Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-12, 18:44   #16
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av zelmanclock Visa inlägg
Okej, tack för bra svar!
Lugnt. Jag har två förslag rent spontant.

I augusti kommer vi hålla ett SM i klassisk styrkelyft (dvs styrkelyft med bara bälte som utrustning - exakt så du tränar nu) samt ett RM i bänkpress, här i Lund. I praktiken är RM (riksmästerskap) och SM samma sak. Det är de bästa i hela landet som tävlar om vem som är starkast i SL-grenarna. Jag föreslår att du försöker kvala till båda tävlingar, då du har stora chanser att kvala både i bänkpress och totalt.

För att kvala till SM i klassisk styrkelyft där du tävlar i alla tre grenar så behöver du göra följande:

- 93 kg: 570 kg
- 105 kg: 590 kg

För att kvala till RM i klassisk bänkpress där du bara tävlar i bänk så behöver du göra följande:

- 93 kg: 150 kg
- 105kg: 165 kg

Ett bra kvaltillfälle är serieomgång 2 som går 7-8 maj. Det är inte säkert att du får möjlighet till fler tillfällen att kvala efter det här om du siktar på SM/RM 2011.

Du kan kvala in i -105 men ändå tävla i -93 om du vill.

Så leta upp en SL-förening så snart som möjligt. Det är en kul sport! Försök gå djupare i knäböj också så snart som möjligt så du tränar upp styrkan längs hela lyftvägen, för nu är det svårt att säga vad 200x2 i en grund böj ger i en tävlingsgodkänd böj.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2011-04-12 klockan 18:45.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:46   #17
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Okej.

Böjen och marken var väl inget häpnadsväckande.

Men bänken ! Fyfan, råpressa 170 med kass teknik är inte dåligt ! Lite klubbträning sen jävlar
Det är den övning man kört nu i 3år så klart man måste pressa men gjort ca 30KG ökning även i bänken detta år, brukar ligga o deffa varje sommar förlorar all styrka då så bygger man tillbaka under bulken och kommer över en bit så kanske blir att bara bulka hädan efter? :>
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:51   #18
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Lugnt. Jag har två förslag rent spontant.

I augusti kommer vi hålla ett SM i klassisk styrkelyft (dvs styrkelyft med bara bälte som utrustning - exakt så du tränar nu) samt ett RM i bänkpress, här i Lund. I praktiken är RM (riksmästerskap) och SM samma sak. Det är de bästa i hela landet som tävlar om vem som är starkast i SL-grenarna. Jag föreslår att du försöker kvala till båda tävlingar, då du har stora chanser att kvala både i bänkpress och totalt.

För att kvala till SM i klassisk styrkelyft där du tävlar i alla tre grenar så behöver du göra följande:

- 93 kg: 570 kg
- 105 kg: 590 kg

För att kvala till RM i klassisk bänkpress där du bara tävlar i bänk så behöver du göra följande:

- 93 kg: 150 kg
- 105kg: 165 kg

Ett bra kvaltillfälle är serieomgång 2 som går 7-8 maj. Det är inte säkert att du får möjlighet till fler tillfällen att kvala efter det här om du siktar på SM/RM 2011.

Du kan kvala in i -105 men ändå tävla i -93 om du vill.

Så leta upp en SL-förening så snart som möjligt. Det är en kul sport! Försök gå djupare i knäböj också så snart som möjligt så du tränar upp styrkan längs hela lyftvägen, för nu är det svårt att säga vad 200x2 i en grund böj ger i en tävlingsgodkänd böj.
Tack för inlägget, ska kika på de, kommer nog försöka satsa på -93KG då jag normalt ligger vid den vikten.
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 19:02   #19
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Ja precis. Men "hinner" du inte nå ner till 93 kg innan 7-8 maj så kan du fortfarande kvala i klassen -105, och ställa upp i -93 i augusti.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 19:24   #20
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Sikta inte in dig på ett kval det första du gör utan kolla med klubben vad de tycker och tror om dina utvecklingsmöjligheter.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 19:44   #21
gunhamn
Maud Olofsson FTW!
 
gunhamns avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: kalmar ak
Inlägg: 2 252
Kul med ny lyftare!

Mer djup i böjen så är det grymt! den såg ju lätt ut.
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 22:39   #22
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Sikta inte in dig på ett kval det första du gör utan kolla med klubben vad de tycker och tror om dina utvecklingsmöjligheter.
Alright skall göras!
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 22:40   #23
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
Kul med ny lyftare!

Mer djup i böjen så är det grymt! den såg ju lätt ut.
Tackar och bockar
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 22:55   #24
PepzAdept
Fitnessfjolla
 
PepzAdepts avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 4 246
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Sikta inte in dig på ett kval det första du gör utan kolla med klubben vad de tycker och tror om dina utvecklingsmöjligheter.
Varför inte? Han har ju i vart fall klar potential till att kvala till bänk-RM i sommar.
Tävla är roligt

TS: Har du nära till Sundbybergs TK så titta förbi där och träna lite med dem. Finns många riktigt bra lyftare där som säkert hjälper dig om du satsar på att tävla.
__________________
Journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120636
Athletic Fitness: SM-Guld 2013, VM-silver 2013,VM-guld 2012, WC-guld 2012, NM-guld 2012, EM-silver 2012, VM-silver 2011, SM-guld 2011, SM-guld 2009, SM-silver 2008, SM-silver 2007. Klassisk SL: LagSM-Guld Kalmar AK 2013, SM-silver -83kg 2013, SM-brons -83kg 2012 och RM-guld -90kg 2010.
PepzAdept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 23:06   #25
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av PepzAdept Visa inlägg
Varför inte? Han har ju i vart fall klar potential till att kvala till bänk-RM i sommar.
Tävla är roligt

TS: Har du nära till Sundbybergs TK så titta förbi där och träna lite med dem. Finns många riktigt bra lyftare där som säkert hjälper dig om du satsar på att tävla.
A har väldigt nära med bil.

Får ta och kika förbi snart :=>
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 20:24   #26
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Sjukt kul att tävla så bara att testa och se om du tycker det är kul jag har bara gjort en tävling Serieomgång 1 men längtade redan dagen efter tills omgång2 var nog bland det roligaste jag har gjort,
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 21:28   #27
Ungrim
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 4 428
Citat:
Ursprungligen postat av Boston77 Visa inlägg
Sjukt kul att tävla så bara att testa och se om du tycker det är kul jag har bara gjort en tävling Serieomgång 1 men längtade redan dagen efter tills omgång2 var nog bland det roligaste jag har gjort,
Kan inte instämma mer, redan efter första böjen på första tävlingen så fick man sån grym mersmak så det går inte att beskriva med ord.
Ungrim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-06, 09:03   #28
sunetdanne
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 736
Jag tycker att det är väldigt intressant att den generella synen på elittävlande och motionärer är väldigt skev hos många när det gäller styrkelyft.

För att komma upp till en hög nivå krävs bra gener, ibland tur, bra tränare etc.

Att gemene man skulle sätta värlsrekord/gå och vinna sm, vm efter noll tid är helt absurt.


Hur många här springer 100m under 10 sekunder, hur många här hoppar 2,4m?

Bara för att det handlar om styrkelyftning så skiljer sig inte skillnaderna åt mellan; motionär, elitidrottare och världsstjärna jämfört med andra idrotter.

/Daniel
sunetdanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-06, 09:09   #29
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av zelmanclock Visa inlägg
Bor i stockholm, finns en klubb i sundbyberg som ligger ganska nära om jag inte är ute och cycklar.
Ärans och hjältarnas STK. Du är varmt välkommen förbi för att snacka lite med oss och se vad vi håller på med där.

Välkommen!
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 22:21   #30
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Tjena grabbar, har inte updaterat men har varit med om lite skador osv därför jag inte tänkt så mycket på tävlandet men börjar komma tillbaka sakta nu!
Knäckte lite PB för ett tag sen i marklyften helt raw tänkte dela med mig, och undrar även om någon som är lite mer erfaren i marklyft kan coacha lite kanske och förklara om jag gör något fel.
T.ex. idag pallade jag bara dra en 1a på 230kg sen 2 veckor sen en 250 x 2 enkelt, känns som jag drar olika vissa dagar.

http://www.youtube.com/watch?v=M6qmUxqpch0

Tacksam för hjälp

mvh
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)