Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-18, 06:59   #1
Asterix89
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 122
Buktande disk ländryggen - vad för typ av träning?

Rubriken säger det mesta. Om man har en diskbuktning i ländryggen/svanskotan (L5-S1) vad är då bäst i träningsväg för att få bort det och bli så bra som möjligt?

En mindre diskbuktning rör det sig om.

Någon som sitter inne med kunskap?

MVH
Asterix89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 13:37   #2
burkmannen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 483
Googla Mckenzie och prova på det. Annars är det väl rehabilitering, alltså plankan och liknande och promenader som brukar gälla. Undvik saker som gör ont och försök att sitta så lite som möjligt de första veckorna. Försök att bibehålla svanken och inte tappa den även i vardagen te.x om du plockar upp saker från golvet använd knäna i stället för ryggen.
burkmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 20:00   #3
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Har du någon smärta som strålar ned i säte, ben eller dylikt? Berätta lite mer om dina symtom.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 21:57   #4
Asterix89
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 122
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Har du någon smärta som strålar ned i säte, ben eller dylikt? Berätta lite mer om dina symtom.
Tack för svar till dig också.
Min buktning sitter i L5-S1, typ vid svanken som jag förstått det.
Jag fick den för ca ett år sedan men kunde inte göra nåt åt det p.g.a struligt liv och jobb. Fick buktningen konstaterad på MR i Sundsvall i Maj månad och det har nu gått ung. ett år sedan skadan uppkom. Jag gjorde inte alls som man tydligen skulle i början utan körde på med träning (för bålen) utan instruktör.

Fick kramper i ländryggen och kunde inte göra mat liksom, det krampade
Har även en medelskolios som kanske påverkar?

I början fick jag stickningar i fötter och händer men har det inte längre. Inga strålande smärtor i ben eller säte vad jag kommer ihåg. Däremot längs ner, typ som ett bälte i ländryggen har jag alltid ont när jag har smärta.

Har gått (och går) hos en naprapat. Det skumma är att jag inte får någon rätsida på VAD som gör mig frisk. För jag har haft mer eller mindre ont i ett år!

Vad kan du säga om buktningen? Har problem med ett knä också, mest troligt menisken.
Asterix89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 22:00   #5
Asterix89
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 122
Citat:
Ursprungligen postat av burkmannen Visa inlägg
Googla Mckenzie och prova på det. Annars är det väl rehabilitering, alltså plankan och liknande och promenader som brukar gälla. Undvik saker som gör ont och försök att sitta så lite som möjligt de första veckorna. Försök att bibehålla svanken och inte tappa den även i vardagen te.x om du plockar upp saker från golvet använd knäna i stället för ryggen.
Första sjukgymnasten jag träffade var inne på McKenzie och det blev väl lite bättre. Men sen flyttade jag därifrån och upp till Norrland och då fick jag kontakt med en naprapat och inget mer om McKenzie. En tredje naprapat förbjöd McKenzie och har inte kört det på länge nu.

Att gå i joggingskor brukar kännas mycket bättre för ryggen då jag också har en medelskolios.
Jag fick buktningen när jag körde taxi. Satt mkt i bilen. Värst har varit kramperna, usch vad jobbigt det varit

Har också problem med ett knä som gör att jag blir mer stel än vad jag egentligen ska vara.
Men HUR får man en buktning att försvinna egentligen? Jag var olika stark i ryggen när jag fick buktningen.
Asterix89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 01:43   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Om du nu blev lite bättre av mckenzie tycker jag inte att du ska sluta med det utan ge det en chans till. Här är en lättskriven överskådlig artikel om mckenziemetoden: http://www.mckenzie.se/patient/wp-co...at-varken1.pdf
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 11:04   #7
Asterix89
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 122
Grejen är att jag sedan vinter/tidig vår 2010 kört bålstabilitet för att hålla uppe kroppen då jag har en skolios. Via gym och PT har det gett mycket bra resultat och sommaren 2010 kändes jättebra. Några gånger åkte höften fel eller vad man ska säga och då var jag hos naprapaten som knäckte till det.

Med andra ord har jag kört bålstabilitet rätt hyfsat tills jag fick detta med buktningen och smärtan i ländryggen. Jag har bland annat kört följande övningar:

# Plankan
# Sidoplankan
# Marklyft med sving
# Crunches

med mer...

Att jag fått en buktning i ryggen beror som jag förstått det på mycket sittande i bilen? Stimulerar ej musklerna.

Är det fel eller helt OK att nu köra styrketräning i samband med bålstabilitetsträning som jag gör?

# Hantelcurl
# Sittande rodd
# Press i maskin
# Bicepscurl
# Ryggresningar

Kan detta skada ryggen i och med buktningen? Vill ABSOLUT INTE dra på mig ett diskbråck.

MVH
Asterix89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 12:26   #8
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag tycker att du (och flera med liknande problem i det här forumet) inte skall fokusera för mycket på det faktum att man har sett en buktande disk. Det finns många med diskbuktningar som inte har några besvär, och det är inte så att en buktande disk automatiskt leder till diskbråck senare. Om just du p.g.a. dina besvär har en ökad risk för diskbråck och hur stor den riskökningen är går inte att säga. Det är alltså rätt meningslöst att älta att man kanske någon gång i sitt framtida liv kan drabbas av diskbråck (även här gäller f.ö. att inte alla med diskbråck får besvär).

Klokare är nog att fokusera på sina besvär och försöka åtgärda dessa.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 12:33   #9
Asterix89
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 122
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tycker att du (och flera med liknande problem i det här forumet) inte skall fokusera för mycket på det faktum att man har sett en buktande disk. Det finns många med diskbuktningar som inte har några besvär, och det är inte så att en buktande disk automatiskt leder till diskbråck senare. Om just du p.g.a. dina besvär har en ökad risk för diskbråck och hur stor den riskökningen är går inte att säga. Det är alltså rätt meningslöst att älta att man kanske någon gång i sitt framtida liv kan drabbas av diskbråck (även här gäller f.ö. att inte alla med diskbråck får besvär).

Klokare är nog att fokusera på sina besvär och försöka åtgärda dessa.
mm det har du rätt i. Som jag förstått det är det väldigt varierande från person till person. Att jag har en kraftig skolios känner jag spontant påverkar, då ryggen ej är rak som en annan vanlig person. Det är snett helt enkelt.

Jag har haft stora smärtor av diskbuktningen i alla fall.
Asterix89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)