Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-03-25, 23:31   #31
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av tegel
Grym övning tycker jag. Har kört den (med upphöjning) nu i åtta veckor och den funkar bra som komplement till knäböj. Ett plus är ju att man kan köra sig riktigt slut i låren utan att riskera att "fastna" (som t.ex. i benpressen).. det är ju bara att släppa stången när man inte orkar längre, så man kan utan bara helv...
*flinar* utan bara helv. var ordet! Kul att du kör övningen. Jo precis, jag har den själv som komplement till böj. Vanligtvis kör jag den efter böj, men nu experimenterar jag med att föruttötta quadsen för att tvinga assisterande muskler (främst röven) att arbeta hårdare i böjen. Kör du squat eller liftvarianten? Några respektabla vikter än?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-26, 11:32   #32
The Draf
Registered User
 
The Drafs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Täby
Inlägg: 590
Måste tacka för en brutal övning, börjat köra hacklift. Tar grymt bra längst fram på quadsen. Den är så fruktansvärt tung utan att man behöver ha särskilt mkt vikt.
__________________
Citat:
Originally Posted by TPS
Jag tränar i dagsläget 14 dagar i veckan, hockey.
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who dont.

"Arguing with anonymous strangers on the Internet is a sucker's game because they almost always turn out to be -- or to be indistinguishable from -- self-righteous sixteen-year-olds possessing infinite amounts of free time." -Neal Stephenson, Cryptonomicon
The Draf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-26, 14:59   #33
Big_Vik
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Örnsköldsvik
Inlägg: 7 312
Skulle faktiskt testa detta nästa pass innan posten kom upp. Tror jag varierar utan och med upphöjning då. Kan man inte stå lite bredare utan upphöjning, bara man är tilräckligt vig för att hålla ryggen rak, för det är väl det allt handlar om när det gäller att få quadsen att involveras tillräckligt?
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-26, 15:10   #34
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av mentzer
Hur i h-vete kan du isolera quadsen helt genom att stå på en upphöjning??? För att isolera quadsen helt ska bara rörelse ske i knäleden?
Läs posten; endast hälarna är upphöjda. Rörelse SKER bara i knäleden.

Edit: naturligtvis sker också rörelse av lårbenet i förhållande till höftbenet allt eftersom man reser sig upp, men det är inget motstånd att tala om. I jämförelse med att köra ett behind-back-deadlift så isolerar man quadsen väldigt mycket mer genom utförandet beskrivet.

Då var jag på bild igen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hacklift2.jpg (58.8 KB, 194 visningar)
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2005-03-26 klockan 15:17.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-26, 16:14   #35
Big_Vik
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Örnsköldsvik
Inlägg: 7 312
Vill du inte kommentera det jag skrev?

Tackar förresten så mycket för att du löst mina benproblem!! Benpress och utfall åker ut från schemat nu!
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-26, 16:26   #36
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Skulle faktiskt testa detta nästa pass innan posten kom upp. Tror jag varierar utan och med upphöjning då. Kan man inte stå lite bredare utan upphöjning, bara man är tilräckligt vig för att hålla ryggen rak, för det är väl det allt handlar om när det gäller att få quadsen att involveras tillräckligt?
Sorry. Pluggar för fullt till en tenta, så jag får dåligt samvete varje gång jag sitter här, så jag har bara svarat lite random.

Jo, klart du kan stå bredare när du kör det klassiska hacklyftet/behind-back-deadlift, men ju bredare du står desto mer insida lår kommer aktiveras. Inte för att det skulle vara dåligt, jag menar, det är ju en basövning i det utförandet och som sådan är det ju bra om den aktiverar många muskelgrupper. Dessutom blir ju ryggen mer vertikal ju bredare du står, vilket placerar quadsen i ett mer gynsamt läge i förhållande till höftsträckarna.

Om man har tillgång till en lagom hög upphöjning som är bredare än en viktplatta kan man ju experimentera hur det känns att stå lite bredare än axelbrett i det isolerade hacklyftet också, men jag skulle tro att det skulle bli konstigt, men jag vet inte; har inte haft möjlighet att pröva.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-01, 15:48   #37
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Nu har jag också provat denna övning och den "ägde"! Vilken kontakt man fick i quadriceps! Mycket skön övning som man kan rekomendera starkt.


/Timme
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-25, 18:52   #38
Yip_man
Registered User
 
Yip_mans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Dalby
Inlägg: 1 019
Årets bump. Har börjat köra lite hacklift igen. Folk glor dock som fan och början nästa förbereda kameran för att lägga upp en i en "gym fails video" tills man lastar 200+...
__________________
Who am I

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 07:18   #39
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av Yip_man Visa inlägg
Årets bump. Har börjat köra lite hacklift igen. Folk glor dock som fan och början nästa förbereda kameran för att lägga upp en i en "gym fails video" tills man lastar 200+...
Klart de gör, övningen är ju såååå 2005.
Har nog inte gjort övningen på +10 år men den var väldigt rolig vill jag minnas.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 08:29   #40
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Vilken mysig bump! Jag gör övningen fortfarande så här 13 år senare (den varianten jag beskriver med hög upphöjning där man inte kan lasta på några större vikter) när fotled och eller höft strular. Blir en bra övning i mellantiden för att hålla igång benen medan jag läker ut vad jag nu dragit på mig för skit.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 10:26   #41
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 208
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 21:01   #42
Yip_man
Registered User
 
Yip_mans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Dalby
Inlägg: 1 019
Man kan alltså köra mixat grepp även bakom...
förkasta ide'n vid första tanke men får kanske ge det ett försök. Dock är det ju jäkligt knepigt att dra stången förbi hamstrings. händer också att den tar i vaderna.

minns fortfarande när (glömt namn) försökte sig på 400kg på öppnigen av dåvarande "Lomma träningsverk"

Ehrling W har väl dragit ett världsrekord dessutom om jag inte minns fel.
__________________
Who am I

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 09:56   #43
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
Helt fantastisk övning detta. Har bytt ut knäböjen i mina benpass mot denna och har nu ett benpass som består av:

Hack Squat med stång
Raka Mark
Benpress
Hip Thrusts med stång

Och vips så är benpassen något man ser fram emot istället för att vara dra sig för. Jag får acceptera att jag och knäböj är en saga som aldrig kommer att få ett bra slut.
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)