Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-07-31, 16:40   #1
Detärjag
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2022
Inlägg: 5
Äta efter gympass? När?

Okej jag är osäker om detta är det rätta stället och fråga men jag försöker ändå!

Jag använder nämnligen Serious mass efter gymmet men mitt problem är att jag inte känner någon riktig hunger pga att jag äter Ritalin. Pga detta så måste jag planera in mina måltider när det behövs.

Min fråga är då hur länge efter jag druckit en gainer ska jag äta för maximalt upptag?
Har för mig att det kan ta ett tag innan man upptar all näring/protein ifrån gainers osv.
Förstår att det alltid är bra och äta hela tiden (vilket jag försöker, så gott som det går) men pga att jag inte känner när jag är hungrig så försöker sprida ut mina måltider.

Någon som kan hjälpa mig
Tack!
Detärjag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-31, 16:49   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
En till tre timmar senare, kanske. Det spelar inte så stor roll, utan det viktigaste är dagens totala intag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-31, 16:53   #3
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Hade hjälpt om du skriver när du tränar. Vad du ätit innan, senast, hur långt tid inpå. Vad din gainer innehåller (kalorier, P K F) som du dricker efter styrketräningen. Hur många timmar det sedan brukar gå innan du äter efter shaken.

Jag tror du "nojar" i onödan. Enda jag kan tänka mig vore "oroväckande" vore om du:
Morgontränar 12 timmar fastande. Dricker din gainer, som är 200 kcal bara (troligtvis inte), sedan går du ~10 timmar och äter all mat på kvällen.
Bara ett extremexempel.

Har du ätit relativt tätt inpå träningen och äter 3-4 timmar efter gainer har du nog inte mycket att hämta att stressa i dig mat fortare efter gainern.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-31, 17:06   #4
Detärjag
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2022
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Hade hjälpt om du skriver när du tränar. Vad du ätit innan, senast, hur långt tid inpå. Vad din gainer innehåller (kalorier, P K F) som du dricker efter styrketräningen. Hur många timmar det sedan brukar gå innan du äter efter shaken.

Jag tror du "nojar" i onödan. Enda jag kan tänka mig vore "oroväckande" vore om du:
Morgontränar 12 timmar fastande. Dricker din gainer, som är 200 kcal bara (troligtvis inte), sedan går du ~10 timmar och äter all mat på kvällen.
Bara ett extremexempel.

Har du ätit relativt tätt inpå träningen och äter 3-4 timmar efter gainer har du nog inte mycket att hämta att stressa i dig mat fortare efter gainern.
Tränade på morgonen, drack en smoothie med 2 bananer med 4dl mjölk 30min innan gymmet.
Drack serious mass ca 1.5 skopa med ca 5dl mjölk direkt efter gymmet.

På hela dagen ligger jag i ett kaloriöverskott så det vet jag att jag gör rätt. Jag "nojjig lite" eftersom jag inte vet hur länge man kan gå fastande efter tex en gainer osv.
Detärjag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-31, 17:09   #5
Detärjag
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2022
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
En till tre timmar senare, kanske. Det spelar inte så stor roll, utan det viktigaste är dagens totala intag.
Okej men perfekt! Vet att jag ligger i ett kaloriöverskott vid slutet av dagen. Det är bara det att jag blir osäker om jag väntar för länge mellan mina måltider.
Tack så mycket!
Detärjag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-12, 22:25   #6
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
En till tre timmar senare, kanske. Det spelar inte så stor roll, utan det viktigaste är dagens totala intag.
Men det känns väl inte så optimalt om man skulle få i sig hela dagens intag flera timmar innan man tränar och sen inget efter? Det jag fiskar efter är att det känns mest optimalt att kontinuerligt fylla på med protein tiden efter man tränat?
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-12, 22:28   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Gör så då.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-12, 22:35   #8
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Gör så då.

Det var en fråga, inte ett påstående.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-13, 02:35   #9
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Ska du tävla på elitnivå i byggning kanske det handlar om några tusendelar beroende på hur du gör för att optimera ditt upptag... annars mehh not. Mätbar skillnad kanske. Märkbar knappast. Det viktigaste du kan göra utanför kosten/träningen är att sköta din sömn för att optimera dina resultat.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2022-08-13 klockan 02:39.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-13, 08:46   #10
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Det viktigaste du kan göra utanför kosten/träningen är att sköta din sömn för att optimera dina resultat.
Skrivet 03.35
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-13, 15:21   #11
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
En sak jag funderat på, som kanske bygger på gamla uppgifter, är betydelsen av mängden man äter efter träning.

En gång i tiden vill jag minnas att uppfattningen var att Max 40 gram protein (vassle) gällde för att få i sig tillräckligt efter träning. Därefter rekommenderades ett mål mat inom de 1 - 3 timmarna efteråt.

Ibland har jag funderat om dessa 40 gram efter träning hade varit tillräckligt, även om man skippar maten efteråt (givet att man äter adekvat i övrigt då).
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-13, 15:25   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Vassleprotein stimulerar muskelproteinsyntesen kraftigt men kortvarigt. Redan ett par timmar efter intag har den sjunkit så proteinbalansen är negativ igen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-13, 15:40   #13
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
Skrivet 03.35
Jag får alltid minst 8 timmars sömn. Vad har tiden jag skrivit mitt inlägg med det att göra? Går jag och lägger mig tidigt går jag upp tidigt. Har samma tider 7 dagar i veckan. Lägger mig alltid mellan 19-20 går upp vid 03.30-04.30

För övrigt är jag jävligt onojjig och skiter i det mesta när det gäller att optimera det ena eller andra - men sömnen sköter jag av många andra skäl.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2022-08-13 klockan 15:47.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-14, 11:08   #14
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Trevligt att vissa gamla sanningar verkar bestå!

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vassleprotein stimulerar muskelproteinsyntesen kraftigt men kortvarigt. Redan ett par timmar efter intag har den sjunkit så proteinbalansen är negativ igen.
Nu kanske detta är lite teoretiskt hårklyveri, men finns det några rekommendationer kring efterföljande intag? Jag tänker typ skulle en burk kvarg vara motsvarande en måltid? (Är väl långsamt protein i kvarg).
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-14, 11:18   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Jag tror att det med ca 20-25 gr vassle protein efter träning räcker väl till för återhämtningen.

Om du vill fungerar det att blanda i två äggulor i blandningen det ger en bättre administrering av nivåerna i blodet. Vassle själv spikar nivåerna och ger maximal MPS muskelproteinsyntes på grund av att kroppen har MPS som en väg att omvandla aminosyrorna, för höga nivåer i blodströmmen är giftigt, till energi/energiproduktionen och inte enbart till återuppbyggnad och superkompensation av muskulaturen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2022-08-14 klockan 11:19.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)