Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-22, 09:16   #31
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är det därför mansplaining är en grej, men inte womansplaining?
Kan vara faktumet att män också ofta överskattar sin kompetens och tycker sig vara snälla när de kommer med oombedda råd.

Kvoten män som förklarar saker för kvinnor vs motsatsen skulle jag vilja se. Fråga någon tjej som är hyfsat van lyftare hur många ggr någon har närmat sig med tips som inte landar under raggning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 09:41   #32
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Kan vara faktumet att män också ofta överskattar sin kompetens och tycker sig vara snälla när de kommer med oombedda råd.

Kvoten män som förklarar saker för kvinnor vs motsatsen skulle jag vilja se. Fråga någon tjej som är hyfsat van lyftare hur många ggr någon har närmat sig med tips som inte landar under raggning.
Förutom då att män "mansplainar" (ska av princip begå harakiri för att ha använt uttrycket) gör det mer och intensivare mot andra män än de gör mot kvinnor.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 12:53   #33
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Låter ju från din synvinkel att du sa det på ett snällt sätt. Men det förusätter ju att ni har samma syn på kritik, hon kanske tar saker väldigt personligt vad vet jag?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 22:40   #34
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Långt ifrån alla människor kan gaffla om vad som helst utan det skär sig om den andre personen inte säger rätt saker på rätt sätt. Då blir det antingen ständiga konflikter eller att någon anpassar sig. Den...vad skall vi säga den känslige, har betydligt svårare att anpassa sig till att prata fritt än den som kan prata fritt.

Orkar man inte bråka konstant men ändå vill kommunicera saker till den känslige så får man själv försöka hitta sätt att kommunicera detta på utan att det blir bråk. För den känslige kommer sannolikt inte anpassa sig.
Vad jag menade och som du kom in på med tycks det vara andra problem bakom än just försöket att hjälpa till.

Jag rättar mina barn hela tiden när de gör fel, så de ska lära sig rätt. Likaså rättar jag andra med samt har inga problem heller jag bli rättad vilket sker lika ofta det.

Jag begriper mig helt ärligt inte på folk idag. Är det någonting fel på alla omkring mig eller är det bara jag?

Senaste åren har det verkligen känts så och jag har nog börjat leva lite i en parallell värld där jag inte längre ser folk omkring mig som medmänniskor. Kommer på mig själv dagligen med att betrakta folk omkring mig som mindre vetande varelser istället. Ömkar nästan befolkningen.

Dör halva befolkningen i Corona... Ja då är det som att tömma sandlådan på sandkorn, bekommer mig inte mer än så.

Är vi många som känner så här?

Fast hör väl till en annan tråd. ��
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-22 klockan 22:49.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 07:43   #35
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
En person kan tycka att det är jobbigt/irriterande att få feedback/kritik/tillrättavisning även om innehållet i sig är korrekt (oftast tycker i alla fall sändaren att det de säger är rätt).

Det är inte samma sak att säga till sitt egna barn som att säga till partner eller kollegor.

Skulle jag t ex säga till en "okänslig" person att den är okänslig, bufflig eller att den gör si eller så fel. Då kommer personen troligen att bli väldigt defensiv och undra vad fan jag håller på med. Det finns mycket effektivare sätt att ge feedback. Ett rätt bra alternativ är att börja lyssna på vad personen tycker och hålla igen med sina egna åsikter tills man förstått den andra.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 08:26   #36
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Ni ska gå nån ledarskapsutbildning och i de får man lära sig att olika typ av personlighet ska bemötas på olika sätt. Så när du säger en sak kan en person skita i det, den andre lyssnar och lär och den tredje blir ledsen av exakt samma tillrättavisning. Jag jobbar med alla de tre olika personligheter på mitt arbete, och de ska bemötas olika för att få ut samma resultat.

Senast redigerad av Starke75an den 2021-01-23 klockan 08:28.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 09:40   #37
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Du har absolut inte gjort någonting fel! Någonsin!
Du agerade felfritt. Ingan kan klandra dig!
Bara bra grjer!
Det är ingen varnignsflagga att din s ambo blir så upprörd.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 14:12   #38
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Du har absolut inte gjort någonting fel! Någonsin!
Du agerade felfritt. Ingan kan klandra dig!
Bara bra grjer!
Det är ingen varnignsflagga att din s ambo blir så upprörd.
Om jag någonsin tidigare tvivlat på att du är kvinna så försvann minsta tvivel precis där.

Om en person vill ha hjälp med hur han skall kommunicera med någon som direkt blir arg och avvisande, kan det vara en god idé att inte vara arg och avvisande i svar man försöker ge honom. Det ökar bara på den hjälpsökandes känsla av att det är hopplöst att försöka nå fram.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 14:26   #39
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Du har absolut inte gjort någonting fel! Någonsin!
Du agerade felfritt. Ingan kan klandra dig!
Bara bra grjer!
Det är ingen varnignsflagga att din s ambo blir så upprörd.
Du läser situationen som fan läser bibeln. Man hade lika gärna kunnat säga: att sambon blir så upprörd över minsta kritik är en varningsflagga för att hon är kontrollerande och ett tecken på att hon kanske misshandlar trådskaparen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)