Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-07, 19:29   #361
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Mitt blodvärde och blodtryck är bra, men jag klarar inte av att ge blod längre. För varje gång är det värre och värre, sist kunde jag inte träna på två veckor, en promenad på 15 minuter var enormt ansträngande. Bra form annars, klarar springa milen utan problem osv. Har givit blod 4 ggr totalt!

Något är fel alltså.

Inte undersökt varför dock, känns som det inte ens är någon idé att försöka reda ut vad, det är svårt att få hjälp på vårdcentral ..
Lite synd då jag är enda blodgivare med blodgrupp 0 minus i krokarna ..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?

Senast redigerad av shut teh face den 2016-10-07 klockan 19:30.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-08, 10:56   #362
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Överdrivet. Du svimmar men du vaknar igen, inget farligt. Du kommer inte ligga i koma tills det är klart, så är det bara. Du kanske svimmar upprepade gånger men inget farligt. Allt handlar om man vill eller inte
Nä, absolut, hamnar såklart inte i koma utan svimmar om och om igen med bara sekunders mellanrum, kräks allover osv och det blir inte bättre fören dom slutar. Nej, det handlar inte om vilja, sjuksyrran sist lät mig inte göra det. Därför jag undrade om man får bli sövd och ge blod, ska tydligen ha eftertraktad blodgrupp.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-08, 11:04   #363
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Nä, absolut, hamnar såklart inte i koma utan svimmar om och om igen med bara sekunders mellanrum, kräks allover osv och det blir inte bättre fören dom slutar. Nej, det handlar inte om vilja, sjuksyrran sist lät mig inte göra det. Därför jag undrade om man får bli sövd och ge blod, ska tydligen ha eftertraktad blodgrupp.
Nä, du kommer inte få bli sövd för att ge blod.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-08, 19:23   #364
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 820
Bra initiativ.

Påminner mig om att jag borde gå dit snart igen.




---

Offtopic: På jobbet driver jag tesen att man måste (om möjligt) lämna blod för att få tillgång till blod vid ev olycka, och man måste vara med i donationsregistret för att få ta del av organ om man själv behöver det. Skapar alltid kul debatt
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 10:43   #365
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Tänkte börja ge blod idag, men blev nekad p.g.a. en regel jag inte för mitt liv kan förstå.

Min sambo tatuerade sig för en vecka sedan, och enligt regelpappret jag fick läsa igenom behövde jag därför vänta minst 12 månader innan jag kunde ge blod.
Om jag däremot haft oskyddad sex med en helt okänd person, som kan ha tatuerat sig, tagit droger intravenöst, mm., så skulle jag bara behöva vänta 3 månader.

Vad i hela helvetet ligger bakom det regelverket tro?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 16:19   #366
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Tänkte börja ge blod idag, men blev nekad p.g.a. en regel jag inte för mitt liv kan förstå.

Min sambo tatuerade sig för en vecka sedan, och enligt regelpappret jag fick läsa igenom behövde jag därför vänta minst 12 månader innan jag kunde ge blod.
Om jag däremot haft oskyddad sex med en helt okänd person, som kan ha tatuerat sig, tagit droger intravenöst, mm., så skulle jag bara behöva vänta 3 månader.

Vad i hela helvetet ligger bakom det regelverket tro?
Exakt varför får inte du lämna blod på 12 månader när din sambo har tatuerat sig?
Om man nu tatuerat sig på ett ställe där alla krav på renlighet följs känns det ju lite överdrivet..
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 16:32   #367
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Apropå att lämna blod så känner jag en som går och regelbundet får blod men där det blivit mer sällan än vad personen behöver just pga bristen på blod.

Jag tror jag käkar för mycket mediciner för att få lämna blod tack och lov.
Med tanke på hur svårstucken jag är så tvivlar jag på att de vill ha mig som blodgivare dessutom, senast jag lämnade blod (för diverse tester pga mina mediciner och att dom av någon anledning förutsätter att alla missbrukar saker) var dom 2 personer som hjälptes åt att fylla ca 1 cm i 5 rör (de skippade det 6e som skulle vara helt fyllt och tyckte läkaren var en idiot som ordinerat det) och de spräckte 2 blodkärl som alltid.

Hade gärna lämnat blod annars. Bra bump av tråd.
Organregistreret har jag varit med i väldigt många år fast de kanske kasserar dom pga mediciner?
Har för mig att jag kryssade i något om att de fick forska på mig annars.
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 17:30   #368
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Jag donerar blod men har inte gjort det till någon sport.
Ringde idag till blodcentralen för att jag hörde på radion om att det var blodbrist.
Jag mindes inte vilken blodgrupp jag hade och ville veta. Men det säger dom inte över telefon. Så himla löjligt..
Jag försökte med mitt personnummer, telefonnummer, bostadsadress. Det var tvärnej.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 21:12   #369
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Jag var inne igår och lämnade.
Då såg jag #3av100, alltså något om att det bara är 3% som lämnar blod. Det är inte mycket.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-21, 21:21   #370
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Jag var inne igår och lämnade.
Då såg jag #3av100, alltså något om att det bara är 3% som lämnar blod. Det är inte mycket.
Men hur tar man reda på om det "behövs" eller inte? Jag har blivit nekad två gånger pga antidepressiva, tydligen skulle jag vänta tills jag fasat ut helt och sedan 2-3 år för att vara på den "säkra sidan". Det var vad sjuksystrarna förklarade i alla fall..
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 18:29   #371
Stråhle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Stråhle Visa inlägg
Lämnade blodprov igår, så om 3-4 veckor är jag blodgivare
Donation nr 19 idag roligt att tshirt-valet har kommit tillbaka en stund
Stråhle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 17:20   #372
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Inspirerande ord från en kursbok:
Citat:
Ursprungligen postat av Rudmann, S. V. (2005). Textbook of blood banking and transfusion medicine. Elsevier Health Sciences, 179.
The science of immunohematology and the practice of transfusion medicine are dependent on the act of donation. Blood donors represent less than 5% of the population, and it is these unselfish individuals who provide the whole blood product or component(s) that meet the needs of the entire nation.
Lite stolt känner man sig.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 17:35   #373
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag älskar att ge blod. Alltså på riktigt, känner mig som en SÅ bra människa när jag gör det.

P.g.a. medicinska skäl kommer jag inte få ge blod förrän om ett år igen men jag har även värvat min sambo som blodgivare så jag får väl godhetsknarka på hans blodgivningar under tiden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 18:35   #374
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Var och gav för två veckor sedan ungefär, tror jag är inne på 20e tappningen snart

Jag tycker det är så irriterande att så lite folk vill ge, speciellt där jag jobbar dit blodbussen kommer så man behöver inte ens åka från området för att göra det.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 20:34   #375
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Jag tycker det är så irriterande att så lite folk vill ge, speciellt där jag jobbar dit blodbussen kommer så man behöver inte ens åka från området för att göra det.
Jag fattar inte heller. Vad finns det för skäl att INTE bli blodgivare liksom? Förutom då rent medicinska eller blodgivningens egna regler. För mig har det blivit lite oregelbundet p.g.a. resor till platser med malariarisk (6 månaders karens).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)