Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-25, 10:58   #1
joker560
kom igen nu, lätt!
 
joker560s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 261
Vad har ni haft för styrkeökningar?

Satt och funderade på hur snabb styrkeutveckligen är/har varit hos er.
Jag har mina mål att som minst kvala in till sm i klassisk styrkelyft.

Själv har jag tränat styrkelyft 6 månader och innan dess vanligt "slö-gymmande" i cirka 3år. Har inte hunnit tävlat ännu men som träningstävling med riktigt djup, stop osv gör jag 145-110-185, totalt 440 och kvalgränsen i min viktklass, -83, är 550.

Frågor
Vad är rimligt tid att klara mitt mål på?

Hur har ni burit er åt för att bli så förbannat starka som många av er är här på forumet, bara nöta på år efter år?

Har styrkan kommit med viktuppgång eller har ni legat i samma viktklass hela tiden?
joker560 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 12:01   #2
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Jag är inte säker på när nästa klassiska SM går av stapeln, ifall förbundet vill hålla det ihop med SM-veckan på sommaren eller SM-veckan på vintern som i år. Ett halvår kan vara lite kort om tid men inte omöjligt, ett år borde vara helt rimligt att öka med 110kg. Men det beror ju på lite hur du tränar, utgångsläge styrkemässigt, kroppsligt osv osv.

Själv tränade jag 3 år styrkeinriktat innan jag hittade styrkelyft på orten, tränade sen nästan 1 år helt med fokus på att bli bättre med lindor, dräkt, bänktröja osv innan jag tävlade första gången.

Kunde ganska lätt komma upp till en total på över kvalgränsen sen började ökningarna mattas av. Hade då tjockat till mig ganska ordentligt samtidigt (ja för det är roligare att öka vikterna i samband med att man blir fetare, men kanske inte så smart...). Från ca kv 95kg till 110kg. Nu mera är lyftningen bara något jag ställer upp för laget och för att inte tappa motivation, det sociala och få hjälpa andra i klubben. Blir jag någon gång tillräckligt hel kanske jag börjar satsa på att förbättra mig igen.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 12:18   #3
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Jag tror att du kan öka din total så att du är med på SM inom ett år eller två. Jag tycker du ska bli med i en klubb och testa att tävla lite. Det är annorlunda att tävla och prestera på gymet. Sen ger det en extra morot i träninen att ha en tävling att se fram emot. Jag gjorde en tråd en gång som undrade lite om hur mycket man har ökat på ett år.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=158751
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 13:49   #4
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
Jag tycker mig ha hört att ksm ska gå på sommaren, men jag vet inte säkert. Om så är fallet kan du klara av att kvala dit om du hittar en bra klubb (STK t.ex.), tränar bra och målmedvetet.

När det kommer till träning finns det många olika åsikter. Dock upplever jag att dem flesta som blir bra inom lyftning tränar varje lyft minst 2-3 gånger i veckan.
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 13:56   #5
hertzman
Registered User
 
hertzmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 2 237
Jag slö-tränade i många år innan jag hittade SL. Från min första tävling har det nu gått lite mer än 2 år.

Vägde in första gången på 78,9, senaste tävlingen på 87,9, så 9kg upp. Det har gett mig en ökning av totalen till 540. En ökning som känns rätt normal om man tränar hårt och ligger på ett kaloriöverskott.

Var jag dig skulle jag satsa på grundträning med målet inställt på SM-kval under 2013 och tävling 2014.
hertzman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 14:36   #6
Forqie
Dr pepper? Dr pepper
 
Forqies avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 3 136
"total" och KV för ca 1år och 10 månader sen kanske 280kg/76kg


total och KV idag: 522.5kg på tävling/92kg

kanske ökat bf med 3-4%, men gått upp totalt 16kg

Dock legat på 90-93kg under 1år, och under denna tid har totalen gått upp typ 80-100kg (tävlade inte för 1 år sen men estimerar utifrån setvikter)

Senast redigerad av Forqie den 2012-07-25 klockan 14:42.
Forqie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 19:30   #7
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
gjorde 590 på min första tävling raw för treåetthalvt år sen. fokuserade på utrustningen sen. diverse skador och sjukdomar samt två barn senare så har jag fokuserat på raw igen och gjorde 645 på senaste tävlingen. siktar på 670 på serie 4 och 700 på SM(om det går på sommaren) .

det ska gå. och då tränar jag på tok för lite egentligen

så du kan öka 110kg på ett år på din nivå det tror jag garanterat
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 19:44   #8
joker560
kom igen nu, lätt!
 
joker560s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 261
Kul att läsa era svar.
Jag har redan gått med i en atletklubb, och har tränat där sen årsskiftet ungefär.
Sen dess har jag ökat totalen med uppskattningsvis 90kg.

Är 25 nu... annars verkar ett vinnande koncept att börja som junior och växa sig upp i viktklasser (och kilon på stången)

Som det ser ut nu tränar jag någon variant av de tre grenarna 3gg/v.
Med en böj, en mark och en bänkdag där det blir upp till tunga 2or.
Sen kan det vara långa/korta mark, pausböj, frontböj, smalbänk, osv osv... plus komplement som armar,axlar,bål... ja ni förstår :-)
joker560 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)