Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-18, 12:26   #61
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Folk som har problem att gå upp i vikt tenderar att antingen äta fel sorts mat, mycket fibrer och lite fett, eller ha något fel på matspjälkningsapparaten som försvårar ätande typ magkatarr eller liknande.
Men det är väl om man är underviktig? Folk började bli lite modernt bulkiga på 90 talet men innan det var ju alla smala alternativt vältränade och några få tjocka men inte med dagens mått.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 23:14   #62
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Folk som har problem att gå upp i vikt tenderar att antingen äta fel sorts mat, mycket fibrer och lite fett, eller ha något fel på matspjälkningsapparaten som försvårar ätande typ magkatarr eller liknande.
Eller helt enkelt svag aptit och hög förbränning.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 00:45   #63
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Men det är väl om man är underviktig? Folk började bli lite modernt bulkiga på 90 talet men innan det var ju alla smala alternativt vältränade och några få tjocka men inte med dagens mått.
Har förmodligen mycket att göra med att på 90-talet så slog tv-spel, datorer, och skräpmat igenom på allvar.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 00:48   #64
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Dåligt psyke brukar vara ett problem också

"Men jag är så mätt jag får inte i mig en bit till"


Typisk läge där fem snabba handflator över ögon och ett skarpt "ÄT!" gör susen.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 07:49   #65
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Eller helt enkelt svag aptit och hög förbränning.
Bullshit att skylla på sin förbränning. Jag tror inte det är möjligt att ha så hög dygnsmetabolism att den ens skulle utgöra ett problem för att gå upp i vikt om man ville. Visst, kör man Tour de France lär det bli problem men knappast för en vanlig koloit.

Svag aptit eller oförmåga att frossa eller hetsäta är enda orsaken. Har man som jag erfarenhet av depression så är det kanske vanligare att man någon gång tagit sin tillflykt till frosseri. Och då äter man så mycket, bottenlöst och snabbt att man blir andfådd. Det finns ingen förbränning i världen som hinner med det intaget. Nu är hetsätning mer en förmåga jag kan plocka fram om jag har lust, snarare än ett symtom för att kunna glömma allt för stunden.

Det är förståeligt om någon saknar förmågan att frossa. Har man aldrig behövt lära sig att överäta kan det säkert finnas en stark spärr mot ett sånt beteende.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 10:09   #66
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Lyckades jag nå ett BMI på över 40 när jag var 12 år så är det nog inga problem att rulla över den gränsen igen om jag försökte.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 11:23   #67
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Bullshit att skylla på sin förbränning. Jag tror inte det är möjligt att ha så hög dygnsmetabolism att den ens skulle utgöra ett problem för att gå upp i vikt om man ville. Visst, kör man Tour de France lär det bli problem men knappast för en vanlig koloit.

Svag aptit eller oförmåga att frossa eller hetsäta är enda orsaken. Har man som jag erfarenhet av depression så är det kanske vanligare att man någon gång tagit sin tillflykt till frosseri. Och då äter man så mycket, bottenlöst och snabbt att man blir andfådd. Det finns ingen förbränning i världen som hinner med det intaget. Nu är hetsätning mer en förmåga jag kan plocka fram om jag har lust, snarare än ett symtom för att kunna glömma allt för stunden.

Det är förståeligt om någon saknar förmågan att frossa. Har man aldrig behövt lära sig att överäta kan det säkert finnas en stark spärr mot ett sånt beteende.
Nu pratade Klein om folk "som har problem att gå upp i vikt", inte de som är villiga att äta sig till graven.

Om man "bara" vill grisbulka men inte gå bananas med en tunna olivolja och säck strösocker så kommer både aptit och förbrukning avgöra hur snabb viktuppgången blir. Är målet att trycka i sig vad som helst så kommer den varierande förbrukningen mellan individer bli försumbar.

Senast redigerad av xan den 2018-04-19 klockan 11:24.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 11:35   #68
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Nu pratade Klein om folk "som har problem att gå upp i vikt", inte de som är villiga att äta sig till graven.

Om man "bara" vill grisbulka men inte gå bananas med en tunna olivolja och säck strösocker så kommer både aptit och förbrukning avgöra hur snabb viktuppgången blir. Är målet att trycka i sig vad som helst så kommer den varierande förbrukningen mellan individer bli försumbar.
Har man problem att gå upp i vikt kanske man bör förstå att kalorierna som saknas skulle kunna komma från lite vad som helst. Förbränningen är alltid försumbar. Det enda som spelar roll är usel aptit eller individens egna skrupler. Vill man verkligen öka i vikt så ser man till att göra det. Man kan inte hålla på att vela och hoppa över en bit tårta bara för att det är "onödiga kalorier" och sen komma och gnälla över att man har problem att gå upp i vikt.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 16:42   #69
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
Jag tror jag skulle kunna gå upp i vikt tills jag dör av fetma, om jag ville. Skulle ju ha grov ångest av att bli så fet, men ser inte att 200 kg skulle vara något större problem .

Godis och glass och fet mat varje dag så är det bara att se hur vikten snabbt ökar. Lätt 100 kg+ på ett år.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 09:55   #70
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Skulle lätt kunna gå upp till 100 kg (78/182 nu). Sedan skulle det nog ta emot ordentligt att bli fetare pga estetiska skäl.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-20, 10:06   #71
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jag har försökt att äta upp mig med målet att komma till typ närmare 77 (vägde 72 kg som mest när det begav sig och jag är 171 cm lång) medan jag tränat och jag har ganska svårt att gå upp i vikt även om jag äter som en idiot med typ dubbla frukostar, mellanmål innan och efter lunch och lunch/middag är stora portioner osv.

Skulle jag inte träna alls och bara käka för att bli fet så hade jag nog kunnat komma till 80 med riktigt kaloririk kost. Men min "grundvikt", dvs innan jag började lägga på mig lite muskler är strax under 60 kg, så tror jag att jag skulle få svårt att krypa upp mot 90. Jag är nog för mycket av en tanig räka i grund och botten

Plus att nästan alla mina intressen genom livet har varit någon form av idrottande, så länge jag är frisk och i bruksskick tror jag inte att jag kan/kommer kunna bli särskilt fet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)