Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-21, 11:09   #16
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982 Visa inlägg
Någon som förstår mig eller förtjänar jag att höra att jag är hård och dömande?
Jag tänker på hur jag är mot min fru, jag är på henne konstant och är väldigt hård, dömande och nitisk. (vi tränar alltid tillsammans)

"Armarna närmare kroppen"
"Men spänn då"
"FEL FEL FEL, lyssnar du inte"
"Ta i då för i helvete, du har ju minst 2 kvar"

Och blir sur på riktigt om hon inte pressar sig max eller slarvar med tekniken etc. men jag är också noga och väldigt bra på ge positiv feedback när hon gör rätt och tar i max. Hittills har hon aldrig klagat utan uppskattar mina råd, jag skulle ha problem att träna med någon som skulle bli upprörd när jag puschar denna. I gymmet är hon inte min fru utan en träningskompis som jag är PT till och puchar till max.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 11:31   #17
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Jag har lagt ner alla försök att ge mig fru tips och råd de få gånger vi är på gymmet tillsammans.
Inte för att hon blir arg eller ledsen utan mer för att hon har en nonchalant attityd och bara viftar bort alla råd hon får av mig. Det slutar snarare alltid med att det är jag som blir sur pga. hennes attityd och för att hon inte tar sig tid att lyssna.
Råden har aldrig handlat om att visa några optisuperduperbyggarvarianter på övningar utan har bara handlat om de mest grundläggande sakerna med tanke på hennes säkerhet.
Som tur är så lyfter hon aldrig särskilt tung så nu skiter jag i det och låter henne köra som hon vill
Tråkig inställning även om den är förståelig. Det är din fru, du vill väl att hon skall få bättre gains? Du får försöka hitta vägar runt hennes nonchalans.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 12:07   #18
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tråkig inställning även om den är förståelig. Det är din fru, du vill väl att hon skall få bättre gains? Du får försöka hitta vägar runt hennes nonchalans.
På den nivå hon är så prioriterar jag att vi håller sams och uppmuntrar såklart att hon tar sig till gymmet över huvud taget. Hon är ingen inbiten gymmare utan slänger in nåt pass då och då som komplement. Den dag hon kommer och säger att hon vill satsa på gymmet och vill börja lasta på lite tyngre så kan det såklart bli aktuellt att prata teknik igen.
Nu i Corona-läget blir det dock inget gym alls.

Poängen är väl att man får väga in hur seriöst hon vill träna och hur tungt hon vill lyfta och sedan ställa det mot värdet av att ta diskussionen och skapa osämja.

För husfridens skull är det säkert bättre att ge henne en lyftarkurs med kunnig tränare i julklapp istället
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 12:17   #19
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Nu vet jag inte om du har gjort det, men du kanske ska berätta att du är orolig för att hon ska skada sig, att du känner att det inte blir rätt när du vill hjälpa henne, att du försöker ditt bästa etc. Fråga henne vad hon tänker och känner. Om hon har någon idé på hur ni kan lösa det. Hon kanske inte ens tycker det är ett problem, hur ska ni få kunna närma varandra? Så ett samtal där båda kan berätta hur de upplever situationen, vad ni känner och vad ni vill uppnå.

Hur som helst. Undvik att försöka hitta lösningar i det första samtalet. Försök istället att lyssna på henne och förstå hur hon upplever situationen.

Jag gissar att hon uppfattar att du talar till henne som en förälder kan göra till sitt barn. Det går inte riktigt hem hos många. Att det blir nedsättande och att det tar bort glädjen när hon försöker sitt bästa. Att du inte ser att hon har gjort framsteg etc.

Men viktigaste, lyssna och förstå henne.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 12:22   #20
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Fan vilken märklig människa. Om hon gjorde sig så illa att hon inte gick utanför dörren på en hel sommar så borde hon ju fatta att hon borde försöka hålla bra teknik i just den övningen?

Låter nästan som det finns andra underliggande problem, är hon neuropsykiatriskt normal i övrigt?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 20:34   #21
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Man kan be om tillåtelse att diskutera det.
Och tillsammans, försiktigt, närma sig problemet och utforska det tillsammans.

inte att med kränkningar och försöka trycka ned henne.
Plastis darling, har jag tillåtelse att komma med lite konstruktiv kritik? Om du vill ge råd om försiktighet och att fråga efter tillåtelse, så kan det vara en god idé att brodera ut texten litegrann med diverse mindre "rakt-på-sak"-taktiker som utfyllnad för att verka mindre plump, på så sätt tror jag budskapet går fram bättre. Men du har rätt i sak sötis.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 22:44   #22
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Säg vad du skrev här, tyckte det lät bra. Ta henne till en duktig kvinnlig eller lagom ful PT som kan visa.
Det är inte alltid det funkar att par instruerar varandra.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 22:47   #23
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Säg vad du skrev här, tyckte det lät bra. Ta henne till en duktig kvinnlig eller lagom ful PT som kan visa.
Det är inte alltid det funkar att par instruerar varandra.
Ta henne till en riktigt snygg manlig PT och hoppas på det bästa är mitt råd.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 22:53   #24
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ta henne till en riktigt snygg manlig PT och hoppas på det bästa är mitt råd.
Jag har fullt upp med annat.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 05:56   #25
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Ni låter jättekonstiga rent ut sagt. Jag och tjejen kan nog gaffla om det mesta och vore väldigt konstigt om hon ens reagerade ifall jag nu skulle komma med råd angående någonting jag nu kan betydligt bättre än henne.

Hon arbetar som florist och skulle hon påpeka jag vattnade någon planta för mycket eller för ofta skulle jag ju inte ställa mig och tjuta för det. Skumt. Hon skulle ju tro det var någonting fel i huvudet på mig vilket det säkert också skulle vara

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-22 klockan 05:59.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 07:12   #26
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av ispåse Visa inlägg
Ni låter jättekonstiga rent ut sagt. Jag och tjejen kan nog gaffla om det mesta och vore väldigt konstigt om hon ens reagerade ifall jag nu skulle komma med råd angående någonting jag nu kan betydligt bättre än henne.

Hon arbetar som florist och skulle hon påpeka jag vattnade någon planta för mycket eller för ofta skulle jag ju inte ställa mig och tjuta för det. Skumt. Hon skulle ju tro det var någonting fel i huvudet på mig vilket det säkert också skulle vara
Långt ifrån alla människor kan gaffla om vad som helst utan det skär sig om den andre personen inte säger rätt saker på rätt sätt. Då blir det antingen ständiga konflikter eller att någon anpassar sig. Den...vad skall vi säga den känslige, har betydligt svårare att anpassa sig till att prata fritt än den som kan prata fritt.

Orkar man inte bråka konstant men ändå vill kommunicera saker till den känslige så får man själv försöka hitta sätt att kommunicera detta på utan att det blir bråk. För den känslige kommer sannolikt inte anpassa sig.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 08:25   #27
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Varför klarar vuxna människor i Sverige inte av sådant som är normalt för en fyraåring (få en tillsägelse)?
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 08:48   #28
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Varför klarar vuxna människor i Sverige inte av sådant som är normalt för en fyraåring (få en tillsägelse)?
Helt normal könsdynamik. Är betydligt lättare för honom än för henne att ta kritik. Generellt då, finns naturligtvis undantag.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 08:58   #29
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Helt normal könsdynamik. Är betydligt lättare för honom än för henne att ta kritik. Generellt då, finns naturligtvis undantag.
Är det därför mansplaining är en grej, men inte womansplaining?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 09:07   #30
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är det därför mansplaining är en grej, men inte womansplaining?
Ja, så är det nog
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)