Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-20, 17:12   #46
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Rolig "applicering" av bygga psyke via kontrast idag: var och hjälpte en familjemedlem att flytta från lägenhet till hus. Fick ca 7 timmars sömn men kände mig inte riktigt pigg, men klev upp fast jag ville ligga och dra mig. Tryckte en 500 g ica basic kvarg. Åkte med övriga familjemedlemmar för att hjälpa den andra familjemedlemmen att flytta.

Det tog väl sisådär 4 timmar allt som allt att åka två vändor och lyfta ned diskmaskin, tvättmaskin, dekonstruerade sängar, och lite övriga möbler, där jag gick 20 trappsteg ned varje gång med grejorna. Trots den fysiska kraften så kände jag ändå psykiskt att, "Jag har gjort mycket värre som när jag flyttade själv och fick gå 48 trappsteg med 10 vändor vilket jag började 12 timmar efter att jag hade börjat vända på dygn vilket tog ca 8 timmar."

Därför kändes det inte ett dugg jobbigt psykiskt utan jag var, som jag snackade med en gammal lumparpolare för två dar sen, fokuserad på att lösa uppgiften oavsett övriga omständigheter. Trots detta var vädret ändå helt ok, lite höstkyligt men inga problem som berörde mig.

Så min tanke med att bygga psyke, möjligen med eller utan "militärmetoder", är att skapa kontrast: göra något sjukt extremt så att majoriteten av saker som du annars gör i det "vanliga livet" upplevs som "rena skämtet". Återigen: det jag "skryter" om som är min egna extrema kontrast är ändå rena skämtet för alla som gjort lumpen för minst 10 år sen och ännu tidigare.

Sedan undrar jag här käre gamla lumparsnubbar och folk fortfarande aktiva inom militären: vad tycker ni om bajsmackan? Har ni lärt er att älska den?!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 12:17   #47
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Om du tänker dig din flyttdag,lastar på dig 15kg utrustning som du hela tiden bär på kroppen och ser till att vara i "arbete" 16 timmar om dagen och sover kanske i bästa fall 2+2 timmar under natten och så kör den biten på repeat under ett par veckor,då börjar du närma dig hur en relativt mild lite längre övning kan se ut,vill du kika mer på "elitförband" så kan du lägga på 30-40kilo vikt till att bära dag ut och dag in,detta i kombination med att det kan vara kallt,blött och konstant press av olika slag upplevd såväl som inbillad,du kanske rör dig i oländig terräng.

Det är liksom inte vad du kan åstadkomma under någon enstaka timme eller dag som är grejen utan det är när allt ackumuleras över tid och du aldrig får någon direkt tid för återhämtning som psyket får det lite motigt eftersom saker som i normala fall ter sig relativt ok att göra blir så oändligt mycket jobbigare när det inte finns något uppenbart slut och det aldrig blir varmare,torrare eller mindre smärtsamt för att alla leder i kroppen helt enkelt stämplat ut och det känns som att någon kört en elvisp i din skalle med hänsyn till hur uselt hjärnan fungerar,men du är ändå tvungen att ha benkoll på dina kamrater och din utrustning(en helt oändlig mängd med prylar som du måste ha benkoll på,inget får tappas bort,inget får ligga på fel ställe och det är där du växer som människa om du inte bryter ihop fullständigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 14:10   #48
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Det känns väldigt överdrivet med max 2+2 timmars sömn och 16h arbete vid en "mild" övning. Det är väl ungefär det man kör på vid utslagsövningarna vid elitförband i USA och de är mellan 5-10 dagar långa vanligtvis. Med mindre sömn vid de kortare.

Man behöver inte vara så extrem utan det räcker med att sova lite för lite, jobba lite för mycket och äta lite för lite under en tid för att det skall bli rätt jobbigt mentalt. Speciellt när någon jävlas med en.

Sedan vet jag inte heller om det är bästa sättet att bygga psyke eller bara används för att sålla ut de som inte är mentalt starka. Det finns nog många sätt att träna ett starkt psyke.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 14:23   #49
Nixon
Registered User
 
Nixons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
Vill du träna ditt psyke; lär dig leva i ovisshet och öva upp din förmåga att anpassa dig till uppkomna situationer.

Att vara utan sömn, mat (och till viss del vatten) samtidigt som du utför hårt arbete under lång tid kan rätt många klara av. Det är ovissheten de flesta får problem med.
Nixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 15:30   #50
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det känns väldigt överdrivet med max 2+2 timmars sömn och 16h arbete vid en "mild" övning. Det är väl ungefär det man kör på vid utslagsövningarna vid elitförband i USA och de är mellan 5-10 dagar långa vanligtvis. Med mindre sömn vid de kortare.

Man behöver inte vara så extrem utan det räcker med att sova lite för lite, jobba lite för mycket och äta lite för lite under en tid för att det skall bli rätt jobbigt mentalt. Speciellt när någon jävlas med en.

Sedan vet jag inte heller om det är bästa sättet att bygga psyke eller bara används för att sålla ut de som inte är mentalt starka. Det finns nog många sätt att träna ett starkt psyke.
Allt är relativt,men det är faktiskt inga konstigheter med så lite sömn vid en lite längre (pr)övning, sömnen blir kraftigt begränsad då både eldpost och patrull/posttjänst i olika omfattningar dyker upp och annat oförutsett elände tillkommer och i det läget behöver inte arbetet vara särskilt hårt för att nöta ned folk.

En hårdare övning kommer aldrig vara lika lång men ett exempel kan vara att lösa uppgift med TUNG packning under närmare en vecka med oändliga mängder av prövningar nära nog helt utan sömn,eller konstant aktivitet i längre tid nära nog sömnlöst. Och det är knappast isolerat till elitförband i USA de vassare förbanden har vansinniga prövningar oavsett land.
Har läst någonstans att gränsen för permanenta hjärnskador ligger vid 100timmar vaken och att man därför lagt gränsen vid 95 timmar eller något liknande för dessa övningar.

Du har dock självklart rätt i det stora hela,den totala överbelastningen är brutal när vilan kraftigt begränsas till en nivå som får optinojjande kolloiter att gråta av bara tanken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 15:34   #51
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det känns väldigt överdrivet med max 2+2 timmars sömn och 16h arbete vid en "mild" övning. Det är väl ungefär det man kör på vid utslagsövningarna vid elitförband i USA och de är mellan 5-10 dagar långa vanligtvis. Med mindre sömn vid de kortare.

Man behöver inte vara så extrem utan det räcker med att sova lite för lite, jobba lite för mycket och äta lite för lite under en tid för att det skall bli rätt jobbigt mentalt. Speciellt när någon jävlas med en.

Sedan vet jag inte heller om det är bästa sättet att bygga psyke eller bara används för att sålla ut de som inte är mentalt starka. Det finns nog många sätt att träna ett starkt psyke.
Våra övningar var ca 4timmar i viloläge per natt i 1-2 veckor i stöten. Vi hade 3 timmar post per natt var normalt.

Vi var underbemannade i min grupp och hela tältet. Jag var enda gruppchef och således tältlagschef.

Tältlagschefens uppgift är att få tältet på rätt plats, dela ut eldställningar, samt göra alla postlistor.

Man fick ta hänsyn till förare av fordon, så de fick sammanhängande sömn.

Var övningar som fick avbrytas pga att förarna var så trötta. Min ena förare somnad ofta i korsningar när han stanna. Så jag som vagnschef fick sjunga med honom så han höll sig vaken.

Ofta var det omgruppering mitt i nätterna som var det jobbiga.

Senast redigerad av Starke75an den 2018-10-21 klockan 15:43.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 17:22   #52
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Senaste övningen vi hade var 5 veckor tillsammans med artilleri, cavaleri (mekaniserad) , normalt infanteri och stridsinfanteri + sista veckan flygvapnet.
Tänk er ett enormt laser game där all utrustning + soldater är utrustat med sensorer.

Sista veckorna var 4 timmars sömn och arbete när som helst under dygnet. Vi skule lägga minor 03 och liknande för att undvika scouter.

Sista veckan var det 2 timmars sömn 2 dagar sen 4 dygn utan sömn. Kommer ihåg att jag vaknade ett par gånger av att huvudet smackade in i min 12,7 (satt radio-com i kanontornet på vår trupptranssport.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu

Senast redigerad av Alexton den 2018-10-21 klockan 17:24.
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 21:16   #53
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Vad är "optinojjande kolloiter"?

Idag utmanade jag mitt psyke på ett annat sätt: vandra i spöregn med 13 år gamla gympadojor (mest för det är vad jag hade tillgängligt), höstjacka, öronmuffar och mössa utanpå, vanliga vintervantar och vinteroveraller. Hellre svettas för mycket än att frysa lätt.

Det var inte så att jag planerade in det. Skulle gå 1,5 mil men de sista 2,5 km var i spöregn och först tänkte jag att, "jag går in och hämtar paraply" på vägen men då insåg jag vilken fjant jag var rent mentalt över lite regn så skippade det och bara tog regnet som vilken elitförbandsoldat som helst hade gjort. Jag säger inte att jag är någon sådan, men det mindsetet hjälpte att få pinnen ut ur "bekvämlighetsarlset" som så lätt är att trampa med ändan på när man har sitt på det torra här i livet.

Det här med ovisshet (uncertainty på engelska?) är en intressant sak. Skulle man kunna säga att det handlar om oförutsägbara omständigheter och situationer som kanske helt och hållet förändrar ens status quo? T.ex., att man helt plötsligt måste börja leva utan ström eller helt plötsligt måste börja rena allt ens vatten som man använder? Nu är det inte så att jag tänker försätta mig i en sådan situation för att träna psyket, men just för att förstå principen av "ovisshet" (vilket jag oxå läste på Försvarsmaktens hemsida alla militärutbildningar har inslag av).

En annan sak är i vilken utsträckning man vill träna sitt psyke: vill man träna det så mycket att man blir helt likgiltig mot allt och alla som det ultimata sättet att få ett "omänskligt starkt psyke"? Dvs., finner noll nöje i det vanliga livet men kan döda på kommando? Polarn som gjorde lumpen och som var nära att gå kustjägarutbildningen berättade att typ alla dessa personer hade en "död blick" när han snackade med dem och frågan är då huruvida dessa personer då lever ett "tillfredsställande civilliv" vid sidan av sin "militära karriär" eller om man måste nästan bli lobotomerad för att kunna få ett "starkt psyke"? Typ lite som Göran Kropp? Man vill ju hitta gyllene vägen här: få starkt psyke men inte bli "galen" eller "död inuti".

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2018-10-21 klockan 21:18.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 22:05   #54
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Det där stämmer nog inte så bra på Göran Kropp.
Vill du bli bättre på det första stycket och allt liknande du skriver så flytta till ett fattigt land och bo där några år.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 06:02   #55
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Men ärligt talat nu kompis, en promenad när det regnar och du betraktar det som en utmaning? Ja brukade traska ett par mil i regn och dåliga skor med tillhörande svidande skavsår nästan varje dag ett tag, jag är den lataste killen jag känner.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 17:28   #56
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Optinojjande kolloiter är alltså ett uttryck för människor här på brädan som helt enkelt försöker säkerställa att ALLT de gör är exakt helt optimalt för muskel/Styrketillväxt så till den milda grad att det fullständigt tar över deras liv.

En människa som är helt likgiltig inför allt och helt enkelt inte bryr sig i något alls längre efter en utbildning är inte tecken på ett starkt psyke och god disciplin snarare tvärt om.
Gräv runt lite på Försvarsmaktens hemsida eller håll dig till tåls medans du kikar på Försvarsmaktens officiella sociala medie kanaler över tid så kommer du hitta tillfällen då olika garnisioner/regementen har öppet hus så att säga,oftast på sommaren och när du finner en sådan där det existerar jägarförband eller motsvarande så släpar du dig iväg dit och knallar omkring och kikar på prylar och folk,är du lite uppmärksam så kan det mycket väl hända att du upptäcker de som tillhör elitförbanden långt innan du ser några örnar/gafflar/bågar eller annat på uniformerna och det är inte några döda blickar som avslöjar dom.
Däremot finns det gott om tomma döda blickar hos människor som helt slutat bry sig av utmattning vilket sedan vänder.
Folk som bryter ihop fullständigt och aldrig blir riktigt bra efter att ha upplevt kriget på riktigt är däremot är en helt annan femma


Folk som "nästan" blev valfri cool vplbefattning existerar inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 19:42   #57
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Vad är "optinojjande kolloiter"?

Idag utmanade jag mitt psyke på ett annat sätt: vandra i spöregn med 13 år gamla gympadojor (mest för det är vad jag hade tillgängligt), höstjacka, öronmuffar och mössa utanpå, vanliga vintervantar och vinteroveraller. Hellre svettas för mycket än att frysa lätt.

Det var inte så att jag planerade in det. Skulle gå 1,5 mil men de sista 2,5 km var i spöregn och först tänkte jag att, "jag går in och hämtar paraply" på vägen men då insåg jag vilken fjant jag var rent mentalt över lite regn så skippade det och bara tog regnet som vilken elitförbandsoldat som helst hade gjort.
Du blev blöt därför att du var oförberedd.

I en stridspackning ingår regnställ. Det hade beordras ”regnställ på” vid sådan situation. Att bli blöt och kall är negativt. Och eftersom kläder torkas bäst på kroppen så gäller det att hålla sig torr och varm. Inte kul att krypa ner i sovsäck med blöta kläder. Men så funkar det.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 19:48   #58
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av Nixon Visa inlägg
Vill du träna ditt psyke; lär dig leva i ovisshet och öva upp din förmåga att anpassa dig till uppkomna situationer.
Håller med fullständigt. Här har jag personligen märkt en stor skillnad.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 00:22   #59
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Idag 1,5 mil promenad avklarad i liknande kläder och mentala utmaningen var att gå samma runda fast att man gjorde det igår och tycker man förtjänar "vila". Detta är troligen mer en blandning av disciplin (göra fast man ej vill) och mental styrka (att köra hela bestämda vägen ut oavsett vad kroppen säger).

Självfallet är jag samtidigt inte ute efter att förstöra min kropp eller förmåga att bygga muskler som bekostnad på att bygga psyke, men också inte bli en fjant för att det börjar kännas "jobbigt" psykiskt fast kroppen kan palla mer.

Igår blev det mentalt utmanande för jag räknade inte med regn, de sista km av 1,5 mil, och jag skippade paraply bara för att lära mig att vänja mig att vara "oberörd oavsett väderförhållandena".

Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Men ärligt talat nu kompis, en promenad när det regnar och du betraktar det som en utmaning? Ja brukade traska ett par mil i regn och dåliga skor med tillhörande svidande skavsår nästan varje dag ett tag, jag är den lataste killen jag känner.
Du ser! Du har själv byggt upp ett mentalt tålamod eller "psyke" där flera mil i regn, dåliga skor och svidande skavsår så att det som tär på mitt mentala tålmod är axelryckande för din del. Det visar bara på vem av oss som skulle ge upp (mentalt talat) först i spöregn efter samma antal mil (troligen jag).

Av många jag känner, en del som gymmar och en del äldre, tycker att 1,5 mil promenad är "långt" eller "mycket" för att vara en promenad. Själv ger jag mig IG=under 1 mil, G=1 mil, VG=1,5 mil, MVG=2 mil eller längre per promenad.

Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Optinojjande kolloiter är alltså ett uttryck för människor här på brädan som helt enkelt försöker säkerställa att ALLT de gör är exakt helt optimalt för muskel/Styrketillväxt så till den milda grad att det fullständigt tar över deras liv.

En människa som är helt likgiltig inför allt och helt enkelt inte bryr sig i något alls längre efter en utbildning är inte tecken på ett starkt psyke och god disciplin snarare tvärt om.
Gräv runt lite på Försvarsmaktens hemsida eller håll dig till tåls medans du kikar på Försvarsmaktens officiella sociala medie kanaler över tid så kommer du hitta tillfällen då olika garnisioner/regementen har öppet hus så att säga,oftast på sommaren och när du finner en sådan där det existerar jägarförband eller motsvarande så släpar du dig iväg dit och knallar omkring och kikar på prylar och folk,är du lite uppmärksam så kan det mycket väl hända att du upptäcker de som tillhör elitförbanden långt innan du ser några örnar/gafflar/bågar eller annat på uniformerna och det är inte några döda blickar som avslöjar dom.
Däremot finns det gott om tomma döda blickar hos människor som helt slutat bry sig av utmattning vilket sedan vänder.
Folk som bryter ihop fullständigt och aldrig blir riktigt bra efter att ha upplevt kriget på riktigt är däremot är en helt annan femma

Folk som "nästan" blev valfri cool vplbefattning existerar inte.
Aha, ja, jag har ingen som helst bra uppfattning om hur ens personlighet och/eller "psyke" förändras efter kustjägarutbildning eller liknande mentalt nedbrytande utbildningar inom det militära.

Min premiss var därför att, "endast de som kan bli likgiltiga mot allt och alla kan klara sig igenom den tuffa utbildningen" ungefär som en mental försvarsmekanism mot all onormal stress som de utsatts för.

Min tanke är att den mänskliga djurhjärnan utvecklades aldrig att kunna "bli starkare" genom sådana här slags militära utbildningar och därför kan de bara bli "onaturligt omänskliga" för att kunna palla utbildningen. Hajar du hur jag tänker?

Det sistnämnda du pratar är antagligen PTSD?

Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Du blev blöt därför att du var oförberedd.

I en stridspackning ingår regnställ. Det hade beordras ”regnställ på” vid sådan situation. Att bli blöt och kall är negativt. Och eftersom kläder torkas bäst på kroppen så gäller det att hålla sig torr och varm. Inte kul att krypa ner i sovsäck med blöta kläder. Men så funkar det.
Aha, jag hittade "försvarets regnställ M90" men det är tydligen riktigt dåligt för dess huvudsakliga syfte enligt vissa kommentarer på nätet. Jag har hört att huvudregeln när man är ute på vintern, som militär, är att inte bli våt för då är man körd. Att hålla sig varm i kyla är en sak, men att bli blöt och sedan nedkyld av kylan är det värsta som kan hända tydligen?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 02:27   #60
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Har du aldrig upplevt svenskt väder tidigare eller? Det spelar väl ingen roll om man gör nåt inom det militära eller inte. Blir man blöt så kyls kroppen ner snabbare och så drabbas man till slut av hypertermi och så dör man.

Det får väl typ vara 20 grader eller varmare för att man inte ska må så bra av att bli blöt.

EDIT: Ifall du håller igång kroppen så blir du varm och kan hålla dig ifrån hypertermi ett tag. Så det kvittar om du blir blöt under en promenad på en timme eller två, om du går hem till en varm dusch. Ifall du inte har tillgång till ombyte eller skydd så måste du hålla kroppen igång tills dess att du torkat ut kläderna.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-10-23 klockan 02:31.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)