Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-09-05, 19:50   #31
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Intressant. Jag har aldrig märkt av något vid en 50k-dos. Jag har varit noga med att ta det med en fet måltid dock, kan det spela in?
Inte jag heller. Å andra sidan vet jag inte om jag kände av supplementeringen på något positivt sätt heller. Inte lätt att härleda vad som är vad när så många faktorer spelar in men är beredd att prova lite allt möjligt för att slippa värsta vinterdeppen.
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 20:02   #32
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Njaa...det naturliga är nog snarast att få hormonet via solljuset.
Ja men det ger ju inte D-vitamin året om. Då behövs tillskott för att komma upp i doser om exempelvis 2000 IU varje dag.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 20:36   #33
InSipiD
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 23
IU? IE? Vad är det för enhet egentligen?
InSipiD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 20:38   #34
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av InSipiD Visa inlägg
IU? IE? Vad är det för enhet egentligen?
IU = International Units (eng)
IE = Internationella Enheter (sv)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationell_enhet
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 06:06   #35
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja men det ger ju inte D-vitamin året om. Då behövs tillskott för att komma upp i doser om exempelvis 2000 IU varje dag.
Men jag skulle nog koppla depressionerna till brist på solljus och melatonin.

Eftersom melatonin är ett läkemedel och hormon diskuterar vi inte det.
Alltså kvarstår att vara ute i solen så mycket det går, för att dämpa tallkottekörteln. Vips löser vi D-vitaminet också.




Jag fattar inte varför alla är så rädda för att vara ute på lunchen och fylla själen med lite sol
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 07:12   #36
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men jag skulle nog koppla depressionerna till brist på solljus och melatonin.

Eftersom melatonin är ett läkemedel och hormon diskuterar vi inte det.
Alltså kvarstår att vara ute i solen så mycket det går, för att dämpa tallkottekörteln. Vips löser vi D-vitaminet också.




Jag fattar inte varför alla är så rädda för att vara ute på lunchen och fylla själen med lite sol
Vad du glömmer så är det bara två timmar mitt på dagen under högsommar som d-vitaminet bildas i huden här i norr. I nordliga trakter måste man lita på kosten och inte som i sydlga trakter som får sitt behov tillgodosett av solen året runt. Värt att påpeka är det UVB våglängd 270-330 NM.
Citat:
Vitamin D3 is made in the skin when 7-dehydrocholesterol reacts with ultraviolet light (UVB) at wavelengths between 270 and 300 nm, with peak synthesis
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 07:22   #37
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag fattar inte varför alla är så rädda för att vara ute på lunchen och fylla själen med lite sol
Jag fattar inte varför du inte att accepterar att det 1) inte alltid är sol varje dag, att 2) alla inte har den möjligheten och att 3) man inte får D-vitamin året runt och det är fortfarande den rådande hypotesen. Vad i D-vitaminhypotesen är det du inte gillar, är det bara för att det inte rekommenderas från en myndighet som du inte tror på det?

Har svarta människor en rubbad melatoninsekretion? Hindrar klädsel melatonin? Kan folk med celiaki få sämre melatoninsekretion? Ingen kritik men melatoninhypotesen behöver ju inte vara den enda. Att vi har brist på D-vitamin är inte någon som någon enskild bloggare hittat på.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-09-06 klockan 08:09.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 08:15   #38
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Abstract

Mood changes synchronised to the seasons exist on a continuum between individuals, with anxiety and depression increasing during the winter months. An extreme form of seasonality is manifested as the clinical syndrome of seasonal affective disorder (SAD) with carbohydrate craving, hypersomnia, lethargy, and changes in circadian rhythms also evident. It has been suggested that seasonality and the symptoms of SAD may be due to changing levels of vitamin D3, the hormone of sunlight, leading to changes in brain serotonin. Forty-four healthy subjects were given 400 IU, 800 IU, or no vitamin D3 for 5 days during late winter in a random double-blind study. Results on a self-report measure showed that vitamin D3 significantly enhanced positive affect and there was some evidence of a reduction in negative affect. Results are discussed in terms of their implications for seasonality, SAD, serotonin, food preference, sleep, and circadian rhythms.
http://www.springerlink.com/content/padt0xj3xk26llh3/

Vitamin D3 enhances mood in healthy subjects during winter. Psychopharmacology (Berl). 1998 Feb;135(4):319-23.

Citat:
While recent laboratory-based studies have substantially advanced our understanding of the action of vitamin D in the brain, much is still unknown concerning how vitamin D relates to mood. The few epidemiological studies of vitamin D and depression have produced inconsistent results and generally have had substantial methodological limitations. Recent findings from a randomized trial suggest that high doses of supplemental vitamin D may improve mild depressive symptoms, but important questions persist concerning how vitamin D may affect monoamine function and hypothalamic-pituitary-adrenal axis response to stress, whether vitamin D supplementation can improve mood in individuals with moderate-to-severe depression, and whether vitamin D sufficiency is protective against incident depression and recurrence. At this time, it is premature to conclude that vitamin D status is related to the occurrence of depression. Additional prospective studies of this relationship are essential.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...9.00220.x/full

Bertone-Johnson, E. R. (2009), Vitamin D and the occurrence of depression: causal association or circumstantial evidence?. Nutrition Reviews, 67: 481–492.

Det är som synes inget konstaterat samband. Men med tanke på att höga doser D-vitamin förefaller vara bra i andra sammanhang också så ser jag inget negativt i det. Den som tar tillskott av D-vitamin skyr inte solen för det, tvärtom så tror jag att människor med kunskaper om D-vitamin generellt sett har bättre koll på vikten av att vara i solen när tillfälle ges.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 08:52   #39
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Detta IE och IU vilket är ett nytt begrepp för mig. Står det på produkterna man köper eller är det något man får räkna ut själv?

Nvm 2min googlade löste min fråga!

Senast redigerad av Snobbe den 2011-09-06 klockan 08:55.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 09:43   #40
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag fattar inte varför alla är så rädda för att vara ute på lunchen och fylla själen med lite sol
För då slaktar jag på gymmet.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 10:26   #41
Zorgus
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 562
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag fattar inte varför alla är så rädda för att vara ute på lunchen och fylla själen med lite sol
Förutom det Eddie säger, har nog Strålskyddsmyndigheten och vissa hudläkare haft en viss inverkan som gör att folk skyr solen och smetar in barnen med 50+ solskyddfaktor etc etc. Det har gått så långt att vissa tycker det är obehagligt att vara i solen för att den känns som brännande, farliga strålar. Solen uppfattas som farlig.
Zorgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 11:10   #42
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av Zorgus Visa inlägg
Solen uppfattas som farlig.
Ja, det stämmer väl, att solen ÄR farlig (om man utsätts för länge för den)?

Självklart smörjer jag in mina barn med 30-50 i solskydd när vi är ute en hel dag i solen.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 12:13   #43
Zorgus
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 562
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Ja, det stämmer väl, att solen ÄR farlig (om man utsätts för länge för den)?

Självklart smörjer jag in mina barn med 30-50 i solskydd när vi är ute en hel dag i solen.
Ja, självklart är solen farlig i för höga doser. Jag kanske skulle skrivit "även i låga doser upplevs solen som farlig", pga alla i grunden välmenade råd som myndigheterna skickar ut, men som leder fel och bidrar till överdriven rädsla för solen. Tex rådet att undvika solen mellan kl 11 och 15, just då när D-vitaminproduktionen sker. (En till förklaring till Sverkers undran ovan).

Har du funderat på varför du tycker det är så självklart att smörja in med så hög faktor så att barnen kan vistas onaturligt länge i solen? Låter själv barnen vara i solen tillräckligt länge för att få sin dos av D-vitamin, sedan blir det kläder på och eventuellt lite kräm på utsatta ställen om man inte har möjlighet att vistas i skuggan.
Zorgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 13:32   #44
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Ja, det stämmer väl, att solen ÄR farlig (om man utsätts för länge för den)?

Självklart smörjer jag in mina barn med 30-50 i solskydd när vi är ute en hel dag i solen.
Ja det är ju det som är grejen. Men när är det "för mycket" då? Mycket välmenande råd övertolkas gärna som att "se upp med för mycket" betyder "UNDVIK!". Zorgus fråga är väldigt bra och relevant på flera områden, varför tar man rent spontant vissa saker som absoluta självklarheter?

EDIT: Jag menar förstås inte att du ska gambla och sluta smörja in barnen. Det var mer än avstickare om kritiskt tänkande mot allmänna beslut och rekommendationer i allmänhet.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-09-06 klockan 13:44.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 18:24   #45
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag fattar inte varför du inte att accepterar att det 1) inte alltid är sol varje dag, att 2) alla inte har den möjligheten och att 3) man inte får D-vitamin året runt och det är fortfarande den rådande hypotesen. Vad i D-vitaminhypotesen är det du inte gillar, är det bara för att det inte rekommenderas från en myndighet som du inte tror på det?

Har svarta människor en rubbad melatoninsekretion? Hindrar klädsel melatonin? Kan folk med celiaki få sämre melatoninsekretion? Ingen kritik men melatoninhypotesen behöver ju inte vara den enda. Att vi har brist på D-vitamin är inte någon som någon enskild bloggare hittat på.
Felet är att folk gömmer sig inomhus och lägger på hullet. Alternativet är att utnyttja vardagen till allmän motion.

Sedan tävlar D-vitaminförespråkarna med påstående om hur lite solljus och D-vitamin vi får. Bottennivån kom när inte ens solen i södra Spanien skulle kunna ge oss tillräckligt med D-vitamin.
Anders The Peak påstår att enbart några få timmar mitt på dagen kring midsommar skulle ge oss vårat behov.


Jag skulle vilja se en screening på personer som verkligen är ute varje dag, året runt, får för D-vitaminnivåer i blodet.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)