Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-29, 21:16   #1
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Undvika axelskador i bänkpress?

Jag undrar hur ni som kör tung bänkpress gör för att undvika axelskador? (prehab, övningar, reps, set, hur ofta, osv...)

Om ni fått en axelskada pga av bänkpressen. Hur tränar ni då för att bli bra igen?
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 21:17   #2
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 737
pullovers, noga med teknik varje set, rätt axelplacering, hade jag fortfarande tränat bänk lika mycket som förr så hade jag enbart kört med stopp
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 21:21   #3
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Stretcha alla muskler kring axlarna och bröstet efter varje pass.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 21:23   #4
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
pullovers, noga med teknik varje set, rätt axelplacering, hade jag fortfarande tränat bänk lika mycket som förr så hade jag enbart kört med stopp
Tack för tipsen.

Många år sen jag körde den. Dags att testa den nästa pass.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 21:23   #5
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Stretcha alla muskler kring axlarna och bröstet efter varje pass.
Tack.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 21:26   #6
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Tack.
Håkan på GKK (brons -105 bänk-RM 2011) hade bedrövlig axelrörlighet och fick därefter väldigt ont i axlarna. Sedan han började töja alla småmuskler i axlarna slutade han få ont. Han gick till en sjukgymnast i Uddevalla som var ansvarig för ett handbollslag, vill jag minnas.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 21:27   #7
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Jag tror att jag skadade mig när jag mer eller mindre la ner axelträningen för att orka träna mer bänkpress.

Fick kanske för svaga axlar för att orka med bänkpressbelastningen.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 21:27   #8
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 737
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Tack för tipsen.

Många år sen jag körde den. Dags att testa den nästa pass.
Har snackat lite med andra bänkare på några andra forum, och det är tydligen sjukt vanlig med strama 'långa triceps', som knappt används i bänk men kopplas in fullt i pullovers om jag fattat det rätt. Prova att köra högrep, långsamma med typ stretch i bottenläget, med 5 kg. När mina är strama så ger det mig träningsvärk i 10+ dagar
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 21:30   #9
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Håkan på GKK (brons -105 bänk-RM 2011) hade bedrövlig axelrörlighet och fick därefter väldigt ont i axlarna. Sedan han började töja alla småmuskler i axlarna slutade han få ont. Han gick till en sjukgymnast i Uddevalla som var ansvarig för ett handbollslag, vill jag minnas.
Stretcha är jag helt värdelös på.

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Har snackat lite med andra bänkare på några andra forum, och det är tydligen sjukt vanlig med strama 'långa triceps', som knappt används i bänk men kopplas in fullt i pullovers om jag fattat det rätt. Prova att köra högrep, långsamma med typ stretch i bottenläget, med 5 kg. När mina är strama så ger det mig träningsvärk i 10+ dagar
Ska testas
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 21:45   #10
Herman H
Garagegorilla
 
Herman Hs avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Skit i det din nyfikne jävel!
Inlägg: 1 490
För min del så tränar jag aldrig eller iaf extremt sällan efter program och om jag har program så blir det alltid i väldigt korta perioder sen spricker det. Anledningen till att det spricker är till största delen pga mitt jobb som målare, det sliter nämligen något kopiöst på axlarna och jag måste lyssna på kroppen vare uppvärming och tänka tillbaka på vad jag gjort under dagen, det i sin tur bestämmer vad för sorts pass det blir.
Det jag gör när jag tränar motverkar kanske inte skador direkt men hos mig minskar det iaf risken för skador, jag får heller inte mer smärta än vanligt och att jag i stort håller mig i friskare i axlar och armbågar än om jag hade tränat "vanligt". Jag brukar köra gummibandsassisterad bänk med -20kg i botten, kedjor, klossbänk på 7,5cm och även en lättare bänktröja eller slingshot (har dock ingen slingshot) för att slita lite mindre på nämnda leder, fullt djup i bänkpressen går jag nog i snitt bara en gång i veckan och då tränar jag nästan alltid tre tunga pass bänk i veckan.
__________________
Innehållet kan sjunka ihop något under transporten men nettovikten är dock alltid minst 130kg

Ärkefetto
Filmtajm
Herman H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 22:13   #11
elo_
surbrölande finne
 
elo_s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Jakobstad, Finland
Inlägg: 4 270
Bra teknik (SL, skuldror ihop, brygga, axlar ner, armbågar i 45 graders vinkel mot kroppen samt stabil pressplattform), en helsikes massa chins och andra ryggövningar samt att inte gå till fail på träning har hållit mina axlar i rätt okej skick.
__________________
journal / filmer / 21.12.2014 - Sore elbows and some random acts of madness
Citat:
"ask not for lighter burdens, but for broader shoulders"
elo_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 08:14   #12
bustz0rz
Registered User
 
bustz0rzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 890
Jag vet inte om jag har rätt att komma in och skriva i den här tråden då jag inte har tränat länge alls. Men jag kan ju ändå flika in med att påpeka på frekvensen. Jag försökte mig på att köra efter programmet "Smolov Jr" för några veckor sedan i bänken; det är 4 bänkpass i veckan, alla med rätt så hög volym. Jag fick ont rätt så omgående i axlarna.
Men som sagt så har jag inte tränat speciellt länge, kan tänka mig att någon med mycket högre träningserfarenhet tål det bättre. Men ändå värt att tänka på.
bustz0rz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 08:48   #13
Karlos
Registered User
 
Karloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 1 767
Se till att få in komplement för stödmuskulaturen för övningen, och slarva inte!
Sidolyft, rotatorcuff, baksida (viktigt!). Jag hade konstant småproblem med axlarna i bänken för ett tag sedan. När jag lade in en rigorös axelträning ("småövningar") för genomblödning och uppbyggnad varje pass - och ofta varje dag med lätt hemmaträning - så försvann problemet. Jag kör nästan ingen tung axelträning utöver bänkpress.
__________________
Göteborg Kraftsportklubb www.gkk-styrkelyft.se
Instagram @kraftkarlos
Karlos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 18:55   #14
FinnPower
Världsmästare
 
FinnPowers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Åland
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av elo_ Visa inlägg
Bra teknik (SL, skuldror ihop, brygga, axlar ner, armbågar i 45 graders vinkel mot kroppen samt stabil pressplattform), en helsikes massa chins och andra ryggövningar samt att inte gå till fail på träning har hållit mina axlar i rätt okej skick.
Detta är viktigt. Många lyfter upp axlarna i toppläget så att lyftet förlängs med 5 cm trots att armbågarna redan är utlåsta. Detta borde man nog undvika. Låt axlarna "hänga ner" under hela bänkpressmomentet.
__________________
Min träningsblogg - http://kentasandvik.bravejournal.com - Ålands Kraftsportklubb - www.kraftsport.nu
FinnPower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 18:56   #15
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 737
I min signatur vid 06:23 i klippet tror jag, visar jag hur man bör hålla axlarna och lite annat
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)