dvs du ska bli lite andfådd men inte mycket. Blir du för andfådd så sakta ned. Börja med att springa 20-30min (3-4km) och spring lite mer varje vecka till dess du springer 40min tre gånger i veckan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 18:25   #18565
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ifall man vill förbättra sig som löpare utan att springa jättemycket varje vecka så kan denna videolista kanske hjälpa.

Det är alltså ett upplägg för att springa en halvmara under två timmar (5:45-tempo) på tre träningspass per vecka. Ett långpass, ett tröskelpass och ett pass med korta intervaller.

Det är inget jag personligen tesat, men snubben som gjort videorna brukar ha vettiga åsikter om träning, så detta upplägg är troligen rätt vettigt. Jag såg inget i videorna jag tyckte verkade knasigt eller felaktigt i alla fall. Jag skulle dock inte ge mig på detta ifall jag var helt otränad. Jag tycker nog att man bör ha vänjt benen med löpning under några veckor i alla fall så man inte går sönder på en gång... Dessutom bör man nog vara kapabel till att springa 5km på runt 26-27min (5:15-5:25 tempo) eller snabbare för att man skakunna orka med tröskelpassen och långpassen. Klarar man inte det kan man ju alltid justera ner tempot på alla pass så man inte har fokus på 2h på halvmaran utan 2h15min eller nåt...

En sak jag reagerade på är att han säger i första videon att man ska öka distansen på långpassen med 10km från en vecka till nästa, vilket är en usel idé. Det han menar är att man ska öka längden med 10% för varje vecka.










Jag skulle tro att detta är ett vettigt upplägg även ifall man inte har tänkt sig springa en halvmara. Jag skulle tro att samma program funkar väldigt bra ifall man vill springa 10k på 50min också. Men undvik för allt i världen att köra kortare långpass bara för att man inte tänkt springa halvmaraton. Eftersom man "bara" tränar 3 löppass per vecka så behöver dessa tre pass vara rätt så tuffa, så att göra om långpasset till ett vanligt distanspass kommer drastiskt försämra uppläggets effektivitet.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-10-21 klockan 18:28.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 19:34   #18566
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du kunde inte hålla dig

Älskart! Sluta aldrig med dessa tips och tankar, för det är absolut guld.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 20:12   #18567
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall man vill förbättra sig som löpare utan att springa jättemycket varje vecka så kan denna videolista kanske hjälpa.

Det är alltså ett upplägg för att springa en halvmara under två timmar (5:45-tempo) på tre träningspass per vecka. Ett långpass, ett tröskelpass och ett pass med korta intervaller.

Det är inget jag personligen tesat, men snubben som gjort videorna brukar ha vettiga åsikter om träning, så detta upplägg är troligen rätt vettigt. Jag såg inget i videorna jag tyckte verkade knasigt eller felaktigt i alla fall. Jag skulle dock inte ge mig på detta ifall jag var helt otränad. Jag tycker nog att man bör ha vänjt benen med löpning under några veckor i alla fall så man inte går sönder på en gång... Dessutom bör man nog vara kapabel till att springa 5km på runt 26-27min (5:15-5:25 tempo) eller snabbare för att man skakunna orka med tröskelpassen och långpassen. Klarar man inte det kan man ju alltid justera ner tempot på alla pass så man inte har fokus på 2h på halvmaran utan 2h15min eller nåt...

En sak jag reagerade på är att han säger i första videon att man ska öka distansen på långpassen med 10km från en vecka till nästa, vilket är en usel idé. Det han menar är att man ska öka längden med 10% för varje vecka.


[YT]VnifnIC2i28[./YT]

[YT]tRnu_0O-ZHM[./YT]

[YT]7Lbmad-0IqY[./YT]

[YT]rs7uxtGvQ7E[./YT]

Jag skulle tro att detta är ett vettigt upplägg även ifall man inte har tänkt sig springa en halvmara. Jag skulle tro att samma program funkar väldigt bra ifall man vill springa 10k på 50min också. Men undvik för allt i världen att köra kortare långpass bara för att man inte tänkt springa halvmaraton. Eftersom man "bara" tränar 3 löppass per vecka så behöver dessa tre pass vara rätt så tuffa, så att göra om långpasset till ett vanligt distanspass kommer drastiskt försämra uppläggets effektivitet.
Sub 2h halvmara på tre löppass per vecka är troligtvis mycket enkelt för de flesta som inte är 60+ eller överviktiga. Behöver inte vara något direkt avancerad upplägg, kräver bara kontinuitet.

Tre löppass per vecka är ett fungerande koncept för sub 3h mara. Följer samma upplägg med ett långpass, ett tröskelpass och ett intervallpass. Ofta fartinslag i det långa passet.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 21:49   #18568
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av b0tkyrkan Visa inlägg
Tänkte köpa en löparklocka med GPS för att mäta tid och distans i min löpträning. Kraven är att man skall kunna mäta rundan med GPS utan att behöva ha med sig telefonen. Puls och grejer bryr jag mig inte om. Gärna en klocka i budgetklassen.
Någon som har tips på en sån GPS-klocka till löpning?
Garmin Forerunner 235 är det självklara budgetalternativet. Går på 2000 kr för en ny men var nyligen nere på 1700 kr och säljs regelbundet för under tusenlappen på Blocket.

Den saknar stöd för multisport och virtual racer men har väl i övrigt allt annat man kan önska. GPS, tidtagning, inbyggd HRM, stöd för pulsband, stegräknare, vilopuls, möjlighet att ändra klocktavla, väckarklocka, bluetooth, notifikationer och mycket annat. Även om många av funktionerna inte lockar idag så ger det kanske mervärde på sikt.

Med brasklappen att 1000 kr kanske inte är budget för en del.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 22:04   #18569
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Men i fallet pulsklocka får man räkna med att 1000kr bör vara ett minimum man ska förvänta sig att punga ut.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 00:25   #18570
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Måste säga att jag tycker att det är jäkligt smidigt med puls mätare på handleden. Möjligt att den visar lite fel. Tror att den visar för låg puls. Fast ganska konsekvent fel.

När jag hade pulsband runt bröstkorgen så glömde jag ofta att ta på mig den. Då visar det ju ingenting

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)