Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-25, 00:52   #1
Wipflash
Make Sweden great again
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 366
Löpning eller styrketräning, intellektuellt krävande

Vilken av sporterna är generellt mest intellektuellt krävande att utöva & bli bra på? Observera ordet generellt, inga specifika inriktningar efterfrågas.
Jag gissar själv på styrketräning.
Wipflash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 04:22   #2
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Wipflash Visa inlägg
Vilken av sporterna är generellt mest intellektuellt krävande att utöva & bli bra på? Observera ordet generellt, inga specifika inriktningar efterfrågas.
Jag gissar själv på styrketräning.
Styrketräning, helt klart.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 07:26   #3
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Styrketräning, helt klart.
Vore intressant att höra din motivering.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 12:52   #4
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Vore intressant att höra din motivering.
Styrketräning är helt enkelt en bredare och mer komplex träningsform med många fler moment och aspekter (förutsätter nu givetvis att vi pratar om strukturerad seriös träning med syfte att verkligen behärska övningarna). Menar inte på något sätt att löpning för den sakens skull skulle vara okomplicerat, man kan ju gräva ner sig i detaljer i närmast oändlighet även där såklart. Men jämför man löpning och styrketräning på likvärdigt seriös nivå så finns det helt enkelt fler moment och mer teori man behöver lära sig inom styrketräningen än löpningen.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 13:16   #5
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Styrketräning är helt enkelt en bredare och mer komplex träningsform med många fler moment och aspekter (förutsätter nu givetvis att vi pratar om strukturerad seriös träning med syfte att verkligen behärska övningarna). Menar inte på något sätt att löpning för den sakens skull skulle vara okomplicerat, man kan ju gräva ner sig i detaljer i närmast oändlighet även där såklart. Men jämför man löpning och styrketräning på likvärdigt seriös nivå så finns det helt enkelt fler moment och mer teori man behöver lära sig inom styrketräningen än löpningen.
Vilka fler moment då?
Och vad mer för teori?
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 13:51   #6
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Vilka fler moment då?
Och vad mer för teori?
Det blir ju fler moment i.o.m. att en väldigt förenklad styrketräning t.ex. kan bestå av böj, bänk och mark. Du ska lära dig att på rätt sätt föra ned och upp stången mot bröstet, att på rätt sätt sitta ned och komma upp med en stång på axlarna samt på ett effektivt sätt lära dig dra en stång från marken. Jag kan hålla med om att det finns fler tekniska aspekter i lyftning. I väldigt förenklad löpning sätter du bara ena foten framför den andra.

Det argumentet håller till en viss gräns. Jag menar, låt en person varva att springa långt, snabbt och långsamt och den kommer att bli en bättre löpare. Du kan dock nästan göra detsamma i styrketräningen, låt en person lära sig SL-övningarna hyfsat och låt sedan denne köra 5x5 och öka 2,5 kg/vecka och denne blir starkare. Det är väl lite mer att tänka på för styrkenybörjaren men det är fan nästan marginellt.

Går man till världseliten så skulle jag nog påstå att den marginella skillnaden i komplexitet till SL-utövarens fördel snarare har skiftat till löparens favör. Löparen behöver inte bara tänka på i princip allt som SL-utövaren tänker på(periodisering etc.) utan även träna mer(20 mil löpning/vecka) samt även utöva SL-utövarens sport då styrketräning ingår i ett seriöst löpupplägg.

Jag tror helt enkelt att det är lite knepigare för en nybörjare att bli stark än vad det är för samma person att bli uthållig. Ju seriösare man blir desto mer svänger det till löpningens favör. Jag tror liksom att Kipchoge är en mer avancerad atlet än Ray Williams.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 06:50   #7
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Wipflash Visa inlägg
Vilken av sporterna är generellt mest intellektuellt krävande att utöva & bli bra på? Observera ordet generellt, inga specifika inriktningar efterfrågas.
Jag gissar själv på styrketräning.
Beror nog också på vad du menar med löpning. Stor skillnad mellan sprintträning och långdistans. Och också vad du menar med bra (bäst i stan? Sverigeelit? Världselit?)
Sen skulle jag nog inte kalla någon av sporterna intellektuellt krävande.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 07:19   #8
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Du kan nog nörda ner dig lika mycket i båda om så önskas. Går man in på detaljer finns det inget slut.
Eller bara koka ner det till spring och lyft tills du blir trött.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 09:09   #9
Wipflash
Make Sweden great again
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Beror nog också på vad du menar med löpning. Stor skillnad mellan sprintträning och långdistans. Och också vad du menar med bra (bäst i stan? Sverigeelit? Världselit?)
Sen skulle jag nog inte kalla någon av sporterna intellektuellt krävande.
Med bra menar jag samma nivå på resultaten i sporterna emellan, t.ex. att 100 kg i bänkpress motsvarar samma nivå som 50 min på milen (arbiträra siffror men hoppas du förstår).
Det är intellektuellt krävande, bara inte lika mycket som att läsa en bok.

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Du kan nog nörda ner dig lika mycket i båda om så önskas. Går man in på detaljer finns det inget slut.
Eller bara koka ner det till spring och lyft tills du blir trött.
Kosten är en viktigare del i styrketräning, så ytterligare en svårighetsgrad.
Wipflash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 11:57   #10
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Wipflash Visa inlägg
Med bra menar jag samma nivå på resultaten i sporterna emellan, t.ex. att 100 kg i bänkpress motsvarar samma nivå som 50 min på milen (arbiträra siffror men hoppas du förstår).
Det är intellektuellt krävande, bara inte lika mycket som att läsa en bok.


Kosten är en viktigare del i styrketräning, så ytterligare en svårighetsgrad.
Nu är jag djävulens advokat här, mest för att jag inte har ngt vettigare för mig

Varför skulle kosten vara viktigare vid styrketräning? För båda sporterna behöver du få i dig tillräckligt med energi och näringsämnen. Sen att det är fler gymmare som nördar ner sig i att man "måste" få i sig protein gör det ju inte mer intellektuellt krävande.

Sen beror allt på vad man har för förutsättningar. Innan jag blev tjock var det helt obegripligt hur någon kunde tycka det skulle vara svårt att springa 10km på 50min. Nu är jag tjock, det är skitjobbigt att springa.

Man kan argumentera för att styrketräning är.mer intellektuellt krävande för att det kräver att man går in i en lokal, trots fint väder ute, och ska göra en helt meningslös uppgift i 60min. (Flytta skrot). En del skulle kalla det mer krävande att gå ut och springa 60min helt utan musik eller annat stimuli.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 15:47   #11
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Wipflash Visa inlägg
Med bra menar jag samma nivå på resultaten i sporterna emellan, t.ex. att 100 kg i bänkpress motsvarar samma nivå som 50 min på milen (arbiträra siffror men hoppas du förstår).
Det är intellektuellt krävande, bara inte lika mycket som att läsa en bok.


Kosten är en viktigare del i styrketräning, så ytterligare en svårighetsgrad.
Nja, det vette tusan. Vad tänker du på då?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 14:10   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag kan hålla med om att styrketräning kanske kan sägas vara lite mer "intellektuellt krävande" än löpträning ioch med att det är lite fler rörelser man kan behöva behärska, och därför behöva läsa på om. Jag tror dock den skillnaden är väldigt marginell.

Sen skulle jag säga att både löpning och styrketräning (eller styrkelyft, tyngdlyftning om vi ska prata om faktiska sporter det tävlas i) kräver väldigt mycket mindre i form av tankeverksamhet om man istället jämför med diverse lagsporter/bollsporter.

Fotboll kallas ju "det gröna fältets schack" av en anledning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 14:52   #13
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Styrketräning utan tvekan. Springa kan vilken träskalle som helst göra. Bara att se på Forrest Gump t.e.x.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 15:01   #14
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Styrketräning utan tvekan. Springa kan vilken träskalle som helst göra Bara att se på Forrest Gump t.e.x.
Korrekt löpning är det dock få som utför. 80% av alla man ser springer förjävligt. Därför gillar jag crosstrainern, den sköter tekniken åt mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 15:24   #15
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Korrekt löpning är det dock få som utför. 80% av alla man ser springer förjävligt. Därför gillar jag crosstrainern, den sköter tekniken åt mig.
Men att bli generellt duktig på att springa är förhållandevis lätt för alla kroppsformer utom feta.

Sen skulle jag nog snarare säga att 100kg bänk är närmre 45 minuter på milen, för en man.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)