Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-30, 19:49   #16
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
mobilitywod.com...
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 06:48   #17
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Stretching & rotatorcuffs
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 08:16   #18
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Om jag tittar på alla jag stött på som bänkat oavsett nivå så skulle jag säga att ge fan i att gå max hela tiden är det bästa tipset och lägg gärna in längre perioder där kroppen hinner återhämta sig betydligt bättre än vad den gör i normalfall.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 14:18   #19
Zacke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 159
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Jag undrar hur ni som kör tung bänkpress gör för att undvika axelskador? (prehab, övningar, reps, set, hur ofta, osv...)

Om ni fått en axelskada pga av bänkpressen. Hur tränar ni då för att bli bra igen?
Man kan träna hur mycket axlar som helst. Rotatorcuff till döddagar. Men jag är ändå övertygad numera om att det enda som fungerar för att axeln inte ska pajja, eller för att få den i skick igen, är att inte träna bänkpress för ofta.

Har man ont i axeln och tränar bänkpress två gånger i veckan, så tycker jag att man ska börja med att att börja träna bänkpress en gång var 4:e, 5:e eller 6:e dag.

Sedan kan man ju alltid i kortare perioder köra exempelvis Smolov för bänk, där träningen intensifieras under en kort period.

Men själva övningen bänkpress sätter stress på axeln på ogynnsamt sätt tror jag.

Min vänsteraxel har krånglat ett tag. Den har börjat bli bättre först när jag haft fler vilodagar mellan varje bänkpresspass.
__________________
Min träningsjournal
Zacke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 15:44   #20
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av Zacke Visa inlägg
Man kan träna hur mycket axlar som helst. Rotatorcuff till döddagar. Men jag är ändå övertygad numera om att det enda som fungerar för att axeln inte ska pajja, eller för att få den i skick igen, är att inte träna bänkpress för ofta.

Har man ont i axeln och tränar bänkpress två gånger i veckan, så tycker jag att man ska börja med att att börja träna bänkpress en gång var 4:e, 5:e eller 6:e dag.

Sedan kan man ju alltid i kortare perioder köra exempelvis Smolov för bänk, där träningen intensifieras under en kort period.

Men själva övningen bänkpress sätter stress på axeln på ogynnsamt sätt tror jag.

Min vänsteraxel har krånglat ett tag. Den har börjat bli bättre först när jag haft fler vilodagar mellan varje bänkpresspass.
Instämmer med mycket av Zackes resonemang ovan.

Kan lägga till själv att jag tror fullt & fast på att "mer är inte alltid bättre", både beträffande prehabövningar för diverse muskler men även för själva huvudlyften! Även om det kan tyckas vara en mkt bra idé att träna massor med axelkomplement, är det nog långt från säkert att detta hjälper utövaren till friska axlar. Kompövningar är nog bra, men tränas efter behov & med en rejäl skopa "måtta".
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 19:04   #21
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
ja,som deceiver85,skrev,mkt stretch,gällar allt när man styrketränar! samt cuffs också då.jag kör dessa som uppvärmning!
sen att träna med hjärnan å tänka mkt vad man håller på med osv,finns så mkt kunskap på nätet.sen att inte alltför ofta gå över@8,när man kör också!
träna mkt rodd osv,för att orka hålla tillbaka axlar i pressen! samt teknik också.
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)