Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-25, 16:14   #16
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Kan inte mycket om löpning men borde vara mycket färre variabler att kunna pilla runt med. Typ hur snabbt du ska springa samt hur länge, där den ena förmodligen kommer någorlunda naturligt om man valt den andra.

Dessutom känns "styrketräning" mycket bredare än "löpning" så är inte en rättvis jämförelse. Som att jämföra vad som är mest komplicerat av att laga mat och baka sockerkaka.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 16:49   #17
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Särskilt intellektuellt krävande är ingen av aktiviteterna.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 16:49   #18
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Kan inte mycket om löpning men borde vara mycket färre variabler att kunna pilla runt med. Typ hur snabbt du ska springa samt hur länge, där den ena förmodligen kommer någorlunda naturligt om man valt den andra.

Dessutom känns "styrketräning" mycket bredare än "löpning" så är inte en rättvis jämförelse. Som att jämföra vad som är mest komplicerat av att laga mat och baka sockerkaka.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Eller ganska samma variabler. Hur tungt=hur snabbt. Hur många repetitioner och set = hur många intervaller och hur långa.

Sen att det skulle vara mer avancerade rörelser i styrketräning jmf med löpning vet jag inte. Ska varje styrkeövning räknas för sig så får väl varje löpstil räknas för sig. Springa med kort steg, långt steg, höga knän, backlöpning, utförslöpning osv.

Säger inte att det ena är svårare än det andra bara det att eftersom de flesta här inne är mest intresserade (?) av styrketräning så kommer de ju tycka att det är där det finns mer att variabilera. Ställer du frågan på jogg.se får man kanske en annan snefördelning
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 17:32   #19
mulliy
Registered User
 
mulliys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 179
Högst anekdotisk här, men som jag ser det har löpning väldigt mycket högre skaderisk. Och om det är något som jag ser som intellektuellt krävande i dessa grenar så är det konsten att träna på en hög nivå utan att skada sig, vilket är väldigt mycket enklare med styrketräning.
mulliy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 18:01   #20
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Eller ganska samma variabler. Hur tungt=hur snabbt. Hur många repetitioner och set = hur många intervaller och hur långa.



Sen att det skulle vara mer avancerade rörelser i styrketräning jmf med löpning vet jag inte. Ska varje styrkeövning räknas för sig så får väl varje löpstil räknas för sig. Springa med kort steg, långt steg, höga knän, backlöpning, utförslöpning osv.



Säger inte att det ena är svårare än det andra bara det att eftersom de flesta här inne är mest intresserade (?) av styrketräning så kommer de ju tycka att det är där det finns mer att variabilera. Ställer du frågan på jogg.se får man kanske en annan snefördelning
Absolut, men finns ju inte en chans att det skulle finnas lika många olika löpstilar som övningar man kan göra på ett gym. Nu är inte hur många och komplexa valmöjligheter det finns något perfekt sätt att mäta hur intellektuellt krävande det är men det är det bästa jag kan komma på iaf.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 19:33   #21
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Absolut, men finns ju inte en chans att det skulle finnas lika många olika löpstilar som övningar man kan göra på ett gym. Nu är inte hur många och komplexa valmöjligheter det finns något perfekt sätt att mäta hur intellektuellt krävande det är men det är det bästa jag kan komma på iaf.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Nä kanske inte. I en av mina löpböcker här hemma finns det iallafall 195st speed/aguility/quickness-övningar..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 21:02   #22
axeln
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 43
"Intellektuellt krävande"? haha. Mentalt krävande ja, intellektuellt verkligen inte.
axeln är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 23:06   #23
Ahlnold
Registered User
 
Ahlnolds avatar
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Men att bli generellt duktig på att springa är förhållandevis lätt för alla kroppsformer utom feta.

Sen skulle jag nog snarare säga att 100kg bänk är närmre 45 minuter på milen, för en man.
Jag håller inte med. Varenda jävel som kör styrketräning klarar 100kg i bänk ganska snart. 45 på milen är bra. I min värld värd 120 i bänk minst.

Skulle tro att det är ungefär lika lätt att bli bäst i båda sporter. Förutom en jävla massa träning krävs supergener och kanske doping. Vet inte riktigt vad det har med intellekt att göra? konstig tråd.
Ahlnold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 06:58   #24
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Jag håller inte med. Varenda jävel som kör styrketräning klarar 100kg i bänk ganska snart. 45 på milen är bra. I min värld värd 120 i bänk minst.
Sånt här är alltid kul för det visar vad man själv har lätt för 120 kg i bänk är myyycket bättre än 45 min på milen, i min värld
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 08:33   #25
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Vad är svårast, nr 1 eller 2 på toan?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 08:40   #26
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Varenda jävel som kör styrketräning klarar 100kg i bänk ganska snart.
Nej, självklart inte. Du utgår från dig själv inte från populationen i stort. 100 kg i bänk och 45 min på milen är hyfsat likvärdiga.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 09:35   #27
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Nej, självklart inte. Du utgår från dig själv inte från populationen i stort. 100 kg i bänk och 45 min på milen är hyfsat likvärdiga.
Jag tror det är fler som klarar 100 kg i bänkpress efter 6-12 månader styrketräning, än det är som klarar milen på 45 min efter samma tid av löpträning.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 10:34   #28
Klumpän
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 17
Jaha är äpplen eller päron godare att äta..

Tror alla träningsformer har sina utmaningar och är både krävande och belönande på sina sätt. Allt handlar om vad du som individ har för behov/mål/förutsättningar.
Tror snarare att det som är intellektuellt I all form av träning är individens förmåga att följa upp, planera och redahålla kost/återhämtning/träning.

Gällande frågan om 100kg I bänkpress eller 10km på 45min är likvärdigt så beror det helt på personens utgångsläge och förutsättningar.

En överviktig person kanske behöver träna bort 30kg fett för att ens klara springa 10km. Dvs. dåliga förutsättningar och en stor arbetsinsats.
Medans samma person kanske på betydligt kortare tid kan ta 100kg I bänkpress.
Samma gäller för en liten spellevink som skuttar 10km på 45 min otränad men kommer få träna I flera år för att klara ta 100kg I bänk.
Klumpän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 14:39   #29
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av axeln Visa inlägg
"Intellektuellt krävande"? haha. Mentalt krävande ja, intellektuellt verkligen inte.
Nej, inget av dem förtjänar att inordnas på den skalan. Det går att vara precis genomblåst och bli en toppatlet. Det är säkert till och med en fördel i vissa fall, då man säkert har lättare för att kasta sig in i utmanande situationer utan att tänka efter.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-26, 14:55   #30
Vakten
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 149
Har ni läst Anders Hansen's bok Hjärnstark? Han beskriver i boken allehanda positiva effekter på hjärnan om man tränar löpning. Jag tror att han nämner nånstans att samma
resultat har inte påvisats med styrketräning men att det kan bero på att lika bred forskning inte har gjorts på styrketräning.
Vakten är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)