Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-26, 09:17   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Ju attraktivare ansikte, desto bättre idrottare

Citat:
We investigate the relationship between facial attractiveness and athletic prowess. We study the connection between subjective facial attractiveness (measured on a 5-point scale of judged facial attractiveness) and athletes by gender and age of respondents. Five age classes were investigated in Studies 1-5: preadolescents (average age: 8.85 years: n = 92), adolescents (average age: 15.8 years; n = 82), young adults (average age: 21.6 years; n = 181), middle-aged adults (average age: 47.5 years; n = 189), and older adults (65 years old; n = 183). The findings show that world-class athletes are perceived as more facially attractive than amateur athletes, with women athletes perceived as more facially attractive than men, and these findings generally occur to a greater extent for female than male respondents. These findings hold for preadolescents, adolescents, young adults, and older adults. However, results were mixed for middle-aged adults where generally amateur athletes were evaluated more attractive than world-class and men athletes more attractive than women.
Evol Psychol. 2018 Jul-Sep;16(3):1474704918801369. Facial Attractiveness as a Function of Athletic Prowess.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 09:21   #2
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Detta har man ju tänkt på, att det är många som har fått flera delar av kakan. Förklaringen till varför man inte är världsklass inom något
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 09:52   #3
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Det här säger mer om nivån på forskarna än något annat.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 09:57   #4
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Hönan eller ägget?
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 10:02   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 10:03   #6
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg

Wow, fullt med atleter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 10:22   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Wow, fullt med atleter.
Det naturliga urvalet kommer igen inom de flesta områden
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 10:30   #8
C h r i s
.
 
C h r i ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 164
Ah, därför jag är så jävla bra på idrott i allmänhet. Bra att få ett svar varför.
C h r i s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 11:33   #9
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Känns inte speciellt PK den där undersökningen, undrar vem som beställde den och varför?
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 11:35   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Känns inte speciellt PK den där undersökningen, undrar vem som beställde den och varför?
Declaration of Conflicting Interests

The author(s) declared no potential conflicts of interest with respect to the research, authorship, and/or publication of this article.

Funding

The author(s) received no financial support for the research, authorship, and/or publication of this article.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 11:39   #11
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Är jag den enda som dessutom tycker att resultatet visar tvärt om mot vad man själv tycker?
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 12:02   #12
mulliy
Registered User
 
mulliys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 179
När jag tänker tillbaka på min uppväxt så tycker jag att detta verkar stämma väldigt bra. I alla lag jag spelade i (3 sporter) så var det killarna som såg bäst ut i laget som också var de bästa, men framförallt så var det dom opopulära killarna som var sämst i laget.
Vissa killar utgjorde dock ett undantag från detta och de hade en vilja som få andra istället för talang.
Samma sak kunde man se i klasserna genom hela skolgången, generellt så var dom duktiga tjejerna i klassen också dom som såg bäst ut.
mulliy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 12:14   #13
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av mulliy Visa inlägg
När jag tänker tillbaka på min uppväxt så tycker jag att detta verkar stämma väldigt bra. I alla lag jag spelade i (3 sporter) så var det killarna som såg bäst ut i laget som också var de bästa, men framförallt så var det dom opopulära killarna som var sämst i laget.
Vissa killar utgjorde dock ett undantag från detta och de hade en vilja som få andra istället för talang.
Samma sak kunde man se i klasserna genom hela skolgången, generellt så var dom duktiga tjejerna i klassen också dom som såg bäst ut.
Bra utseende -> bättre självförtroende/relationer -> mer benägen att satsa stort -> framgångar?

Långsökt, ja..
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 12:22   #14
mulliy
Registered User
 
mulliys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Bra utseende -> bättre självförtroende/relationer -> mer benägen att satsa stort -> framgångar?

Långsökt, ja..
Nja det låter inte rimligt. Var ingen som satsade något speciellt utöver att komma på träningar, förutom i fotbollen där dom flesta spelade med andra barn i kvarteret/på raster i skolan. Det var hockey som killarna satsade stort på där jag kommer ifrån, men det spelade jag inte.
Jag tänker bolltalang helt enkelt, det syns väldigt väl på idrotten i skolan vilka som har det eller inte.
mulliy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 12:42   #15
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ja om skolan och uppåt i ålder så tycker jag att de stämmer. I Sverige på 70, 80 talet så var sport det enda man höll på med på rasterna. Och de som var bra blev lll ofta på med nåt efter skolan, de var alltid de som ansågs snyggast och populära bland tjejerna, i stort. I andra länder USA, Canada och många andra för den delaen så är idrotten starkt länkad till eller direkt i skolan så mpnga håller på med sport så och de är ofta det som är poulärast/snyggast och utmärker sig mest med bra självflrtroende. Tycker det gäller mest killar men det går lite åt bägge hålllen.
Bara sponana iaktagelser...

I Sverige i dag då eleverna mest sitter nånstans eller springer omkring och flamsar så är det lite svårt att veta. Men ni som går i slolan har väl koll. Skulle förresten vara bra med lite mer idrott i direkt anknytning till skolan.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)