Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-23, 08:27   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Sukralos försämrar insulinkänsligheten

Aspartam

Citat:
Objectives

Many emerging evidences shows that non-nutritive sweeteners might induce glucose intolerance. This study aims to determine the effects from chronic exposure of sucralose on glycemic response, insulin secretion and sensitivity and GLP-1 release in healthy subjects.

Methods

Healthy volunteers who did not use non-nutritive sweeteners and were normoglycemia after oral glucose tolerance test (OGTT) were recruited. Subjects underwent a 75-g OGTT on two separate occasions, preceded by blindly consuming pills containing either 200 mg sucralose or placebo for 4 weeks in a randomized crossover trial. Plasma glucose, insulin and active GLP-1 levels were obtained after ingesting 75-g glucose. On the following day, intravenous glucose tolerance test (IVGTT) was performed to evaluate the acute insulin response.

Results

Fifteen participants (11 females, age 31.9 ± 10 years, body mass index 23.1 ± 3 kg/m2) participated in the study. Acute insulin response was lower after exposure to sucralose than placebo (58.9 ± 48.61 vs 69.94 ± 73.81 µU/mL, p <0.001). Whole-body insulin sensitivity estimated using Matsuda index was lower in sucralose than placebo (4.69 ± 1.67 vs 5.31 ± 2.56, p <0.005). Area under the curve of active GLP-1 was significantly higher in the sucralose than placebo (23.16 ± 18.86 vs 18.5 ± 22.22 pmol/L⋅120 min, p <0.001).

Conclusions

The continuous exposure of sucralose reduced acute insulin response, decreased insulin sensitivity, and enhanced GLP-1 release in healthy subjects. However, the clinical significance of these results needs to be investigated in longer follow-up studies.
Effects of Sucralose on Insulin and GLP-1 Secretion in Healthy Subjects: A Randomized Double-Blind, Placebo Controlled Trial. Nutrition, 21 April 2018.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 09:28   #2
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
intressant!

Vilken mekanism orsakar detta?

relaterat? :

Citat:
PMID:
25271009
Eur J Clin Nutr. 2015 Feb;69(2):162-6. doi: 10.1038/ejcn.2014.208. Epub 2014 Oct 1.
Sucralose enhances GLP-1 release and lowers blood glucose in the presence of carbohydrate in healthy subjects but not in patients with type 2 diabetes.

BACKGROUND/OBJECTIVE:

Artificial sweeteners were thought to be metabolically inactive, but after demonstrating that the gustatory mechanism was also localized in the small intestine, suspicions about the metabolic effects of artificial sweeteners have emerged. The objective of this study was to determine the effect of artificial sweeteners (aspartame and sucralose) on blood glucose, insulin, c-peptide and glucagon-like peptide-1 (GLP-1) levels.
SUBJECTS/METHODS:

Eight newly diagnosed drug-naive type 2 diabetic patients (mean age 51.5±9.2 years; F/M: 4/4) and eight healthy subjects (mean age 45.0±4.1 years; F/M: 4/4) underwent 75 g oral glucose tolerance test (OGTT). During OGTT, glucose, insulin, c-peptide and GLP-1 were measured at 15- min intervals for 120 min. The OGTTs were performed at three settings on different days, where subjects were given 72 mg of aspartame and 24 mg of sucralose in 200 ml of water or 200 ml of water alone 15 min before OGTT in a single-blinded randomized order.
RESULTS:

In healthy subjects, the total area under the curve (AUC) of glucose was statistically significantly lower in the sucralose setting than in the water setting (P=0.002). There was no difference between the aspartame setting and the water setting (P=0.53). Total AUC of insulin and c-peptide was similar in aspartame, sucralose and water settings. Total AUC of GLP-1 was significantly higher in the sucralose setting than in the water setting (P=0.04). Total AUC values of glucose, insulin, c-peptide and GLP-1 were not statistically different in three settings in type 2 diabetic patients.
CONCLUSIONS:

Sucralose enhances GLP-1 release and lowers blood glucose in the presence of carbohydrate in healthy subjects but not in newly diagnosed type 2 diabetic patients
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 10:07   #3
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Stryker Monster ifrån inköpslistan.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 10:50   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Mekanismerna bakom undersöktes inte. Inte den söta smakens påverkan i alla fall, eftersom sötningsmedlet gavs i kapslar som svaldes hela.

Man spekulerar i

Citat:
Long-term consumption of sucralose can develop insulin resistance and decrease acute insulin response, which may represent the earliest sign of development of type 2 diabetes mellitus.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 11:21   #5
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg

Man spekulerar i
Citat:
Long-term consumption of sucralose can develop insulin resistance and decrease acute insulin response, which may represent the earliest sign of development of type 2 diabetes mellitus.
oj!
om detta stämmer lär ju sukralos inte leva så länge till
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 15:07   #6
mallow
Registered User
 
mallows avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 67
Jaha, dags att beställa enbart Unflavored nu då.
__________________
“Stay committed to your decisions, but stay flexible in your approach.”
mallow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 15:20   #7
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Aspartam



Effects of Sucralose on Insulin and GLP-1 Secretion in Healthy Subjects: A Randomized Double-Blind, Placebo Controlled Trial. Nutrition, 21 April 2018.
Citat:
were normoglycemia
Det skar till i själen.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 15:25   #8
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av mallow Visa inlägg
Jaha, dags att beställa enbart Unflavored nu då.
Ja gör det. GG's är godast. Man vänjer sig snabbt. Tröttnar inte på den neutrala smaken heller.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 15:26   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det finns väl massor med aspartamsötade proteinpulver.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-23, 19:54   #10
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Innan vi kastar ut barnet kanske vi ska sätta det i ett perspektiv.

200 mg sukralos motsvarar väl 100 g socker (typ 500 ggr sötare).
Lite svårt att säga om skillnaderna verkligen är betydelsefulla.
GLP-1 ökningen borde vara någonting positivt då GLP-1-analoger är läkemedel.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 02:24   #11
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi Visa inlägg
Stryker Monster ifrån inköpslistan.
De har ju till och med sukralos i den gröna nu för tiden .

Är det inte sukralos som bevisats ändra tarmfloran?
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 05:25   #12
Feelgood
Registered User
 
Feelgoods avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 509
Byebye nocco då alltså? Den innehåller ju sukralos.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Feelgood är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 07:14   #13
Mickee
Registered User
 
Mickees avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Varberg
Inlägg: 6 168
Har alltid föredragit Aspartam framför Sukralos då jag fått intrycket av att Sukralos är sämre för kroppen.

Finns det många studier som visar på detta? Eller har jag bara snappat upp det från någon hittepå-blogg?

Lite svårigheter att tyda dessa studier exakt, men antar man inte behöver dra några förhastade slutsatser än? ("the clinical significance of these results needs to be investigated in longer follow-up studies")

Tycker även mig se fler och fler produkter med Sukralos (typ proteinbars, energidrycker, osv). Har det några fördelar gentemot Aspartam för företagen? (vid tillverkning, kostnad, osv)
__________________
Journal: Jodå, så att...
Instagram: Mickeee90
170-122,5-220
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 12:24   #14
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns väl massor med aspartamsötade proteinpulver.
Jodå men jag resonerar att det inte är värt det ändå. Proteinpulver är något jag får i mig 1-2 gånger per dag varje dag varje år.

Om 20 år så borde slutliga resultat om aspartams påverkan framträda. I sämsta fall för mig så har jag då druckit något som smakar välling och inte vart jättegott i 20 år, fastän jag kunde haft aromer och aspartam. Men fått samma resultat träningsmässigt som en som drack med aspartam.

I bästa fall så har jag undvikit något som är farligt för min kropp bara genom att undvika smaksättning.

Med det tänket så är det ganska lätt att välja. Smakar mjölkpulver typ.. det är inte EsaPro Grape Tonic från 2006 direkt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 12:26   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är snart 40 års dagligt bruk av miljoner människor. Undrar hur lång tid det tar för eventuella skadliga effekter att framträda.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)